Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5059
Heisann folkens

Bare lurte paa om det er noe relasjon mellom potens/kvalitet (mengde muscimol) og sopp "levetid". Ser ut som om de soppene som er yngst (er mindre og med caps vendene nedover, rundere) har storre potens enn de eldre, med caps vendene oppover og svakere farge. Er dette sant?

Lurte ogsaa paa om jeg rett og slett bare kan bruke vanlig tobakkspipe til og royke ("laane" av han far:P)?

I tillegg kan jeg bare slenge inn folgende spm: Hvis jeg finner mye, skal jeg bare ta de beste delene (huden/minste skinnlag), mens hvis jeg finner litt, skal jeg ta hele capen... Det er vel forskjell, men hvis jeg tar hele cappen, er det bare og rouke paa i og med at det er mindre potens, eller bor jeg bare ta ca par kvadrat cm og royke, saa vente til det kicker inn?

Har lett paa Erowid og forumet, men staar altsaa ingen ting o ptens/kvalitet, bruk av pipe, eller bruk av hele cappen vs. bruk av bare skinnet :P, saa ikke be meg soke!

Hvis noen har tilskudd/svar/egne historier settes dette pris paa

(Beklaker aa/oe/ae)
Litt nysgjerrig på dette selv.

Har ikke kommet så langt til at jeg har sanket og tørket selv.

Men det jeg tenkte å evt teste ut var følgende:
La hatten tørke helt til den blir sprø som marie kjeks. Så knuse den til pulver i morter, og strø oppi tobakk og rulle en helt standard joner/rullings.

Eller må det oppi ei maise, bong loom etc.. ? Orker ikke gå til anskaffelse av heftig røykeutstyr, da jeg har lagt alt det på hylla for lenge siden.
Sopp skal SPISES, ikke røykes!
Du kan fint røyke Amanita muscaria. Det finnes ikke én regel for hva man skal gjøre med alle typer sopp.

kummi90 & Jozeph:
Røyk det hvordan dere vil, det er ingen regler for hvordan det skal røykes. Men det sier seg jo selv at sopp brenner best hvis det er fint opphakket i en eller annen slags pipe, gjerne blandet sammen med noe annet som brenner enda bedre.
Takker for svar Mentalmelt. Tipper knust til pulver gjør det veldig lett anntennelig, og med seff noe tobakk. Da blir det rulle tid om ikke lenge. endelig fått ordnet meg plass til tørking. Hakke mulighet til å gjøre dette i min leilighet.
Takk for svaret ja

MEN, jeg var paa tur i dag, jeg bor i Moss saa eneste omraadet der hvor det er skog, er et sted som heter Nesparken der jvor det er en asfaltert sti gjennom, og skog paa begge sider... jeg lette, baade i skog med rein jord og baarnaler paa, og skog med mose, lyng, ja alt mulig form for skog!! Eneste jeg fant var masse hvite sopper, noen smaa brune, og noe som kan minne om flein. Jeg sjekka dem naar jeg kom hjem naa, men det var en annen, giftig spiss-sopp, saa jeg kastet dem med en gang. POENGET mitt er at jeg ikke fant en eneste fluesopp!!!!

Har dette noe med veret og gjoere? Har vert relativt tort og varmt til host og vere her i Ostfold, har dete noe med fluesoppen og gjoere? Eller er fluesopp sessongen over??

HVA SKJER? Hadde gledet meg til og prove fluesopp i dag! Foreldre er borte, og dette er den enste sjangesn jeg komer til og faa paa en stund!
Vel, da hadde det nok vært en ide å forberede seg litt.. Fluesoppen tørker ikke til røykbar tilstand på 5 minutter akkurat.. Tolmodighet er en dyd.
Alt tar tid

Må ikke ha hastverk med psykedelikas. Kan ha slikt liggende lenge, før annledningen byr seg.
Sitat av Jozeph
Takker for svar Mentalmelt. Tipper knust til pulver gjør det veldig lett anntennelig, og med seff noe tobakk. Da blir det rulle tid om ikke lenge. endelig fått ordnet meg plass til tørking. Hakke mulighet til å gjøre dette i min leilighet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil fraråde deg å bruke pulver om du skal røyke joint, av egen erfaring så brenner det dårlig og man får gjerne litt pulver som detter ut også (evt. clogger roachen på jointen, om den er stram), og det er jo ikke noe moro. Jeg ville satset på finhakket, men ikke pulver
Er stilken til bruk også ved røyking, eller bare cap`en?
Eventuellt hvor mye ca. bør man ha i pipa for og få funk?
Sist endret av Eyeamare; 26. september 2008 kl. 17:25.
Sitat av kummi90
Takk for svaret ja

MEN, jeg var paa tur i dag, jeg bor i Moss saa eneste omraadet der hvor det er skog, er et sted som heter Nesparken der jvor det er en asfaltert sti gjennom, og skog paa begge sider... jeg lette, baade i skog med rein jord og baarnaler paa, og skog med mose, lyng, ja alt mulig form for skog!! Eneste jeg fant var masse hvite sopper, noen smaa brune, og noe som kan minne om flein. Jeg sjekka dem naar jeg kom hjem naa, men det var en annen, giftig spiss-sopp, saa jeg kastet dem med en gang. POENGET mitt er at jeg ikke fant en eneste fluesopp!!!!

Har dette noe med veret og gjoere? Har vert relativt tort og varmt til host og vere her i Ostfold, har dete noe med fluesoppen og gjoere? Eller er fluesopp sessongen over??

HVA SKJER? Hadde gledet meg til og prove fluesopp i dag! Foreldre er borte, og dette er den enste sjangesn jeg komer til og faa paa en stund!
Vis hele sitatet...
Kort og greit - du er sent ute.
Selv har jeg ordnet meg fem fulle store norgesglass med tørket frukt.

Sitat av Eyeamare
Er stilken til bruk også ved røyking, eller bare cap`en?
Eventuellt hvor mye ca. bør man ha i pipa for og få funk?
Vis hele sitatet...
Røyk hele greia. Litt cap og litt stilk. Smuldre det pent opp først. (ikke at det er nødvendig, røyken blir dog -litt- mindre harsk.)

Det virker ikke som alle FÅR funk evt måler det opp med cannabis og forventer seg noe annet. Vanskelig å si, men anbefaller at du tar 4-5 mannedrag pr runde, tvinger ned den harske røyken og holder den inne i ca 6-10 sek for hver gang.
Sist endret av mahogn; 26. september 2008 kl. 22:06.
For sent ute??

Oh man, I'm pissed!

Men hva hvis det regner noen dager i strekk naa da og blir kaldt? da hopper det vel opp noe?
Sist endret av elodin; 27. september 2008 kl. 22:58. Grunn: Fjernet caps
Altså.. Når det er i seineste laget nå. Og det begynner å blir rimelig kjølig om natta. Og vi er på vei mot vinteren med enda mere kulde.. Er det da logisk at det vil "hoppe opp" noe hvis det blir enda kaldere?
for sent ute???
sopp-sesongen har jo nesten akkurat startet!
var å fant meg tre stoooore flue sopp i forrige uke(fredagen) som var på størrelse med tallerkener

det er når du er ute om natta og kjenner på gresset og det er fuktig det er da soppen kommer og den tiden er nå
Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen amanita ekspert, for det er jeg ikke, men er ikke amanitaer gjerne tidligere ute enn fleinen ? Jeg har hvertfall vært av den oppfattningen. Jeg gikk egentlig, i forrige innlegget mitt, bare ut i fra det som ble sagt over om at det er litt seint.

Stoore fluesopper på tallerkenstrl. er det vel gjerne en stund siden poppa opp? Så kanskje det ikke er så mye som kommer opp nå for tida, men det som har poppa blir gjerne ikke borte..

Men som sagt, jeg har ikke allverdens kunnskap om amanitaer.
Hmmm okay, men jeg fant mye annen sopp ute, saa det er mulig den bare ikke var der akkurat naa...
Okay hehe nå (føler jeg selv hvert fall) har jeg vært ganske snill.
på grunn av like delere kjedsomhet, nysgjerrighet og kanskje snillhet(?)
har jeg først blad igjennom det store soppboka. Forresten en ganske kjekk ting å ha med seg når man plukker sopp. Det er veldig kjipt å finne ut at man har plukka helt feil sopp og ender opp med å røyke grønn fluesopp som (hvert fall hvis man spiser den) er rimlig dødelig.

Vel min soppbok føler egentelig ikke noe for å informere om sesongen til giftsopper, så jeg blei nødt til å lete på nettet. Der fant jeg (til min store overaskelse) en rimlig rar liten side for soppentusiaster
www.soppgleder.no og de mener visst at sesongen for giftsopp er viktig nok til at man bør informere om den.

fra www.soppgleder.no
Rød fluesopp
Dette er vår vakreste sopp, lett å kjenne igjen. Arten har rød hatt med hvite hudlapper, og stilk med klumpfot. I slutten av september er det fremdeles ganske rikelig av den i store deler av landet.
Vis hele sitatet...
Bare for å komme med litt ekstra info, som sikkert de fleste som suller rundt etter sopp vet. Fluesopp vokser i sammen heng med trær. Det betyr at det ikke er noe poeng å se etter den på steder hvor det ikke finnes trær. Det finnes mest rødflue sopp i løv og barskog gjerne rundt bjørk og gran. Du bør heller ikke plukke soppen ved veien da du kan få i deg flere lumske stoffer en du ber om.

sånn det er vel det jeg fant ut, og har brukt to timer på. Håper noen andre en jeg blei litt klokere
Ja takk carla901! Foreldra er borte nå, og det har regna to dager i strekk :P i morra skal jeg på en aldri så liten sopp tur!

haha wish me good luck

BTW, hva kan jeg oppbevare det i hvis jeg ikke vil at foreldra skal finne det? Har hørt noe om norgesglas, men ikke vet jeg hva det er, og hvis det er like stort som et syltetøyglass, har jeg ikke noe sted og lagre det på uten at mamma eller pappa finner det :S

kanskje i små ziplock bags gjemt omkring i rommet? :P

Du har allerede fått en post slettet grunnet manglende æ, ø, å. Fiks dette til neste gang eller så kommer vi til å konsekvent slette alt du poster. Bruk tid på å stave og. Et ! holder i slutten av en setning.
Sist endret av Sinister; 1. oktober 2008 kl. 22:27.
Norgesglass er sånn blanke syltetøyglass som det står Norge på, der av navnet.
Nå har ikke jeg stor peiling på lagring av sopp, men sier folk norgesglass vil jeg tro det er lurest å gå etter det rådet.
Nå er jeg jente og har masse dilldall å gjemme ting i, bland annet en boks med falsk bunn (utrolig praktisk) som jeg kan putte alt som ikke er altfor stort ned i.
Nå er jo norgesglass av en viss størelse så det er kanskje ikke en god plan. Men du må bare bruke fantasien. Klesskapet, under senga, i en skuff, bak bøkene i bokhylla. Alle de stedene funker bra, hvis ikke foreldra dine er av den utrolige snoketet typen. Mine er irriterende, men holder seg borte fra rommet mitt, fordi jeg blir så sint hvis de går inn dit uten lov.

Du må forresten ha lykke til med sopp turen din, håper du finner noe denne gangen
herregud, du må jo selv finne ut hvor du vil gjemme soppen din!
hvis du skal røyke den må du uansett tørke den først, men etter det kan du jo kutte den opp og helle soppen i en kondon og så stappe den opp i ræva så du alltid vet hvor du har det. du får nesten finne ut selv hvor du vil gjemme stæsjet ditt.
Hørte på Osenbanden P3, en soppeekspert sa at fluesopp ikke ga noen rus, bare vondt i hodet.
Der ser du hva såkalte eksperter får med seg av "alternative" studier innenfor sitt felt. Man kaller seg soppekspert, og så har man ikke engang satt seg inn i effekten og den etnofarmakologiske bruken av den mest utbredte rusgivende soppen i verden..
Sist endret av mentalmelt; 1. oktober 2008 kl. 23:28.
Fra wikipedia.org
Den røde fluesoppen inneholder flere hallusinogene og potente stoffer: ibotensyre, muskimol, muskazon og muskarin, hvor muskimol er den mest betydningsfulle. Muskarin, som ble oppdaget i 1869, var lenge antatt å være det hallusinogene virkestoffet. Dette ble avkreftet da forskere på 60-tallet fant ut at det var ibotensyre og muskimol. Forgiftningen synes å utarte seg forskjellig fra individ til individ. I tillegg varierer innholdet av de forskjellige stoffene fra sopp til sopp, samt når på året de er plukket. De typiske symptomene på forgiftning er:




sanseforvrengninger
problemer med å skille mellom en dimensjon fra en annen
visuelle forstyrrelser (alver, fremtidshendelser, mektige vesen)
nedsatt evne til å skille mellom store og små ting (små gjenstander kan oppleves som enorme)
muskelkramper, rykninger, slevete
intens varme i kroppen, svette, kaldsvette
ekstrem energi
aggresivitet
Vis hele sitatet...
Regner med det er riktig. Har hverken røyka, eller spist fluesopp selv, men wikipedia pleier ikke akkurat å juge da. Dessuten er det historisk at folk allerede i vikingtida rusa seg på fluesopp, så om de har sagt det ikke virker på radio kan du regne med at det er noe som blir sagt for å holde folk unna det...
Er det noen som har testet å røyke Aminata mens dem turer på flein?
Sist endret av Eyeamare; 1. oktober 2008 kl. 23:44.
carla901: jo takk du, jeg skal prøve mitt beste! Skal se om jeg finner et brukbart sted

Buddah_Luddah: Tenkte mest praktisk sett om det holder i en ziplock bag med tanke på potens, for jeg vil ikke ha mange norgesglass liggene i rommet hvis du skjønner.

Noen med erfaring med enten små tupperware bokser, norgesglass, vanlig brødposer, og ziplock bagger med tanke på potens?) Og hvor lenge jeg kan ha det liggende før det ikke funker lenger?
Sist endret av kummi90; 2. oktober 2008 kl. 02:23.
Fant en interessant link om dette temaet som har
skapt flere tråder den siste månden.

Can you smoke aminatas?
mentalmelt: Ja der ser du! Er ikke rettferdig at de ikke ser utenom A4 arket sitt. Han har sansynligvis ikke prøvd det selv, for og si det slik...

Eyeamare: ja takk for link, var nyttig den. Men jeg visste den har vert brukt i lang tid, bl.a. i Siberia hos shimaner eller hva det nå heter!

Noen som vet noe mer om potens og lagring?
Takk
ok, det var sånn du mente det!
jeg vil tro at det holder seg helt greit i tuppervare/ziplock bare det er tørt. og hold det borte fra lys. bare pass på at det ligger tørt og mørkt. men hvis soppen først er helt tørr og du har putta det i en ziplock pose så tror jeg det kan holde seg veldig lenge og fortsatt være potent(kanskje du får litt plastikk smak) bare pass på at det ikke ligger i solen/lys.
Buddah Luddah: Takk for svar

Var foresten på turen min i dag. Ble veldig skuffa, fant bare to små caper kanskje 3 og 4 cm. Det merkeltigste var at overalt jeg gikk, var det revet opp masse amanita foran meg! Ganske rart, er det fler i Moss som også ser etter fluesopp? Veldig irriterende!

Nå tørker jeg dem, og skal røyke dem når de er ferdig tørket. Begynner med huden som er mest potent, funker ikke det så hiver jeg på mer. Noen som vet hvor lang tid det tar før det kicker inn?
Jeg tørka dem i noen timer i ovnen til de ble tørre, jeg tok ut og skar dem opp i små biter. Men den mitterste delen på begge capsene var enda bløte jeg bare heiv dem. delte dem i tre doser... klokka 18:30: Røyka i pipe pluss oralt inntak med vann, 20:00: dose nr to, bare røyka, dose tre klokka 21:00Ø røyka litt pluss spiste resten med vann... klokka er nå 22:40 og har ikek merka noen ting enda! Må ha gjort noe galt? Når det er sagt så ble de litt bløtere i dose to og tre merka jeg, kanskje jeg ikke var tolmodig nok?

(Caps: To stk, 3-4 cm i diameter)
Det virker jo veldig kjipt da, kan ikke si jeg veit hvorfor det ikke virka. Mange muligheter der, men vil ikke si noe for jeg har ikke noe peiling til det. Vil bare si jeg synes det er leit for deg at det skulle bli sånn...
hmm bedre lykke neste gang
Jo takk, håper inderlig jeg får sjangsen igjen i år...
Litt off-topic, men vet noen om hvor fort toleranse bygger seg opp på amanita muscaria? Hvor ofte kan man evt, røyke det?
Hmm toleranse ja... vel trur ikke det er noe toleranse i det hele tatt...
Det har jeg vanskelig for å forestille meg, ettersom hvert eneste rusmiddel i verden som jeg vet om gir toleranse.
Såvidt jeg vet vet blir toleransen mindre og mindre om du spiser muscaria over tid (!), mens røyking.. Tror jeg må si meg enig med kummi her, tviler på det er noe toleranse i det hele tatt.
mahogn: nettopp

nidhogg: hmm trudde det var mange rusmiddel som ikke ga toleranse? hva med hallusinogener: LSD, DXM, sopp, salvia etc etc, gir de toleranse?
Såvidt jeg har forstått får man ekstremt høy økning i toleranse fra LSD og andre hallusinogener, men det har jeg ingen erfaring fra, så det skal jeg ikke si sikkert
LSD er toleranseøkende, ja
Psilocyber (sopp) er også veldig toleransebyggende. Må vel ha noe rundt dobbel dose for "samme effekt" dagen etter. Etter min mening blir det uansett ikke like bra, når man har toleranse for psiloc(yb)in, så det er ikke å anbefale. Venter minst to uker, men oftest myye lenger.
Jeg røyket meg akkurat en fluejoint. Vet ikke helt hva jeg syns om dette. Har en veldig stram smak, nesten som en sur sigar (men ikke fullt så smertefullt å innhalere).

Det er vel en slags rus anntar jeg, en veldig behagelig og mild rus. Du føler deg dog veldig klar i hodet, men samtidig litt tåkete. Vet ikke hva slags resultater det gir og spise det, men røykingen kan jeg gå god for.
Sitat av Potrick
Jeg røyket meg akkurat en fluejoint. Vet ikke helt hva jeg syns om dette. Har en veldig stram smak, nesten som en sur sigar (men ikke fullt så smertefullt å innhalere).

Det er vel en slags rus anntar jeg, en veldig behagelig og mild rus. Du føler deg dog veldig klar i hodet, men samtidig litt tåkete. Vet ikke hva slags resultater det gir og spise det, men røykingen kan jeg gå god for.
Vis hele sitatet...
Jeg kan også bekrefte dette, det er også tydelig at det ikke er placebo men en faktisk rus tilstede.
hviken dose brukte dere? nidhogg og Potrick?

Bare skinnet? gram? helst si størrelse på capene..

Mange Takk!