Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 17905
Hei!
Skal montere 9 stk LED-downlights i stuen min, ved hjelp av elektriker, ikke på egenhånd, før dere spør, men er nysgjerrig på hvordan dette gjøres i praksis? Er rimelig blank hva gjelder elektronikk.
Det er snakk om Junistar Exclusive på 10w, med egen "trafo" på hver spot.

Har forstått at disse skal seriekobles, (som jeg tror jeg vet hva innebærer...)

Så fra strømpunktet til den første spotten (ligger strøm fra før da det har vært et taklys der før) er det da bare "plug and play" med brun til brun og blå til blå i trafoen på spotten, og videre det samme fra spot til spot hele veien?
Hvis det er et eksisterende punkt der som blir styrt av en bryter er det rimelig enkelt. Da er det bare å trekke 2 ledere mellom hver downlight og til takpunktet. Lik farge kobles sammen
Sist endret av 3RD; 6. oktober 2014 kl. 00:33.
Brun-brun og blå-blå ja. Paralellkobling blir resultatet, og det er det du skal ha.
Kan jeg få spørre hvilken dimmer du har tenkt å bruke på disse? Om enn i hele tatt om du skal dimme de? Hvordan er kursen på lysene sikret?
viktig og koble riktig
nesten like viktig å bokse inn spottene, slik at det ikke går varmgang i taket ditt
Aha. Så da pluss - minus - pluss - minus - pluss - minus etc er seriekobling? Leste i alle fall at disse downlightene skulle seriekobles.
Du må gjerne spørre hvilken dimmer - men har ikke et svar på stående fot :-)
Dimmer skal vel velges ut fra "dimmertabellen"?

Så hvis vi tar utgangspunkt i det eksisterende strømpunktet skal da blå - blå og brun til brun til den første spotten? Og da videre to ledere fra den første spotten til den neste (lik farge sammen) osv?
Sist endret av Elklassik; 6. oktober 2014 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.