Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5346
La oss si at man finner noen saftige uttalelser postet på facebook eller i ett annet offentlig forum på nett ( debattfelter).

Er det noe i Norsk lov som forhindrer at man tar skjermbilde av dette og poster dette opp på en personlig/offentlig blogg/nettsted? Hvilken lover er det man skal forholde seg til her?

Sett at dette for eksempel er en uttalelse en person har skrevet som gir ett negativt lys på vedkommende.
"«Består handlingen i fremsettelse av en ytring, er den også offentlig når ytringen er fremsatt på en måte som gjør den egnet til å nå et større antall personer», står det i Straffelovens §7."

«Den som fra og med i dag publiserer utsagn eller påstander – uansett på hvilken måte – der vedkommende har forsett om at utsagnene skal nå mer enn 20–30 personer, kan straffes dersom det er forbudt å fremsette slike uttalelser offentlig.»

Hentet herfra: http://www.nrk.no/ostfold/nett-troll...per-1.12506846

Kan med andre ord tolke det som at har vedkommende mer enn "20-30" venner/followers vil det regnes som offentlig.
Så er kommentaren/ytringen hentet fra for eksempel lokalavisen sitt debattfelt kan jeg poste denne offentlig på ett større nettsted uten at dette vil ha konsekvenser for meg?

La oss si at "Arne" poster: Skyt svinene!!
Jeg tar skjermbildet av dette og konteksten rundt kommentaren og poster dette på ett større offentlig nettsted. Er det greit?
Sitat av svaart Vis innlegg
Så er kommentaren/ytringen hentet fra for eksempel lokalavisen sitt debattfelt kan jeg poste denne offentlig på ett større nettsted uten at dette vil ha konsekvenser for meg?

La oss si at "Arne" poster: Skyt svinene!!
Jeg tar skjermbildet av dette og konteksten rundt kommentaren og poster dette på ett større offentlig nettsted. Er det greit?
Vis hele sitatet...
Ja, men det spørs. Dersom vedkommende kommenterer med fult navn, og du offentlig henger ut vedkommende på en særdeles grov måte er jeg ekstremt sikker på at det er straffbart.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, men det spørs. Dersom vedkommende kommenterer med fult navn, og du offentlig henger ut vedkommende på en særdeles grov måte er jeg ekstremt sikker på at det er straffbart.
Vis hele sitatet...
Men hvor går grensen? Om man publiserer uttalelsen til vedkommende med fullt navn, altså null sensur og legger til i hvilken sammenheng denne uttalelsen var ytret kan man da bli straffet?

Er det med ærekrenkelse som kan være ett sårt område, selvfølgelig om jeg i tillegg legger til en mye svada eller personlige meninger om dette individet som menneske ser jeg at dette kan få konsekvenser.
Altså, om du bare legger ut bildet og forteller "Dette her er i forbindelse med selvmordsbomberne i Paris", så er alt i skjønneste orden, ifølge det Relevant sier.
I utgangspunktet gjelder sitatretten.

Når noen fremsetter en ytring offentlig kan hvem som helst gjengi den ytringen. I den grad ytringen er et åndsverk (en sang, f.eks.) kan den likevel siteres "etter gjeldende skikk".

Om Per Ole fra Smøla skriver i kommentarfeltet til lokalavisen at "Alle politifolk er patetiske kjerringer som bare er ute etter å få juling", da er det ingen hindringer for at hvem som helst kan ta en skjermdump av det utsagnet, og videreformidle det til andre.

Hvilke karakteristikker man bruker om Per Ole blir jo en annen sak, og det kan tenkelig rammes av straffelovens § 266. Hensynsløs adferd er ifølge den å "ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd" å krenke "en annens fred".

Hvor langt man kan gå før man krenker en annens fred er jeg litt usikker på. For det første er det en faktor at ytringen er offentlig, og at Per Ole ikke har forventning om privatliv. Men det er i første rekke et poeng om det er snakk om å krenke privatlivets fred, og det er det ikke. Jeg vil tro at du kan gå relativt langt i å karakterisere utsagnet, men at du har betydelig mindre handlerom om du karakteriserer Per Ole.

(Forøvrg interessant at du tar opp dette nå. Denne saken fra Aftenposten tar opp det med å bruke en skjermdump, og dele den.

Det er likevel ikke så veldig relevant, siden den saken handler om ærekrenkelser, og de er i prinsipp avkriminalisert. Saker som før ville gått som ærekrenkelser vil i dag gå under krenkelse av privatlivets fred, og er mer en sivilrettslig sak enn en strafferettslig en.)
Sitat av HighAtBirth Vis innlegg
Altså, om du bare legger ut bildet og forteller "Dette her er i forbindelse med selvmordsbomberne i Paris", så er alt i skjønneste orden, ifølge det Relevant sier.
Vis hele sitatet...
Det ville jo være å henge ut vedkommende på en særdeles grov måte dersom du impliserer at vedkommende har stått ansvarlig for terroraksjonen i paris.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det ville jo være å henge ut vedkommende på en særdeles grov måte dersom du impliserer at vedkommende har stått ansvarlig for terroraksjonen i paris.
Vis hele sitatet...
Om ærekrenkelser fortsatt var straffbare, for all del. Men nå er det vel heller tvilsomt at det er akkurat det man impliserer.

Å gjengi et offentlig utsagn er ikke straffbart. Å saklig oppgi konteksten for sitatet kan heller ikke være straffbart.

Eksempelet til TS er i mine øyne ikke straffbart etter straffeloven § 266.
Nettaviser gjør dette svært ofte i hvert fall.

F.eks en kar som legger ut rasistiske meninger i en status/gruppe på facebook.
Nettavisene fanger det opp, deler skjermdump og lager en sak ut av det.
Flott med svar, tror man skal være på trygg bakke. Har også stilt samme spørsmål til Kripos Nettpatrulje og poster svaret jeg får derifra når dem først svarer.
Grunnen til at jeg spør er fordi flere i lokalsamfunnet har siste tiden tatt hardt i og postet rasistiske uttalelser, høyreekstrem propaganda og lignende i lokalavisen sitt debattfelt. Dette er både politikere og andre offentlig ansatte, tenkte å bringe dette litt bedre ut i lyset ved å publisere alt på en.
Det er riktig flott at du tar opp dette! Og det er veldig viktig, å bekjempe slike holdninger!

De(n) jeg har sett, som best tar for seg slike uttalelser er 'Operasjon Askeladd' også på Face Book. Her blir det tatt opp slikt i stor skala.

Hvis bakmennene ikke vet om "din" avis, så er dem sikkert interessert i å få vite om dette. Så vil dette bli tatt også.
Operasjon Askeladd har jeg hørt om ja, flott det arbeidet dem gjør.
Ser dem sensurerer en del på bildene sine, er det noen grunn til det?
Sitat av svaart Vis innlegg
Ser dem sensurerer en del på bildene sine, er det noen grunn til det?
Vis hele sitatet...
Det er for å verne private mennesker. Men de som tidligere er blitt domfelt, på grunn av hatmeldinger, og offentlige personer (kjendiser) blir (ofte) ikke sladdet. For hvis navnet til alle hadde vært klart, så hadde det kanskje blitt en del hatreaksjoner tilbake. Så det er ikke noe annet enn god presseetikk.
Jeg vet ikke hvor relevant dette er, men det er mulig å tipse Politiet om rasistiske yttringer, radikaliserig og voldelig ekstremisme på nett:

https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av svaart Vis innlegg
Operasjon Askeladd har jeg hørt om ja, flott det arbeidet dem gjør.
Ser dem sensurerer en del på bildene sine, er det noen grunn til det?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe det er for å unngå den verste ekstreme heksejakta på folk som bare framsetter en (korttenkt og shitty) mening. Internett kan ta litt av noen ganger.
Sitat av svaart Vis innlegg
Operasjon Askeladd har jeg hørt om ja, flott det arbeidet dem gjør.
Ser dem sensurerer en del på bildene sine, er det noen grunn til det?
Vis hele sitatet...
Selv om OA ikke er en tradisjonell nettavis har de bestemt seg for å oppføre seg litt som en redaksjon. Det betyr at de tar en konkret vurdering av alt de publiserer, jeg vet også at de ofte krever link og nok skjermdump til å kunne dokumentere at utsagnet kommer derfra det påstås. Jeg oppfatter dem som grundige.

De identifiserer dersom det er snakk om offentlige personer, eller personer som er dømt for lignende før.
____________________
Man har jo de bak twitterbrukeren Norges tekstkrigere, som ikke akkurat lenger noe i mellom når det kommer til å publisere ulike utsagn fra livets harde skole. https://twitter.com/tekstkrigere
Slik som dette, tenker du? (Telegraph)
(Et prosjekt i Brasil, hvor rasistiske Facebook-kommentarer blir klistret opp på plakater i hans/hennes nærområde.)

Usikker hvordan dette ville blitt mottatt i Norge. TV2 sladdet jo ansiktene på de som ba om det i sin serie "Haterne", enda det var offentlige uttalelser. Jeg tror vi tråkker på litt upløyd mark her. Helt sikkert noe som kommer til å bli prøvd for retten i ikke-så-altfor-fjern fremtid, om det ikke har vært noen saker på det allerede.
Sist endret av Realist1; 24. februar 2016 kl. 02:26.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Slik som dette, tenker du? (Telegraph)
(Et prosjekt i Brasil, hvor rasistiske Facebook-kommentarer blir klistret opp på plakater i hans/hennes nærområde.)

Usikker hvordan dette ville blitt mottatt i Norge. TV2 sladdet jo ansiktene på de som ba om det i sin serie "Haterne", enda det var offentlige uttalelser. Jeg tror vi tråkker på litt upløyd mark her. Helt sikkert noe som kommer til å bli prøvd for retten i ikke-så-altfor-fjern fremtid, om det ikke har vært noen saker på det allerede.
Vis hele sitatet...
TV2 sladder ansikter fordi de følger Vær varsom-plakaten, som går lenger enn norsk lov på flere områder, blant annet identifisering.

En problemstilling som oppstår når du lager plakater med trynet til noen og henger de opp er at du kommer i konflikt med åndsverkloven §45c, som gir rett til eget ansikt. Det er faktisk ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke. Det finnes unntak i samme lov, og de vil nok gjøre det lovlig for TV 2 i den konteksten vi snakker om. Hvem det er som hetser folk på nettet kan nemlig anses å være av offentlig interesse. Men det vil ikke kanalen gjøre, på grunn av VVP.

Ved en publisering av skjermdump som viser ansiktet til den som har publisert kommentaren kommer vi inn på litt av den samme problemstillingen. Her mener jeg at sitatretten må kunne anvendes. Men akkurat det aspektet er faktisk uprøvd i norsk rett.

Om du klistrer opp plakater med bilde tror jeg ikke at sitatretten kan forsvare det.
Her er det Kripos sa iallefall: Hei. Videre formidling av straffbare ytringer kan også være straffbart. Det som legges til grunn er i hvilken sammenheng disse blir formidlet videre på.

Mvh Nettpatruljen




Mange ytringer som publiseres på internett er smakløse og ufine, og kan være støtende for andre. Dette betyr likevel ikke at de er straffbare. Skjæringspunktet mellom smakløse og ulovlige ytringer er en vanskelig vurdering, og konteksten har også mye å si i slike saker. Loven om hatefulle ytringer finner du her: http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/ §185

Vurdering av enkelttilfeller gjør vi ikke offentlig på internett.

Ved vurdering om slik videreformidling av smakløse eller hatefulle innlegg er straffbare eller ikke, må man se på hva formålet med videreformidlingen, samt om noen blir skadelidende som følge av dette.

Mvh Nettpatruljen
Når Kripos snakker om formålet, vil det si at du er helt trygg om du videreformidler f.eks. en straffbar rasistisk ytring for å vise at folk har rasistiske meninger, eller for å fordømme dem. Men ikke om du gjør det for å vise enighet.
Sitat av nomix Vis innlegg
Når Kripos snakker om formålet, vil det si at du er helt trygg om du videreformidler f.eks. en straffbar rasistisk ytring for å vise at folk har rasistiske meninger, eller for å fordømme dem.
Vis hele sitatet...
Men det kan du vise også uten å inkludere navn, bilde eller annen identifiserende informasjon. Velger du likevel å identifisere vedkommende, så er det vel mest for å henge ut denne personen, og akkurat det er vel ikke Kripos like happy med?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men det kan du vise også uten å inkludere navn, bilde eller annen identifiserende informasjon. Velger du likevel å identifisere vedkommende, så er det vel mest for å henge ut denne personen, og akkurat det er vel ikke Kripos like happy med?
Vis hele sitatet...
Kripos er ikke norsk lov. Kripos forholder seg til norsk lov. Å henge ut noen er ikke, uten videre, straffbart. Det avhenger av omfang og kontekst.

Og jeg er uenig i at å videreformidle en offentlig ytring er å henge noen ut. Det er det rett og slett ikke.