Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3424
iamamutant
7 2
hei.
jeg har en fastlege i kongsvinger området og han nekter å la meg bytte fra metadon,som gjør meg så kvalm at jeg har blitt henta meg ambu,fordi han er redd for at LAR skal gjøre så ham mister legelisensen sin.dette har jeg på opptak.
er dette noe andre har opplevd?
spørsmålet legen min svarte på var -"så du er redd for å miste lisensen din hvis du følger den hippokratiske eden ift meg?" "ja" svarte han.
jeg er nå i en situasjon som er ganske jævlig,og legen mi nekter å hjelpe.
nå er det over et år siden jeg fortalte at jeg ble kvalm.og over en måned siden jeg ble henta av ambulanse pga voldsomt oppkast i flere timer.
jeg begynner å bli ganske desperat og er veldig takknemig om noen har enten vært i lignende situasjoner eller som har annet som kan hjelp.
jeg har vært i kontakt med 24/7,der sverre eika jobbet i mange år,men istedet for å ringe meg dagen etter,ringte LAR meg!Da hadde 24/7 kontakta LAR på egen hånd,oog de visste at LAR ikke ville hjlpe meg.

takk til de som tok tid å lese posten min.
Gå gjennom DPS, de hjelper deg i gang med LAR.
iamamutant
Trådstarter
7 2
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Gå gjennom DPS, de hjelper deg i gang med LAR.
Vis hele sitatet...
hva mener du?
iamamutant
Trådstarter
7 2
er det i det hele tatt noen som går på metadon på dette forumet?
Er du med i LAR? Hvis du er det så anbefaler jeg det å ta det direkte med LAR-legen din. Det er ikke vanskelig å få byttet medikament hos LAR nå. Jeg fikk byttet til dolcontin etter en måned med metadon fordi jeg hadde litt plagsomme bivirkninger. De sa da att det er nye retningslinjer på vei og att det nå er mye lettere å bytte medikament.
iamamutant
Trådstarter
7 2
Sitat av Xfvzz Vis innlegg
Er du med i LAR? Hvis du er det så anbefaler jeg det å ta det direkte med LAR-legen din. Det er ikke vanskelig å få byttet medikament hos LAR nå. Jeg fikk byttet til dolcontin etter en måned med metadon fordi jeg hadde litt plagsomme bivirkninger. De sa da att det er nye retningslinjer på vei og att det nå er mye lettere å bytte medikament.
Vis hele sitatet...
leste du ikke det jeg skrev?
Sitat av Xfvzz Vis innlegg
Er du med i LAR? Hvis du er det så anbefaler jeg det å ta det direkte med LAR-legen din. Det er ikke vanskelig å få byttet medikament hos LAR nå. Jeg fikk byttet til dolcontin etter en måned med metadon fordi jeg hadde litt plagsomme bivirkninger. De sa da att det er nye retningslinjer på vei og att det nå er mye lettere å bytte medikament.
Vis hele sitatet...
Hvor i Norge er dette? Nye retningslinjer er vel fortsatt et stykke unna? Jeg håper på å kunne bytte til sevre-long når det blir godkjent. Subutex har ikke gjort jobben for meg og blir for dumt å gå til metadon først når man må legges inn for å trappes opp osv
iamamutant
Trådstarter
7 2
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvor i Norge er dette? Nye retningslinjer er vel fortsatt et stykke unna? Jeg håper på å kunne bytte til sevre-long når det blir godkjent. Subutex har ikke gjort jobben for meg og blir for dumt å gå til metadon først når man må legges inn for å trappes opp osv
Vis hele sitatet...
nye retningslinjer er i kraft og de gjør det MYE VANSKLIGERE å bytte.det er nemlig bakt inn strengere krav til LAR pasienter enn ALLE andre pasient grupper i HELE NORGE.
leste ikke du hele posten min?eller tror du at jeg lyver?tror du virkelig at det er lett å få hjelp i en slik organisasjon???
Sitat av meddy Vis innlegg
nye retningslinjer er i kraft og de gjør det MYE VANSKLIGERE å bytte.det er nemlig bakt inn strengere krav til LAR pasienter enn ALLE andre pasient grupper i HELE NORGE.
leste ikke du hele posten min?eller tror du at jeg lyver?tror du virkelig at det er lett å få hjelp i en slik organisasjon???
Vis hele sitatet...
Det vakke deg jeg svarte
Sitat av meddy Vis innlegg
nye retningslinjer er i kraft og de gjør det MYE VANSKLIGERE å bytte.det er nemlig bakt inn strengere krav til LAR pasienter enn ALLE andre pasient grupper i HELE NORGE.
leste ikke du hele posten min?eller tror du at jeg lyver?tror du virkelig at det er lett å få hjelp i en slik organisasjon???
Vis hele sitatet...
Hvilke retningslinjer sikter du til?
Jeg leste det du skreiv ja. Står ingenting i innlegget om du faktisk er lar-pasient. Du spurte om noen var i samme situasjon. Jeg har nylig vært i en situasjon der jeg byttet fra metadon til dolcontin. Det jeg gjorde var å snakke med lar-legen min, jeg fortalt hvorfor jeg heller ville ha dolcontin å att jeg ville bytte med engang. Da svarte legen att det var helt greit. Å att det nå er nye retningslinjer på vei uannset, med de nye retningslinjene så tar de inn flere legemidelalternativ som standar. Først må man prøve sub, deretter metadon, å hvis ingen av de passer for pasienten så er neste alternativ de prøver dolcontin. Det var det han sa til meg. Han var i tillegg overlege. Jeg bort i Trøndelag, og tilhører derfor LAR-midt. De er kjent for å være veldig streng, men jeg har helt motsatt syn. Jeg har hatt oppstart metadon og siden skifte fra metadon til dolcontin, fikk gjøre det hjemme i min egen stue, oppfølging fra LAR var en telefon samtale en gang i uka under skifte og opptrapping.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvor i Norge er dette? Nye retningslinjer er vel fortsatt et stykke unna? Jeg håper på å kunne bytte til sevre-long når det blir godkjent. Subutex har ikke gjort jobben for meg og blir for dumt å gå til metadon først når man må legges inn for å trappes opp osv
Vis hele sitatet...
Jeg hører til LAR-midt. De er kjent for å være veldig rigid å vanskelig å ha med å gjøre. Jeg var kjempe skeptisk når jeg ble med, men har bare hatt gode opplevelser med de. De nye retningslinjene skulle egentlig vært her allerede, men så har det blitt forsinkelser. Men som LAR-legen min sa så har de allerede sånn smått begynt å forholde seg til de nye retningslinjene. Derfor var det veldig lett for meg å få byttet. Fikk gjøre det hjemme over en liten uke, hadde kun kontakt med LAR en gang i uka om hvordan det gikk og om jeg trengte doseøkning.
Sist endret av Xfvzz; 15. februar 2022 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xfvzz Vis innlegg
Jeg leste det du skreiv ja. Står ingenting i innlegget om du faktisk er lar-pasient. Du spurte om noen var i samme situasjon. Jeg har nylig vært i en situasjon der jeg byttet fra metadon til dolcontin. Det jeg gjorde var å snakke med lar-legen min, jeg fortalt hvorfor jeg heller ville ha dolcontin å att jeg ville bytte med engang. Da svarte legen att det var helt greit. Å att det nå er nye retningslinjer på vei uannset, med de nye retningslinjene så tar de inn flere legemidelalternativ som standar. Først må man prøve sub, deretter metadon, å hvis ingen av de passer for pasienten så er neste alternativ de prøver dolcontin. Det var det han sa til meg. Han var i tillegg overlege. Jeg bort i Trøndelag, og tilhører derfor LAR-midt. De er kjent for å være veldig streng, men jeg har helt motsatt syn. Jeg har hatt oppstart metadon og siden skifte fra metadon til dolcontin, fikk gjøre det hjemme i min egen stue, oppfølging fra LAR var en telefon samtale en gang i uka under skifte og opptrapping.



Jeg hører til LAR-midt. De er kjent for å være veldig rigid å vanskelig å ha med å gjøre. Jeg var kjempe skeptisk når jeg ble med, men har bare hatt gode opplevelser med de. De nye retningslinjene skulle egentlig vært her allerede, men så har det blitt forsinkelser. Men som LAR-legen min sa så har de allerede sånn smått begynt å forholde seg til de nye retningslinjene. Derfor var det veldig lett for meg å få byttet. Fikk gjøre det hjemme over en liten uke, hadde kun kontakt med LAR en gang i uka om hvordan det gikk og om jeg trengte doseøkning.
Vis hele sitatet...
Godt å høre det går på skinner av og til. Jeg har få klager om LAR selv, holder til i Oslo. Det har som oftest gått greit og jeg har ikke møtt på hindringer før jeg nå fikk en ny lege som er veldig påståelig om ting hun tydeligvis ikke vet. Hun sa til meg at skulle jeg bytte fra sub til metadon så var deg ingen vei utenom å bli innlagt for opptrapping i tillegg til daglig henting i månedsvis sa hun.. Det står det ikke i retningslinjene nå engang. Der står det at det kan gjøres på en uke poliklinisk hvis det ikke er noe spesielt. Det gjelder de som har et vanskelig sidemisbruk og er høyrisiko. Det er ikke jeg. Hun er ganske ny så det er kanskje derfor, men uansett. Jeg vil ikke bytte til metadon egentlig, jeg vil ha morfin. Og håper derfor at sevre long ikke er langt unna godkjenning.
Sist endret av NodSquad; 15. februar 2022 kl. 18:19.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Godt å høre det går på skinner av og til. Jeg har få klager om LAR selv, holder til i Oslo. Det har som oftest gått greit og jeg har ikke møtt på hindringer før jeg nå fikk en ny lege som er veldig påståelig om ting hun tydeligvis ikke vet. Hun sa til meg at skulle jeg bytte fra sub til metadon så var deg ingen vei utenom å bli innlagt for opptrapping i tillegg til daglig henting i månedsvis sa hun.. Det står det ikke i retningslinjene nå engang. Der står det at det kan gjøres på en uke poliklinisk hvis det ikke er noe spesielt. Det gjelder de som har et vanskelig sidemisbruk og er høyrisiko. Det er ikke jeg. Hun er ganske ny så det er kanskje derfor, men uansett. Jeg vil ikke bytte til metadon egentlig, jeg vil ha morfin. Og håper derfor at sevre long ikke er langt unna godkjenning.
Vis hele sitatet...
Synd det er så store individuelle forskjeller.. jeg bytta hjemme, kommunen leverer på døra en gang i døgnet, jeg har tre doser, så de ser på att jeg tar kveldsdosen så får jeg med meg de andre to. Sånn har det vært siden dag én. Etter tre måneder så fikk jeg begynne å oppbevare for hele helga, da leverer de å ser på att jeg tar kveldsdosen fredag så får jeg med en dosett for resten av helga.
Sevre long vet jeg ingenting om, hørte om det for første gang i går.

Håper ting ordner seg for deg, legene i LAR har egentlig veldig stort handlingsrom, det er bare viljen det står på
Du "må" ha med deg Lar til fastlege slik at Lar kan gi fastlege "lov" til å bytte deg fra metadon - såå redde er faktisk fastlegene for Lar, det er helt FUBAR.

Jeg har ved to anledninger måttet ha med meg hele hurven fra Lar, til fastlege - første gangen slik at fastlege skulle få "lov" til å skrive ut Apodorm til meg (siden Lar sine retningslinjer blablabla - helst bare Sobril, blabla)

Og andre gangen var det den nye fastlegen selv som sa det "dette kan ikke jeg gjøre noe med før Lar enten har overført deg som pasient hit til meg, eller gitt meg lov å skrive ut Valium til deg..."

Begge de tilfellene var det sinnsykt mye jobbing bak for å få til, flere samarbeidsmøter - møte med behandler, rene prøver fri for andre benz i 14dager før jeg fikk "lov" av Lar at de skulle gi fastlegen min "lov" til å skri...åhgud ; Jeg blir seriøst svimmel av all idiotien altså !

*kremt*

Men jah - når det gjelder oss i Lar, så er vi basically untouchables siden Lar "må" være med i bestemmelsene - og grunnen til at jeg hele tiden har brukt hermetegn på "lov" er nettopp fordi jeg hele tiden har ment og trodd at fastlege sto "øverst", men det er blitt en fryktelig ukultur blant fastlegene at de seriøst FRYKTER represalier fra Lar hvis de gjør noe som helst uten "tillatelse" fra Lar....

Men hey, leste såvidt over her "det er bare viljen det står på" og dét er forsåvidt helt korrekt =)

(Tror vel jeg brukte ett år for å få Apodorm fra første fastlege etter jeg jobba Lar, også brukte jeg 9 måneder på å få tilbake legale benz - Valium, fra min nye fastlege)

Men hey - De skal vel "bare" bytte fra metadon til....tja....ok ; Lar bør deff være med på den bestemmelsen, etter min erfaring, og mening.

Lykke. Til.

Fastlegene frykt er faktisk reel, jeg jobber delvis i rusomsorgen og jeg vet om flere leger som har blitt meldt til helsetilsynet av LAR så jeg skjlnner godt at de er forsiktig. Selv om de legene som ble anmeldt kom helskinna fra det var det en tung prosess, mye papirarbeid etc så skjønner at de kvier seg, ryktet går fort dem imellom.