Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4805
Var litt eplekjekk for noen uker siden, og kuttet og skjøtet litt i el-anlegget i heimen for å montere noen nye stikk på hjemmekontoret. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er lov å gjøre dette som lekmann, men tok altså en snarvei.

Dette fungerte uansett helt fint, helt til jeg nå skulle plugge inn kontakta for pc-laderen etter å ha hatt den ute noen dager. Hele kursen gikk så i svart. Det som så er litt pussig, er at da jeg så kom til sikringsskapet, var ikke kursen gått. Jeg vippet så sikringen fram og tilbake uansett, samt trykket på jordfeiltest-knappen. Fremdeles er det dødt i kursen, også i andre stikk og i taklampa. Jeg har for sikkerhets skyld vippet sikringen av igjen, og kommer til å be en fagmann fikse dette - men ble nysgjerrig på hvorfor sikring/jordfeil ikke har slått ut?
Er du sikker på at du ser på rett sikring? Jeg tipper du har fått løsnet en leder ett sted I kretsen (dårlig tilskudd? ) så det er et brudd som hindrer strømmen om du er sikker på at det er rett sikring. Fungerer de andre jordfeilbryterene?
Rimelig sikker på at det er riktig kurs, ja. Jeg mistenker også at det er brudd i kretsen i det aktuelle støpselet, så følger det sporet først. Har ikke testet jordfeil ellers.
Mål med multimeter rett i stikket og se hva du får. Har du et stk tidligere i kretsen kan du måle der og, så ser du hvor det har gått galt. Fortsetter feilen så mål utgangen på sikringa.
Mulig du har en løs leder i stikket du putta inn laderen.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Dersom du mistet spenningen akkurat i det du rørte ved stikket, og ingen automat har løst ut, vel, da er det stikket synderen.
Av med sikringene, på med hanskene og frem med multimeteret! Til slutt finner du frem skrujernet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Løs leder eller mange kordeler som er klippa over ved avisolering, og så har det gått litt strøm i en enkeltkordel- vips blir den varm, og brenner over.