Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4424
Jeg har ikke generell studiekompetanse, men har tatt en annen vei inn på universitetet. Da kan jeg bare ta fag på universitet jeg går på nå. Jeg trenger sårt noen enkle studiepoeng, og har funnet et universitet med noen enkle nettbaserte fag. Der står det at en av måtene å vise til at jeg har generell studiekompetanse er å sende inn bevis på at jeg tidligere har avlagt eksamen på universitet eller høgskole. Og det har jeg gjort flere ganger.

Jeg lurer på hva konsekvensene av å bli tatt for å snike seg inn på denne måten? Det er jo ikke akkurat forfalskning av dokumenter. Og er det stor sannsynlighet for å bli tatt? Er dette noe Lånekassen eller andre følger opp?
Det er mange direktører innen helse som har falsk utdanning og det virker som det kan gå. Kjedelig om det slår tilbake 20 år senere though

Good luck
Det beste er å ringe det andre universitetet og forklare situasjonen, er det tatt opp på ett universitet så kan jo det hende at du og får lov til å ta fag på ett annet.

Du må vel øke for å få lov til å ta fag og de vil da sjekke om du tilfredsstiller krava, og gjør du ikke det så får du ikke lov, med mindre du har snakket med noen.

Alt går på data og sjekkes kjapt opp mot databaser.

Skulle du mot formodning passere sjekken ved søknad så er sjansen for å bli tatt liten, men de kjører stikkprøver med jevne mellomrom.

Har familie som jobber med opptak og krav på ett stort universitet og mange gode historier om folk som jukser med søknader.
Ting har en tendens til og komme for dagen.... En dag. Spørsmålet er om det skjer før eller etter at du er pensjonert
Føler meg dum her,hvordan er det mulig å komme inn uten studiekompetanse?
Litt usikker, men yrkesvei, alder, realkompetanse og noen få har praktiske opptaksprøver.
Sitat av 20412041 Vis innlegg
JDer står det at en av måtene å vise til at jeg har generell studiekompetanse er å sende inn bevis på at jeg tidligere har avlagt eksamen på universitet eller høgskole. Og det har jeg gjort flere ganger.
Vis hele sitatet...
Her trur jeg du skal prøve å formidle hva som faktisk står før du begir deg ut på hvordan du tolker det.

Om et studie har omveier rundt generell studiekompetanse så vil jo ikke det gi deg generell studiekompetanse. Du vil kunne søke på det aktuelle studiet.

Sitat av JayHova Vis innlegg
Føler meg dum her,hvordan er det mulig å komme inn uten studiekompetanse?
Vis hele sitatet...
På ingeniør f.eks så har du y-vei, 3 semester og forkurs så ja masse muligheter uten genererell studiekompetanse.
Sist endret av Dough; 17. januar 2022 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Konsekvenser for å bli tatt er jo som regel annullering av karakterer og eventuelt utvisning fra høyere utdanning. For inntil ett eller to år.

Er det dokumentforfalsk inne i bildet blir man anmeldt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Konsekvenser for å bli tatt er jo som regel annullering av karakterer og eventuelt utvisning fra høyere utdanning. For inntil ett eller to år.
Vis hele sitatet...
Kor finn du lovheimel for det, gitt at dokumentasjonen er ekte? Forskrift om opptak nevner ikkje annulering av fag som sanksjon.