Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3677
Hei, I fjor fikk jeg høstet min første avling med tobakk, den har nå blitt helt tørr og gul/brun bortsett fra noen grønne flekker innimellom. Tenkte jeg skulle prøve å lage min første batch med snus og lurte på om det er noen her inne som har gjort det før og vill dele noen erfaringer /fremgangsmåte?

Har prøvd å lese meg opp litt og virker som at trykkkoker er veien å gå, men ettersom økonomien er litt trang om dagen skal jeg prøve å komme meg unna det. Noen som har gjort fermenteringen på andre måter?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Liten oppdatering i håp om at det er noen andre som driver med det samme eller evnt får interesse for det: Ble til at jeg kjøpte meg en trykkoker på tilbud og lagde snusen sånn, 4t I trykkokeren med tobakspulver, vann, salt og natron. Prøvde I stekepose først med noe dårlig resultat da jeg ikke fikk lukket posen ordentlig så den ble veldig fuktig. Etter det gjorde jeg det i syltetøyglass med aluminiumsfolie over og det funka veldig bra! Endte opp med en god del snus, desverre ble snusen jeg lagde veldig svak da jeg dyrket Virginia, så i år skal jeg prøve med Burly og Bondetobakk som er to sterkere sorter tobakk. Er en hobby som virkelig kan anbefales og man kan spare en del spenn på det også!
BRAND ∞ STRONG
Det er en gård i Trøndelag som satser på dette og
som selger egenprodusert snus under merkenavnet Snusbonden
Lager du bakesnus eller posesnus?