Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6100
når jeg søker om kronekort på nav må jeg ta med kontoutskrift for 3mnd tilbake. jeg gjorte dette to mnder på rad og andre gangen ble jeg kalt inn til møte for å bli spurt om alle vipps overføringene og uttakene går til.
kan jeg ikke bare skrive ut kontoutskriftene og stryke ut det meste med sprit tusj? det er jo tallene de trenger å se? og si at jeg er ikke komfortabel med å si hva jeg bruker penger på. og når de ikke vet at det er drugs, er de ikke nødt til å gi meg penger når jeg er blakk?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du ikke får kronekort så skal du hvertfall få nødhjelp, som i fleste tilfeller er rekvisisjon du tar med deg til butikken. Ikke stryk ut noe, det vekker større mistanke hos saksbehandleren din, garantert. Hvorfor spør de deg om overføringene?
Du har rett på nødhjelp, uansett grunn til at du er blakk. Står det
Trådstarter
hvem vet hvorfor de spør. ble vel nysgjerrig etter at var blakk to mnd på rad. jeg sa jeg skyldte litt penger her og der. hvor ser du det, mollypolly?
Det er vel ikke rart at de vil dokumentere hva slags utgifter du har. Ville vært pussigere om de bare auset ut skattepengene våre til alle som trengte litt påfyll på kontoen...
Trådstarter
..uansett. har nav taushetsplikt så om jeg sier det går til drugs så har jeg rett på penger siden jeg er blakk?
Er blitt fortalt at NAV forsøker å avdekke om det er tatt ut midler til feks rus, fordi det kan spille inn på hvilke type nødhjelp du får. En som ikke har problemer med rus får gjerne penger på konto fra NAV. En som sliter med rus får kanskje en rekvisisjon som kan benyttes til å handle mat på en bestemt butikk eller kjede. Så det er vel årsaken til at de undersøker og spør om hva pengene går til. Er det kontantuttak og feks vipps så kan det antyde at det er rus om du ikke har noen annen plausibel forklaring, og da kan det få resultat for hvilken type nødhjelp du får.

Alle har krav på nødhjelp i norge om de er blakk. Uavhengig av årsaken. Om pengene er brukt på frimerker, poker eller prostituerte er ikke vesentlig. En kan like det eller ikke men nødhjelp er siste skanse og det er også det som kan skille på et elendig liv fylt av krim og fornedrelse eller i det minste et snev av verdighet i en ellers kaotisk hverdag.

Så ja, jeg betaler gjerne indirekte for folks misbruk. Om mennesker sliter så tungt at de ikke klarer seg økonomisk så er det helt ok at mine skattepenger går til mat og livsopphold, de er mennesker og skal behandles med verdighet uansett laster og evt. avhengighet.
Sist endret av random67489; 4. juli 2018 kl. 15:59.
Rett på penger til å overleve. Tak over hodet, mat, klær osv. Det er på ingen måte meningen at NAV skal gi deg penger til å ruse deg.

Jeg er sånn sett enig med random67489, at folk som sliter kan få hjelp har jeg ingenting imot. Jeg har heller ikke noe i mot at det skjer med f.eks. en rekvisisjon for å handle mat, slik at midlene faktisk blir brukt på mat.
Sist endret av hippitus; 4. juli 2018 kl. 16:02.
Kan du ikke bare si at en venn har betalt noe for deg og at du derfor vippsa for det eller noe?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og med det svaret havnet du på min svarteliste. Ingen hjelp fra meg hverken nå eller i framtiden.
Vis hele sitatet...
Forsøk å se dem kommentaren i lys av hva det var. Oppdemmet frustrasjon fra en som er i en kjip situasjon, uansett hva som er årsaken. Når det er tomt for penger og tomt for mat da blir vi gående sultne. Uansett årsak ti at kontoen er tømt. Og for folk som er blakk så er det brått stor frustrasjon og når det kommer kommer svar som det ts fikk og dermed kommenterte tilbake litt brått så skjønner jeg at det rant over.

Tror ikke ts mente å krenke eller være kjip, jeg leser det nå slik at stresset tok overhånd.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så hvis jeg er blakk på slutten av måneden kan jeg bare gå til nav å be om penger ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så hvis jeg er blakk på slutten av måneden kan jeg bare gå til nav å be om penger ?
Vis hele sitatet...
Kommer veldig ann på situasjonen, en av grunnene til at de ber om kontoutskrift, ser de at du har faste utbetalinger hver mnd, og det er en uke igjen får du sikkert ikke noe penger. Kanskje en rekvisisjon til mat, viss du ikke har det i hus eller.
Blomzterkasse
Hvis du sier det er til drugs kan de finne på å dele opp utbetalinger sånn at beløpet hele tiden er for lite til det du henviser til på kontoutskriften. Jeg stryker ofte ut med tusj. De kan ikke si noe på det. Det eneste de skal ha er saldo og dato. Dess mindre info de får desto bedre for deg.
Trådstarter
det vil si at det funker å tusje ut og si at du vil ikke at de skal vite hvca som står der om de spør og det går greit?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Forsøk å se dem kommentaren i lys av hva det var. Oppdemmet frustrasjon fra en som er i en kjip situasjon, uansett hva som er årsaken. Når det er tomt for penger og tomt for mat da blir vi gående sultne. Uansett årsak ti at kontoen er tømt. Og for folk som er blakk så er det brått stor frustrasjon og når det kommer kommer svar som det ts fikk og dermed kommenterte tilbake litt brått så skjønner jeg at det rant over.

Tror ikke ts mente å krenke eller være kjip, jeg leser det nå slik at stresset tok overhånd.
Vis hele sitatet...
Havnet i en kjip situasjon på grunn av selvforskyldt rus.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. juli 2018 kl. 22:30.
Du kan vel stryke ut på utgående på kontoutskrifter, men uansett så er vipps en dårlig måte å betale dop for da det lett kan spores tilbake til deg hvis en eller annen dealer blir busta..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Havnet i en kjip situasjon på grunn av selvforskyldt rus.
Vis hele sitatet...
Ja, og hva så? Hva er best for deg? At du betaler skattepenger slik at folk som skusler bort livet sitt på dop likevel kan få mat i magen på lovlig vis, eller at de blir sultne og desperate og begår mer alvorlig kriminalitet for å overleve? Kanskje driter du i hvordan de har det. Kanskje opphører de å være mennesker for deg og må gjerne dø alene i regnet for alt du bryr deg. OK, jeg har møtt mange som ser rusmisbrukere på den måten. Men hvis vi skal se det 100% egoistisk, hva tror du egentlig lønner seg på sikt? Hvis man vil ta et pro-amerikansk, markedskapitalistisk, hyperindividualistisk og konservativt syn på det, hva med å se på skattepengene som går til NAV som en slags kriminalitetsforsikring? For det er egentlig det det er: Lovlydige, skattebetalende og hardarbeidende mennesker slipper å forholde seg til de mest skadelige konsekvensene av fattigdom og desperasjon, nettopp fordi det finnes et lavterskeltilbud som hjelper folk med å overleve - uansett hva de har gjort. Når folk står i fare for å sulte ihjel har de ingenting mer å tape, og da spiller de gladelig med livet som innsats. Det kan fort bli ganske nasty. Så, se på det som en forsikring. En fast sum du betaler for å beskytte deg mot konsekvensene av fattigdom! Den eneste forskjellen er at det ikke er frivillig å betale den og at forsikringspremien avhenger av inntekta di. Blir det litt lettere å akseptere fornuften i nødhjelpen da?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2018 kl. 23:47.
Det er forståelig at sossen lurer på hva du bruker penga til, men samtidig så føles det veldig angripende på privatlivet. Har vært der selv.

For å forklare kontantutakk og vipps overføringer, så sier du enkelt og greit at det er tilbakebetaling til venner, kjente og familie, som du lånte penger av forrige måned siden sosialstønaden ikke strekker til. Det kan de nok ikke krangle med deg på.
Du kan stryke ut akkurat hva du måtte ønske på kontoutskriften.
De bryter både sitt eget lovverk og personvernet ditt i en og samme omgang når de krever kontoutskriften din.

En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken.
Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad.
Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor.
Klienten vil da kunne «sladde» andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten.

https://www.regjeringen.no/no/dokume...a-kr/id423352/