Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3447
Jeg har en scarlett 8i6 3 gen og en sc880 synth module. Som midi key har jeg oxygen49 - kan jeg «route» det slik at jeg kan spille via synth-modulen med dette oppsettet. Har ableton lite og FL-studio.
Har ikke erfaring med alle detaljene her men kan ikke skjønne annet enn at du har alle muligheter med dette.
Litt usikker på hva du mener med route og psille via men er jo bare å kjøre MIDI fra Keys til Module. Lyd må da gå analogt med 2 kabler L + R fra SC880 inn på scarlett.
Hei, @Dough kanskje jeg skrev en litt rotete melding. Mente snarere om jeg kunne spille med USB-keys til synthen. Altså at den kan brukes fremfor et midi keyboard. Om jeg så vil ta opp lyden må jeg eventuelt route utgangen fra synthen til inngang på lydkort. Men ønske mitt er å kunne bruke UsB-keyboard som om det var et midi. Om det ga mening.
Aha akkurat ja jeg var litt rask der når du skrev Midi key og tenkte den har fysiske midikontakter. Det skal fortsatt fint la seg gjøre med USB til PC/Mac som normalt. MIDI ut av Scarlett til modul.
Hehe, ja det var det jeg tenkte selv. At dette skulle la seg gjøre enkelt, men det er kanskje noen innstillinger som må ordnes, for det går ikke sånn ekstremt godt dette her. Modulen er innstilt på midi, jeg router, så langt jeg kan de midi-signalene ut og følgelig burde det bli en lyd. For det blir bare ut fra scarlett og inn modul.
Hehe jepp sorry jeg ikke har noe mer å bidra med, ordner seg nok. Lykke til
Sjekk ut LoopMidi, gratis programvare. Der kan du få routet som du vil. Alternativt finner du lignende programmer med litt mer fleksibilitet.
Hva har du prøvd?

Og for ordens skyld, keyboardet ditt ER midi, det bruker bare USB for å overføre midi data i stedet for en gammeldags Midi-kabel.

Det skal være så enkelt som at du går i egenskaper/innstillinger i DAW'en du bruker (i ditt tilfelle FL Studio eller Ableton lite)
Slik gjør du det i FL Studio
og slik gjør du det i Ableton lite

I enkle ord, skal du sette USB keyboardet som "Control surface" eller som "Input" enhet i instillingene til programmet.
Du må også velge at lydkortet ditt (scarlett 8i6 3 gen) er valgt som kortet du skal bruke, og koble en midi-kabel mellom scarlett 8i6 og sc880 synthen.
Du må nå lage deg et spor i fl studio eller ableton live, det er her du router midi videre til synth modulen din: Når du aktiverer sporet så betyr det at midi input'en din sender midi til alle enheter som er assosiert med det sporet.

her er hvordan du gjør det i ableton, har mindre erfaring med FL studio men de snakker om å måtte bruke en egen MIDI-out plugin for å sende signaler til synthen.

Ting som LoopMidi er egentlig ikke egnet for det her, jeg regner med du vil ta opp det du spiller også? LoopMidi er et veldig enkelt program som bare skaper en virituell midi-loopback, du kan lage virituelle midibus'er, du har ingen måte å ta opp noe som helst med det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg løste dette. Var som jeg hadde forutsett, men rotet litt. Takk for svar!