Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8173
Vet det finnes en tilsvarende tråd for motor, men jeg får ikke svaret på spørsmålet mitt der.

Jeg lurer litt på utregningen av effekt i stjerne/trekantkobling. Har googlet mye, men finner forskjellige svar rundt omkring.

Case: Varmeelement koblet til 230V 3-fas, 3stk 20ohm motstander. Først i stjerne, så i trekant. Hva blir effektene?

Her er mitt forslag:

Stjerne.
Uf=Uh/Sqrt3=230V/1,73=133V
Ih=If=Uf/Rf=133V/20Ohm=6,65A
P=Sqrt3*Uh*Ih=1,73*230V*6,65A=2649W

Trekant.
Uf=Uh=230V
If=Uf/Rf=230V/20Ohm=11,5A
Ih=If*Sqrt3=11,5A*1,73=19,92A
P=Sqrt*Uh*Ih=1,73*230*19,92=7935W

Dette svaret stemmer med noen av formlene og kalkulatorene jeg har funnet på nettet, men ikke alle. Hva sier dere?
For utregnng av stjernekobling:
Her har du jo allerede funnet strømmen i alle 3 varme-elementene. Hvorfor tar du frem roten av 3 på utregning av P?

For utregnng av trekantkobling:
Her gir jeg opp mhp hvordan du tenker - du gjør det så innmari vanskelig og über-komplisert.
Når du har strømmen i hvert element, hvorfor regner du ikke bare ut effekten pr element og ganger med 3?
Okay. Det du sier er logisk. Og jeg trodde det var slik helt til jeg sjekket med denne linken: http://elbogen.dk/uddannelsesmateria...set/koblinger/

Og kvalitetssikret resultatet med denne kalkulatoren: https://www.watlow.com/reference/tools/3phase.cfm

Velger jeg line voltage 230V og 20ohm der så får jeg jo samme svar som jeg har fått.. (har jeg missforstått kalkulatoren litt kanskje? Det er vel muligens total R som menes der?)

Grunnen til den overkompliserte utregningen av trekant er fordi den opprinnelige oppgaven var å vise at effekten i en stjerne var nettopp 3 ganger stjerne
Resitiv belastning 3-fase:
P=U*I*√3

Ikke skyt meg om jeg tar feil!
Sitat av Prehol Vis innlegg
Resitiv belastning 3-fase:
P=U*I*√3

Ikke skyt meg om jeg tar feil!
Vis hele sitatet...
Ja det er nok riktig, men hva er I? I-fase eller I-linje?
Er utregningen til dansken i elbogen (linken lenger opp) feil? Jeg har jo bare fulgt den.. Eller har jeg misforstått noe der?
Svarene stemmer jo de, en tredjedel effekt med stjernekobling kontra trekantkobling.

P = √3*Ulinje*Ilinje = 3* Ufase*Ifase = 3*Ufase^2/R = 3*Ifase^2*R

Sjerne:
Ulinje = √3*Ufase
Ilinje = Ifase
P = 3*(230/√3)^2/20 = 2645 W

Trekant:
Ulinje = Ufase
Ilinje = √3*Ifase
P = 3*230^2/20 = 7935 W

Du har vel bare trykka feil på noen av de kalkulatorene på nettet.
Sist endret av Ferner-Jensen; 8. desember 2015 kl. 18:41.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Svarene stemmer jo de, en tredjedel effekt med stjernekobling kontra trekantkobling.

P = √3*Ulinje*Ilinje = 3* Ufase*Ifase = 3*Ufase^2/R = 3*Ifase^2*R

Sjerne:
Ulinje = √3*Ufase
Ilinje = Ifase
P = 3*(230/√3)^2/20 = 2645 W

Trekant:
Ulinje = Ufase
Ilinje = √3*Ifase
P = 3*230^2/20 = 7935 W

Du har vel bare trykka feil på noen av de kalkulatorene på nettet.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Den viktigste kalkulatoren som sier jeg tar feil er elektrolæreren min..
Han mener svaret skal bli ca. 1500W og 4500W.

Men da er altså forvirringen total, med kalkulatorer på nettet og og du som sier èn ting, mens andre her og læreren min sier noe annet..
Nei, aldeles ikke noe galt med spørsmålet. Men lærer er ofte beste ressursen for sånne spørsmål. Selv om han kanskje tar feil, så er det vel det svaret han er ute etter?
Sitat av patstorm Vis innlegg
Ja det er nok riktig, men hva er I? I-fase eller I-linje?
Er utregningen til dansken i elbogen (linken lenger opp) feil? Jeg har jo bare fulgt den.. Eller har jeg misforstått noe der?
Vis hele sitatet...
I er strøm i leder - formelen forutsetter balansert last.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
I er strøm i leder - formelen forutsetter balansert last.
Vis hele sitatet...
Ok.. Men hva er konklusjonen din Xgeir? Er du enig med Ferner-Jensen? Stemmer min utregning i første post?
Jo verdiene stemmer. Det som er viktig i skolesammenheng er å forstå hvorfor tallene er riktige