Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2750
Akkurat kommet meg hjem etter fem dager med avrusing. Takk gud for det!

Ble henvist til avrusing her i fylket mitt og de som fortalte meg en del om det i forkant fikk det hele til å virke som noe jeg absolutt burde dra på og trengte og at det var et veldig bra opplegg!

Jeg vet man ikke skal sluke alt man hører og var ganske skeptisk til om dette var det rette, da jeg det siste året har rista av meg en livslang depresjon og angst og har ENDELIG oppkjøring på bil-lappen igjen neste måned. Rusbruket har også siden nyåret bare vært tidvis cannabis og alkohol, med unntak av et par pilleepisoder. Aldri følt meg så bra psykisk som før jeg dro inn og skeptisk til om jeg virkelig trengte dette. Dro hovedsakelig inn pga mas fra familie som også trodde dette var bra for meg.

Sa ifra på jobben at jeg skulle til psykisk utredning og behandling som sikkert ville ta noen måneder og ble derfor nedgradert til 0% stilling og de fikk en til å steppe inn for meg.

Første som skjer på avrusingen er at jeg kommer i samtale med lege, hu spør og graver om alt mens hu sitter å skribler på papiret sitt. Jeg får spørsmål om jeg trenger medisiner. Trenger du sovemedisiner? etc. Hadde jeg jugd og sagt at jeg misbrukte opiater ville jeg sikkert fått metadon som mange av de andre pasientene. Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha sobril, men ikke pokker om jeg skulle ha benzoer eller andre sovemedisiner på avrusing når jeg slett ikke har problem med det lenger.

Opplevde dette som ganske teit, men feide det vekk. Vel oppe med de andre pasientene opplever jeg skikkelig slitne folk som gleder seg til medisinene som kom enten tre eller fire ganger om dagen. Folk duppa av pga metadonen. Snakka bare om rus! Jeg ble tilbudt nummer til folk så jeg kunne ringe å kjøpe dop av de på utsiden. Fikk høre hvor sannsynelig det var at jeg også ville sikkert skyte heroin en dag, men vet godt med meg selv at jeg hater dette og hadde jeg hatt lyst hadde jeg gjort det for lengst. Ikke akkurat folk med god innflytelse.

Det jobba sikkert 50 ansatte der som passa på 10 pasienter. Noen få faste, masse vikarer og studenter. Følte vi var dyr som ble observert og dulla med. At vi bare var til så noen kunne leke at de hadde en viktig jobb. De hadde feks en xbox der, men hver gang noen ville bruke den fikk vi svar som "spør dagskontakten din", "nei, ikke i dag", "spill heller yatzi". Hva skulle de med den for pokker!!? Vise den frem og si "se her, vi har xbox. kom til oss her er det bra". Flere av de ansatte var direkte spydige mot oss.

Gått med huepine de siste tre dagene der pga elendige puter og eller dårlig luft. Måtte vente halvannen time i dag på paracet siden en junkie hadde sovna på medisinrommet etter metadonen. Jeg sa hvorfor kan du ikke bare hente paraceten og gi meg den utenfor medisinrommet, herregud!? Det gikk ikke pga de måtte følge prosedyrene.

Jeg orka faen ikke det her mer og skreiv meg ut i dag. Spurte en om jeg skulle vaske rommet og ta av sengetøy, men fikk til svar at jeg ikke trengte det pga det skulle gjøres etter strenge retningslinjer. Tenkte da ikke mer over det til ei av damene sa "har du ikke fiksa rommet ditt, oooh da må jeg stå med det" og hu ble skikkelig frekk og ekkel. "har du ikke pakka ferdig? trodde du hadde pakka ferdig jeg, jaja"

I det jeg skal dra huker legen tak i meg og sier "du vet at nå som du har vært her må du vise reine uringprøver før du kan ta oppkjøringen du venter på". Hu sa at jeg kunne bare avbestille oppkjøringen for det jeg måtte nå var å ta rene urinprøver hos fastlegen fra nå av. Hvor lenge jeg måtte det hadde hu ikke peil på.

Mista lappen i januar. 8 mnd pga fyllekjøring. Spurte sosionomen min i forkant om en slik avrusningsplass ville ha noen konsekvens for lappen min, men det skulle det absolutt ikke ha! Ringte også avrusingsklinikken og spurte om det skulle ha noe konsekvens og om jeg kunne få perm til oppkjøringen min og det skulle gå bare bra. Det var bare å komme så skulle vi fikse det den datoen det var. De kunne kjøre meg opp til vegvesenet å hele pakka. De har regelrett jugd meg opp i trynet, ubevisst eller bevisst, ikke vet jeg.

Takker helsevesenet for at jeg nå sitter her mer deppa enn på en evighet. Sitter her med en jobb som ikke trenger meg lenger, lappen er pluttselig mye lenger unna og ser for meg at jeg sikkert aldri ender opp med å få den da jeg er så deppa at jeg kunne sikkert satt en smell heroin for første gang.

Nei fy faen, har ikke ord. Har du mye å tape så er nok ikke avrusing noe for deg. Måtte bare lette på hjertet.
Høres umåtelig kjipt ut Håper virkelig ikke dette gjenspeiler tilbudet til folk som virkelig trenger avrusning. Helsevesenet i dette landet er fantastisk ubrukelig!
Men i alleste dager, dette er da for pokker ikke akseptabelt! Vær så vennlig og gjør alle som sliter med rus en stooor tjeneste og rapporter dette drittstedet.

Hvilket fylke er det snakk om her?
"Har du mye å tape så er ikke avrusning noe for deg."

Lavpanna idiot.

Du avbrøt en, iflg deg,'noen måneders'-lang avrusning, etter KUN fem dager, og så presterer du å gi helsevesenet skylden for at du fortsatt er en deprimert tulling som tvinges til å ta buss,, når du heller foretrekker å kjøre bil, full som en alke i det du dreper småbarn, andunger, hundevalper og forhåpentligvis deg selv i et forsøk på å komme deg til jobben. Makan.

Min umiddelbare reaksjon er kanskje en smule frekk... men hallo! kom igjen a' døh.. våkne!

Avrusning er mye mer enn...........


Forresten; Fuck it.
Etter noen gjennomlesninger av posten din er jeg overbevist om at du er et troll. Bon apetit!
ArbeidsledigProletar
Blåkors dette eller? Har hørt liknende historier.
Sitat av cyanid Vis innlegg
"Har du mye å tape så er ikke avrusning noe for deg."

Lavpanna idiot.

Du avbrøt en, iflg deg,'noen måneders'-lang avrusning, etter KUN fem dager, og så presterer du å gi helsevesenet skylden for at du fortsatt er en deprimert tulling som tvinges til å ta buss,, når du heller foretrekker å kjøre bil, full som en alke i det du dreper småbarn, andunger, hundevalper og forhåpentligvis deg selv i et forsøk på å komme deg til jobben. Makan.

Min umiddelbare reaksjon er kanskje en smule frekk... men hallo! kom igjen a' døh.. våkne!

Avrusning er mye mer enn...........


Forresten; Fuck it.
Etter noen gjennomlesninger av posten din er jeg overbevist om at du er et troll. Bon apetit!
Vis hele sitatet...
troll eller ikke så vil jeg si at han ikke har tålmodighet i det hele tatt! har sjøl vært på avrusning og det var lite morsomt, men lærte ganske så mye av det å det hjalp meg! innstilling å hva du selv vil spiller en ganske stor rolle når det kommer til avrusning..


avrusning blir som en måte et fengsel.. du blir fratatt mye av friheten du vanligvis har du kan ikke forvente å få alt i en teskje her i livet dessverre.
Sist endret av susiserken; 27. august 2011 kl. 02:03.
Sitat av susiserken Vis innlegg
troll eller ikke så vil jeg si at han ikke har tålmodighet i det hele tatt! har sjøl vært på avrusning og det var lite morsomt, men lærte ganske så mye av det å det hjalp meg! innstilling å hva du selv vil spiller en ganske stor rolle når det kommer til avrusning..


avrusning blir som en måte et fengsel.. du blir fratatt mye av friheten du vanligvis har du kan ikke forvente å få alt i en teskje her i livet dessverre.
Vis hele sitatet...
Men burde folk finne seg i at det er sånn? At en som frivillig søker hjelp til å slutte med et rusproblem skal behandles liknende som i et fengsel, og bli pratet stygt til å sett ned på? Hadde heller aldri gidder å bodd på en sånn en plass.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Skjerp deg din idiot. Du har selv satt deg i situasjonen du er i. Vil du ikke ha GRATIS hjelp fra samfunnet så sett deg på en båt til afrika.
Vis hele sitatet...
Når GRATIS hjelp fra sammfunnet som du så fint sier, går ut på å gjøre vondt værre er noe galt. Du ser vel at det å behandle de som søker hjelp som dritt ikke er spesielt smart? ..Eller? Jeg håper da virkelig at du klarer å tenke såpass.
Sist endret av Lille Nikotin; 27. august 2011 kl. 03:35.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Når GRATIS hjelp fra sammfunnet som du så fint sier, går ut på å gjøre vondt værre er noe galt. Du ser vel at det å behandle de som søker hjelp som dritt ikke er spesielt smart? ..Eller? Jeg håper da virkelig at du klarer å tenke såpass.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet tenker jeg mest at det er helt latterlig å klage over et tilbud man har benyttet som man ikke er fornøyd med. Sett deg hjemme i kjelleren og bli nykter alene hvis samfunnets system ikke fungerer.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
I dette tilfellet tenker jeg mest at det er helt latterlig å klage over et tilbud man har benyttet som man ikke er fornøyd med. Sett deg hjemme i kjelleren og bli nykter alene hvis samfunnets system ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Jammen HERREGUD da mann. Det er jo nettopp det som er problemet her, det han fikk er per definisjon SUB-PAR, og har absolutt NADA å gjøre i det Norske helsesystemet. Folk klager hele tiden over at skattepenger går til å hjelpe andre, men klager de når det viser seg at de har "betalt" for svada kvalitet? Neida.
Sitat av Trippa Vis innlegg

I det jeg skal dra huker legen tak i meg og sier "du vet at nå som du har vært her må du vise reine uringprøver før du kan ta oppkjøringen du venter på". Hu sa at jeg kunne bare avbestille oppkjøringen for det jeg måtte nå var å ta rene urinprøver hos fastlegen fra nå av. Hvor lenge jeg måtte det hadde hu ikke peil på.

Mista lappen i januar. 8 mnd pga fyllekjøring. Spurte sosionomen min i forkant om en slik avrusningsplass ville ha noen konsekvens for lappen min, men det skulle det absolutt ikke ha! Ringte også avrusingsklinikken og spurte om det skulle ha noe konsekvens og om jeg kunne få perm til oppkjøringen min og det skulle gå bare bra. Det var bare å komme så skulle vi fikse det den datoen det var. De kunne kjøre meg opp til vegvesenet å hele pakka. De har regelrett jugd meg opp i trynet, ubevisst eller bevisst, ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi du avbrøt hele avrusningen?
Da har de ikke kontroll på om du er rusa eller ikke?

Vist du hadde vært inne på klinikken mens du har dreve med oppkjøringen så ville de hatt kontroll på om du har vært rusa eller ikke?

Spurte du om konsekvensene ved å avbryte avrusingen?
syntes synd på deg
jeg har også den oppfattningen av at det er best å prøve å fikse det selv,møte med helsevesen i Norge er ofte alt annet enn positivt
prøv å vær tøff og si til deg selv at du skal bli ferdig med rusmidlene så klarer du det alene!
Sist endret av hue; 27. august 2011 kl. 08:59.
Hvor i helvete dukket alle drittsekkene opp fra?

(Tenker ikke på deg trådstarter!)
Regner med de som slenger dritt er ikke mer enn 16-17 år, å ikke har nok reflekterte tanker til å sette seg selv inn i situasjonen til TS!

Men venner som ikke ruser seg = beste måten å bli rusfri på for min del! bare ett tips ^^
Dette viser bare at det norske tilbudet for avrusing er så dårlig og at det er nesten mindre rusmisbruk utenfor disse avrusnings klinikkene.
Enig med RandomNatural, har du mange venner som ikke ruser seg er det lettere å ikke gjøre det selv! Det MÅ være bedre enn disse avrusnings stedene.
du kan jo ikke sitte å syte sånn når du selv velger å dra på avrusning! Du burde jo hatt en dialog med jobben på forhånd om hvordan det ville se ut etter du slap ut? Jeg synes du har en negativ holdning men er forsåvidt enig i at helsevesenet har mange sider som ikke er fullt så bra, DET er det ingen tvil om!

Sitat av hue Vis innlegg
syntes synd på deg
jeg har også den oppfattningen av at det er best å prøve å fikse det selv,møte med helsevesen i Norge er ofte alt annet enn positivt
prøv å vær tøff og si til deg selv at du skal bli ferdig med rusmidlene så klarer du det alene!
Vis hele sitatet...
Det er sånn det bør være! I lengden er det kun du selv som ka ta valget om å slutte eller ikke uansett!
Sist endret av vilopplevelivet; 27. august 2011 kl. 12:27.
Trådstarter
Lappen var guleroten jeg ventet på og som var rett rundt hjørnet, for å si det slik. Jeg ble forespeilet at avrusing ikke hadde noen betydning for min oppkjøring av flere personer som tydeligvis juger eller ikke har peil på regelverket innenfor det de jobber med. Føler at jeg og mine foreldre ble snytt.

Var faktisk en av pasientene som fortalte meg den første dagen at den blir fratatt deg dersom du har den og har et rusproblem, så det er jo helt monga at jeg hadde den et par år uten at lege/psykiater informerte noen som kunne ta den fra meg. Jeg hadde holdt ut oppholdet hvis det ikke var for at jeg lå på senga og grein om natta fordi jeg skjønte at dette hadde bare ødelagt og ikke hadde noe godt for seg, for min del!

Nå, når jeg var mer motivert til å leve et nøkternt liv enn noen gang og rusmidler faktisk hadde mistet ganske mye av min interesse så ødelegger helsevesenet det så det synger etter. Men må prøve å ikke la det knekke meg og lært at man skal ikke bla ut om sine problemer til enhver som tilsynelatende bare vil hjelpe. Ille at det skal være sånn. Dette var et stort "setback" for min del. Føler meg som en nervøs og deprimert liten unge igjen og all den harde jobben jeg har hatt med meg selv ble faktisk ødelagt av et helsevesen. Hadde jeg blitt der lenger ville det nok blitt enda værre.

Sier ikke at avrusing bare er tull for alle, men som sagt; har du mye å miste så er nok ikke avrusing noe for deg. Sitter du der med nåla i armen eller jakter på stoffer hver dag så er det helt sikkert bra, men personene som jobber med dette og henviser deg til slik behandling burde absolutt informere mer og tenke over hvem de anbefaler å dra slike steder.

Hadde nok rett da jeg syntes folka som informerte meg om dette på forhånd virket en smule for ivrig under "intervjuene" og altfor glade over at jeg skulle dit. De ville vel bare gi sine kolleger litt personer å jobbe med så de følte det var mening å dra på jobb.