Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 38351
Familien min og jeg har ryddet i huset til min nettopp avdøde bestefar og da vi gikk gjennom en gammel kasse med bilder og diverse, fant vi en gullbar på bunnen av kassen. Det som står på den er en logo med 2 ord som står skrevet på tvers av hverandre opp og ned, "UBS" vannrett og SBG" loddrett. Ordene er omringet av en ring rundt. Nedenfor står det "Union Bank of Switzerland". Under der igjen står det med stor skrift "1 KILO", så under det står det "FINE GOLD" og under det står det "999,9"
Og på bunnen av baren står det en logo med "Melter Assaver" med en liten logo på siden. Logoen er et kryss/kors med en ring rundt.
Er også en del riper i baren.

Noen som vet ca. verdi på en sånn?
Så vidt jeg vet, kan denne gullbaren verdt mangfoldige tusen. Søk litt på google.
Gullvekten.no gir:
24 karat 168 kr. pr. gram
23 karat 161 kr. pr. gram
22 karat 154 kr. pr. gram
21 karat 147 kr. pr. gram
20 karat 140 kr. pr. gram
18 karat 126 kr. pr. gram
14 karat 98 kr. pr. gram
9 karat 63 kr. pr. gram
8 karat 56 kr. pr. gram
Neutral Good
Mith's Avatar
En kilo rent gull, som du har fått tak i der, er verdt ca. 280 000 eller 280 kroner grammet.
24karat gull er en gull-legering som brukes til blant annet smykker, siden rent gull er for mykt til formålet.
999.9 er hvor mange promille rent gull baren inneholder, fine gold er en betegnelse for gull som har en renhetsgrad på minst 999.9.
Sist endret av Mith; 18. juli 2010 kl. 12:54.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Goldkey_logo_removed.jpg

Herlig syn kan jeg tenke meg
Du har nok skutt gullfuglen nå ja! Litt av et funn det der.
Skal dere selge det, eller beholde den? ...Vanskelig valg det der.
Åpenbart fake, jeg kjøper den av deg for tier og betaler portoen for at du sender den til meg, så er den saken ute av verden, deal?
Porter123's Avatar
Trådstarter
Den ser slik ut Sorlandet! bare den vi har en mye mer riper i og ser ut som noe blekk/svart greie er sølt på baksiden av den.

280.000? jeg tenkte 50k elns er dette noe man får solgt hos en gullsmed?
Siden bestefaren din har gått bort, er det nok gode sjanser for at staten skal ha en god bit av den barren der. Synd at det ikke ble gitt som forskudd på arv.
Sist endret av httpwhat; 18. juli 2010 kl. 13:10.
Regner med at du har serienummeret preget inn nederst på din? Eller er den retusjert like dårlig som bildet?
AWWWW..... kan jeg få den i bytte mot datamaskinen min?
Gjøm den i en av bankene i Sveits sånn som Anders Jahre gjorde, alt han eide gjemte han bort. Anders Jahre
Sist endret av Rain Man; 18. juli 2010 kl. 13:18.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Siden bestefaren din har gått bort, er det nok gode sjanser for at staten skal ha en god bit av den barren der. Synd at det ikke ble gitt som forskudd på arv.
Vis hele sitatet...
Staten vet da vel ikke om den der?
280 000 er skattefritt ved arv og gullsmeden kjøper slike ja .
Sitat av mortalf Vis innlegg
280 000 er skattefritt ved arv...
Vis hele sitatet...
Say what now? Arveavgift må du vel ut med uansett.. Hvis man ønsker å gjøre ting etter boka, vel og merke.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Say what now? Arveavgift må du vel ut med uansett.. Hvis man ønsker å gjøre ting etter boka, vel og merke.
Vis hele sitatet...
Arveavgift er avgift på arv eller gave. Fribeløpet er inntil kroner 470 000
Sitat av Leiha Vis innlegg
Arveavgift er avgift på arv eller gave. Fribeløpet er inntil kroner 470 000
Vis hele sitatet...
Jepp, og her er kilde:

https://www.skatteetaten.no/no/Bibli...10/Arveavgift/

Så vidt jeg kan se hadde det spilt fint liten rolle om den hadde blitt gitt som forskudd på arv, ettersom avgiften også slår inn på gaver.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Arveavgift er avgift på arv eller gave. Fribeløpet er inntil kroner 470 000
Vis hele sitatet...
Daså. Dette blir vel uansett betegnet som arv og er trolig ikke det eneste av verdi etter bestefaren. Så de blir vel pent nødt til å gi fra seg en god gullklump.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Daså. Dette blir vel uansett betegnet som arv og er trolig ikke det eneste av verdi etter bestefaren. Så de blir vel pent nødt til å gi fra seg en god gullklump.
Vis hele sitatet...
Blir nok ikke så mye. Det betales ingen avgift opp til 470000, 6% av de neste 330000, og 10% av overskytende. Strengt tatt ikke mye det er snakk om.
Sitat av mortalf Vis innlegg
280 000 er skattefritt ved arv og gullsmeden kjøper slike ja .
Vis hele sitatet...
Da er det bare å gå til den lokale gullsmedbutikken å slenge gullbaren på disken å be dem bla opp 280 store i cash

Er det ikke veldig mye styr før man kan få pengene sånn egentlig? Kontrakter, Testing av gullet osv?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Gjem den til tøffere tider, var sikkert derfor den lå der oppe.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Den gullbaren er en fin liten bonus på arven, i tillegg har dere arvet hus, innbo og oppsparte penger. Staten vil kreve skatt av alt dere arver med verdier, og det inkluderer selvfølgelig gullbaren. Man kan jo spekulere i hvordan bestefaren din fikk tak i en gullbar på en kilo, jeg ville nok først sjekket etter om det lå noe kriminellt bak. For hvis den er skaffet på ulovelig vis er den i prinsippet ikke i deres eie. Da kan den alltids lagres noen år til eller selges svart.

En anstendig kjøper vil nok kreve papirer, navn eller en form for registrering ved kjøp av så mye gull. Så det vil nok ikke være lett å slippe unna skatt hvis du selger den på lovelig vis. Uansett vil det nok lønne seg å holde seg på lovens side ved et salg.
Hva enn du gjør. Ikke selg den til Gullvekten. De gir deg ca 50% av gullets verdi. Siste gullpris er nå 38841.32 USD/kg.
I midten av Juni var prisen oppe i ca 40500. Kansje lurt å vente litt å se om du har tenkt å selge. på http://www.goldprice.org/spot-gold.html kan du sjekke hvordan markedet går.
Bare for å vise forskjell, så vil gullvekten gi deg "hele" 168 000 for gullet, mens den egentlige prisen er 243,300.09 NOK
Med tanke på at den allerede er gullbar og er gammel så kansje du vil få solgt den som antikvitet og dvs enda mer monitas
Det er nok ingen antikvitet eller forhøyet verdi på gamle gullbarrer... (Virkelig gamle barrer er ikke sertifiserte med hensyn til gullinnhold og vil gi lavere verdi..) Denne barren som er omtalt er nok registrert mot serienummeret som finnes nederst på barren og bør lett kunne spores. (Preget inn etter støping..)
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Siden bestefaren din har gått bort, er det nok gode sjanser for at staten skal ha en god bit av den barren der. Synd at det ikke ble gitt som forskudd på arv.
Vis hele sitatet...
selg svart, aldri selg den på riktig vis, da vil du aldri få den sumen du egentlig vil ha!
Det her er jo bare utrolig, å finne en sånn på loftet er jo sykt. Nå har du skutt GULLfuglen ja

Men du burde nok ikke gjøre noen forhastede konklusjoner med tanke eventuelt salg. Da får du nok bare en dårligere pris enn du kunne og at du muligens angrer i ettertid.
Sitat av S!ljee Vis innlegg
selg svart, aldri selg den på riktig vis, da vil du aldri få den sumen du egentlig vil ha!
Vis hele sitatet...
Syntes dette virker litt dumt at en "mann i gata" som finner en gullbar etter sin bestefar på loftet tilfeldigvis sitter på såpass gode kontakter at de kan cashe ut 200 000,- Regner med at dette er kontakter de aller færreste har til råde.

Gjør det på legalt vis, så slipper du noe tull og.. Er jo mange faremomenter ved svartebørsen og; sjangse for å bli bøffet, sjange for å bli tatt av politiet osv. Kan ende stygt om man ikke er i miljøet.
Bare lurer litt på logoen på siden.

"...med en liten logo på siden. Logoen er et kryss/kors med en ring rundt."

Kan du beskrive denne litt mer? Er det som på bildet, at krysset består av bokstaver? Eller hva?
gullsmeder betaler ikke full pris, heller 50 %, selg den på finn til en som sparer svartpeng,da får du nok full pris, og nevn det ikke til noen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
keentoo: Selg den på finn, og ikke nevn det til noen? Lykke til.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er jeg den eneste som tenker at hvis denne gullbaren er gammel, lets say fra krigstiden, så er det ikke sikkert at din bestefar er gullbarens rettmessige eier, og at det kan by på trøbbel når man skal selge den?
Sist endret av nso; 18. juli 2010 kl. 17:42.
Er det bare jeg som tenker på serienummeret på barren? Eier kan fort finne ut av dette selv..
Er bildet et du har tatt selv? Er det kun en gullbar du har funnet eller flere slik som vist på bilde?
#Offisielt Trønder
enig med nso va om den er stjelt og når du selger den til en gullsmed så ser han hvem som eier den også anmelder han det :O


Selg svart er vel det beste.
Ikke selg den før du er i skikkelig pengekrise! det er backup-verdier, alltid kjekt å ha.. Legg den i en safe(hvis du har en), eller så skaffer du deg en skikkelig safe..

Og, hvis du er redd for at serienr skal få den til snuten, så selger du til gullsmed bit for bit.. da får de ikke se serienr ;P

Eller smelt om hele driten til gullbar igjen, da mister du alt av innrissa greier, da er den helt rein, helt blank =)
Sitat av ThexZed Vis innlegg

Eller smelt om hele driten til gullbar igjen, da mister du alt av innrissa greier, da er den helt rein, helt blank =)
Vis hele sitatet...
Han finner helt sikkert et smelteanlegg på loftet òg.
Neutral Good
Mith's Avatar
Dessuten så skal absolutt alle gullbarrer som er produsert på lovlig vis ha disse kjennetegnene, så hvis du smelter dem om igjen så er du garantert å få dårligere pris, du må selge dem svart og du vil få problemer med å bevise hvor rent gullet er.

Fine gold er ikke det samme som man lager smykker med så jeg ville ikke prøvd meg hos gullsmeden. Du får høre med noen som handler i gull hvordan du får best pris for det. Mulig banker er interessert eller bedrifter som bearbeider edelmetaller.
Sist endret av Mith; 18. juli 2010 kl. 20:04.
Hvis trådstarter er seriøs, bør han ta kontakt HER: http://www.ka-rasmussen.no/en/index.asp eller evt sende meg en pm... Kan alltids bla opp 100k for denne...
Jeg hadde blitt helt i hundre om jeg hadde funnet en slik på loftet mitt. Lucky fucker! Lykke til med salget Hold oss oppdatert på fremtiden til denne gullbarren!
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Hvis trådstarter er seriøs, bør han ta kontakt HER: http://www.ka-rasmussen.no/en/index.asp eller evt sende meg en pm... Kan alltids bla opp 100k for denne...
Vis hele sitatet...
Rasmussen kjøper gullbarrer til gjeldene gullpris, minus noen få prosenter. De vil antagelig analysere barren først for å forsikre seg om at den ikke er falsk.
Hadde jeg vært TS så hadde jeg solgt den til dem.
Sist endret av Mith; 18. juli 2010 kl. 20:24.
Er du frekk Mith? De har jo en kurs på over 240.000 for kilo'en.. Da taper jo jeg 140.000 på handelen? Ikke pent av deg å si det til TS!
Jeg ble bare sittende og tenke på hvordan bestefaren min må ha fått tak i gullbaren da dette ikke er noe som deles ut i hytt og pine. Du risikerer og måtte gi den fra deg "gratis" dersom den spores opp om dette er en form for tyvgods. Det er nok en grunn til at gullbaren var stuet ned i en pappeske istedet for å være levert till en gullsmed eller bank. Det lå ikke noen form for papirer i nærheten av baren, som sier noe om en mulig utlevering av gullbaren?
Sist endret av ^ProXo^; 18. juli 2010 kl. 20:34. Grunn: Spørsmål
Noter deg serienummeret og kontakt firmaet på Hamar du! Da regner jeg med at du får den hjelpen du trenger. Du bør vel få igjen opp mot 200k for den hvis den ikke har blitt endret / tullet med. Du sa noe om blekkflekk på baksiden? Vask bort den og kontroll-vei barren for å sjekke at den holder 1kg. Lykke til!
Sist endret av woff; 18. juli 2010 kl. 20:41.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Jeg ble bare sittende og tenke på hvordan bestefaren min må ha fått tak i gullbaren da dette ikke er noe som deles ut i hytt og pine. Du risikerer og måtte gi den fra deg "gratis" dersom den spores opp om dette er en form for tyvgods. Det er nok en grunn til at gullbaren var stuet ned i en pappeske istedet for å være levert till en gullsmed eller bank. Det lå ikke noen form for papirer i nærheten av baren, som sier noe om en mulig utlevering av gullbaren?
Vis hele sitatet...
Vel, det er faktisk ikke så uvanlig å kjøpe gull som en finansiell backup. Du får gullmynter og gullbarrer i så og si alle prisklasser og når økonomien er veldig ustabil så øker salget. Mulig bestefaren til TS tenkte det var smart å investere i gull på 80 tallet.
Sist endret av Mith; 18. juli 2010 kl. 20:43.
Mtp hvor mye gullprisene har økt de siste årene, så var det nok noe av det mest geniale bestefaren kunne gjøre back in the old days...

Smart jævel det der ^^,

Og har man litt ekstra kroner på bok, sånn at staten begynner å kreve sitt, så vil også gull være en fin måte å gjømme bort noen kroner =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mtp hvor mye gullprisene har økt de siste årene, så var det nok noe av det mest geniale bestefaren kunne gjøre back in the old days...

Smart jævel det der ^^,

Og har man litt ekstra kroner på bok, sånn at staten begynner å kreve sitt, så vil også gull være en fin måte å gjømme bort noen kroner =)
Vis hele sitatet...
Så er ikke 100k idag like mye verdt som 100k for 30 år siden da...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så er ikke 100k idag like mye verdt som 100k for 30 år siden da...
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at gullprisen har økt betraktelig mer enn inflasjonen på norske kroner.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hva med at noen finner ut prisindeksen for gull?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hva med at noen finner ut prisindeksen for gull?
Vis hele sitatet...
http://www.finanslinker.net/dukascopy/gold.html

Se der ja. Live oppdatering...
Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det jeg linket til? http://www.ka-rasmussen.no/en/content.asp?AreaID=6 Her finner du prisen i norske kroner..