Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6956
Overskuddsmateriell
Skytterlaget i bygda skal sette opp en ny skytterbane og da skal man ha strøm fra standplass til skivene (digitale skriver) og de har fått fortalt fra leverandøren at det holder med 2,5mm^2 kabel de første 150 meter og så kan dimensjonere ned til 1,5mm^2 de gjenværende 125 meterene (altså 275 meter totalt). og hele veien skal det være jordkabel.

Dette nekter jeg å tro på og er ganske sikker på at man må ha større kabel for å sikkre at kabelen ikke brenner i stykker før sikkringen ryker ved evntuelt kortsluttning i andre enden.

Strømforbruk på skivene vet jeg ikke men er under 10A i allefall fordi det vil bli en 10A automat sikring.

Å regne spenningfall kan jeg men når det kommer til kortsluttning så vet jeg nok for lite så om noen tar seg tid til å forklare det hadde det også vært kjempebra
Bare regn ut motstanden i kabelen, husk og gang med 2 siden du skal både frem og tilbake. Og så bruk ohms lov til å regne ut strømmen. Sett lasten til 0 ohm som i kortslutning. Denne må være høy nok til at sikringen slår ut relativt fort.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Så:
(Spesifikk motstand / kvadrat) * meter
(0.0175 / 2.5) * 550 = 3,85 Ohm

U / R = I
230 / 3,85 = 59,7A kortsluttnings strøm

Har jeg regnet rett?
Vil det være høyt nok for at sikkringen ryker på godkjent tid?
Ridder av 1. klasse
Det å beregne kortslutningsstrømmer uten å ha de riktige dataene på bordet blir bare tull. For det første må vi vite hvilke nett-type vi snakker om, er det TT, IT eller TN? Hvilken spenning er det? 230V? 400V? Hva oppgir nettleverandør kortslutningsnivået inn i hovedfordelingen til? Hvilken type automatsikringer skal benyttes? Hvilken type kabel skal benyttes? Er det en 3fase kurs?

Så blir vanskelig å beregne noe som helt uten disse dataene
I utgangspunktet er det heller minimale prisforskjeller mellom 2.5mm og 1.5mm, så hvorfor skal man skjøte kabelen, når det i utgangspunktet ikke er nødvendig?

Og for framtidens skyld, er det alltids smart å gå opp på kvadraten.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Planen deres er å bruke 2.5mm^2 hele veien ja.

Mchjort: mye av det du skriver om er variabler som også er ukjente for meg.
Det jeg kan tilføye er at det er snakk om 1 fas i dette tilfellet og det er "finelektronikk" som skal brukes i andre enden.
Bygget har innlagt 3 fas meg bekjent og det opprinnelige anlegget er fra 80-tallet, anntar derfor at det er snakk om et TN nett som er der.

Kabeltype er ikke bestemt enda og hvilken type automatsikring vet jeg heller ikke.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Så:
U / R = I
230 / 3,85 = 59,7A kortsluttnings strøm
Vis hele sitatet...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det å beregne kortslutningsstrømmer uten å ha de riktige dataene på bordet blir bare tull. For det første må vi vite hvilke nett-type vi snakker om, er det TT, IT eller TN? Hvilken spenning er det? 230V? 400V? Hva oppgir nettleverandør kortslutningsnivået inn i hovedfordelingen til? Hvilken type automatsikringer skal benyttes? Hvilken type kabel skal benyttes? Er det en 3fase kurs?

Så blir vanskelig å beregne noe som helt uten disse dataene
Vis hele sitatet...
Til dels enig, vi har ikke særlig info for å si om dette holder eller ikke.
Utregningen blir veldig "sånn ca" - den kan brukes for å forklare prinsippet rundt kortslutningsstrømmer, men ikke å regne kortslutningsstrøm i seg selv.
Det den utregninga i praksis gjør er å regne kortslutningsstrøm 550 meter unna generatoren. Minste kortslutningsstrøm er allerede en viss verdi når den når sikringsskapet til skytterklubben, så dette må også tas med i beregningene. I tillegg må en ta hensyn til spenningsfallet.

I forhold til sikringkarakteristikker så løser en B-sikring ut umiddelbart på 5 ganger merkeverdi og en C-sikring løser ut umiddelbart på 10 ganger merkeverdi.
Dvs, er sikringen 10A vil:
B løse ut på 50A,
C løse ut på 100A.

Vil derfor si med meget stor sannsynlighet at den ikke vil koble ut umiddelbart og bekrefte mistanken din.


Formelen for å beregne minste kortslutningsstrøm i IT og TT-nett er:

Ik2pmin = (0,95*Un)/(2*1,2*(Zytre+rfase*l))
Un er nominell spenning, antar det er snakk om 230V.
l er kabellengde
rfase hentes ut fra tabell.

Zytre og rfase hentes ut fra tabeller:

Tabell for Zytre ved 230V, TT og IT-nett.
Ik2pmin i fordeling (kA) Zytre
0,5 182
1 91
2 46
3 30
4 23
5 18
10 9
15 6
30 3

Tabell for rfase
1,5mm2 12,1
2,5 7,41
4 4,61
6 3,08

Det er også en eller annen formel for å beregne om kabelen kommer til å bli svidd av etter feks 5 sekunder ved en viss kortslutningsstrøm.

Hadde det vært meg hadde jeg egentlig gitt blanke. Så lenge ingen var dust nok til å sette et spadetak i kabelen eller koble på noe annet utstyr på uttaket så ville det nok stått fint med seg selv. En ser jo feks av anleggsplasser hvor det er koblet hytt og helvete med skjøteledninger. Har også vært borti en gammel industrihall hvor kablene var grovt underdimensjonerte i forhold til lengde og kortslutning..

Sitat av Bullhill Vis innlegg
Planen deres er å bruke 2.5mm^2 hele veien ja.

Mchjort: mye av det du skriver om er variabler som også er ukjente for meg.
Det jeg kan tilføye er at det er snakk om 1 fas i dette tilfellet og det er "finelektronikk" som skal brukes i andre enden.
Bygget har innlagt 3 fas meg bekjent og det opprinnelige anlegget er fra 80-tallet, anntar derfor at det er snakk om et TN nett som er der.

Kabeltype er ikke bestemt enda og hvilken type automatsikring vet jeg heller ikke.
Vis hele sitatet...
IT-nett er tradisjonelt det mest brukte.
TT-nett er brukt en del i Agder og på vestlandet.
TN-nett begynner å bli mer og mer inn.

Det er lettest å se om det er TN-nett eller ikke, siden det er 3 faser + en nøytralleder, så 4 forskjellige faser som går inn på sikringene. Spenningen mellom fasene er 400V, men mellom spenning og N-leder er det 230V.


Minste kortslutningsstrøm inn i sikringskapet deres har en del å si. Du kan si det på samme måte som med vanntrykk. Desto lengre og desto høyere du bygger på med rør, jo mindre blir det. Hva det endelige trykket blir avhenger av hva du hadde når du begynte å kjøre på med rør. Samme greie med kortslutningsstrømmer.

Hvis dere allerede har en automatsikring så står det på den, som regel B16 eller noe. Hvis dere skal sette inn en ny kurs, gå for all del for en 10A kurs, B-karakteristikk.


Nå tar jeg natta. Håper dette var noe oppklarende.

-----

Ok, ikke natta helt ennå.
I utregningen min la jeg følgende betingelser:
Ik2pmin inn i fordeling: 2kA
550 meter 2,5mm2 kabel

Kortslutningsstrømmen min ble 22A. Denne vil løse ut etter ca 10 sekunder med en B10 sikring.

En PVC-kabel på 2,5mm2 når 70C ved 22A etter:

t = (k^2 * S^2) / I^2

k = 115 for kobberkabel med PVC-isolasjon.
S er ledertverrsnittet
I er kortslutningsstrømmen.

Der kom jeg frem til 170sek med 22A på en 2,5mm2 kabel. Mao, kabelen vil ikke nødvendigvis fysisk brenne opp, men det vil allikevel ikke være så kult.

Natta.
Ridder av 1. klasse
Kan også legge til at utregningen over tar utgangspunkt i 2,5mm2 kabel hele veien, skal du f.eks bruke litt 2,5mm2 og 1,5mm2, må du beregne at du har 1,5mm2 hele veien, siden det blir det svakeste punktet.

Ville absolutt lagt 2,5mm2 hele veien, personlig hadde jeg lagt enda større, for er ofte greit å ha litt å gå på, hvis du seinere finner ut at du f.eks trenger en 16A
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bullhill Vis innlegg
og de har fått fortalt fra leverandøren at det holder med 2,5mm^2 kabel de første 150 meter og så kan dimensjonere ned til 1,5mm^2 de gjenværende 125 meterene (altså 275 meter totalt). og hele veien skal det være jordkabel.
...

Å regne spenningfall kan jeg men når det kommer til kortsluttning så vet jeg nok for lite så om noen tar seg tid til å forklare det hadde det også vært kjempebra
Vis hele sitatet...
Den største og lettest gjennomskuelige udugelige uttalelsen fra en leverandør som *tydeligvis* ikke vet en dritt om hva de snakker om! Jeg skal vedde en månedslønn på at det er en selger som har sagt det der!

Jo, du kan bruke kabel slik som han/hun har fortalt dere, men IKKE med 230VAC og en belastning på 10A.
For det første; man går vel aldri ned på dimensjonen på en kabel "midt-på" kabelen? Du må jo huske på at dette er "frem og tilbake" fra tilkoblingen -> forbrukeren (skivene) -> tilbake til tilkoblingspunktet.

Det vil se ut som noe som dette, med tykk og tynn kabel: ===========-------------

I praksis så har du da: =============---------------============
2.5mm2 et stykke, så 1,5mm2 et stykke og til slutt 2.5mm2 et stykke. Dette her blir jo helt på trynet, og fungerer hverken i teorien eller i praksis. Og det er laaaangt unna enhver standard for installasjon av el.

Og som du sier, en automat vil aldri slå ut dersom du får en kortslutning i enden av denne kabelen, den vil brenne av før strømmen bryter sikringen.

Jeg klarte bare ikke å dy meg, jeg ville ikke kommentere dette her, men jeg klarde dessverre ikke å holde meg. Amatører de derre folka som skal levere skivene tydeligvis. Jeg hadde funnet meg en annen leverandør.

Det er ikke tilfeldigvis KME?
Romslig lengde med 230 Volt.
Du kan trygt doble kvadratet av mekaniske hensyn.
Ta kontakt med lokale entreprenører og strømleverandører for å høre om de
har noe "pent brukt" kabel å tilby.
Husk å ta høyde for fugler og gnagere.
Kobber koster penger så ta høyde for ranere som river ned kabel for metallverdien.
Ja, jeg vet det koster penger.
Det koster å lete etter brudd også.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Skytterlaget i bygda skal sette opp en ny skytterbane og da skal man ha strøm fra standplass til skivene (digitale skriver) og de har fått fortalt fra leverandøren at det holder med 2,5mm^2 kabel de første 150 meter og så kan dimensjonere ned til 1,5mm^2 de gjenværende 125 meterene (altså 275 meter totalt). og hele veien skal det være jordkabel.
Vis hele sitatet...
Skrullete tankegang! Strømmen vil være lik i hele kretsen, og det er W/m som begrenser strømmen oppover. Her er det noen som har misforstått (noe mange elektrikere gjør).

Kan man bruke 1.5mm2 på deler av strekket kan man "like gjerne" bruke 1.5mm2 på hele, da strømmen som kjent er lik i hele kretsen. Den teoretiske ulempen er at den totale kabelmotstanden går opp slik at man vil øke effekttapet, men i praksis velger man sjelden å overdimensjonere kabler for å minske dette. Det er ikke noe i veien for å bruke 2.5mm2 hele veien, men å dele opp strekket høres helt misforstått ut.

Det blir litt som å legge en vannledning med 2cm diameter de første 1000 metrene for så å avslutte med 100 meter med 1cm diameter de siste 100 metrene for å spare penger. Den siste biten vil avgjøre hvor mye vann som kan gå totalt i ledningen....

Edit:

Tok høyde for det du skrev i første innlegg med "finelektronikk", altså at det ikke var snakk om noen komfyr i andre enden. Kritikken var også rettet mot å dele strekket, og ikke generell bruk av 2,5mm2
Sist endret av phish; 23. august 2013 kl. 02:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
phish: om problemet er kortslutningsstraum, så vil det hjelpe å bruke tjukkare kabel på delar av strekket. Du vil få lågare resistans, og høgare kortslutningsstraum.
Sitat av phish Vis innlegg
Det blir litt som å legge en vannledning med 2cm diameter de første 1000 metrene for så å avslutte med 100 meter med 1cm diameter de siste 100 metrene for å spare penger. Den siste biten vil avgjøre hvor mye vann som kan gå
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikkje sammenligne rør med ledning, hadde du hatt rør med diameter på 2 cm de første 1000 meterne så hadde du hatt et vesentlig høyere trykk enn hvis du hadde hatt et rør med diameter på 1 cm hele veien.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du kan jo ikkje sammenligne rør med ledning, hadde du hatt rør med diameter på 2 cm de første 1000 meterne så hadde du hatt et vesentlig høyere trykk enn hvis du hadde hatt et rør med diameter på 1 cm hele veien.
Vis hele sitatet...
Utdyp ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du kan jo ikkje sammenligne rør med ledning, hadde du hatt rør med diameter på 2 cm de første 1000 meterne så hadde du hatt et vesentlig høyere trykk enn hvis du hadde hatt et rør med diameter på 1 cm hele veien.
Vis hele sitatet...
Jo, du kan samanlikne rimeleg bra. Og det som er artig er at trykkfallet kjem an på flowen (straumen) i røret. Har du ikkje flow har du heller ikkje trykkfall. Har du ikkje straum har du ikkje spenningsfall over ein leiar.