Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1201
Hei!
Jeg jobber i en organisasjon, jeg har ikke lyst til å utdype det nærmere.
Denne organisasjonen har et navn og logo som er beskyttet.

Jeg har en sykdom som heter mutisme, som vil si at jeg har problemer med talespråket mitt.

Nå har jeg byttet stilling i bedriften jeg jobber i, som da innebærer at jeg får mer kontakt med mennesker jeg ikke kjenner fra før. Denne stillingen er noe jeg selv har valgt å bytte til, da jeg tror at jeg vil trives bedre.
Min jobb vil innebære at jeg bruker en uniform som jeg får tildelt av bedriften, hvor navnet og logoen står på.

Problemet er at når jeg møter mennesker jeg ikke kjenner fra før, kan jeg ofte slite med å formidle at jeg har problemer med talespråket mitt, og at de isåfall må ta hensyn til det ved å for eksempel være litt tålmodig mens jeg bruker noe tid på å til slutt klare å respondere til dem.

Jeg har gått gjennom en første uke nå, og trives veldig godt med det jeg gjør, men jeg føler at handikappet mitt er frustrende i mange situasjoner både for meg og dem jeg snakker med. Det er mange som sier noe til meg, og så venter de på at jeg skal respondere, men ettersom jeg bruker litt ekstra tid, har det ofte endt med at de ser rart på meg og spør om jeg ikke skal svare, for så å gå videre før jeg rekker å svare. Dette føler jeg også er et problem for selve bedriften, da det muligens skaper et rykte om at de ansatte ikke svarer folk som snakker til dem.

Derfor har jeg spurt arbeidsplassen min om det er mulig for dem å produsere en identisk uniform, bare at det på uniformen kan inneholde mitt navn, og en kort beskrivelse av handikappet mitt. Det vil isåfall være mye lettere for meg, da jeg bare kan henvise til det som står på uniformen, og håpe på at menneskene jeg møter klarer å forstå hvorfor jeg ikke svarer umiddelbart, og dermed venter litt lengre på respons fra meg.

Sjefen min har forsøkt å kontakte de som er litt høyere opp i systemet, og fikk dessverre til svar at de vil være veldig nøye med bruken av navnet og logoen, derfor vil det ikke være aktuelt for dem å lage en tilpasset uniform til meg.
Derfor blir det kun aktuelt at jeg for eksempel henger en lapp rundt halsen med informasjonen jeg ønsker å formidle. Jeg forsøkte da å foreslå å bestille refleksvest på egen hånd, hvor jeg bruker logoen og navnet deres, og samtidig har informasjonen på den, samt. at vi kan bli enige om at uniformen kun oppbevares på arbeidsplassen når jeg ikke har vakt.

Det var heller ikke aktuelt å gjøre det slik, dessverre. Derfor har jeg de siste dagene prøvd å ha en lapp rundt halsen min. Det har fungert litt bedre, men jeg føler at denne lappen også hindrer muligheten til å se selve logoen som ligger på uniformen bak lappen. Derfor er det ikke alle som forstår hvem jeg egentlig representerer. Dessuten "henger" lappen på meg, og er ofte til hinder når jeg f.eks. skal bøye meg ned, snu meg rundt, det er generelt ubehagelig å ha lappen sånn som det er nå.

Uniformen ser omtrent sånn ut:


Logoen står også på baksiden av jakken, som også blir hindret av lappen jeg har rundt halsen. Den må være stor nok til at det er mulig å lese det som står på den på avstand, så det er ikke mulig med mindre lapp.
Jeg har lapp på begge sider av uniformen, ettersom jeg tenker at det kan være greit at de som kommer til meg bakfra forstår hva de har med å gjøre. Jeg kan selvfølgelig la være å ha lapp på begge sider, men jeg føler meg mest komfortabel med å gjøre det sånn som jeg har nå.

Derfor tenkte jeg at den beste løsningen ville ha vært å bestille en refleksvest selv, hvor navn + informasjon om handikapet står på, uten bedriftens logo. Problemet er bare at refleksvesten i seg selv hindrer logoen i å vises. Jeg skulle ønske det var mulig å bestille en skreddersydd refleksvest som er tilpasset slik at sømmen går rundt akkurat rett under der logoene står på uniformen.

Jeg har prøvd å søke litt, men finner ingen vester eller andre produkter som fungerer til dette. Jeg tenkte på at det kanskje var mulig å bruke tape med tekst på, problemet er bare at denne tapen må taes av når jeg er ferdig på vakt. Det kan bli veldig upraktisk. Dessuten må det være ganske sikkert at tapen ikke faller av mens jeg er på vakt, og dessuten må det være komfortabelt for meg i tillegg, da jeg også beveger meg en del.

Dessuten må teksten være stort nok til at det er mulig å lese teksten på litt avstand.

Tenkte derfor for meg et produkt som er laget av tøy eller lignende, som jeg kan feste rundt kroppen min og låse fast med borrelås eller lignende.. Da må isåfall det ikke være så enkelt for dette å falle nedover på kroppen min etterhvert som jeg beveger meg. Finner jeg et slikt produkt, så er det nok enkelt å trykke tekst på, jeg har tross alt printer.

Eller eventuelt andre løsninger, men da må dere komme med forslag, da kreativiteten min ikke er særlig stor...

Forslag?

Tenkte på noe slikt som dette:

En buff, bare at den skal festes rundt kroppen istedenfor halsen. Det å finne noen som selger slike med eget trykk er kanskje ikke enkelt, men jeg kan jo eventuelt trykke selv ved hjelp av reflekterende transferpapir..
Sist endret av Jakkeproblem; 10. oktober 2021 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nøyaktig hvor mye tekst er det snakk om (som i, hvor mange bokstaver+mellomrom) og ca. hvor stor trykktype må det være?
Det er det relevant å vite.
Hei, ikke noe problem hvis du tar med deg plagget det skal trykkes på til en fysisk sjappe som tilbyr trykk og print på tøy, for eksempel Nilz, eller andre sjapper som driver med plakattrykk og tekstiltrykk så trykker de teksten akuratt der du vil ha den på plagget.

Det er også mulig å gjøre det selv ved å kjøpe strykepapir på clas ohlson
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nøyaktig hvor mye tekst er det snakk om (som i, hvor mange bokstaver+mellomrom) og ca. hvor stor trykktype må det være?
Det er det relevant å vite.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg tenker for meg at det skal stå noe sånt som:

Hermann
Lider av mutisme
Vær tålmodig i kommunikasjonen

Tenkte for meg at det skal være et bånd per setning / linje.

Vet ikke hva du mener med trykktype, men hvis du mener hvor høyt det skal være, så tenker jeg for meg at høyden / tykkelsen skal tilsvare det samme som tre fingre sammen, og lengden skal tilsvare lengden fra albuen til hånda, da det er så bred ryggen min er.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Hei, ikke noe problem hvis du tar med deg plagget det skal trykkes på til en fysisk sjappe som tilbyr trykk og print på tøy, for eksempel Nilz, eller andre sjapper som driver med plakattrykk og tekstiltrykk så trykker de teksten akuratt der du vil ha den på plagget.

Det er også mulig å gjøre det selv ved å kjøpe strykepapir på clas ohlson
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke så enkelt, da uniformen ikke er personlig, men arbeidsplassen sin. Derfor er det ikke mulig for meg å trykke noe på uniformen. Dessuten får jeg ikke lov til å ta den med ut fra arbeidsplassen.
Derfor må det være noe jeg kan ta av etter vakten er ferdig. Dessuten kan jo det være fint å ha produktet klart til en eventuell annen jakke dersom jeg skulle ha behov for det i andre situasjoner.

Har funnet ut at det finnes gjenbrukbare klistremerker som jeg kan ta av og på hver gang, men da gjenstår det å finne noen som kan trykke så store klistremerker som kan vare en stund.

Har også en liten ide om at det kan fungere ved å bruke magneter eller lignende, men har ikke helt funnet ut av hvilke produkter jeg kan kjøpe, for eksempel magnettape.
Sist endret av Jakkeproblem; 10. oktober 2021 kl. 21:06.
Må det stå skrevet på uniformen?
Kan du ikke trykke opp noe visittkort lignende? Syns det høres mer profesjonelt ut.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Må det stå skrevet på uniformen?
Kan du ikke trykke opp noe visittkort lignende? Syns det høres mer profesjonelt ut.
Vis hele sitatet...
Jeg har det fra før, men det er dessverre ikke en optimal løsning i mitt yrke. Det er mye dynamikk rundt meg, og de som snakker til meg må på forhånd vite hva de kan forvente av å ta kontakt med meg.

Det kan hende dette vil fungere.

https://www.clasohlson.com/no/Clas-O.../p/Pr387649001

Vi får se!
Sist endret av Jakkeproblem; 10. oktober 2021 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.