Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1646
Hei, jeg er på jakt etter et minihjemmebrenningsaparat som kan brenne helst minst 90%. Intensjon er å lage tinkturer av urtepreparater. Finnes det noe aparat man enkelt kan lage sprit på? Og lukter det veldig i leilighetskompelset?


Jeg er først og fremst nyskerrig.
Ja, det du leter etter er en vanndestillator.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Ja, det du leter etter er en vanndestillator.
Vis hele sitatet...
En vanndestillator har utifra hva jeg leste en sikkerhetsventil som forhindrer akkuratt det med spritbrenning.

Mye mulig den bare kan tettes da.
Vel "enkelt" er jo et relativt begrep. Å tukle med sikkerhetsventil i annen form enn å lede dampen vekk fra det den slipper av trykket er ikke å anbefale. En kan jo måtte bytte til silikonpakninger og bør være klar over at de aller billigste destillatorene for vann har dårligere sikkerhetsfunksjoner enn et som er beregnet for å destillere alkohol.

Finnes flere "vanndestilstorer" til salgs i Norge som egentlig er ment for alkoholdestillering, men ikke markedsføres som det for å unngå lovverket.

Enkleste er å søke opp en guide på nett og kjøpe akkurat samme vanndestillator som andre har brukt til formålet så er en sikker.

Er også et par halvgode tråder om samme temaet på freak alt.
Sist endret av Mathias666; 4. mai 2022 kl. 00:24. Grunn: Skriveleif
Du kan kjøpe et lab-oppsett bestående av varmemantel, kokeflaske og kondenseringskolbe og brenne en liter sats i slengen. Jeg lager noen desiliter absint nå og da på denne måten.
Rip 8-4-23
https://easystill.com/
Er noe sånt du burte anskaffe. Finnes butikker i norge som selger de som vanndestilator. Orker ikke drive å søke opp nå men du finner det på Google.
Sist endret av Sæd; 4. mai 2022 kl. 13:26.
De enkle apparatene som vist over funker greit nok, men du får ikke 90%. På første run får du ca 40%, 2. runde ca 60%. Runde 3 gir kanskje 70%, og etter det begynner det å gå veldig sent.
Må du ha 90% for tinkturer? Plastbrenner er enkelt å lage å lager god sprit men bare 40-50%.
Disse får du kjøpt på eBay. Like enkel som en kaffetrakter. Slår seg selv av og man trenger ikke bruke vann til kjøling.

https://stillspirits.com/products/turbo-air-still
Trådstarter
Takk for info folkens. Men et spørsmål, er det lovlig med de små aparatene? At jeg ikke risikerer straff for innførsel? Ellers mistenker jeg at en svært stor prosent andel av tollere er trøndere da, så kansje de ikke bryr seg.
Det er ikke lov å destilere sprit, eller kjøpe/lage destileringsapparat som er ment for sprit. Men destilering av vann osv er såklart lov, og mer generelle apparater er lovlige å kjøpe og bruke.