Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3368
Hei!

Jeg skal gå på forkurs for ingeniør nå til høsten.. og jeg har fått beskjed om at jeg kan bruke alle kalkulatorer som er godkjent på vidregående nivå... problemet er at jeg ikke finner en liste eller noe lignende over hvilke kalkulatorer som er godkjent!

Jeg har sett litt på Texas TI-Nspire CX, men har ingen idè på om denne er godkjent.. er litt kjipt å bruke 1500kr på en ting som ikke kan brukes

Er det noen som har kjennskap til dette?
Takk for svar
Alt skal være tillatt på videregående så lenge det ikke er mulig å kommunisere med andre eller internett.

Husk at dersom du kjøper en slik dyr kalkulator så kan du ikke bruke den når du begynner på høyskole/universitet.
Hvor skal du ta forkurset?
Jeg tok forkurs ingeniør på Bjørknes i fjor og jeg vil absolutt ikke anbefale Texas Instruments, siden all undervisningen der var med Casio-kalkulatorer.
Det var et par i klassen som hadde TI-kalkulatorer, og de hadde til tider litt problemer med det, for det kan være ganske annerledes.
Av læreren ble jeg anbefalt Casio fx9860 og den har jeg vært veldig fornøyd med

Den får du på Clas Ohlson for 800,- tror jeg.
Vi kunne bruke alle hjelpemidler som ikke tillater kommunikasjon. En casio fx-9860 GII brukte jeg og den fungerte utmerket. Finner også mange programmer på pcen som er geniale å ha.
Du trenger en av toppmodellene til Texas Instrument eller Casio. Prisen ligger vel på 800-2000.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Alt skal være tillatt på videregående så lenge det ikke er mulig å kommunisere med andre eller internett.

Husk at dersom du kjøper en slik dyr kalkulator så kan du ikke bruke den når du begynner på høyskole/universitet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? På høyskolen der jeg går er det meste av kalkulatorer tillatt. Bruker selv min FX9750GII som jeg kjøpte for 900 kr på CO for 4 år siden.
HiO tillot hvertfall alt så lenge enheten ikke kan kommunisere trådløst. Hadde selv en Casio fx-9860 SD, meget fornøyd.
Vent med å kjøpe til første dag, så får du den som læreren anbefaler. Mye lettere å ha den modellen "alle" andre bruker.
Som flere her sier, så anbefaler jeg Casio.
Hadde først en FX-9860 G Slim, som hadde holdt til hele utdanningen. Men etter et år ville jeg prøve Casio Classpad 330. Denne er veldig oversiktlig å bruke og har litt mer avanserte funksjoner, men er hakket dyrere.
Jeg anbefaler begge to.

Men som noen andre sa, så kan du også vente til studiet starter.
De første dagene trenger du sannsynligvis ikke kalkulator uansett.
Sist endret av Grimdoc; 5. august 2014 kl. 18:47.
Trådstarter
10 0
Jeg skal gå på NITH i oslo .

Har allerede kjøpt Texas TI-Nspire CX nå xD. men den er ikke ute av emballasjen så er jo mulig å bytte den inn igjen.. Jeg så at Nspire var godkjent på UIO, men har ikke funnet noe sted der det står at den er godkjent på videregående nivå..

Har også tittet på noen videoer på YouTube der de sammenligner TI-84 og Nspire fra Texas.. og Nspire har visst enklere brukergrensesnitt og er generelt lettere å bruke på den måten.. men kan jo være litt problemer hvis eventuelt lærer har en annen kalkulator.. blir noen unødvendige timer med å finne ut av min kalkulator :P
Sist endret av Krizz0; 5. august 2014 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva menes med at den er godkjent på videregående nivå? På hjelpemiddeldelen av VGS-eksamen er alt godkjent. Man kan tilmed bruke en vanlig PC.
Trådstarter
10 0
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Hva menes med at den er godkjent på videregående nivå? På hjelpemiddeldelen av VGS-eksamen er alt godkjent. Man kan tilmed bruke en vanlig PC.
Vis hele sitatet...
Hm, så bra! Takk for informasjonen