Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 15909
Sikkerhetsklarert
Finnes det noen mulighet til å logge/måle vannstand/nivå i en nedgravd tank?

Jeg driver i dag med de siste arbeidene, og fyller igjen masser rundt tanken. Har trekt opp strøm til pumpe, 3-leder til alarm, og tenker å trekke en cat5 for evt muligheter for overvåking av nivå.

Det er i dag en alarm montert, men denne er bare en av/på bryter (flottør) som starter en sirene om vannstand nærmer seg innløpet. Dvs at pumpen har stoppet/feilet.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å logge nivået mer nøyaktig silk at jeg kan se når og hvor ofte pumpen går, og for å kunne få espost/sms varsel. Det hjelper lite om sirenen hyler om ingen er hjemme og hører den.
Vel du kunne jo ha målt og logget trykket med et manometer eller så, men det er kanskje litt sent nå som du har gravd net trykket. Mulig du kan bruke en eller annen optisk sensor?
Du kan bruke en ultralyd sensor som måler avstand til vannflaten og gir et signal på 4-20mA. I tillegg trenger du en enhet for å lese dette signalet og evt sende alarm, det beste ville være en PLS som takler det. Kommer litt an på budsjett. Det funker veldig bra på rent vann hvis du må vite nøyaktig nivå. Denne har jeg brukt endel, den tåler rent vann veldig bra, og ser gjennom evt damp osv, men den tåler ikke å bli skitten da begynner den å jukse, noe som de fleste ultralyd følere har til felles: http://no.rs-online.com/web/p/ultras...nsors/7846718/ Den kan også settes opp til å gi alarm uten PLS, ved at utgangene programmeres til å dra et rele når nivået kommer over/under et visst nivå. Da må du selvsagt sette opp noe som får signal fra releet og videre over til PC el. for sending på mail/SMS.

Du kan også koble styringen på pumpen via PLS hvis du velger det og få alarm etter at den har gått i en viss tid og nivået ikke har sunket noe=pumpen gjør ikke jobben sin. Dette er ikke billig, men det avhenger jo av hvor viktig det er at tanken holder nivået den skal ha.
Antakelig billigere å bruke en arduino e.l. enn en pls. Muligens litt mere styr.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Backend utstyr ordner jeg, har både arduino greier, og en e-logger (e-logger.se).

Dette er kloakk, så rent vann er det ikke, men ultralyd vil nok kunne fungere, da nivået bare skal variere fra ca 20cm - 50 cm dybde nederst i tanken, som er 3m høy. Så om sensoren sitter i toppen så skal den da gi resultat på 2,50 til 2,80 cm avstand til vannnivå.

Den sensoren du linker til kostet jo skjorta da, nesten mer en kum og pumpa. Jeg ser det koster ca 200kr for selve sensoren, er det måten den er pakket inn i rustfritt stål på som gjør utslag i pris?

Om jeg kjøper en billig sensor, og setter den i en tupperware boks, slik at bare sensorene stikker ut gjennom et hull, så bør det jo bli tett?

http://www.parallax.com/product/28015
Bare det ikke skummer. Ultralydsensorer er sensitive for skum på overflaten.
Kloakk er forresten fullt av bedritne (no pun intended) gasser, så du bør montere noe som faktisk holder en stund.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Skummer gjør det ikke, med mindre noen heller masse zalo i dass og trekker opp.

Det er nok noe gasser der, men det meste som kommer er jo mer eller mindre rent vann.
Ja jeg sa det er dyrt, men jeg bruker det i industri der funksjon og pålitelighet er viktigere enn pris. Den er dyr pga huset, kontrollerkortet og programmeringen.

Hvis du kjøper bare sensor vil du måtte ha et kontrollerkort i tillegg, og akkurat den sensoren du linker til tror jeg egner seg dårlig til formålet da den ser veldig åpen ut i front så vil jeg tro at et noen dråper vann vil gjøre den ubrukelig. Jeg finner ingenting om ip grad under dokumentasjon, sikkert pga at dette er ment som komponent for bygging.
Sist endret av Leiha; 3. november 2013 kl. 12:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Den sensoren du linker til kostet jo skjorta da, nesten mer en kum og pumpa. Jeg ser det koster ca 200kr for selve sensoren, er det måten den er pakket inn i rustfritt stål på som gjør utslag i pris?
Vis hele sitatet...
Du betaler for pakken, for å ha nokon å skrike til den dagen det går til helvete, og sertifikata på løsninga. For heimebruk kan du kjøpe billige ultralydsensorer for bruk til DIY-prosjekter.
Forutsatt at du ikke har lagt masse rundt enda, vil ikke differansetrykk-måling være så dumt. Du kan såklart også dytte ned et boblerør, det er nøyaktig og fint, men det fordrer tilgang på trykkluft.
Sist endret av Gerbizzle; 3. november 2013 kl. 12:16.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Ja jeg sa det er dyrt, men jeg bruker det i industri der funksjon og pålitelighet er viktigere enn pris. Den er dyr pga huset, kontrollerkortet og programmeringen.

Hvis du kjøper bare sensor vil du måtte ha et kontrollerkort i tillegg, og akkurat den sensoren du linker til tror jeg egner seg dårlig til formålet da den ser veldig åpen ut i front så vil jeg tro at et noen dråper vann vil gjøre den ubrukelig. Jeg finner ingenting om ip grad under dokumentasjon, sikkert pga at dette er ment som komponent for bygging.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var bare en sensor, så ikke at det var med kontroller og logikk.
Den jeg linket til er bare et rent kretskort, ingen IP grad å snakke om. Planen min var å sette den i en tett boks, fylle med smeltelim/silikon eller noe slikt.

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Forutsatt at du ikke har lagt masse rundt enda, vil ikke differansetrykk-måling være så dumt. Du kan såklart også dytte ned et boblerør, det er nøyaktig og fint, men det fordrer tilgang på trykkluft.
Vis hele sitatet...
Rundt kummen er massen fylt til nå, du tenkte på vektceller ? Vet ikke hvordan de vil reagere ift snøtrykk på vinteren.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Rundt kummen er massen fylt til nå, du tenkte på vektceller ? Vet ikke hvordan de vil reagere ift snøtrykk på vinteren.
Vis hele sitatet...
Men snøen vil vel ikke komme ned i kummen?Isåfall så skal ikke det bety noe på det hydrostatiske trykket i bunn av tanken. Isåfall finner du trykksensorer som sitte inne i tanken for ikke alt for mye penger. Uten å ha satt meg alt for mye inn i disse nedykkbare sensorene vil jeg kanskje gjette på at veldig grumsete vann vil kunne tette dem, men det finner du evt ut av ved å ta kontakt med en produsent.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Den jeg linket til er bare et rent kretskort, ingen IP grad å snakke om. Planen min var å sette den i en tett boks, fylle med smeltelim/silikon eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Ja det er forsåvidt greit, men da må selve de svarte "tuppene" stikke ut av boksen og de ser ikke vanntette ut. Hvis du putter sensoren hele inni boksen uten hull vil den måle avstanden til boksen innvendig.

En ting til: For å måle septik/kloakk er det etter hardlært erfaring 3 ting som funker- trykksensor med frontmembran i bunnen av tanken, flottør (for høynivå) eller ultralydføler. Alt annet vil funke en stund, men tette seg, sette seg fast el. og det siste du vil er å rense det i hytt og pine det er jo tross alt snakk om dritt her...
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Ja det er forsåvidt greit, men da må selve de svarte "tuppene" stikke ut av boksen og de ser ikke vanntette ut. Hvis du putter sensoren hele inni boksen uten hull vil den måle avstanden til boksen innvendig.

En ting til: For å måle septik/kloakk er det etter hardlært erfaring 3 ting som funker- trykksensor med frontmembran i bunnen av tanken, flottør (for høynivå) eller ultralydføler. Alt annet vil funke en stund, men tette seg, sette seg fast el. og det siste du vil er å rense det i hytt og pine det er jo tross alt snakk om dritt her...
Vis hele sitatet...
Flottør for høynivå har jeg allerede, denne trigger en liten buzzer som hyler om nivået går et stykke forbi der hvor pumpa skal starte. Så det viktigste er på plass. Det er kun dataloggeren i meg som vil ha en ny graf å legge til på "smarthus" nettsiden. Jeg tipper det blir en billig ultralydsensor i tupperwareboks først. Lokket på kummene kan enkelt løftes av, så om sensoren må byttes en gang så er det ikke noe stress. Og med 2,5 unna innsløpet så er det fint lite møkk som når opp. Problemet er vel heller fukt/kongens på innsiden av lokket., da dette ikke er isolert.
Varm kloakk varmer lufta i tanken, som treffer det kalde lokket og kondenserer.

Siden vi er inne på temaet, hvor smalt arbeidsområde har en slik ultralydsensor? Kummen har Ø80 cm og langs den ene siden sitter styreskinner for pumpa, vil dette skape forstyrrelser for sensoren?

Bilde
https://skydrive.live.com/redir?resi...4Diq8mHhTM&v=3
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg kjenner ikkje hobbyultralyder at all, men for den industrielle typen, så kan ein ofte lære dei blindsoner (i.e. fastmontert utstyr i tank), og det er oppgitt ein vinkel i databladet for arbeidsområdet. Om veggane går inn i det området har du eit problem. Generelt er sensorer med veldig snevre vinkler dyrare.
Du kan sette ultralydsensoren i et rør som går nesten hele veien ned til bunn i tanken. I røret kan du også ha en ball eller noe annet som flyter og som ultralydsensoren kan måle mot.

Det bør eliminere problemet med skum og dritt som kan forstyrre sensoren.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Ronald Vis innlegg
Du kan sette ultralydsensoren i et rør som går nesten hele veien ned til bunn i tanken. I røret kan du også ha en ball eller noe annet som flyter og som ultralydsensoren kan måle mot.

Det bør eliminere problemet med skum og dritt som kan forstyrre sensoren.
Vis hele sitatet...
Godt forslag!

Har funnet denne sensoren, den skal har smalt arbeidsområde, og skal være vanntett (IP67): http://www.maxbotix.com/Ultrasonic_Sensors/MB7052.htm


Om jeg i tillegg monterer den i et rør som går ned nesten helt til bunn, men har nok avstand slik at nivået blir utlignet og er er likt på begge sider av røret så bør jo dette bli bra. Slenge oppi en bordtennisball så er man i mål? Evt en sil i bunn av røret for å holde unna dritten.
Sist endret av Pjukern; 3. november 2013 kl. 20:58.
Ser ut som om du har landet på en god plan.

En bordtennisball kan kanskje bli litt liten? Men flytelegeme bør du ha. Skum er en ultralydsensors verste fiende. Man får absorpsjon av lydbølgene i skummet og nivåmåleren faller ut. Mulig du må forske litt på hvilket flytelegeme som er best egnet. Du kan lage noe selv som passer til røret. Skjær ut en passende plugg av jackofoam (rosa/turkis isopor) f.eks. Bare pass på at den ikke henger seg opp i røret. Kanskje runde av kantene litt og pensle den med epoxy eller polyester.

Lykke til!
Sist endret av Ronald; 3. november 2013 kl. 21:31. Grunn: Skrivefeil...
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Tenkte bordtennisball ville passe perfekt, men er en stund siden jeg har sjekket målene på en slik

Sensoren jeg fant ser ut til å ha ca 1" innvendig diameter. Om jeg setter ned et rør i den dimensjonen så vil vel en slik ball ta opp mesteparten av plassen? Ellers så har jeg noen xps rester her som jeg kan spikke en ball ut av.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Rundt kummen er massen fylt til nå, du tenkte på vektceller ? Vet ikke hvordan de vil reagere ift snøtrykk på vinteren.
Vis hele sitatet...
Nei, veieceller er veieceller. Jeg tenkte på nivåmåling med differansetrykk. Trykk i bunnen minus trykk i toppen gir deg nivået.
Du trenger en fjernpeiler. Monteres i lokket eller så kan den erstatte ett lokk.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Du trenger en fjernpeiler. Monteres i lokket eller så kan den erstatte ett lokk.
Vis hele sitatet...
Mer info om dette? Hvor kjøpes dette, pris osv?
Fjernpeiler er bare en fellesbetegnelse på et system for måling av nivå i en tank...
På samme måte som at en Toyota er et "kjøretøy."

Det du lager deg når du bruker en ultralydsensor (eller en radar kanskje...?), er en fjernpeiler.

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Mer info om dette? Hvor kjøpes dette, pris osv?
Vis hele sitatet...
Tja, det fins kanskje ferdigløsninger. Men de er sikkert dyre og ikke like optimale som den idéen som nå foreligger.

Jeg husker vi jobbet med nivåmåling på en bryggeritank for noen år siden. Der kjøpte vi en ferdigløsning basert på ultralyd og monterte i toppen av tanken. Den måtte vi bytte ut med noe spesiallaget som senioringeniørene på utviklingsavdelingen mekket. Nettop pga. det jeg nevnte tidligere med skum og utfall av sensor.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Dieseltankmåleren på gravemaskinen min var ødelagt. Og den var veldig simpel. Det var bare en konstantantråd som gikk i en "U" og så var det en flottør som kortslutta denne "U"'n på varierte områder alt etter hvor mye drivstoff som var på. Som gjorde at motstanden ble mindre ved full tank. La ved ei skisse om du skjønner

Var tråden som var rykt i mitt tilfelle. så jeg kjøpte en liten rull med 10m konstantan på ebay for 5 dollar eller noe sånn. Og nå virker den helt fint

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40

Hvis ikke selger dem også på biltema btw!

http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektr...fgiver-258010/

Du må bare lage en montasje lengre nede i tanken
Sist endret av griped; 4. november 2013 kl. 15:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
griped: vil fungere dårleg når du har ei leiande væske full av partikler som kan rote til ting. Utmerka for diesel og olje, ubrukelig på vatn.
Ultralyd-/avstandssensorer er mye brukt i DIY/elektronikkhobby. En som løste det med en slik og arduino: http://www.open-electronics.org/wate...-with-arduino/

finnes maaaaange å få tak i, jeg har også skrevet litt om en en gang i tida http://microhobby.net/30-01-2011/pro...surement-tool/
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
griped: vil fungere dårleg når du har ei leiande væske full av partikler som kan rote til ting. Utmerka for diesel og olje, ubrukelig på vatn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Flottøren vil jo alltid kortslutte kretsen litt før vannnivået gjør det. og de to trådene er typisk 2-3cm ifra hverandre så det skal litt til at noe kan legge seg på tværs lengre oppe
Har du sett nedi en septiktank?
Det er et inferno av svineri, fukt, kondens, mark, biller og generell misstrivsel... En slik mekanisk flottør lever neppe særlig lenge.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Ronald Vis innlegg
Har du sett nedi en septiktank?
Det er et inferno av svineri, fukt, kondens, mark, biller og generell misstrivsel... En slik mekanisk flottør lever neppe særlig lenge.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hvordan du lager den det. Som han sier så er det plenty av plass over vannlinjen inni tanken. så hele tråden av kopnstantan kan være over kloakken. Så kan en bruke en bøye/blåse som flottør
kontakt Aktiv Tankrens, de selger en del brukt utstyr og tanker. Hvis de ikke har, vet de hvem du må kontakte for å få kjøpt en fjernpeiler du kan bruke i tanken din.

Det er en peilestav koblet de en elektronisk enhet som sender info ut fra en datakabel.

23 05 27 10
Sist endret av Joakim__; 4. november 2013 kl. 22:45.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Det blir en slik en på meg:
http://www.maxbotix.com/Ultrasonic_Sensors/MB7060.htm

Sammen med et rør som jeg borrer en del hull i nederst, slik at den nivået inni røret følger nivået i kumm. Så blir det bordtennisball, eller isopor som "dupp" slik at ultralydsensoren har noe å måle mot inni røret.
Så du innlegget mitt? Det indikerer at du ikke trenger noe dupp. Hobbysensor til $99, vel bekomme, du kunne kanskje prøvd med en til $7 så du vet at det fungerer eller at du greier å fullføre prosjektet.
Jeg har prøvd den billige ultralyd sensoren. Kjøpt på ebay. Sammen med en arduino.
Fikk store problemer på avstander over omtrent 1,75 meter. Ser at andre også har det. Virker helt ok på under en meter og mindre.

Hører gjerne fra deg om du tester ut den 99 daler saken.
Heisann!

Vi bruker slik( : http://www.vpi.no/Default0.aspx?prid=720 ) for å møle nivået i oljetanken våres. Monterer bare mottakeren i stikkontakten inne, og fungerer bra!
Jeg har brukt mange forskjellige måter til å måle nivå i avløpstanker for forskjellige kommuner. Det som viser seg og være den mest robuste måten, er en nedsenkbar trykkgiver. Denne blir senket ned i et rør for å hindre at pumpen drar den inn.

Jeg ser at du har bestilt en ultralydgiver. Du kan risikere å få ganske mye støy hvis du installerer denne inni et rør. Den beste løsningen blir å montere den på motsatt side av pumpen, slik at den ikke blir for påvirket av gjenstander i sumpen.
Du behøver uansett ikke å bruke noen dupp, da vannet er mer en god nok refleksjon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
De ultralydsensorene har filtre, slik at de kun skal rapportere avstanden på det største objektet den "ser".

De har 3 graders vinkel på på arbeidsområdet, så jeg tipper at det vil fungere greit også inne i et rør. Jeg har enda ikke mottatt sensoren, vil rapportere tilbake når jeg har fått testet.

Ang montering så er det ikke noe motsatt side av pumpa. Tanken er sylinderformået stående, og selve pumpehuset sitter i senter av tanken.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Da har sensoren vært i "produksjon" et par dager.

Brukte først analog signal, der jeg bare leser av spenningen returnert fra sensor.
Men med over 10 meter med kabelstrekk så fikk jeg svært varierende signaler. Verdiene svingte +/- 10 cm.

Gikk over til å bruke PWM som signal, og får nå verdier +/- 2cm.
Selv om jeg bruker et modE filter og tar et gjennomsnitt av 10 verdier av disse igjen så får jeg ikke helt de resultatene jeg ønsker.

Har derfor tenkt å bestille en ny sensor med 1mm oppløsning, (den jeg har nå har 1 cm oppløsning).

Monteringen er foreløpig bare i det "fri" i tanken, mulig jeg forsøker inne i et rør først for å se om det løser noe.

sensor:
http://bildr.no/thumb/OTdZRGtk.jpeg

montert:
http://bildr.no/thumb/d3NZQ3Qz.jpeg
Du kan ha en oppløsning på en mikrometer og lengden vil fremdeles kunne svinge med centimetre. Du må se på nøyaktigheten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du kan ha en oppløsning på en mikrometer og lengden vil fremdeles kunne svinge med centimetre. Du må se på nøyaktigheten.
Vis hele sitatet...
For å utdjupe litt - nyttig innan instrumentering er eit par verdier:
-Nøyaktigheit
-Repeatability
Nøyaktigheit vil sei at den rapporterer i nærheita av det som er faktisk verdi (i.e. vannstand er 1m, rapporterer 1m, og ikkje 1.02m).

Det andre går på at den vil gi samme resultat ved samme nivå. Kanskje rapporterer den 1.1m, når realiteten er 1.0m. Så lenge den gjer det kvar gong er alt ok, då kan ein arbeide seg rundt det.

Ofte er desse tala gitt som prosent av FSD - Full Scale Deflection. Om måleområdet t.d. er 2m, vil 1% av FSD sei at nøyaktigheita er 1% av to meter - eller 2cm. Om repeatability er 0.1% vil det sei at du ikkje er garantert at svaret er nøyaktig til meir enn 1%, men at det er maks 0.1mm avvik mellom påfølgjande målinger av samme nivå.

Alt i alt vil eg sei at 2cm er rimeleg nøyaktig måling, og sjølv ±10cm ville eg vore rimeleg nøgd med. Har jobba såvidt med nivåmålinger i hydraulikktanker, med trykkmåling, og det var notorisk problematisk på grunn av store oljemengder i bevegelse. Så det er ikkje heilt enkelt tema. I tillegg driver ting over tid, og innganger er ikkje alltid så nøyaktige som ein skulle ynskje.

PWM-signal har eg inga erfaring med, men 0-10V er rimeleg brukbart om du har skjerma kabel, og 4-20mA er rimeleg stabile signal om ein har god transducer. Det som står igjen som erfaring frå det vesle eg har jobba med måleteknikk så langt er uansett at analoge signal er pesky drit.
Sist endret av vidarlo; 28. desember 2013 kl. 23:57.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Ok?
Er ikke oppløsningen indirekte en indikator på hvor nøyaktig den er?

Sensoren med mm oppløsning har også et internt filter som kun returnerer avstand til største objekt i "synsfeltet".

Resultatene mine er rett og slett ikke konsekvente, så jeg tipper det er støy eller noe annet som forstyrrer.

Nivået i tanken skal stige mer eller mindre jevnt til et visst nivå, så skal pumpa starte og nivået synker igjen med ca 30cm i løpet av et minutt. Målingene mine viser ingen likhet til dette.

Ligger data rett fra arduino her: http://gmx.no/kloakk


Slashdot, kabel er skjermet cat6. Signalet er på ca 650 mv, opp til 800mv alt ettersom målt avstand.
Ppm signalet gir en pulse på 47us for hver cm i avstand. Så lenge arduino mottar pulsen så er man garantert at den er like lang som den ble sendt.
Sist endret av Pjukern; 29. desember 2013 kl. 00:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Ok?
Er ikke oppløsningen indirekte en indikator på hvor nøyaktig den er?
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis.
Den kan konsekvent bomme med ein halvmeter (dårleg nøyaktighet), men fortsatt rapportere avstand med ørten desimaler. Og den kan nytte ymse tricks for å tilsynelatande auke oppløysinga (t.d. ved to målinger ta snittet av dei).
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Resultatene mine er rett og slett ikke konsekvente, så jeg tipper det er støy eller noe annet som forstyrrer.
Vis hele sitatet...
Eventuelt at den sirkler rundt er-verdi for prosessen. Korleis vert det om du nyttar moving average av resultatet? Har du sjekka signalet med eit oscilloskop? Har du noko som kan skape støy? Har sensoren mogelegheit for straumsløyfe? I så fall er det *svært* resistent mot støy.

Har også hatt problemet med stort avvik i verdier (låg nøyaktigheit, og låg repeatability) i relativt dyr industriell måleelektronikk med straumsløyfe, utan at eg kom til botn i problema der...

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Slashdot, kabel er skjermet cat6. Signalet er på ca 650 mv, opp til 800mv alt ettersom målt avstand.
Vis hele sitatet...
Aich! Det var ikkje mykje nei. Då ser eg problemet med spenningssignal. Såg for meg 1-5V eller 1-10V, som hadde gitt deg litt å leike med.

Sensoren din lister forøvrig 58µS/cm, samt at den har mogelegheit for seriell utputt av data, som gjer at du kan sikre deg relativt bra mot feil ved å teste med å lese det av på t.d. PC.
Sist endret av vidarlo; 29. desember 2013 kl. 00:13.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Moving average har jeg ikke vært klar over, dette er alt selvlært underveis. Skal se om jeg klarer å skrive noe kode på det.
Kan man forenkle det ved å f.eks ta forrige verdi + nåværende verdi /2?

Når det gjelder analogt signal så er jo dette egentlig 0-5volt, misforstå meg rett. Men variasjonen i avstanden jeg måler er bare 30 cm fra full til tom tank, og dette blir fint lite når det er noen tiendels millivolt forskjell pr cm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Moving average har jeg ikke vært klar over, dette er alt selvlært underveis. Skal se om jeg klarer å skrive noe kode på det.
Kan man forenkle det ved å f.eks ta forrige verdi + nåværende verdi /2?
Vis hele sitatet...
Tja. Flytt array[0] til array[1] etc, les inn ny verdi i array[0], summer array og del på tal element. To verdier er lite, prøv litt med ulike verdier? Kanskje 10-20 elementer? Tanken er at om den svinger om sann verdi i løpet av f.eks. ti målinger, så vil moving average gi bra bilete.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Når det gjelder analogt signal så er jo dette egentlig 0-5volt, misforstå meg rett. Men variasjonen i avstanden jeg måler er bare 30 cm fra full til tom tank, og dette blir fint lite når det er noen tiendels millivolt forskjell pr cm.
Vis hele sitatet...
Ok, da er eg litt meir med. Da bør du kanskje velje ein sensor med mindre full-scale? FSD er jo 765cm, så 1% feil (tenk på eit tal, står ingenting i databladet) vil jo sei 8cm feil i målinga...