Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2820
Hei kjære freaks

jeg har bare et kjapt spørsmål, hvis jeg er 185 cm høy, hvor langt burde et surfebrett som er tilpasset til meg være?

Kan vel også legge til at jeg har surfet et par ganger før, og det ga mer eller mindre mersmak, så jeg er vel egentlig ute etter å kjøpe et brukt brett. Noen som kan si meg en gjennomsnittlig pris på hva jeg burde se etter? Er ikke noe keen på å betale dyre dommer når jeg i prinsippet skal kun lære meg det helt basiske.
Det kommer veldig an på hvor du skal surfe da. I Norge bør du ha et litt større brett, da det ikke er veldig ofte det er "epic" forhold. Hvis du liker litt mer "chill" bøler, små og fine, så er et longboard veldig nice.
Hvis du bare går for de dagene det er svære bølger er shortboard tingen.
Hvis du vil ha noen midt i mellom, så er Mini Malibu bra. F.eks fra bic sports. 7"3 eller 7"9 stort.
De funker ok på store dager, bra på middelstore, og ok på mindre dager.

Men jeg vil tro et litt stort brett er tingen for deg. Enten et Mini Malibu 7"9 eller longboard feks.
Forskjellen på dyre og billige brett er mest vekten. Billige brett er lette og knekker lettere. Billige brett tåler alt, men samtidig så er det jævlige å få i hodet :P

Billige harde brett får du for 3-4k nye.
takk for et konge svar!
Det blir vel hovedsakelig i Norge ja, nærmere bestemt Rogaland og kysten her.

er det noe annet jeg burde vite før jeg eventuelt kjøper et brett?
Jeg henger for mye på freak, det første jeg tenkte på da jeg så tittelen var nettbrett .

Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
takk for et konge svar!
Det blir vel hovedsakelig i Norge ja, nærmere bestemt Rogaland og kysten her.

er det noe annet jeg burde vite før jeg eventuelt kjøper et brett?
Vis hele sitatet...
Kjøp en våtdrakt og voks.
Som tissemannX sier må du har våtdrakt.
I Norge må du ha en 4/5/6mm tykk drakt. Gjerne semi-dry. Da kommer litt vann inn, men ikke mye. 5/4 mm tykk funker bra om vinter og sommer. Også må du ha hansker/våtter og sko for alt annet enn sommer.
Sitat av birrho Vis innlegg
Som tissemannX sier må du har våtdrakt.
I Norge må du ha en 4/5/6mm tykk drakt. Gjerne semi-dry. Da kommer litt vann inn, men ikke mye. 5/4 mm tykk funker bra om vinter og sommer. Også må du ha hansker/våtter og sko for alt annet enn sommer.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre med tørrdrakt på vinteren? Nå vet jeg ikke så mye om surfing, men har gått på dykkerkurs før og der sa det at tørrdrakt var best og bruke vinteren.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Er det ikke bedre med tørrdrakt på vinteren? Nå vet jeg ikke så mye om surfing, men har gått på dykkerkurs før og der sa det at tørrdrakt var best og bruke vinteren.
Vis hele sitatet...
Må nok ha en våtdrakt når det kommer til bølgesurfing. I disse tider er 5mm et minimum, sammen med handsker, hette og sko.

Jeg har et ganske slitt Lufi 6.4" fish du kan få for 400,- (med finner, leash og brettsokk).
Sist endret av woowoo; 4. februar 2012 kl. 17:13.
er en våt/tørrdrakt noe jeg burde kjøpe nytt? Er student med ikke all verden av penger, så jeg prøver egentlig å holde meg til det nødvendige og ikke alt ++

ser dog at det kan være noen hygeniske problemer med det, men hvor ekle kan folk være.

takker for svar da

driver å kikker på finn, og ser om jeg får inn et scoop men det haster ikke, så jeg blir trolig å vente til jeg finner noe som er mer passende enn hva jeg har sett til nå
Sist endret av Spøkelseflekken; 5. februar 2012 kl. 22:48.
Hva med å finne et surfer-forum, så får du nye venner i samme slengen?
Det er ingen som bølgesurfer med tørrdrakt. Grunnen er at det uansett kommer inn vann når blir most av bølgene
Men semidry drakt er meget behagelig. Slipper inn litt vann, som fort blir varmet opp. Er nok best med 6/5/4mm om vinteren og 5/4/3 mm på sommeren. Det er mulig å bare ha en drakt til alle årstider i Norge. Litt varmt om sommeren bare.
Jeg har surfet på vinter og sommer med samme drakt. Går helt fint.

Våtdrakten er forbruksvarer dessverre. Etter et par år blir de tørre og dårlige. Jeg ville ikke kjøpt en drakt som er brukt mye. Men du kan sikkert finnet et kupp på en som såvidt er brukt, men blir nok litt leting.
Og du må passe på at det ikke er hull og rifter i de.

Det er ikke så store hygieniske problemer med en brukt våtdrakt. De fleste surfer nude, og kanskje pisser i de. Men gjør ikke så mye :P Eneste er at våtdrakter fort kan lukte dritt. Men ikke noe stress det heller.
Hvorfor skulle man få mer vann i en tørrdrakt med surfing enn hva man gjør på 30 meters dyp? Ikke at det er poenget, jeg kunne ikke forestilt meg å surfet i tørrdrakt uansett. Nå kan ikke jeg surfe, men jeg antar bevegelighet er ett pluss.

Samtidig må det jo være grusomt i våtdrakt. Var ute i vannet svært nylig, ikke faen at jeg hadde gjort det uten tørrdrakt + to lag ull! Kaldt!!
Enig i deg at bevegeligheten er det største minuset med tørrdrakt ja. Men jeg vil tro de ikke klarer å holde vann ute når du får en 10m høy bølge over deg, blir snurret rundt og rundt ("vaskemaskin") at en tørrdrakt vil få inn vann. Men jeg vet ikke mye om tørrdrakt. Men ingen bølgesurfer med tørrdrakt i alle fall

Det går helt fint å surfe på vinteren med semidry-våtdrakt 6/5/4mm på vinterstid i Norge. Eneste tiden man fryser er når man må skifte.
Du har ikke så mange valg innen surfebrett..... Samsung har flere størrelser, kanskje 10.1 eller 7.7 er passelig til din høyde.