Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6230
Hei,
Begynte å tagge i sommer, er helt fersk, 32 år
og holder på alene i Oslo uten noe form for gjeng/felleskap. Har en rekke spørsmål, og kunne egentlig trengt en slags mentor, en jeg kan spørre alle spørsmålene jeg får. Hvorfor spesifikke bygninger får stå urørt, hvor raske securitas er( om man blir sett av kamera?), kan man lage piece over tags?
Sånne ting, kult om noen hadde sendt meg en melding.
I min tid så taggget man generelt ikke historiske, religiøse eller private bygninger (hus. bolig osv. Er forskjell på en rekkehuseier og Olav Thon). Folk som maler grafitti er forøvrig ikke en homogen gruppe. Sikkert store individuelle forskjeller går jeg ut ifra. Man kommer langt med fornuft her.

Ellers så kan man fint male over tags. Litt skriblerier i tusj eller spray tar jo ikke plassen fra en piece. Igjen - sunn fornuft. Du trenger eksempelvis ikke nødvendigvis ødelegge gamle "historiske" tagger fra 1991 hvis du kommer over en. Det er ingen felles "taggermåte" å vurdere dette på.

Hvor raske vaktselskapene er vil jeg anta er veldig varierende basert på stedet det gjelder. Det samme gjelder kamera. Dekk deg til og vær kjapp!
Taggere har faktisk folkeskikk, tro det eller ei hehe Så man tagger ikke på alle mulige bygg bare på måfå (noen unntak og glipper i fylla men!). De byggene som er mest interessante å tagge på er der hvor piecen får stå en stund eller der hvor det er ekstra utfordring og props å komme til, som for eksempel en rooftop eller en flate som går rett mot motorveien eller t-bane linja og blir sett av mange.
Det er ikke så interessant å tagge på bygninger hvor det blir vaska vekk dagen etter og bygg som er tilknytta bevoktning for da kan vekter og politi være på plass iløpet av fem-ti minutter. Straffen er ikke lav å bli tatt for tagging om man er tatt før og de kan bevise at man har tagga flere steder. Politiet har bilder av piecer og tags i hele byen og kobler skrivestil ganske lett sammen.

Du kan lage piece over tags men du skal ha litt peil for å gå over noen med mindre det er helt nødvendig for å få plass. En fersk tagger som lager en throw up eller piece som ligner crap burde ikke gå over fete tags fra etablerte graffiti kunstnere hvis spoten er spesiell, men det er ikke samme beef-mentaliteten i graffitimiljøet nå lenger som det var før i tida så tror ikke du får store problemer om du gjør det heller.

Have fun
På 90 tallet fikk man grisejulling vis man tægget over en piece ,gjerne av han/gruppen som gjorde piecen. Vet ikke åssen det er nå me var nok mye hardere back in the day.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kult å være interessert i graffiti og kunsten rundt det. Ikke så jævlig kult å drive med hærverk når man er 32 år gammel.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kult å være interessert i graffiti og kunsten rundt det. Ikke så jævlig kult å drive med hærverk når man er 32 år gammel.
Vis hele sitatet...
Det er vel nokså vanskelig å utforske det ene, uten det andre, slik lovverket står.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
32 år og nettopp begynnt og TÆGGE?

Ta deg sammen.

Like dumt som og begynne og røyke sigg eller snuse i en alder av 32. Alle kan skylde på ung og dum - det kan åpenbart ikke du. Godt voksen og dum...
Sitat av Turelli Vis innlegg
Det er vel nokså vanskelig å utforske det ene, uten det andre, slik lovverket står.
Vis hele sitatet...
Nei, fins jo lovligvegger rundt omkring. Jeg bygde min egen i bakhagen/bakgården å øvde på når jeg starta. Var riktig nok 15 og ikke 32 men.
Sist endret av celtseus; 6. desember 2021 kl. 18:51.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
32 år og nettopp begynnt og TÆGGE?

Ta deg sammen.

Like dumt som og begynne og røyke sigg eller snuse i en alder av 32. Alle kan skylde på ung og dum - det kan åpenbart ikke du. Godt voksen og dum...
Vis hele sitatet...
Vil nå påstå at en på 32 med større sannsynlighet lager noe bra når de først er ute, enn det vi gjorde som 14-15 åringer. Mye av DET vil jeg kalle direkte stygt og hærverk som ikke skulle vært der. Er selv 23 og syns først nå at stilen begynner og komme seg til et presentabelt nivå