Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  349 58180
Lite spørsmål til dere som ikke driver med graffiti. Du er ute en kveld/natt på vei til/hjem fra fest etc. Og du for øye på en som tagger, hva gjør du? Ville du reagert anerledes om det var en "tagger" eller om de var fler?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Næ. Om jeg var med flere folk så ville jeg kanskje reagert. Kommer helt an på hva det ble skravlet da. Hadde det vært skikkelig graffiti, og ikke bare "fuck" på veggen, eller en gjeng med nazier som tegnet hakekors, så tror jeg at jeg hadde reagert litt mer.
Hva han gjør spiller selvsagt en stor rolle.
Er det en 13 åring som tagger banneord på veggen, ville jeg nok tatt turen bort og stjelt
kanna hans.
Hadde det derimot vært en flink fyr som lager skikkelige og bra _kunst_ ville jeg gått forbi eller tatt turen bortom for å beundre verket hans!
enig med djxfade, om de bare hadde skrevet noe helt på trynet som noe rasistisk eller noe annet surr hadde jeg reagert.
Men om jeg hadde sett at de lagde noe fett ville jeg sagt keep up the good work for ordentlig god grafitti er drit kul form for kunst!
For å være ærlig så hadde jeg ikke gjort noenting. Så , sett igang å flame meg.
Jeg hadde ikke gjort en drit, jeg har holdt på med det samme selv så jeg har egentlig ingenting jeg skulle ha sagt.
Kommer ann på settingen regner jeg med.. Har slitt mye med grafitti på bygningen jeg jobber i, hadde jeg sett noen der hadde jeg reagert, spesielt med tanke på at det meste av taggingen der er elendige "fuck police" - tagger.
Hvis jeg hadde komt hjem fra fest en natt, og sett noen jævler tagge på huset jeg bor i, hadde jeg reagert.
Hadde jeg sett noen tagge på en nedsavet bygning som er klar til riving, hadde jeg gitt blanke.
Sitat av LoRd Vis innlegg
For å være ærlig så hadde jeg ikke gjort noenting. Så , sett igang å flame meg.
Vis hele sitatet...
OP var ute etter meningen din. Så, hvorfor skulle vi flame deg?
Fordi du ville handlet annerledes i en situasjon en noen oss andre?
Sitat av OoM Vis innlegg
OP var ute etter meningen din. Så, hvorfor skulle vi flame deg?
Fordi du ville handlet annerledes i en situasjon en noen oss andre?
Vis hele sitatet...
Jepp ^^ Vanlig at en som mener noe motsatt blir flama på forums
(kan sikkert slette denne posten for øvrig.. er ikke særlig relevant til tema (n) )
Sist endret av Doc. Lester; 9. juni 2009 kl. 10:48.
Sitat av Hatebreeder Vis innlegg
Lite spørsmål til dere som ikke driver med graffiti. Du er ute en kveld/natt på vei til/hjem fra fest etc. Og du for øye på en som tagger, hva gjør du? Ville du reagert anerledes om det var en "tagger" eller om de var fler?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har tenkt på dette, forløper det omtrent slik:

Tagging på min eiendom = ville utdelt litt grisebank, tømt det som var igjen på sprayboksen i fjeset på vedkommende, og så hadde jeg ringt Politiet. Tagging på andres eiendom = ringt Politiet.

Antall taggere - dette måtte jeg ha tatt en vurdering på der og da. Litt lettere å kunne ta i hardt når det er flere, for da kan man jo påberope seg selvforsvar og slikt.

Hvordan det foregår i praksis får vi se hvis jeg kommer i en slik situasjon.
Hadde noen tagget på et hus hadde jeg kanskje reagert, men utenom det nei.. Har ingenting imot tagging
Som nevnt, var det seriøse taggere som tagga noe fint, eller i det minste noe gjennomført, så ville jeg i verste fall spandert en øl, hadde det vært på min husvegg - om jeg bare hatt en husvegg - så hadde jeg heller foreslått at h*n/de skulle kom tilbake i dagslys for å gjøre jobben skikkelig, gjerne med motiver etter mine oppfordringer.
Det som faktisk provoserer meg mest, er når kommunen setter opp en fin vegg eller mur, så blir det nedtagget bare noen dager etter. Dette er alle i kommunen sin eiendom, og at da noen ønsker å tagge det ned mener jeg er hærverk, uansett om det er fint eller ikke.

På en annen side, så synes jeg mange kommuner kunne vært flinkere til å si klart i fra og satt av steder hvor taggere kan drive med grafitti. Desveerre virker det som om dette ikke er kult nok eller tøft nok blant en del taggere, som helst vil markere seg som hunder på steder der man ikke ønsker grafitti.
Det er som alle andre har sagt til nå, hadde det vært skribling hadde jeg reagert. Hadde det vært fett og en skikkelig produksjon hadde jeg nok stikki bort og beundret som alle andre:P
Jeg orker ikke skrive det, men alt jeg ønsker å skrive er greit oppsumert av Bare Egil band: http://www.youtube.com/watch?v=Yq9Fdrx7NTo

Men grafitti derimot..ja takk, dødsfett
Hvis det er romskipet mitt han tagger, blir jeg naturligvis sint og prøver å hindre ham med strålepistolen min.

Men ellers synes jeg at alle burde få lov å tegne noe fint på disse kjedelige betongveggene.Det går jo an å spørre eieren eller noe om dere kunne pynte noe fint. Vise fram skisser eller noe og tegne etterpå. Istedet for å gjøre det midt på natten og bekymre seg for politiet. Det er derfor mange tegner stygge uleselige skrifter i farta.
Jeg kjenner mange som driver med og som har drevet med graff, og jeg synes egentlig at det er ganske flaut på deres vegne at de ikke ser hvor barnslig denne holdningen som Skeid snakker om faktisk er. Greit, mye av det de lager er kult (og mye er stygt), men så lenge de faktisk koster kommunen hundretusenvis av kroner hele tiden, så klarer jeg ikke bare stå der å si at jeg synes det er fett.

Hva jeg ville gjort? Om jeg hadde kjent dem så ville jeg sagt akkurat det jeg mente. Om det var noen små drittunger så ville jeg vel ha skremt dem vekk, men om det var ukjente taggere av dem typen som jeg i utgangspunktet kjenner til, så ville jeg bare ha holdt meg unna.

Deler av graffmiljøet (dvs. den gamle kjernen) i Oslo består faktisk av rimelig sprø mennesker, hvorav mange av individene er knyttet opp til ganske seriøse, kriminelle miljøer foruten akkurat graffmiljøet. NOKAS-saken er jo et godt eksempel på akkurat dette, og utover det så er det nok av eksempler på hvor ustabile en del av disse folka er, uten at jeg skal gå i detalj.
Synes det er rart hvordan folk ville klikket om det ble skjedd på egen eiendom, men om det er andres, så gir man faen. Veldig fin og sympatisk holdning.
Jeg synes ikke det hører hjemme på offentlig eiendom. Kunne man ikke prøvd å få til en slags ordning med lovlig grafitti?
Det er jo tydelig at det er mange kreative sjeler der ute som trenger å få utløp via maling. Hvorfor ikke bruke dette til noe kreativt? Send de på malerkurs etc.
Hadde bare gått videre uten å gjøre noe som helst.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Mtp at svært mange som driver med graffiti som er svært dyktige ville det etter min mening vært bedre om de kunne få lov til å lage graffiti på triste grå vegger enn å sende de på malekurs.

Et eksempel på vegger som godt kunne fått en kul graffiti på seg med godt resultat er slike strømhus (veit ikke hva det heter).

Beste eksempelet jeg fant raskt på google:



For the record syns jeg ikke akkurat den tagginga var spesielt kul, hvertfall ikke delen lengst til høyre
Sist endret av Cheroxx; 9. juni 2009 kl. 12:41.
Sitat av Skeid
Synes det er rart hvordan folk ville klikket om det ble skjedd på egen eiendom, men om det er andres, så gir man faen. Veldig fin og sympatisk holdning.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lest tråden har du kunne sett at ikke alle tenker slik.

Sitat av capidog Vis innlegg
Tagging på min eiendom = ville utdelt litt grisebank, tømt det som var igjen på sprayboksen i fjeset på vedkommende, og så hadde jeg ringt Politiet.

Tagging på andres eiendom = ringt Politiet.
Vis hele sitatet...
Tror derimot ikke at det lureste etter å ha grisebanka noen + tømt en sprayboks i trynet på noen, er å ringe politiet.
Men er vel mulig at du overdriver litt?
Sist endret av Faenskap; 9. juni 2009 kl. 12:42.
Nå kommer jo spørsmålet til OP hva han mener en "tagger" er. I mine øyne er en tagger de pøblene som skriver en slags "signatur" overalt med en tusj eller en sprayflaske. Jeg har sett alt for mange gode piecer bli nedtagget av småunger som vil late som om de hadde noe som helst med det orginale verket å gjøre, men som bare førsøpler. Hadde jeg støtt på en slik en hadde det nok blitt til at jeg ropte "hey, hva faen er det du tror du gjør" og håpt at han la på sprang, men utover det hadde jeg nok gitt noenlunde faen om det ikke hadde vært min vegg. Jeg er verken sterk eller løper så veldig kjapt, og politiet har jeg vel liten tro på at gidder å bry seg SÅ mye.

Hadde det derimot vært noen som var på vei til å lage noe som kunne se ut som en god piece hadde jeg heller sett litt på. Om veggen hadde vært min, er jeg egentlig ikke sikker på eksakt hva jeg hadde gjordt, men om mulig hadde jeg gitt skriftlig tilatelse.
Jeg vil understreke det mentalmelt påpeker her i tråden, om dere ser grafere litt på kanten av 20 åra burde dere holde avstand. Jeg har tidligere vært i miljøet og kjenner til en del enkeltilfeller der selv spesialvekterene (concept) til sporveien ikke har tørt å gripe inn.

Om dere kjenner dem er det selvfølgelig ikke noe stress, men vær nå uansett varsomme om dere skulle komme borti de som har holdt det gående de siste 10åra.
Sitat av Faenskap Vis innlegg
...
Tror derimot ikke at det lureste etter å ha grisebanka noen + tømt en sprayboks i trynet på noen, er å ringe politiet.
Men er vel mulig at du overdriver litt?
Vis hele sitatet...
Du har nok rett - selv om Politiet er ganske hissige på å stoppe tagging - og kanskje vil se litt gjennom fingrene på en tagger som tilfeldigvis falt og slo seg da han prøvde å stikke av .

Tagging har fått en spesiell status, og regnes som starten på en kriminell løpebane. Politiet lager sak på alt, selv når mindreårige er involvert.

Når det gjelder disse taggerne som er så farlige og sprø i hodet - ja, mulig. Men de er jo ikke de eneste. Jeg er selv ganske kraftig bygget, og har en evne til å bli vanvittig sint om det gjelder. Og selv om jeg ikke driver aktivt med kampsport lenger, er det et triks eller to som fremdeles sitter der etter alle årene. Det er få som pleier å yppe til bråk når jeg står der i egen person, så det har vært generelt lite behov for 'dancing' utenfor trening og konkurranser.

Men det har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. Jeg tror generelt ikke på vold som løsning på konflikter. Men for beskyttelse av egen familie eller eiendom, så kan det være jeg er villig til å gjøre et unntak hvis jeg har hatt en ellers dårlig dag.

Jeg forstår ikke taggekulturen. Kall det gjerne kunst. Men ikke bruk andres private eiendom som lerret. Det kan få konsekvenser.
Tagging er i 99,9% av alle tilfelle utrolig stygt og ødleggende. Jeg vil heller se en utrolig kjip grå betong vegg, enn å se noen ha skrevet navnet sitt med sort spray over hele veggen. Mest sannsynlig ville jeg ringt politiet. Om det er snakk om noen små kids, så ville jeg tatt fra dem utstyret. For min del kan folk gjøre hva de vil mot selv selv. Bruk for mye penger under russetiden eller ta deg en bønna en gang i blandt, men ikke la det gå utover oss som ikke liker å se stygg maling over hele byen. Det finnes utrolig mange andre måter å få oppmerksomhet for kunsten din. Men ikke la det gå utover oss andre.
Sist endret av InsomniA; 9. juni 2009 kl. 14:49.
Sitat av capidog Vis innlegg
Slik jeg har tenkt på dette, forløper det omtrent slik:

Tagging på min eiendom = ville utdelt litt grisebank, tømt det som var igjen på sprayboksen i fjeset på vedkommende, og så hadde jeg ringt Politiet. Tagging på andres eiendom = ringt Politiet.

Antall taggere - dette måtte jeg ha tatt en vurdering på der og da. Litt lettere å kunne ta i hardt når det er flere, for da kan man jo påberope seg selvforsvar og slikt.

Hvordan det foregår i praksis får vi se hvis jeg kommer i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
å så ring politiet? uhh??
etter du har banket å helt maling i anskitet hans?
Ulovlig tagging/graffiti er herverk og skal behandles deretter. Om det ser bra ut eller ei er _helt_ likegyldig.

Tagging er en ukultur og oppryddingen koster flere millioner årlig. Er man så usynlig at man må bruke tysj og blokkbokstaver for å vise seg frem bør man heller søke profesjonell hjelp.
Jeg hadde ringt politiet.
Sitat av åjavelja Vis innlegg
å så ring politiet? uhh??
etter du har banket å helt maling i anskitet hans?
Vis hele sitatet...
Se post #26
Sitat av UncleAndy
Jeg synes ikke det hører hjemme på offentlig eiendom. Kunne man ikke prøvd å få til en slags ordning med lovlig grafitti?
Det er jo tydelig at det er mange kreative sjeler der ute som trenger å få utløp via maling. Hvorfor ikke bruke dette til noe kreativt? Send de på malerkurs etc.
Vis hele sitatet...
Problemet er at hvis man lager en lovlig graffiti på en vegg kommer det 72 andre drittunger som også vil være med.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:32.
Hadde jeg sett ren tagging, noe som er UFATTELIG bedritent, hadde jeg fyren til politiet kom med en bil.
Tagging er så innihelvete idiotisk, bidrar med absolutt ingenting til samfunnet.
Syns det er fett at folka ødelegger tbanen. De nye tbanene i oslo er ikke brae for en dritt. Når det er glatt på skinnene, toget sklir. Når det er kaldt og glatt, toget klarer ikke å få seg opp en simpel bakke. Når toget bremser stinker det så innmari dritt inni at jeg blir kvalm av lukta. Setene er ikke noe digge å sitte på , få plasser iforhold til den gamle gode nydelige tbanen som de måtte ta fra oss. Men ja, tagg ned tbanen ! !!!!
Ellers til ontopic

Jeg ville faktisk bare ropt " Politi , legg dere ned " Heahea :P
Digital nomade
trippy's Avatar
Vær forsiktig med å kødde med små kids som holder på med graff nå, mange er armert med allt mulig rart.
jeg hadde blitt med og lagd en collab
Sitat av Skeid Vis innlegg
Det som faktisk provoserer meg mest, er når kommunen setter opp en fin vegg eller mur, så blir det nedtagget bare noen dager etter. Dette er alle i kommunen sin eiendom, og at da noen ønsker å tagge det ned mener jeg er hærverk, uansett om det er fint eller ikke.

På en annen side, så synes jeg mange kommuner kunne vært flinkere til å si klart i fra og satt av steder hvor taggere kan drive med grafitti. Desveerre virker det som om dette ikke er kult nok eller tøft nok blant en del taggere, som helst vil markere seg som hunder på steder der man ikke ønsker grafitti.
Vis hele sitatet...
det jeg tror er problemet med "taggevegger" som komunen slenger ut, er at de er i en bakgate, der ingen ser kunsten dems, eller bak en butikk. du ser poenget?

man det med å skrive sitt alias overalt er bare meningsløst... gå å bli full eller noe

Til saken: mener vell det samme som de fleste over her, kunst eller rabbel gir 2 forskjellige reaksjoner hos meg
Hadde de tagga på ett privat hus, kirke eller lignende ville jeg ha reagert, og sagt ifra om jeg hadde turt i forhold til antall og sånt.
Om de hadde tagga på ett industribygg, tog, leilighetsblokk eller lignende hadde jeg nok bare vandret vidre.

Ville uansett ikke ringt politiet, annet enn om det var rasistiske budskap eller noe.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Syns det er fett at folka ødelegger tbanen. De nye tbanene i oslo er ikke brae for en dritt. Når det er glatt på skinnene, toget sklir. Når det er kaldt og glatt, toget klarer ikke å få seg opp en simpel bakke. Når toget bremser stinker det så innmari dritt inni at jeg blir kvalm av lukta. Setene er ikke noe digge å sitte på , få plasser iforhold til den gamle gode nydelige tbanen som de måtte ta fra oss. Men ja, tagg ned tbanen ! !!!!
Ellers til ontopic

Jeg ville faktisk bare ropt " Politi , legg dere ned " Heahea :P
Vis hele sitatet...
Så siden du ikke er fornøyd med de nye vogene i Oslo så skal man bare ødelegge dem? Fin logikk der kid...

Jeg hadde ringt politiet uavhengig av kvalitet på taggingen. De tagger på MIN VEGG (offentlige eies jo av blant annet meg) og jeg er ikke interessert i forsøpling av mine vegger.

Grafitti som kunstform er derimot utrolig spennende og i en riktig kontekst er grafitti en fryd for øyet. Problemet til taggerne (kunstnerene) er at kunsten er så tett knyttet til det å ta seg til rette i det offentlige rom. En pice på en kulturinstitusjon har liksom ikke den samme effekten som selvstendig kunstverk fordi den er tatt ut av sin kontekst.

Jeg tror de fleste vil kunne være enig i at grafitti er kunst, men folk er skeptiske til det akkurat på grunn av det anarkistiske aspektet ved kunsten. Tror ikke noen hadde godtatt at billedhuggere hadde tatt seg frihet til å meisle løs på bygninger, eller at en som lagde kunst ved hjelp av skjærebrenner og sveiseapparat hadde begynt å deformere offentlige stålkonstruksjoner...
Setter denne sangen på boomblasteren med fullt volum (som jeg tilfeldigvis hadde med meg, med akkurat den rette cden)

http://www.youtube.com/watch?v=Yq9Fdrx7NTo
Sist endret av ScoopeX; 9. juni 2009 kl. 19:55.
de kuleste jeg har sett er de i de store byene, der du ser at de har tagget øverst på bygningene dær eneste mulighet er å henge ut igjennom et vindu eller et tau fra taket : )

ellers syns jeg små banneord på veggen er teit, å hadde nok gått bord å prata med kidsa som står å tegner det.
å fortalt at de må øve seg en annen plass siden det hær så ut som hestebæsj.

samme om de var proffesjonelle folk som laget noe utrolig kult, bare at da hadde jeg snakka positivt med de =)

synes det er litt fasinerende da, når det blir veldig bra.
Jeg bille tvilsomt ha reagert vist det var en voksen person som lagde utrolig god gatekunst! men hadde personen drevet og ødlagt andres "Grafitti" og skrevet fuck osv så ville jeg direkte gått bort og gitt han huden inn!
Om de lagde noe fett på en tom murvegg - Go on! Det er skikkelig artig med "taggs" de legger areid i, men noen som føkker opp trikken.. Vell, ville nok blitt politiet eller jeg som steppet inn..
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Om de lagde noe fett på en tom murvegg - Go on! Det er skikkelig artig med "taggs" de legger areid i, men noen som føkker opp trikken.. Vell, ville nok blitt politiet eller jeg som steppet inn..
Vis hele sitatet...
hvis man oppsummerer alle kommentarene i denne tråden ligner de svært på din, alle mener omtrent det samme: de syntes kule piecer er kunst og fine å se på mens tags er stygge og grunnlag til å banke opp en tagger og kaste vedkommende i fengsel. det dere har rett i er jo at en godt gjennomført piece er fantastisk og se på og tags ser jævlige ut. men når dere sier at dere vil la personen som lager en piece være og kanskje komplimentere arbeidet hans, men ser dere en person male en tagg på en trikk eller vegg ringer dere politiet på flekken. denne tankemåten er forferdelig ignorant iogmed at personen som lager piecen på veggen er den samme personen som maler tags på trikken, med en tagg reklamerer man for navnet sitt og med piecen viser man kvaliteten på arbeidet. oftest går kvantitet over kvalitet
Hadde sikkert ikke gjort noe. Spørs på hva de hadde laga, hadde det sett bra ut kanskje jeg hadde blitt stående og se på ?
Har aldri sett no taggere "live" i trondheim, men hadde nok ikke brydd meg med mindre det var noen bajsunger som skribla random ord osv.
kjedelig streiting
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Syns det er fett at folka ødelegger tbanen. De nye tbanene i oslo er ikke brae for en dritt. Når det er glatt på skinnene, toget sklir. Når det er kaldt og glatt, toget klarer ikke å få seg opp en simpel bakke. Når toget bremser stinker det så innmari dritt inni at jeg blir kvalm av lukta. Setene er ikke noe digge å sitte på , få plasser iforhold til den gamle gode nydelige tbanen som de måtte ta fra oss. Men ja, tagg ned tbanen ! !!!!
Ellers til ontopic
Vis hele sitatet...
Da hjelper det jo no jævlig alt folk tagger der, så ruter må bruke penger på og få fjerna tagginga istedet for og få bedre service.

On topic, hadde det vært en trafoboks el liknende hadde jeg gitt faen, men hadde det vært privat/offentlig eiendom som skal være ren og pen hadde jeg ringt politiet/gitt ungene litt pryl...
Sitat av Skeid Vis innlegg
Synes det er rart hvordan folk ville klikket om det ble skjedd på egen eiendom, men om det er andres, så gir man faen. Veldig fin og sympatisk holdning.
Vis hele sitatet...
Hadde noen tagget på et strømhus, en forlatt bygning, en fæl betong vegg, bunker osv så hadde jeg nok gitt faen ja. Hadde det vært på et hus, bolig blokk, hos noen jeg kjente eller annet offentlig bygg hadde jeg nok reagert.
Ville nok ikke blandet meg inn personlig, men tatt en telefon..
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Syns det er fett at folka ødelegger tbanen. De nye tbanene i oslo er ikke brae for en dritt. Når det er glatt på skinnene, toget sklir. Når det er kaldt og glatt, toget klarer ikke å få seg opp en simpel bakke. Når toget bremser stinker det så innmari dritt inni at jeg blir kvalm av lukta. Setene er ikke noe digge å sitte på , få plasser iforhold til den gamle gode nydelige tbanen som de måtte ta fra oss. Men ja, tagg ned tbanen ! !!!!
Vis hele sitatet...
OMS - Oss Mot Sporveien
tehe
spør om jeg kan låne cansa hans å dra en piece ;D