Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3492
Heisann. Når jeg begynte i 1VGS fikk jeg en MacBook som skole-PC, grunnet linjen jeg begynte på. Jeg angret senere på valg av linje, og byttet derfor til en annen linje i 2VGS. Nå, en stund inn i skoleåret, har jeg fått høre at jeg må levere macen og få byttet til en annen skole-PC. Har de rett til å gjøre det? Har lest gjennom reglementet for elev-PC, og jeg ser ikke noen ting som dekker denne problemstillingen. Det jeg finner som omhandler å ta PCen er at de kan kreve den inn ved oppdateringer før eksamen, med minst 3 dagers varsel. Det står også at eleven skal bli tilbudt å kjøpe ut PCen for maks 2 ganger minstestipend om man slutter etter ett år. Er det relevant? Går det å bytte linje under dette? Har forøvrig ikke fått noe tilbud om å kjøpe ut macen.

Bare for å spesifisere må jeg legge til at jeg fullførte det første året, så har ikke "droppet ut"/tatt pause etc, fullførte første året og begynte annen linje andre året.
Har en kamerat som var borti det her. Les kontrakten du skrev under på i starten når du mottok mac'en. I vår kontrakt stod det ingenting om at de kan ta den om du bytter linje, men de kan derimot ta den om du skal bytte skole (mener jeg å huske) Men om du bare har byttet linje, stå på ditt, påpek at det ikke er skrevet noe om at du skal bytte pc om du bytter utdanningsprogram. Vær saklig og ikke bare si "fuck off", så kommer de til å gi seg, og du får beholde den. Dette er om du har samme kontrakt som oss (regner med at de fleste skolene kun bruker en felles kontrakt).

Lykke til
Er ikke en skole-pc skolens eiendom?
Hvorfor skulle de ikke da kunne kreve den tilbake?
Så lenge du ikke har kjøpt ut PCen tilhører den skolen og de kan gjøre nøyaktig hva de vil med den så lenge det ikke direkte bryter med kontrakten (og det gjør det jo ikke). Men jeg vil tro det å bytte linje er likestilt med å slutte i dette tilfellet, og at du derfor kan kjøpe den ut.
Har lest litt i reglementene, og det nærmeste jeg fant angående å ta inn PCen når det ikke er i sammenheng med å droppe ut er dette:
Skolens datamaskiner kan kreves innlevert i kortere perioder for vedlikehold og oppgradering, og dersom det er nødvendig i forbindelse med eksamen. Hvis mulig, skal eleven varsles senest 3 dager før innleveringen skal skje.
Vis hele sitatet...
Det burde vel være rimelig å tolke dette med at de ikke kan ta tilbake eller bytte ut PCen uten grunn? Det stemmer jo at det er skolens eiendom, men de må jo forholde seg til sine egne reglementer de også. Finner forøvrig lite annet i regelverk som virker relevant.
Kjente ei som bynte på media slik at hun fikk mac. så byttet hun til studie etter 3 uker. Hun fikk beholde den siden de koster like mye.
Sitat av Saimhann Vis innlegg
Kjente ei som bynte på media slik at hun fikk mac. så byttet hun til studie etter 3 uker. Hun fikk beholde den siden de koster like mye.
Vis hele sitatet...
Mac og maskinene til studiespesialiserende koster det samme? Trok nok ikke det du
Ja de kan kreve at du bytter maskin, visst den du har ikke oppfyller krav til det du trenger på skolen. Alså visst dere bruker tunge program/program som ikke mac kan bruke.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Mac og maskinene til studiespesialiserende koster det samme? Trok nok ikke det du
Vis hele sitatet...
For du har vært på denne skolen, og vet selv hvilke maskiner som brukes der nede.

Appleslaver kan forgude sine varer på IT-Avisen o.l. fansider. Når du ikke vet , så prater du ikke om det heller Tro kan du gjøre i kirka.

De kan gjøre akkurat som de vil, skolens pc, skolens skole, skolens regler. Prøv å vri ting litt om, men ikke lag noe drama, ettersom de vinner uansett.
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Ja de kan kreve at du bytter maskin, visst den du har ikke oppfyller krav til det du trenger på skolen. Alså visst dere bruker tunge program/program som ikke mac kan bruke.
Vis hele sitatet...
Den oppfyller alle krav til maskinene man bruker på linjen jeg har skiftet til, så det er nok ikke problemet.
Har seg sånn at de bare lar skole-PC'er koble seg på nettet. Hadde det samme i fjor, alt endrer seg hvert år, går ikke å ha det samme gamle for en gang skyld. Litt off topic, men de valgte å sette opp 80 minutters timene mine til 85 minutter, umenneskelig om du spør meg :P
Sist endret av AtleCom; 8. september 2011 kl. 14:34.
Fikk en smexy liten Dell Vostro i fjord på elektro, bytta til TIP, fikk mail om at jeg måtte bytte pc. Fikk da en 5 år gammel sleten grå ræva Dell Inspiron. Ja de har rett.

Du kan være glad du får skolepc i det hele tatt! Maritime Fag på skolen min får faen ikke skolepc, eneste linja på hele skolen som ikke får. Idiotisk spør du meg.
Har du spurt om hva den eksakte grunnen til at du må bytte pc er??
Kakeflekk, ikke gi den fra deg, les det jeg skrev lenger oppe.

Dere som sier at de kan bare ta pcen når de vil osv, bullshit. Man undertegner en leieavtale i 1. klasse, som sier at akkurat den pcen skal man leie til man går ut. Brudd som å droppe ut osv vil gjøre at man mister pcen. Men det står at man skal leie pcen fram til man er ferdig på skolen, du er jo ikke ferdig. Behold macen
Sitat av Effage Vis innlegg
Kakeflekk, ikke gi den fra deg, les det jeg skrev lenger oppe.

Dere som sier at de kan bare ta pcen når de vil osv, bullshit. Man undertegner en leieavtale i 1. klasse, som sier at akkurat den pcen skal man leie til man går ut. Brudd som å droppe ut osv vil gjøre at man mister pcen. Men det står at man skal leie pcen fram til man er ferdig på skolen, du er jo ikke ferdig. Behold macen
Vis hele sitatet...
Du vet ikke helt forskjellen på å leie og eie du?

Skriver du under en kontrakt på at du skal leie PCen i to år, så er det skolen som eier PCen. Etter to år kan du kjøpe PCen, og bli eier av den.

Hvis du slutter på skolen før det har gått to år, kan eieren av PCen bestemme om du får lov til å leie den ut tiden, eller om du må levere den inn igjen.

Konklusjon. eier > leier.
Sitat av merulz Vis innlegg
Konklusjon. eier > leier.
Vis hele sitatet...
Kontrakt > eier > leier.
Sitat av merulz Vis innlegg
Konklusjon. eier > leier.
Vis hele sitatet...
Man har rettigheter som leier og. Om det ikke står noe om at de kan ta pcen fra deg om du kun bytter utdanningsprogram (ikke skole), har de ikke rett til å ta fra deg pcen.
Jeg har ikke rett til å bare gå ned til leieboeren og si at hun skal være ute av huset i morgen. Rettigheter/kontrakt, hørt om det?
Sist endret av Effage; 8. september 2011 kl. 20:09.
Du er heldig som i det hele tatt får PC. Selv gikk jeg Medier og Kommunikasjon, og vi fikk ikke PC. Håndverkslinja derimot...
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Du er heldig som i det hele tatt får PC.
Vis hele sitatet...
Alle skal i på vgs på pc.
Sitat av Effage Vis innlegg
Alle skal i på vgs på pc.
Vis hele sitatet...
Å? Når ble det innført? Jeg gikk ut av vgs i 2009, og vi hadde IKKE egne maskiner for å si det sånn...
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Å? Når ble det innført? Jeg gikk ut av vgs i 2009, og vi hadde IKKE egne maskiner for å si det sånn...
Vis hele sitatet...
wops, litt kjapp der.. det jeg SIKKERT ved er at alle i Akershus og Hedmark får det i hvertfall.

Edit: Så nå at setningen jeg skrev ble helt feil i stad og. Trang i nøtta
Sist endret av Effage; 8. september 2011 kl. 22:23.
http://www.akershus.no/tema/Utdanning/elevpc/

Jeg siterer:
Alle elever i videregående skole, (vg1, vg2 og vg3), får disponere en bærbar PC. Elevene må betale en årlig egenandel som tilsvarer det ikke-behovsprøvde stipendet fra Lånekassen.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
http://www.akershus.no/tema/Utdanning/elevpc/

Jeg siterer:
Alle elever i videregående skole, (vg1, vg2 og vg3), får disponere en bærbar PC. Elevene må betale en årlig egenandel som tilsvarer det ikke-behovsprøvde stipendet fra Lånekassen.
Vis hele sitatet...
Men dette er kun for Akershus?
PCn er ikke skolens eiendom på sekkundet man betaler stipendandelen man har på pcn...
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Mac og maskinene til studiespesialiserende koster det samme? Trok nok ikke det du
Vis hele sitatet...
LoL dette er ikke relativt til resten av diskusjonen. Men pcene som vi får i nordland skal ha en verdi til 10-12k ifølge skolen. Den har selfølgelig ikke det da. Men it folkene på skolen sier den koster like mye som mac. husk at de får anbud og stuff.

Jeg forstår selvfølgelig at pcen har en verdi på 2k, men når det offisielt sies at skolen betalte 10-12k for pcene så har de nok blitt lurt og betalt det beløpet per pc.
Sitat av Kålroten Vis innlegg
PCn er ikke skolens eiendom på sekkundet man betaler stipendandelen man har på pcn...
Vis hele sitatet...
PC-en er skolens eiendom så lenge du ikke har en avtale hvor det står at du har kjøpt PC-en. Det er forskjell på å leie og eie, men det er tydeligvis flere som fortsatt blander disse to begrepene.

La oss si at en elev betaler kun for en måned, og dropper så ut av skolen. Står da PC-en uten eier? Nei.
Da eier skolen PC-en, og vil nok leie den ut til noen andre.
Tviler pcer til 12 k brukes da hadde de blitt mye spilling i timene. Kan jo tippe de skaffer noe fra overskuddslager.
Sist endret av jokar; 9. september 2011 kl. 13:38.
Sitat av Effage Vis innlegg
Man har rettigheter som leier og. Om det ikke står noe om at de kan ta pcen fra deg om du kun bytter utdanningsprogram (ikke skole), har de ikke rett til å ta fra deg pcen.
Jeg har ikke rett til å bare gå ned til leieboeren og si at hun skal være ute av huset i morgen. Rettigheter/kontrakt, hørt om det?
Vis hele sitatet...
Tullprat det du sier. Sterke maskiner gis til elever som har behov for det, gikk selv VG-SS, de av oss som hadde IT-1/2 ble tilbydt mye sterkere maskiner enn resten av de SS elevene.

Hadde jeg byttet bort IT-faget så kunne jeg måttet gi fra meg maskinen, hvis det var en annen i en eller annen IT-klasse som ønsket seg det.

Fair spør du meg, ingenting å syte over. Har du ikke faglig bruk for PS o.l. programmer, så har du heller ikke bruk for en maskin som håndterer slike softwares.

Ikke sammenligne leieboer og skole. Skolens PC inntil året er over, og du selv ønsker å kjøpe pcen i fra skolen. Har selv en slik kjøpskontrakt hjemme, hvor jeg nå er fullstendig eier over maskinen.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Kontrakt > eier > leier.
Vis hele sitatet...
Men i kontrakten står det at du får leie den mens du tar linje ABC.
slutter du på skolen, så du må levere den inn igjen.
Så søker du deg inn igjen, på linje DEF. Er kontrakten fremdeles gyldig da? Egentlig ikke.

Og som Ivar skrev, forskjellige linjer har kontrakter på forskjellige PCer.