Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 21929
Hallo! Jeg har tenkt litt på politikk det siste året og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor flertallet av Norges befolkning stemmer på arbeiderpartiet.
Sosialisme fører til at byråkratiet blir sterkere og at statens ansatte for goder som de som jobber i privat næringsliv ikke får. Sosialisme fører til at mange av Norges kapitalister flytter sitt selskap og sin formue ut av Norge. Dermed mister Norge arbeidsplasser og dyktige individer. Dette på grunn av høye skatter, moms, avgifter, strengt regelverk og formueskatt. Dette gjør det også vanskelig for grundere i Norge.

Hvis dette systemet fortsetter, hvordan kan vi da drive en alternativ inntektskilde etter at olja er vekk?

Sånn jeg ser det, så hjelper sosialisme kun svake/middels individer. Hvis det er noen som er uenige, vil jeg gjerne høre hvorfor. For sosialisme er basert på tvang og ikke fritt initiativ.
Les norsk etterkrigshistorie, så skjønner du hvorfor
Sitat av jacwah Vis innlegg
Hallo! Jeg har tenkt litt på politikk det siste året og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor flertallet av Norges befolkning stemmer på arbeiderpartiet.
Sosialisme fører til at byråkratiet blir sterkere og at statens ansatte for goder som de som jobber i privat næringsliv ikke får. Sosialisme fører til at mange av Norges kapitalister flytter sitt selskap og sin formue ut av Norge. Dermed mister Norge arbeidsplasser og dyktige individer. Dette på grunn av høye skatter, moms, avgifter, strengt regelverk og formueskatt. Dette gjør det også vanskelig for grundere i Norge.

Hvis dette systemet fortsetter, hvordan kan vi da drive en alternativ inntektskilde etter at olja er vekk?

Sånn jeg ser det, så hjelper sosialisme kun svake/middels individer. Hvis det er noen som er uenige, vil jeg gjerne høre hvorfor. For sosialisme er basert på tvang og ikke fritt initiativ.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer virkelig på hva de rike trenger hjelp til. Sosialisme er for likestilling, grunnleggende sett.
Det er forøvrig ikke spesielt vanskelig for gründere i Norge. Vi har mye støtteordninger, og det eneste det fører til er at gründere som ikke har snøring sliter med å komme i gang.
På det grunnleggende nivå virker skatter, moms, div. avgifter, osv. fryktelig dumt for en økonomi, men når du får en større innsikt, så vil du innse at dette er nødvendig for å få samfunnet til å gå rundt. Som sagt, se på historien, det er ikke det at vi har olje som gjør at vi har det så bra som vi har det. Det er hvordan vi har forvaltet inntektene
Trådstarter
Jeg vet at kommunist/sosialist partier var veldig populære på denne tiden. AP hadde blant annet flertall alene en periode. Men stemmer man fortsatt på partiet kun basert på tradisjoner/kultur og ikke rasjonalitet? I så fall vil jeg påstå at Norges flertall er lite gjennomtenkte i forhold til politikk.
Det er ikke flertallet for sosialisme i Norge, Rødt har bare 1.5% av stemmene. Sosialdemokratiet står derimot veldig sterkt.
Sist endret av Mith; 22. oktober 2011 kl. 20:22.
Hei, for det første, jeg får ikke presisert dette nok, så er ikke AP et sosialistisk parti, det er et kapitalistisk parti med statlige/sosialdemokratiske tendenser. Dette systemet har gitt nordmenn (uavhengig av hvor de jobber) en del goder (som burde være grunnleggende i et hvert samfunn). Disse godene blir assosiert med AP, derfor stemmer folk AP. For det andre, kapitalisme har langt ifra alltid vist seg å være bærekraftig for en nasjon, jeg vil heller si at dette sjeldent er tilfelle. For det tredje, og kanskje viktigst, så hadde en sosialistisk økonomi vært positivt pga. dens fleksibilitet for å kunne danne nye "inntekstskilder" den dagen olja forsvinner. Man kunne (og burde for lenge siden) satt igang svære, nøytrale forskningsprosjekter for å skape et bærekraftig samfunn. Ingen av stortingspartiene fremmer denne formen for politikk i dag.
Trådstarter
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det er forøvrig ikke spesielt vanskelig for gründere i Norge. Vi har mye støtteordninger, og det eneste det fører til er at gründere som ikke har snøring sliter med å komme i gang.
På det grunnleggende nivå virker skatter, moms, div. avgifter, osv. fryktelig dumt for en økonomi, men når du får en større innsikt, så vil du innse at dette er nødvendig for å få samfunnet til å gå rundt. Som sagt, se på historien, det er ikke det at vi har olje som gjør at vi har det så bra som vi har det. Det er hvordan vi har forvaltet inntektene
Vis hele sitatet...
Se på USA i etterkrigstiden eller andre land med frie markeder, det er land som har utviklet teknologien der den er i dag. Og til deg som sa at sosialisme er likestilling, så vil jeg gjerne si at jeg synes kapitalisme er mer likestillende i og med at man har ansvar for eget liv.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hei, for det første, jeg får ikke presisert dette nok, så er ikke AP et sosialistisk parti, det er et kapitalistisk parti med statlige/sosialdemokratiske tendenser. Dette systemet har gitt nordmenn (uavhengig av hvor de jobber) en del goder (som burde være grunnleggende i et hvert samfunn). Disse godene blir assosiert med AP, derfor stemmer folk AP. For det andre, kapitalisme har langt ifra alltid vist seg å være bærekraftig for en nasjon, jeg vil heller si at dette sjeldent er tilfelle. For det tredje, og kanskje viktigst, så hadde en sosialistisk økonomi vært positivt pga. dens fleksibilitet for å kunne danne nye "inntekstskilder" den dagen olja forsvinner. Man kunne (og burde for lenge siden) satt igang svære, nøytrale forskningsprosjekter for å skape et bærekraftig samfunn. Ingen av stortingspartiene fremmer denne formen for politikk i dag.
Vis hele sitatet...
AP kapitalistisk? nå har jeg hørt det og. Det er en grunn til at det kalles en rød-grønn regjering. Men jeg er enig med deg på et punkt og det er at det er vanskelig å drive en bærekraftig utvikling med svak stat.
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 20:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacwah Vis innlegg
Se på USA i etterkrigstiden eller andre land med frie markeder, det er land som har utviklet teknologien der den er i dag. Og til deg som sa at sosialisme er likestilling, så vil jeg gjerne si at jeg synes kapitalisme er mer likestillende i og med at man har ansvar for eget liv.
Vis hele sitatet...
Eit land med massiv skilnad mellom fattig og rik. Eit land der det er normalt at det er to personer på distribusjonsbiler i byane - fordi dei ikkje har tatt i bruk teknologi som pallegaffel. Eit land utan eit fungerande helsetilbod for alle. Eit land som framstår som teknologisk avlegs for meg når eg har vore der. Eit land som har massive kriminalitetsproblem.

Jotakk, fint eksempel du drog fram. USA var kanskje eit lokomotiv, men dei er ikkje det lenger. Dei er ein feit, gammal konsument med kreft, for å nytte ein analogi.

Forøvrig vil eg beskrive USA som langt meir byråkratisk og detaljregulert enn Noreg. Dei amerikanerane eg snakka med i NYC var overraska over at eg kunne gjere unna sjølvmeldinga på ein halvtimes tid - og det er inkludert enkeltpersonsforetak. Dei brukte en dag på si sjølvmelding, som vanlege lønnsmotakarar.

Så min påstand er at Noreg (og Europa generelt) er ekstremt liberale land, med ekstremt lite lovregulering samanlikna med så godt som alle andre land i verda. Det er lite byråkrati, og Noreg kjem godt ut der samanlikna med t.d Danmark.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke flertallet for sosialisme i Norge, Rødt har bare 1.5% av stemmene. Sosialdemokratiet står derimot veldig sterkt.
Vis hele sitatet...
Partiet rødt er kommunistisk, det blir en ekstrem for for sosialisme. Sosialdemokratiet er sosialisme i form av høye skatter og minimalistisk privatisering.
Sitat av jacwah Vis innlegg
statens ansatte for goder som de som jobber i privat næringsliv ikke får.
Vis hele sitatet...
Hvilken goder tenker du på? Som regel får vel ansatte i privat næringsliv bedre lønn enn statsansatte. Tror ikke jeg er den eneste som foretrekker jobb i privat næringsliv. Men tror du er den eneste som er misunnelig på statsansatte.
Sist endret av Don Veto; 22. oktober 2011 kl. 20:35.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Partiet rødt er kommunistisk, det blir en ekstrem for for sosialisme. Sosialdemokratiet er sosialisme i form av høye skatter og minimalistisk privatisering.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Du kan starte med å lese litt om systemet du kritiserer:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialdemokrati
http://no.wikipedia.org/wiki/Blandings%C3%B8konomi
http://rødt.no/politikk/prinsipprogram/
http://no.wikipedia.org/wiki/Demokratisk_sosialisme

http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialfascisme
Sist endret av Mith; 22. oktober 2011 kl. 20:40.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke flertallet for sosialisme i Norge, Rødt har bare 1.5% av stemmene. Sosialdemokratiet står derimot veldig sterkt.
Vis hele sitatet...
Partiet rødt er kommunistisk, det blir en ekstrem for for sosialisme. Sosialdemokratiet er sosialisme i form av høye skatter og minimalistisk privatisering.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jotakk, fint eksempel du drog fram. USA var kanskje eit lokomotiv, men dei er ikkje det lenger. Dei er ein feit, gammal konsument med kreft, for å nytte ein analogi.
Vis hele sitatet...
Ok, for det første kan du skrive på bokmål? den nye regel om at 25% av alt offentlig innhold på nett skal være nynorsk, er et irriterende vedtak, og du minnet meg nettopp på hvorfor. (ta det med en klype salt)

Men jeg er enig om at dagens USA, ikke er et ideal samfunn, men det er ikke ren kapitalistisk heller slik det en gang var. Dagens USA minner mer og mer om et plutokrati. Men poenget er ikke hvorvidt USA er bra eller dårlig. Men hvis man ser på Kina som til tross for kommunisme har iverksatt en merkelig form for markedsøkonomi, og har deretter hatt en økonomisk vekst som ikke likner noe som helst. Men nå skal det også nevnes at deres manipulering av deres valuta har hatt mye med det å gjøre.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvilken goder tenker du på? Som regel får vel ansatte i privat næringsliv bedre lønn enn statsansatte. Tror ikke jeg er den eneste som foretrekker jobb i privat næringsliv. Men tror du er den eneste som er misunnelig på statsansatte.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men de som heller sliter er de som driver små bedrifter eller er selvstendig næringsdrivende. Disse har ingen rett på minstefradrag, betaler mer skatt, som for eksempel formueskatt på alt bedriften tjener da penger knyttet til en bedrift blir regnet som formue - selv om disse ikke nødvendigvis kan brukes til personlig forbruk. I tillegg betaler de mer trygdeavgift, og har ingen rett på dagpenger om de skulle bli arbeidsledige over en periode.
Trådstarter
Sentralt i sosialdemokratenes samfunnsmodell står blandingsøkonomi, økonomisk utjevning og en aktiv velferdsstat. (siterer fra Wikipedia)

Alt dette er elementer i sosialisme, i form av at sterk stat fører til høye skatter, at økonomisk utjevning fører til at de fattige tar fra de rike og at blandingsøkonomien gjør at staten kan bryte inn i det private=motsatt av markedsøkonomi.

Hvorfor gir du meg linker som beviser poenget mitt? takk skal du hvertfall ha

Hvilken goder tenker du på? Som regel får vel ansatte i privat næringsliv bedre lønn enn statsansatte. Tror ikke jeg er den eneste som foretrekker jobb i privat næringsliv. Men tror du er den eneste som er misunnelig på statsansatte.
Vis hele sitatet...
Og jeg tenker på goder som for eksempel fult dekka lønn under pappapermisjon. Men ikke misforstå, jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe i offentlige selskap, heller tvert imot.
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 20:50.
Siden du tar deg retten til å definere ord og begreper som du vil så ser jeg ikke noe poeng i å diskutere med deg.
Her har du en tegneseriestripe som illustrer poenget mitt og forhåpentligvis lyser opp lørdagen for noen.


http://media.jodal.no/comics/c/fagprat/f/fc230e7138e19067a9523a7ac74532c7a963ea7eabc73dd9bad54b67025ea3e2.gif
Sist endret av Mith; 22. oktober 2011 kl. 20:51.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Siden du tar deg retten til å definere ord og begreper som du vil så ser jeg ikke noe poeng i å diskutere med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg bare sier hva de innebærer, jeg definerer de ikke. Men å si at AP ikke er sosialistisk er feil, men det er ikke kommunistisk, det er sant.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Jeg bare sier hva de innebærer, jeg definerer de ikke. Men å si at AP ikke er sosialistisk er feil, men det er ikke kommunistisk, det er sant.
Vis hele sitatet...
hvis ap er sosialistisk, så har vel norge ikke noen ikke-sosialistiske partier på stortinget da. for både høyre og frp er faktisk FOR å bruke skattepenger på en haug med ting de og... kansje lære seg forskjellen på sosialisme og sosialdemokrati ?
Trådstarter
Det eneste kapitalistiske partiet i Norge er DLF - Det liberale folkepartiet.
Så du har rett i at ingen partier på stortinger er rent liberalistiske, men det er snakk om hvor mye du er på den ene eller andre siden. SV er sterkt sosialistisk, mens Høyre og FRP blir definert som borgerlig, men de har fortsatt ikke en ren borgerlig politikk.

Men sosial demokrati vil bare si at man er for rettstat, demokrati, ytringsfrihet osv. Men det sier ingenting om den økonomiske politikken. Og det er det vi diskuterer nå.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Se på USA i etterkrigstiden eller andre land med frie markeder, det er land som har utviklet teknologien der den er i dag. Og til deg som sa at sosialisme er likestilling, så vil jeg gjerne si at jeg synes kapitalisme er mer likestillende i og med at man har ansvar for eget liv.
Vis hele sitatet...
Oi, du har virkelig null snøring.

Ja, de har utviklet seg bra. De har utviklet seg bra fordi de har tæret på naturressursene. USA er bare det dummeste eksempelet du kunne kommet med. Det finnes så godt som ingen metaller igjen i USA. De har hatt en belånt vekst, som er helt ute og kjøre, og staten eier ikke en dritt.

Men enda verre, se på Europa. Det er jo faen ikke fisk igjen i havet, fordi ingen har lagt restriksjoner på fiskingen, fordi man ikke har tatt i betrakning at det å fiske en fisk har større kostnader enn bare produksjonskostnaden.

Mener du da at hvis jeg kommer og banker dritten ut av deg, og din sykehusforsikring ikke dekker det, så er det din egen feil at du sitter med regninga? Og at staten ikke burde hjelpe deg? Prøv å forstå hva likestilling er for noe
Sist endret av vikke123; 22. oktober 2011 kl. 21:17.
ArbeidsledigProletar
Sitat av technot Vis innlegg
hvis ap er sosialistisk, så har vel norge ikke noen ikke-sosialistiske partier på stortinget da. for både høyre og frp er faktisk FOR å bruke skattepenger på en haug med ting de og... kansje lære seg forskjellen på sosialisme og sosialdemokrati ?
Vis hele sitatet...
Nuvel, alle de norske partiene, selv de borgelige har sosialistiske tendenser.
Jeg veit dette er en drøy påstand, men TS lever i en blind drømmeverden, litt som det her: Nei JEG VEIT <insert sosialist/kulturmaxist/en eller annen ideologi man ikke liker> er sånn og sånn og alt de gjør er bare slemt. Jeg har rett.
Trådstarter
Dagens USA er håpløst, men grunnen til at jeg nevnte USA var at de lånte penger til alle andre land i etterkrigstiden.
I tillegg har de gitt oss Apple, de var første land til månen, de har produkter med høy kvalitet til lav pris. Hørt om Ebay kanskje? Se på prisene der i forhold til her.

Men at de er konkurs per dags dato skyldes blant annet den enorme pengebruken på krig.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Hallo! Jeg har tenkt litt på politikk det siste året og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor flertallet av Norges befolkning stemmer på arbeiderpartiet.
.
Vis hele sitatet...
Nå har vel aldri flertallet av Noregs befolkning stemt arbeiderpartiet.
Aner ikke. At Norge har noe så mye som 30% av befolkningen på trygd burde få bjeller til å ringe. Har vanskelig for å tro at folk i Norge er mer utsatt for sykdom og skader enn i andre land, heller tvert imot.

Erna tar seg vel ikke like godt ut som Jens gjør, han fremstår på en måte som gjør at massen føler seg trygg.
Trådstarter
Sitat av oggen Vis innlegg
Nå har vel aldri flertallet av Noregs befolkning stemt arbeiderpartiet.
Vis hele sitatet...
Sorry, det jeg mente med det var at AP hadde høyest oppslutning av partiene. Min feil.

forresten:

A wise and frugal government, which shall leave men free to regulate their own pursuits of industry and improvement, and shall not take from the mouth of labor the bread it has earned - this is the sum of good government.
- Thomas Jefferson
Sitat av jacwah Vis innlegg
Sorry, det jeg mente med det var at AP hadde høyest oppslutning av partiene. Min feil.

forresten:

A wise and frugal government, which shall leave men free to regulate their own pursuits of industry and improvement, and shall not take from the mouth of labor the bread it has earned - this is the sum of good government.
- Thomas Jefferson
Vis hele sitatet...
Og det har jo funket strålende for USA så langt.
Aner ikke. At Norge har noe så mye som 30% av befolkningen på trygd burde få bjeller til å ringe. Har vanskelig for å tro at folk i Norge er mer utsatt for sykdom og skader enn i andre land, heller tvert imot.
Vis hele sitatet...
30% av befolkningen på trygd? dette var nytt for meg og jeg kunne tenkt meg og se kilder på dette.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Dagens USA er håpløst, men grunnen til at jeg nevnte USA var at de lånte penger til alle andre land i etterkrigstiden.
I tillegg har de gitt oss Apple, de var første land til månen, de har produkter med høy kvalitet til lav pris. Hørt om Ebay kanskje? Se på prisene der i forhold til her.

Men at de er konkurs per dags dato skyldes blant annet den enorme pengebruken på krig.
Vis hele sitatet...
USA kunne låne penger til oss fordi de hadde blitt minimalt rammet av krigen pågrunn av beliggenhet, ikke den økonomiske politikken. Gitt oss Apple? Tror ikke det du. Første mann til månen er da strengt tatt ikke relevant til at de hadde den typen økonomisk politikk, først og fremst var vel dette pågrunn av statlig støtte til Nasa takket være store naturresssurser. Og det med at de har produkter til lav pris, det handler om kjøpekraft. Ebay er da virkelig en nettside hvor privatpersoner kan legge ut objekter for salg? Ikke noe med økonomisk politikk i det hele tatt.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Dagens USA er håpløst, men grunnen til at jeg nevnte USA var at de lånte penger til alle andre land i etterkrigstiden.
I tillegg har de gitt oss Apple, de var første land til månen, de har produkter med høy kvalitet til lav pris. Hørt om Ebay kanskje? Se på prisene der i forhold til her.

Men at de er konkurs per dags dato skyldes blant annet den enorme pengebruken på krig.
Vis hele sitatet...
Høy kvalitet til lav pris? Har du hørt om kjøpekraft?
At det er billigere i Sverige enn Norge betyr ikke at Sverige er et bedre land, dette har med at Norge har en av de høyeste lønningene i verden. Så ja, vi har høye priser, men vi er på verdenstoppen når det kommer til kjøpekraft.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Dagens USA er håpløst, men grunnen til at jeg nevnte USA var at de lånte penger til alle andre land i etterkrigstiden.
I tillegg har de gitt oss Apple, de var første land til månen, de har produkter med høy kvalitet til lav pris. Hørt om Ebay kanskje? Se på prisene der i forhold til her.

Men at de er konkurs per dags dato skyldes blant annet den enorme pengebruken på krig.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt om ebay... 90% av det som selges der sendes ifra asia...
Trådstarter
Hvis du vet hva tilbud og etterspørsel er så skjønner du nemlig at privatisering fører til økt konkurranse. Og høy konkurranse gjør at prisene går ned, men kvaliteten går opp. Kapitalisme gjør dette mulig.

Dette systemer skaper klasseskiller, men klasseskiller er rettferdig. For man former sitt eget liv og de som ikke står på får da heller minimalt med goder, men de som står på og gjør det bra for mye goder. Høres dette rettferdig ut? Jeg synes hvertfall det.

I Norge får du goder enten du står på eller ikke. Men du skatter mer jo bedre du tjener. Høres rettferdig ut?
Nei jeg synes ikke det.

Innvandrere blir favorisert på NAV, likestilling? nei.

Regjeringen har begynt med det de kaller kjønnskvotering.
Likestilling? ja
basert på tvang? ja
Rettferdig? nei

Vi kan ikke fortsette å ta fra vellykkede mennesker for å tjene de svake i den graden vi gjør i dag. Det gjør at folk blir late og får dårlig arbeidsmoral og det vet dere like godt som meg at dette eksisterer i høyeste grad i dagens samfunn. Slutt å kveroler på detaljer og begynn å se helthetsbilde, vær så snill.
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 22:00.
Hvorfor stemmer mange i Norge for et flertallstyrrani? Personlig tror jeg det er av egoisme og frykt for egen sikkerhet, bla jobb og helse. En annen grunn kan være fordi det er det som føles rett. Ta fra de som har midler via skatt og hjelp de som trenger det. Det er vanskelig å si at man ikke skal hjelpe de som er i nød.

Uansett så koker dette ned til en ekkel massepsykose/sekt/relgion eller tilhørighet og identitet. Jeg skulle ønske at man ikke overstyrer en del av befolkningen som ikke ønsker å være med på dette hysteriet som kalles politikk og samtidig tenker på at ikke alle ønsker å være med hvor nå enn dette ender. Norge har liten respekt for individet og undertrykker mindretallet. Det er nå en gang sånn demokratiet fungerer og jeg har ikke noe forslag til et alternativ, annet at man bør vurdere at en manns sikkerhet er en annen manns fengsel..
For meg som ung kunstner er jeg avhengi av støtteordningene staten har lagt til rette for Oss for å overleve. Jeg er ikke ett middels individ, jeg er eksepsjonell, men jobber med noe som ikke fundamentalt dreier seg om penger. Sosialismen er fin, fordi verdien av yrket ditt ikke måles etter hvor mye den omsetter i penger.
Trådstarter
Jeg kunne ikke vært mer enig.
Sosialisme er en fin ide, men den fungerer ikke i praksis.
Når mange jobber svart og snylter på staten, i tillegg til at kapitalister finner smutthull i skattesystemet.
Ja, da har vi et system som ikke fungerer. Det er ikke snakk om et fåtall heller.
Liberalisme ftw!
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 22:26.
Sitat av danseku Vis innlegg
30% av befolkningen på trygd? dette var nytt for meg og jeg kunne tenkt meg og se kilder på dette.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/27/441570.html 2005

http://www.abcnyheter.no/abc-penger/...-mest-trygdede nylig.

Nordmenn er på syke- og uføretoppen på verdensbasis. Nesten 30 prosent av befolkningen mottar trygdeytelser. Ingen land i verden har en større del av befolkningen på uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Sist endret av ali88; 22. oktober 2011 kl. 22:26.
Trådstarter
Sitat av 2mino Vis innlegg
For meg som ung kunstner er jeg avhengi av støtteordningene staten har lagt til rette for Oss for å overleve. Jeg er ikke ett middels individ, jeg er eksepsjonell, men jobber med noe som ikke fundamentalt dreier seg om penger. Sosialismen er fin, fordi verdien av yrket ditt ikke måles etter hvor mye den omsetter i penger.
Vis hele sitatet...
Du er ikke avhengig av staten. Hvis du hadde tatt deg selv litt i nakken, så kunne du fått til begge deler. Det er ingenting som sier at du er nøtt til å være kunster og bare det. Skal jeg betale for at du ikke skaper et lønnsom leveverk?
er det rettferdig? går dette overhodet ikke på samvittigheten din? Jeg får ihvertfall litt dårlig samvittighet av å begå tyveri.

Du er frisk for god sake!
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 22:32.
Sitat av jacwah Vis innlegg

Dette systemer skaper klasseskiller, men klasseskiller er rettferdig. For man former sitt eget liv og de som ikke står på får da heller minimalt med goder, men de som står på og gjør det bra for mye goder. Høres dette rettferdig ut? Jeg synes hvertfall det.
Vis hele sitatet...
Kunne skjønt det hvis alle mennesker er like og blir født med like muligheter.
At en ikke klarer å bli rik og vellykket er ikke nødvendivis så enkelt som at en ikke sto på nok. Ditt syn på rettferdighet er preget av en trangsynt, svart/hvit virkelighetsoppfatning.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter, begynn å les på samfunnslæren du sikkert har i skolen, lær deg grunnleggende forståelse av økonomi. At ting er billigere i statene har lite å gjøre med en effektiv økonomi, selv om dette bidrar såklart, men i langt mindre grad enn om man sammenligner USA vs. Norge da vi faktisk, tro det eller ei har en ganske effektiv økonomi.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Hvis du vet hva tilbud og etterspørsel er så skjønner du nemlig at privatisering fører til økt konkurranse. Og høy konkurranse gjør at prisene går ned, men kvaliteten går opp. Kapitalisme gjør dette mulig.
Vis hele sitatet...
Er dessuten ikke alle handelsvarer hvor det gavner samfunnet å ha lave priser. Enkelte produkter er "demerit goods", hvor det frie markedet fører til overforbruk med store samfunns- og indivmessige kostnader; eksternaliteter som forårsaker markedssvikt.

Lave priser fører også generelt til overforbruk, og dette går på bekostning av både miljø og andre ressurser. Dersom vi ønsker at det er ressurser nok til senere generasjoner, er vi nødt til å kontrollere pris, tilbud og etterspørsel. Det er mange faktorer som må optimaliseres; Ta f.eks mat: Tilbudet må være høyt nok til at alle kan kjøpe mat, prisen må være lav nok til at fattige/lavere middelklasse har råd til mat, og samtidig må prisen være høy nok til at overforbruk blir forhindret. Det er galskap å tro at kapitalisme; det frie markedet kan ta hånd om alt dette.

Ikke alle markeder kan være frie...

Men sterk inngripen i handelsvare-markeder er bare èn del av sosialisme. En mye viktigere del er sikkerhetsnett for de som av èn eller annen grunn faller utenfor; trygdeordninger etc. Dette kan man fint kombinere med en eller annen grad av fri-markeds-økonomi, slik de fleste partier i Norge gjør...
Sist endret av Vargas; 22. oktober 2011 kl. 22:59.
Trådstarter
Okei Don Veto er det mer avansert, få høre?
Skal jeg ta ditt ord batabusa fremfor Ayn Raynd sitt?
tror ikke det.
Du er sikkert smart og kan mye, men Ayn Rand er var et geni og hun kom fra Sovjet, så hun vet hva henne prater om.
Betabusa, jeg anbefaler deg å lese: De som får verdenen fremover av Ayn Rand-
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av jacwah Vis innlegg
Jeg kunne ikke vært mer enig.
Sosialisme er en fin ide, men den fungerer ikke i praksis.
Når mange jobber svart og snylter på staten, i tillegg til at kapitalister finner smutthull i skattesystemet.
Ja, da har vi et system som ikke fungerer. Det er ikke snakk om et fåtall heller.
Liberalisme ftw!
Vis hele sitatet...
... >_<

Jeg antar at du fortsatt sier sosialisme når du mener sosialdemokrati. I så fall så er utsagnet ditt uendelig ironisk. Du lever i verdens beste eksempel på at sosialdemokrati fungerer utmerket. Norge ligger på 1. plass på HDI-listen (Human Development Index), og har stort sett ligget på toppen av denne listen de siste årene. Vi ligger på 4. plass på listen over land etter bruttonasjonalprodukt per innbygger. Men denne listen måler kun penger, og hvorfor penger er et så bra mål på hvor godt det er å leve i et land har ingen fortalt meg. HDI er litt mer balansert.

Du gir også inntrykk av at vi er helt avhengig av olje. At vi ikke har noen industri. Men ta en tur innom NTNU på en bedriftsdag, og se hvor mange høyteknologiske bedrifter vi har her i landet. Vi har mikrokontrolleravdelingen til Atmel, som lager kanskje verdens mest populære mikrokontroller (det er mikrokontrollere i ALT forresten) og Mali-avdelingen til ARM som lager en mobil grafikkprosessor som er i ferd med å bli mer populær. Begge disse ble startet opp her i Trondheim og senere kjøpt opp. Så ikke kom å si at det ikke går ann å starte bedrifter her. Og dette er bare to eksempler fra min egen linje (elektronikk). Det finnes mange, mange fler. Det eneste vi mangler er ingeniører. Her kunne politikerne gjort det enda bedre, men det er allerede kjempelett å få seg utdanning her. Når jeg forteller utlendinger om studielån/stipend, og at vi ikke betaler noe vesentlig for skolen, så tror de meg nesten ikke.

Ikke sitt der hjemme i stolen din og fortell oss at sosialdemokrati er teit fordi du synes liberalisme høres fint ut. Reis ut i verden og se hvordan den faktisk fungerer. Les litt, og ikke les kun det du er enig i fra før av. Argumenter med fakta, ikke med.. vel.. jeg vet ikke helt om du har argumentert i det hele tatt.

Og ikke tro jeg rakker ned på deg fordi jeg selv er sosialist. Jeg foretrekker Venstre, så jeg er mer på den liberale siden enn AP. Men åpenbart fortsatt sosialdemokrat.

En siste ting.. "Sosialisme er en fin ide, men den fungerer ikke i praksis." -- Du kan si det samme om hvilken som helst annen ideologi. Som kapitalisme og liberalisme. Det eneste som fungerer er å forholde seg til den virkelige verden, og en ideologi vil aldri klare å ta hensyn til verdens kompleksiteter.

TLDR: Norge er faktisk et ganske bra land. Bli mer opplyst. Ideologier suger.
Trådstarter
Men filosofen som er en av de største forkjemperene for kapitalismen er også skaperen av objektivismen.
Så å si kapitalismen er en fin ide, men dårlig i praksis er vel ikke helt riktig.
Jada, flertallet liker å ha det trygt og godt. Men det er heller ikke de som skaper noe nytt. Da snakker jeg om arbeidstakere. Forholdene burde heller være optimale for arbeidsgiverene, og da spesielt nye arbeidsgivere. (grundere)
Du kan si hva du vil om hvor flott Norge er, men fakta er at mange artikler skriver at vi er et U-land i forhold til industri.
F.eks: http://www.nettavisen.no/okonomi/article2795457.ece

Du får se selv om 20-40 år om hvordan det går med Norge da

Men merker at du er en oppegående saklig fyr, men er fortsatt uenig i ditt synspunkt. La oss være enige om å være uenige.
Sist endret av jacwah; 22. oktober 2011 kl. 23:16.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
TLDR: Norge er faktisk et ganske bra land. Bli mer opplyst. Ideologier suger.
Vis hele sitatet...
Du fikk kanskje ikke memoet om DLD og utstrakt bruk av glattcelle i "verdens beste land". En annen ting er hvordan pressen og AP/LO er koblet sammen.. Ikke at jeg nødvendigvis tar deg for en sosialdemkrat å være og jeg setter pris på innlegget ditt om faktisk innovasjon i Norge.

Ganske bra, kanskje, men det virker som folk flest har hodet i skyene og ikke forstår helt konsekvensen av det de foretar seg.
I like turtles
Skyfex's Avatar
-

Sitat av jacwah Vis innlegg
Du er sikkert smart og kan mye, men Ayn Rand er var et geni og hun kom fra Sovjet, så hun vet hva henne prater om.
Vis hele sitatet...
Aha. Ayn Rand selvfølgelig. Jeg tror du trenger å få dine illusjoner rundt Ayn Rand utfordret. Det var faktisk en tråd på reddit som kan hjelpe deg:

http://www.reddit.com/r/philosophy/c...t_out_of_high/

Forresten kan du ikke argumentere med at det Ayn Rand sier om politikk er rett kun fordi hun var smart. Karl Marx var ikke dum han heller, men det betyr ikke at jeg tror at han hadde rett heller. Jeg har inntrykk av at begge to hadde bestemt seg på forhånd hva som var RETT å tro på, og brukte intellektet sitt til å finne på argumenter til hvorfor de hadde rett.

Sitat av jacwah Vis innlegg
Men filosofen som er en av de største forkjemperene for kapitalismen er også skaperen av objektivismen.
Så å si kapitalismen er en fin ide, men dårlig i praksis er vel ikke helt riktig.
Vis hele sitatet...
Objektivisme er en subjektiv filosofi. Ikke la navnet lure deg.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Men filosofen som er en av de største forkjemperene for kapitalismen er også skaperen av objektivismen.
Så å si kapitalismen er en fin ide, men dårlig i praksis er vel ikke helt riktig.
Jada, flertallet liker å ha det trygt og godt. Men det er heller ikke de som skaper noe nytt. Da snakker jeg om arbeidstakere. Forholdene burde heller være optimale for arbeidsgiverene, og da spesielt nye arbeidsgivere. (grundere)
Du kan si hva du vil om hvor flott Norge er, men fakta er at mange artikler skriver at vi er et U-land i forhold til industri.
F.eks: http://www.nettavisen.no/okonomi/article2795457.ece

Du får se selv om 20-40 år om hvordan det går med Norge da

Men merker at du er en oppegående saklig fyr, men er fortsatt uenig i ditt synspunkt. La oss være enige om å være uenige.
Vis hele sitatet...
At Ayn Rand var tilhenger av kapitalismen gjør det ikke automatisk til den beste ideologien. Her virker det som du har funnet deg et forbilde og du dyrker hennes ord og meninger som det absolutte fakta.

Hvordan går det med USA i dag? Er ikke dette et perfekt resultat av kapitalismen? Rundt 50millioner amerikanere lever på trygd, du risikerer å dø av sykdommer som er enkle å behandle fordi du ikke har forsikring eller penger. Landet har 15trillioner i gjeld, det er demonstrasjoner per i dag i byer over hele landet.

Er dette hva du ønsker i Norge fordi det er "rettferdig" at livet ditt skal avgjøres av hvem du er? Et slikt samfunn ble avskaffet i Norge for lenge siden.
Trådstarter
Men ideologien hans hadde ikke blitt testet da, så han kunne ikke vite om det fungerte i praksis. Det er forskjellen.
Han kunne vel ha skjønt det hvis han hadde tatt litt større utgangspunkt i vår biologiske natur.
I like turtles
Skyfex's Avatar
jacwah: Forresten, I tillegg til at Ayn Rand's filosofi er svak (som du kan lese alt om i tråden jeg nevnte på Reddit) så var hun en hykler. Google it ("Ayn Rand hypocrite").. det skal være flere eksempler.
Trådstarter
Okei, det skal jeg. Men hvis du absolutt skal rakke ned på hennes troverdighet.
Så er jeg glad for å informere om at det er drøssevis av andre geniale mennesker som er forkjempere av kapitalismen. Ta for eksempel Thomas Jefferson.
Sitat av 2mino Vis innlegg
For meg som ung kunstner er jeg avhengi av støtteordningene staten har lagt til rette for Oss for å overleve. Jeg er ikke ett middels individ, jeg er eksepsjonell, men jobber med noe som ikke fundamentalt dreier seg om penger. Sosialismen er fin, fordi verdien av yrket ditt ikke måles etter hvor mye den omsetter i penger.
Vis hele sitatet...
Støtteordningene gjør deg lat, og bidrar derfor ikke konstruktivt til hverken ditt arbeid eller personlighet.

Etter å ha sett litt av ditt arbeid, så kan eg fortelle deg at det er ett utall jobber der ute hvor du kan sitte på photoshop hele dagen og få betalt for det.

uten støtteordningene ville du vert mer presset til å få gjort noe økonomisk ut av kunsten din, og helt seriøst så har du skills nok til å kunne leva av det.. men det er ikke nødvendig pga støtteordningene = du er blitt lat, og kvir deg ikkje for å bruke mine skattepenger istedenfor å gjøre en innsats selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacwah Vis innlegg
Så er jeg glad for å informere om at det er drøssevis av andre geniale mennesker som er forkjempere av kapitalismen.
Vis hele sitatet...
Det er stortsett ingen som har argumentert mot at det finst folk som argumenterer for kapitalisme, så at det finst folk som argumenterer for det bekrefter ingenting.

Litt populært sagt finst det ikkje noko som er så sært at du ikkje finn nokon med ei doktorgrad som er villige til å argumentere for det.