Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2582
Heisann.

I et lokale vi eier har vi et miksebord med 24 inganger.
Til vanlig er det ikke noe problem med merking til feks faste ting som piano.
Men når tre stykk kommer på scenen til en sang så kommer problemet, de på miksebordet mister lett kontroll av hva som er hva. Samt, mange kobler fort om på kabler og slikt til gitarer alt etter hvem som bruker lokalet.

Jeg lurer på om noen har noe erfaring med noe merkesystem til slike miksebord og scene?

Jeg så for meg at man kunne ta farvede krympestrømpe over kablene, og magnetiske farveskilt som festes på miksebordet i forkant alt etter hvordan inngang man bruker, for sånn lett se hvem som holder hvordan mikrofon.

Håper noen har noen innspill, erfaringer, eller anbefalinger for produkter
Til merking på miksebord ved fadere: Hvit teip, skrives på med tusj (eks. PNO, Bass, Akk, El, Dus osv..)

Til merking av kabler: Tall. Har dere stagebokser? Da gjøres det slik: Tilkobling på stageboks merkes med 1-24, Inngang 1 går til Inngang 1 på miksepult.

Slik ser en stagebox ut. http://www.astounded.com/images/large/K32C30-f1.jpg
Sist endret av Prehol; 19. november 2014 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, det er dette systemet vi har idag.

Problemet er om vi har tre mikrofoner liggende oppe på scenen, og dem tar en av dem. Hvordan vet vi hvordan kanal det er, litt vannskelig å se tallmerking når miksebordet er noen meter unna scenen.
Du merker mikken med tall, og ber dem om å ta nummer 1? Ikke verre en å skru på 3 mikker. Skal du fargekode mikkene vil det se rart ut.

Hvis du eventuelt har en liten lysrigg, kan du også ha problemer med å se fargen.

Den beste løsningen er å få til et bedre sammarbeid mellom de som skal stå på scenen og lydmann. Bra triks er å ha en trådløs mikrofon til konfransierer og andre som skal si noe. Da vet de alltid hvilken mikk de skal ta. Regner med at dette er det største problemet?
Sist endret av Prehol; 19. november 2014 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har sett et tilfelle hvor mikrofonene har blitt merket med ringer av hvit tape, der antall ringer gir nummeret på mikrofonen.
Ser pent ut og fungerer bra for fire mikrofoner.
Fargekoding av mikrofoner fungerer fint det.

I tillegg er det lurt å lage et system med hva som kommer på hvilke kanaler. Slik at hvis noe kommer med et keyboard skal det alltid inn på kanal 13-14 for eksempel. Her er en rekkefølge som vil være kjent for mange lydteknikere:

1: Stortromme
2: skarptromme
3: hihat
4: tim
5: tam
6: tom
7: overhead
8: overhead
9: bass
10: gitar
11: gitar
12: keyboard
13: Kayboard
14: vokal
15: vokal
16: vokal

Arbeider man inn en slik rutine vet man som oftest hvor ting havner sånn kanalmessig.
Sist endret av Halalgeir; 20. november 2014 kl. 09:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Vel, det er dette systemet vi har idag.

Problemet er om vi har tre mikrofoner liggende oppe på scenen, og dem tar en av dem. Hvordan vet vi hvordan kanal det er, litt vannskelig å se tallmerking når miksebordet er noen meter unna scenen.
Vis hele sitatet...
Ehh... hva med å ha lydsjekk?
Blir dessvære en del på sparket, og mye frie tøyler. Så derfor vi må ha et nærmest idiotsikkert system.

Halalgeir, takk for det. Skal prøve å få innførst et slikt system, slik at man har en standard å forholde seg til.
SveinKB: Takk for linken, dette kan nok være noe for oss.
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Blir dessvære en del på sparket, og mye frie tøyler. Så derfor vi må ha et nærmest idiotsikkert system.

Halalgeir, takk for det. Skal prøve å få innførst et slikt system, slik at man har en standard å forholde seg til.
SveinKB: Takk for linken, dette kan nok være noe for oss.
Vis hele sitatet...
Si du har 4 spor (mono) som går inn i mikseren. Da er det ikke værre enn å sørge for at innholdet på de aktuelle inngangene matcher markeringen på mikseren.

Feks:
Har du en mikrofon som går inn på kanal en, ja så Slenger du på et sånt magnetmerke med bilde av en mikrofon foran faderen på kanal en.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil at alle kanaler skal være forbeholdt et enkelt instrument/input.

EDIT:
Beklager, jeg leste ikke tråden godt nok i første omgang. Jeg trodde det var snakk om et studio. My bad.
Da er nok en statisk løsning best, slik som nevnt ovenfor her.
Sist endret av SveinKB; 22. november 2014 kl. 02:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Blir dessvære en del på sparket, og mye frie tøyler. Så derfor vi må ha et nærmest idiotsikkert system.

Halalgeir, takk for det. Skal prøve å få innførst et slikt system, slik at man har en standard å forholde seg til.
SveinKB: Takk for linken, dette kan nok være noe for oss.
Vis hele sitatet...
Dette er må det bli slutt på, enten setter du ned foten, forlanger ordentlige lydprøver og driller det inn i hodene på folk at kommunikasjon er viktig, ingen endrer noe i oppsettet uten at andre er informert. Med mindre du får kustus på folk vil kaoset bare bli værre. Bruk oppsettet halalgeir henviste til og nummerering på vokaler.