Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1655
overskriften beskriver vel litt dårlig men kan ikke kalle det rasia for jeg så aldri noe ransakelses ordere.. men har politiet lov til og bare åpne opp døra mi og gå rett inn uten og vise til noe form for ransakelses ordere?
Om de har en muntlig ransakelsesordre - Ja
okei det vet jeg ikke noe om..

blir ikke det litt feil? de burde vel ha noe og vise til ? før de begynner og gå igjennom skuffer og skap..
ja de gjorde det..
Nei det har de ikke lov til..Orker ikke finne fram til noen juridiske dokumenter akuratt nå, men jeg vet at de trenger rettslig kjennelse for å foreta rassia.. Fuck da police, krev rettslig kjennelse!
ble stresset nok med og slenge beina ned over de pene knipsa mine under bordet som lå pakket 5 i vær pose..

Sitat av mr-martinss Vis innlegg
ble stresset nok med og slenge beina ned over de pene knipsa mine under bordet som lå pakket 5 i vær pose..
Vis hele sitatet...
i tilegg måtte jeg bli med inn til ski skjønner ikke helt hvorfor? for det første så var det jo bare for og ta meg med inn følte jeg.. alt det de gjorde dagen etter kunne de like gjerne gjort i et orginalt avhør fitte greier

men kan jeg på en måte lage en sak ut av at de ikke viste til noen rettslig kjennelse eller er det ugyldig beslag siden de bare kom inn slik?
På lovdata.no, I straffeprosessloven, kap.15, står det følgende:
§192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og

1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der,
2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

§ 200. Før ransaking settes i verk, skal beslutningen leses opp eller forevises. Foreligger det ikke skriftlig beslutning, skal det opplyses om hva saken gjelder og formålet med ransakingen.

Skal noens bolig eller rom ransakes, skal han eller – om han er fraværende – en av hans husstand eller en nabo tilkalles når det kan skje uten opphold. Ved ransaking av redaksjonslokale skal i stedet redaktøren eller dennes stedfortreder tilkalles, når det kan skje uten opphold. Om nødvendig kan det åpnes adgang med makt. Det som er brutt opp, skal så vidt mulig lukkes til etter ransakingen.
Vis hele sitatet...
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
På lovdata.no, I straffeprosessloven, kap.15, står det følgende:
Vis hele sitatet...
okei så da hadde de loven på sin side da?..
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
okei så da hadde de loven på sin side da?..
Vis hele sitatet...
Ja, desverre!
argh jeje pent... får håpe på best mulig straff er første gangen jeg blir tatt for noe som helst men ble jo tatt med 18 knips..
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Nei det har de ikke lov til..Orker ikke finne fram til noen juridiske dokumenter akuratt nå, men jeg vet at de trenger rettslig kjennelse for å foreta rassia.. Fuck da police, krev rettslig kjennelse!
Vis hele sitatet...
Den rettslige kjennelsen kan gis muntlig til tjenestemannen per telefon fra vakthavende politijurist. Politiet trenger da ikke å opplyse mer enn at de mistenker deg for oppbevaring av stoff.

Så å kreve en rettslig kjennelse får deg ikke lenger enn at politiet sier at det er på plass...
LÅS DØRA(ti tegn)
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Nei det har de ikke lov til..Orker ikke finne fram til noen juridiske dokumenter akuratt nå, men jeg vet at de trenger rettslig kjennelse for å foreta rassia.. Fuck da police, krev rettslig kjennelse!
Vis hele sitatet...
Bullshit, eneste de trenger er tillatelse fra vakthavende jurist.
Det her er tatt opp såå mange ganger allerede på forumet og kildehenvist i mange tråder.

Sitat av dr.psykologica Vis innlegg
LÅS DØRA(ti tegn)
Vis hele sitatet...
Ja, da må han jo kjøpe seg ny dør og. Vet ikke om det lønner seg herr femte.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Nei det har de ikke lov til..Orker ikke finne fram til noen juridiske dokumenter akuratt nå, men jeg vet at de trenger rettslig kjennelse for å foreta rassia.. Fuck da police, krev rettslig kjennelse!
Vis hele sitatet...
dette er en av mange rare myter som har oppstått, primært via dårlige amerikanske filmer og TV-serier.