Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 11194
Hei
Siden jeg er litt tom for penger for tiden så fikk jeg nettopp en liten lur ide som kunne være verdt og prøve for å tjene litt ekstra småpenger
Saken er den at kursen på f.eks dollaren, svenske kroner, euroen, den britiske punden osv... Den forandrer seg alltid. Det jeg tenkte var at visst jeg f.eks dro på ned til banken en gang da den amerikanske dollaren var på f.eks 5kr, og kjøpte dollar for 100 norske kroner, for så å vente dager, uker og kanskje månder til kursen steg til f.eks 6kr, og dro da til banken igjen for å veksle dollarene til norske kroner igjen. Da ville jeg faktisk fått 200kr, altså 100kr mer enn det jeg måtte betale når jeg vekslet inn til de dollarene jeg fikk for 100kr, visst mine beregninger er rett. Så nå er det jeg lurer på om noen her har prøvd dette med og tjene litt småpenger på valutakursen? Og høres dette ut som en god ide? Er dette noe en kan tjene litt småpenger på?
Jeg håper også at noen her har forslag til nettsider som har oversikt over hva de forskjellige valutaene er verdt, og som også oppdaterer HVER ENESTE DAG Gjerne også som har valuta kalkulator som er helt korrekt

Jeg takker for svar fra alle dere som svarer
Dette er en god måte å tjene penger på, men slik som akjser, er det veldig risikofyllt. Hvis du søker litt rundt på "Forex", vil du finne mye god informasjon om dette emnet.
Vil anbefale å prøve deg ut, med et program slik som "Etoro" først, hvor du kan handle med fiktive penger! Så får man i hvert fall en idé om hvordan det funker.
Men du må da lære deg å regne først! En økning til 6 kr vil da gi en gevinst på 20 kr.
Banken tar også vekslingsgebyr, så med mindre du investerer i et større beløp, så vil ikke dette bli noe annet enn tap.
Og det er garantert et vekslingsgebyr i banken, så fortjenesten blir borte...
Damn, litt for sen gitt.
Sist endret av solrikioo; 6. mars 2011 kl. 10:20.
Erklært blond
Vist du skal trade i valuta ville jeg brukt sider som e-toro ETC, veksle i banken er ingen god løsning. Da du får vekslings gebyr på 75 kr els.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Men du må da lære deg å regne først! En økning til 6 kr vil da gi en gevinst på 20 kr.
Banken tar også vekslingsgebyr, så med mindre du investerer i et større beløp, så vil ikke dette bli noe annet enn tap.
Vis hele sitatet...
Huh? Bare 20kr?
Det må jo være feil
Er du HELT sikker?

Sitat av Tech373 Vis innlegg
Vist du skal trade i valuta ville jeg brukt sider som e-toro ETC, veksle i banken er ingen god løsning. Da du får vekslings gebyr på 75 kr els.
Vis hele sitatet...
Hvordan funker disse sidene? For jeg har nemlig ikke noe kredittkort, eller lignende
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Huh? Bare 20kr?
Det må jo være feil
Er du HELT sikker?



Hvordan funker disse sidene? For jeg har nemlig ikke noe kredittkort, eller lignende
Vis hele sitatet...
Kjøper du dollar for 100 kr så vil du få 20 dollar om kursen er på 5.
20 ganger 5 = 100
Om dollar kursen øker med 1krone, altså til 6, så ganger du 20 med 6 = 120.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Kjøper du dollar for 100 kr så vil du få 20 dollar om kursen er på 5.
20 ganger 5 = 100
Om dollar kursen øker med 1krone, altså til 6, så ganger du 20 med 6 = 120.
Vis hele sitatet...
Oh
Jeg vil trenge flere hundrelapper
fxpro.com

Om man gjør det riktig er det mye penger å hente, men som alt annet krever det mye innsats og erfaring for å gjøre det bra i lengden.

Du kan lære mer her: http://www.babypips.com/school/
Sist endret av causa; 6. mars 2011 kl. 11:17.
For å tjene noe særlig penger på valutahandel vil jeg tro du må ha mye penger og stor tolmodighet. Svingningene i valuta er ofte veldig små, og foregår over lang tid. Derfor må du nok ha ganske store pengebeløp investert for at det skal bli noe særlig avkastning. Men hadde sikkert vært interessant å prøve
Jeg har nå laget en eToro konto med liksompenger, for å prøve dette ut, men for å være ærlig så forstår jeg ikke stor av dette programmet. Enda vanskeligere blir det at det er på engelsk, som jeg ikke er verdens beste på Noen som ønsker og forklare litt grunnleggende om dette programmet?
Sitat av Toak Vis innlegg
For å tjene noe særlig penger på valutahandel vil jeg tro du må ha mye penger og stor tolmodighet. Svingningene i valuta er ofte veldig små, og foregår over lang tid. Derfor må du nok ha ganske store pengebeløp investert for at det skal bli noe særlig avkastning. Men hadde sikkert vært interessant å prøve
Vis hele sitatet...
Du må faktisk ikke ha de store beløpene for å kunne tjene godt på dette. Programmer som E-Toro, opperer med "leverage" (en måte å multiplisere innsatsen sin på) med opp til 200x. Dette betyr da at hvis du går inn med 100,- med en leverage på 200x, så vil du opperere med 20.000!

Dette gir jo selvfølgelig en mye større risiko (ettersom du både vinner og taper 200 ganger så mye som du ville gjort normalt), så det er anbefalt å starte med noe litt mindre, kanskje 10x.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ihazstyle Vis innlegg
Dette gir jo selvfølgelig en mye større risiko (ettersom du både vinner og taper 200 ganger så mye som du ville gjort normalt), så det er anbefalt å starte med noe litt mindre, kanskje 10x.
Vis hele sitatet...
Om du har dårleg råd frå før er det finfin måte å rævkjøre økonomien fullstendig på.

Godt tips er å ikkje spekulere med penger du ikkje har råd til å miste. Større avkastning fører til større risiko, og vil du ha stort meir enn 'sikker rente', så er det en risiko for at du kan tape på det. Spesielt om du låner penger til det.
Det blir annerledes hvis du setter inn 1 million.

Kursen er på 5kr per 1 dollar. 1 mill dollars .. Så stiger den til 6kr = 200 000 i fortjeneste (før vekslingsgebyr og sånt).
Kjipt når valutaen synker til 4 istedet for å øke til 6 da.
Finnes det norske nettsider som tilbyr dette?
Er vel ogsaa forskjell paa aa kjope og selge valutta saa tror det funker daarlig. Laane funker bedre, har du flaks da, kan du tjene MYE!
Sitat av Tech373 Vis innlegg
Vist du skal trade i valuta ville jeg brukt sider som e-toro ETC, veksle i banken er ingen god løsning. Da du får vekslings gebyr på 75 kr els.
Vis hele sitatet...
30 kr i min bank (sparebanken 1 )
Jeg tror det er mulighet for å sette inn penger på PayPal, da kan du vise pengene dine i forskjellige valutaer, men så tror jeg nemlig det også går an å omgjøre valutaen til f.eks. USD, om jeg ikke tar helt feil.
Hegnar.no og e24.no har valutakurser som oppdateres hele tiden.

Men mener å huske at valutaspekulasjon er i gråsonen når det gjelder lovlighet også?
Samt at du som nevnt tidligere må opperere med vesentligt større beløp enn det du har tenkt deg for at dette skal fungere.
Mitt tips er å fikse seg en jobb
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Huh? Bare 20kr?
Det må jo være feil
Er du HELT sikker?
Vis hele sitatet...
Gir deg ikke mye håp i denne bransjen når du kommer med den regnefeilen, og i tillegg ikke klarer å se hva du gjorde feil når det ble påpekt.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Gir deg ikke mye håp i denne bransjen når du kommer med den regnefeilen, og i tillegg ikke klarer å se hva du gjorde feil når det ble påpekt.
Vis hele sitatet...
Jeg var aldri god i matte
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Jeg var aldri god i matte
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er særlig god i hverken matte eller engelsk, ville jeg ikke anbefalt deg å starte med valutahandel
Sitat av Toak Vis innlegg
Hvis du ikke er særlig god i hverken matte eller engelsk, ville jeg ikke anbefalt deg å starte med valutahandel
Vis hele sitatet...
Alt må prøves Så lenge det ikke er dødelig
Det er en grunn til at vi har kalkulator og google translate
www.plus500.no
GRATIS 200 NOK
Registrer deg med en ekte konto, valider mobilnummeret ditt, og få 200 gratis norske kroner klart til bruk, noe jeg har fått opp i snart 300 kr!
MEN MEN Du må laste opp dokumenter som validerer kredittkortet ditt, adressen din, og telefonnr (da gjort for å få 200 kr) for å i det hele tatt kunne ta ut pengene du fortjener. Dette har jeg ikke gjort enda, som ikke skjer før jeg kommer opp i en god fortjeneste.
Her, som i gambling, er det viktig og ikke bli for grådig, og heller ta små sikre gevinster!
Sist endret av marchans; 6. mars 2011 kl. 23:25.
Med mindre du er millionær så kan du hente inn noen tusenlapper/+-100k, men hva er noen tusenlapper for deg hvis du først og fremst er millionær?
For eksempel for en fattig student, og om du gjør det riktig, så kan 200 kr bli til 1000 kr, så er dette til stor hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av marchans Vis innlegg
For eksempel for en fattig student, og om du gjør det riktig, så kan 200 kr bli til 1000 kr, så er dette til stor hjelp.
Vis hele sitatet...
Du får ikkje 200 til å bli til en tusenlapp med valutaspekulasjon. Du kan få det til å bli 203,50 om du har flaks, eller 197,50 om du har uflaks.
Det går fint an å tjene store penger på valutaspekulasjon og slikt, men ikke ved å gå i banken å ta ut penger i forskjellige valutaer, da vil du bli knekt av dårlige vekslingskurser og gebyrer. Hvis det skal bli noe penger av det bør du nok imidlertid ha minst noen titusener, gjerne noen hundretusener og helst noen millioner i kapital til formålet. I tillegg trenger du stor kunnskap.. aner meg at du mangler begge deler, så om du vil slå deg opp som valutaspekulant anbefaler jeg deg å begynne å spare først i banken, så når du har noen titusener i et indeksfond mens du leser deg opp på emnet.
Saxobank bruker mange av mine betjente til valutahandling.

En annen ting å huske på er at du skal drive med såkalt gearing (Handle for mer penger enn du selv har i EK, ved hjelp av å låne) -- så kan, og vil valutaen din bli tvangssolgt om den detter så mye at du ikke lenger klarer å forsvare tapet. Da blir valutaen vekslet og du sitter igjen med minus og ingenting å hente deg inn igjen på. Det er dette de fleste brenner seg på.
Anbefaler ingen å bruke Forex. Kjenner en som jobber for en av de større Forex-sidene, og han sier at estimert/average ROI er 60%. Til sammenlikning har Blackjack 99,8% (hvis du spiller optimalt), og spilleautomater 60 - 96% avhengig av maskinen...
Sitat av IpN Vis innlegg
Anbefaler ingen å bruke Forex. Kjenner en som jobber for en av de større Forex-sidene, og han sier at estimert/average ROI er 60%. Til sammenlikning har Blackjack 99,8% (hvis du spiller optimalt), og spilleautomater 60 - 96% avhengig av maskinen...
Vis hele sitatet...
At det er et lavt gjennomsnittlig ROI viser bare at det er noen som tjener masse mens de fleste taper.

Egne erfaringer:
3 mnd med "bajastrading" hvor jeg startet med 2500$, gikk opp til 15000$ så ned til 10000$.
5mnd med litt tryggere trading hvor jeg startet med 2000$. Er nå på 3500$.

Jo større kapital du har jo lettere og mindre risikabelt er det å tjene penger.
Heldigvis for meg lærte jeg mye av det man ikke skal gjøre ved å tape penger av profitten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Causa: enten forstår du ikkje statistikk eller så formulerer du deg uklart. Har du større kapital kan du invistere meir spredt, og minske risikoen for store tap, ved å håpe på at ikkje alle områder kollapser samtidig. Om du invisterer 10k eller 100k på et objekt vil det derimot ikkje endre risikoen din, eller gjennomsnittlig ROI.

Gjennomsnittleg ROI treng heller ikkje bety at nokon taper mykje, medan andre vinn mykje. Det kan også bety at det er veldig jamt spelefelt, utan nokon som utmerkar seg spesielt i nokon retning, eller det du seier.
Sitat av iMartin Vis innlegg
Det går fint an å tjene store penger på valutaspekulasjon og slikt, men ikke ved å gå i banken å ta ut penger i forskjellige valutaer, da vil du bli knekt av dårlige vekslingskurser og gebyrer. Hvis det skal bli noe penger av det bør du nok imidlertid ha minst noen titusener, gjerne noen hundretusener og helst noen millioner i kapital til formålet. I tillegg trenger du stor kunnskap.. aner meg at du mangler begge deler, så om du vil slå deg opp som valutaspekulant anbefaler jeg deg å begynne å spare først i banken, så når du har noen titusener i et indeksfond mens du leser deg opp på emnet.
Vis hele sitatet...
25kr er det en må betale i gebyrer ved veksling i min bank, fant jeg ut (Voss Vekselbank) Og dette er da ikke så mye
Hva er dårlige vekslingskurser Er ikke kursen likt overalt i verden, i alle banker da? Dersom jeg f.eks har 20.000kr og veksler disse inn i dollar, venter så noen uker, og dollaren plustelig stiger opp med 1kr, da vil jeg ha tjent 4000kr av bare det, eller har jeg regnet feil (igjen)?
Ett forslag, start heller med lotto eventuelt aksjer/aksje fond

Valutaspekulasjon er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende som finnes, du kan sikkert ha flaks ett par ganger og treffe, men en valutakurs er veldig vanskelig og spå og krever ekstremt mye arbeid.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av knutmoore Vis innlegg
25kr er det en må betale i gebyrer ved veksling i min bank, fant jeg ut (Voss Vekselbank) Og dette er da ikke så mye
Hva er dårlige vekslingskurser Er ikke kursen likt overalt i verden, i alle banker da? Dersom jeg f.eks har 20.000kr og veksler disse inn i dollar, venter så noen uker, og dollaren plustelig stiger opp med 1kr, da vil jeg ha tjent 4000kr av bare det, eller har jeg regnet feil (igjen)?
Vis hele sitatet...
Vel, 25 kr er mye i vekslingsgebyr hvis du går inn med 100 kroner i utgangspunktet.

Du vil tjene 4000, hvis utgangspunktet er at dollaren er 5kr og stiger til 6 kroner.
Sitat av knutmoore Vis innlegg
25kr er det en må betale i gebyrer ved veksling i min bank, fant jeg ut (Voss Vekselbank) Og dette er da ikke så mye
Hva er dårlige vekslingskurser Er ikke kursen likt overalt i verden, i alle banker da? Dersom jeg f.eks har 20.000kr og veksler disse inn i dollar, venter så noen uker, og dollaren plustelig stiger opp med 1kr, da vil jeg ha tjent 4000kr av bare det, eller har jeg regnet feil (igjen)?
Vis hele sitatet...
Det stemmer kun dersom du ekskluderer vekslingsgebyr og dårlige kurser - i tillegg til at du kjøper en dollar for fem kroner, og selger for seks.

Med 20.000 kroner får du (sett at én dollar = 5NOK) 20000 / 5 = 4000$
Selger du disse for 6NOK per, vil du sitte igjen med 4000 * 6 = 24000NOK - altså en fortjeneste på 4000 kroner.

Det du må huske på, er at jo mindre økningen er i prosent, jo mindre fortjeneste vil du ha. Så så hvis du kjøper på seks, og selger på syv, så vil du kun få en fortjeneste på 3333 kroner.

Uansett, dette er trolig ikke noe du kommer til å tjene noe særlig med penger på i så liten skala, med mindre du er veldig aktiv og holder deg oppdatert.
Sist endret av Restyle; 7. mars 2011 kl. 15:27.
Sitat av danseku Vis innlegg
Valutaspekulasjon er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende som finnes, du kan sikkert ha flaks ett par ganger og treffe, men en valutakurs er veldig vanskelig og spå og krever ekstremt mye arbeid.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor mye arbeid du måtte legge ned i det, vil det finnes bedre måter å investere pengene sine på. Ingen aktivamarkeder er mer perfekte enn valutamarkedet. Desto mer perfekt et marked er, desto vanskeligere er det for spekulanter å estimere fremtidig verdi på aktivaene.

Jeg ville mye heller gått for aksjer om du er ute etter profitt. Det er ikke uten grunn at valutaspekulering er så lite utbredt.
Om du skal gå inn i valutahandel ville jeg anbefale deg å gjøre dette pr nett, eller Nordnet o.l.

Når du først skal gå inn i valuta må du gå inn med en del penger for å ha råd til og betale kurtasje og i det hele tatt tjene noe penger. Gå inn i dollar eller euro, på et eller annet tidspunkt skal disse noe opp uansett, noe større risiko forbundet med Euroen for tiden, men....
Sitat av slashdot Vis innlegg
Causa: enten forstår du ikkje statistikk eller så formulerer du deg uklart. Har du større kapital kan du invistere meir spredt, og minske risikoen for store tap, ved å håpe på at ikkje alle områder kollapser samtidig. Om du invisterer 10k eller 100k på et objekt vil det derimot ikkje endre risikoen din, eller gjennomsnittlig ROI.

Gjennomsnittleg ROI treng heller ikkje bety at nokon taper mykje, medan andre vinn mykje. Det kan også bety at det er veldig jamt spelefelt, utan nokon som utmerkar seg spesielt i nokon retning, eller det du seier.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på akkurat hva du kritiserer.
Har ikke sagt at ROI generelt sett kun betyr at mange taper. Men om man ser det i forhold til forex så sier det seg selv hvis de fleste taper så sitter det igjen et mindretall med vinnere. Å bruke ordet gjennomsnittlig ROI kan jo være ganske misvisende i dette tilfellet da bare en liten promille blir tatt ut av systemet i form av som spread/avgifter osv.

Når det gjelder gjennomsnittlig ROI i form av det som ble nevnt over så er vel det en gjennomsnittsregning av hans klienter. Skal man ta gjennomsnittet av alle som handler så vil det jo bli 99.999% eller noe sånt.

Kapital kan også bety at man har mer penger til rådighet så man har større spillerom om det slår feil vei. Man kan også feks ta en større posisjon på mindre bevegelser vs mindre posisjon på større bevegelser.

Man kan ha det mye morro med semantikk
hvis du hadde lånt for eksempel i dollar da den stod nesten i 9. Så innløser du lånet når den var i ca 7. da har du ca 111 000 dollar på en million når du låner, men når du betaler tilbake bare 700 000. Det er ikke noe ekstremt eksempel på ett par år
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det stemmer kun dersom du ekskluderer vekslingsgebyr og dårlige kurser - i tillegg til at du kjøper en dollar for fem kroner, og selger for seks.

Med 20.000 kroner får du (sett at én dollar = 5NOK) 20000 / 5 = 4000$
Selger du disse for 6NOK per, vil du sitte igjen med 4000 * 6 = 24000NOK - altså en fortjeneste på 4000 kroner.

Det du må huske på, er at jo mindre økningen er i prosent, jo mindre fortjeneste vil du ha. Så så hvis du kjøper på seks, og selger på syv, så vil du kun få en fortjeneste på 3333 kroner.

Uansett, dette er trolig ikke noe du kommer til å tjene noe særlig med penger på i så liten skala, med mindre du er veldig aktiv og holder deg oppdatert.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si og eksludere vekslingsgebyrer og dårlige kurser?

Sitat av lambador Vis innlegg
Uansett hvor mye arbeid du måtte legge ned i det, vil det finnes bedre måter å investere pengene sine på. Ingen aktivamarkeder er mer perfekte enn valutamarkedet. Desto mer perfekt et marked er, desto vanskeligere er det for spekulanter å estimere fremtidig verdi på aktivaene.

Jeg ville mye heller gått for aksjer om du er ute etter profitt. Det er ikke uten grunn at valutaspekulering er så lite utbredt.
Vis hele sitatet...
Aksjer er noe jeg har tenkt på mange ganger, men om jeg ikke husker feil, så er det 18års aldergrense på kjøp og salg av aksjer. Eller tar jeg feil?
Og jeg er bare 17, men blir 18 til høsten
Og så er det slik at sist gang jeg leste om aksjer, og hvordan det foregikk, så forstod jeg nesten ikke noe som helst av det. Ble nesten helt sprø bare av så avansert det virket

Sitat av Restyle Vis innlegg
Uansett, dette er trolig ikke noe du kommer til å tjene noe særlig med penger på i så liten skala, med mindre du er veldig aktiv og holder deg oppdatert.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg fant en liste hos Norges Bank's hjemmeside en liste over alle forandringene i de fleste valutaene (utenom forandringene i som er skjegg i helger) siden 1985, om jeg ikke husker feil, og denne lista blir oppdatert hver dag, utenom i helgene, om jeg ikke husker feil Så problemer med og holde meg oppdatert, tror jeg ikke at jeg vil ha

Sitat av danseku Vis innlegg
Ett forslag, start heller med lotto eventuelt aksjer/aksje fond

Valutaspekulasjon er noe av det vanskeligste og mest tidkrevende som finnes, du kan sikkert ha flaks ett par ganger og treffe, men en valutakurs er veldig vanskelig og spå og krever ekstremt mye arbeid.
Vis hele sitatet...
Dersom man har god tolmodighet og veksler f.eks 20 000kr inn i dollar, når dollarkursen er på f.eks 5kr og veksler de ikke inn igjen før den har steget til 6kr, uansett hvor lang tid det vil ta, så vil jeg jo uansett få gevinst En gang vil den stige fra 5kr til 6kr, uansett

Sitat av tanx Vis innlegg
Om du skal gå inn i valutahandel ville jeg anbefale deg å gjøre dette pr nett, eller Nordnet o.l.

Når du først skal gå inn i valuta må du gå inn med en del penger for å ha råd til og betale kurtasje og i det hele tatt tjene noe penger. Gå inn i dollar eller euro, på et eller annet tidspunkt skal disse noe opp uansett, noe større risiko forbundet med Euroen for tiden, men....
Vis hele sitatet...
Nordnet, hva er det?
Dersom man har god tolmodighet og veksler f.eks 20 000kr inn i dollar, når dollarkursen er på f.eks 5kr og veksler de ikke inn igjen før den har steget til 6kr, uansett hvor lang tid det vil ta, så vil jeg jo uansett få gevinst En gang vil den stige fra 5kr til 6kr, uansett
Vis hele sitatet...

hvordan vet du dette? og ikke at dollaren feks synker til 3kr?

edit: Selv har jeg veldig liten peiling på valutaspekulasjon, men alikevell nok til og forstå hvor vanskelig dette er. Les deg skikkelig opp på emnet og lykke til.
Sist endret av danseku; 7. mars 2011 kl. 21:55.
Sitat av danseku Vis innlegg
hvordan vet du dette? og ikke at dollaren feks synker til 3kr?

edit: Selv har jeg veldig liten peiling på valutaspekulasjon, men alikevell nok til og forstå hvor vanskelig dette er. Les deg skikkelig opp på emnet og lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Men det er jo veldig lite sannsynlig at dollaren aldri vil stige til 6kr noen gang igjen

Dette er kursoversikt hos dnbnor.no jeg nettopp fant; https://www.dnbnor.no/bors-og-valutakurser/valuta

Det som forvirrer meg ved denne lisen er at på f.eks den amerikansen dollaren, så står det "Kjøper: 5,5478" og "Selger: 5,5698". De er forskjellige, og det jeg lurer på er hvorfor de er det? Og hva betyr dette med "kjøper" og "selger"?
Betyr dette at dersom man veksler fra norske kroner til dollar så er det som står på "kjøper" som gjelder og dersom man veksler fra dollar til norske dollar så er det "selger" som gjelder?
Er det ikke sånn at visst kursen på den amerikanske dollaren er 5kr, så er den 5kr? Dette fant jeg ganske forvirrende
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Jeg vet ikke. Men det er jo veldig lite sannsynlig at dollaren aldri vil stige til 6kr noen gang igjen
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig, men du må naturligvis se det i kontrast til hvor mye penger du kunne ha tjent på å investere i noe sikrere. La oss si du investerer x kroner i valutta (dollar), og det ender opp med å ta fem år før dollaren øker med én krone. På det laveste (mest simplistiske) nivået kan man hevde at du har en fortjenste = (x * fremtidens kurs) - (x * dagens kurs), hvor x = valuttaverdien (antall dollar) du har til enhver tid. Satt du inn 20.000, vil du i følge enkel regning ha tjent 4.000 kroner.

Spørsmålet man da må spørre seg er: hvor mye kunne du tjent ved å sette dette beløpet i aksjefond eller på høyrentekonto? Så selv om du kanskje kan tjene penger på dette rent matematisk, vil du i mange tilfeller tape på prosjektet i sin helhet. For all del, det er mange som har tjent gode penger på valuttaspekulasjon, men det virker ikke ut som du har riktig utgangspunkt til å forsvare handlingen som et reflektert valg. Det virker mer som om du tenker i baner av "valuttaen stiger jo alltids litt opp og ned, så på et tidspunkt jeg jo tjene på det".

Hvis du virkelig har lyst skal ikke jeg stoppe deg altså, bare vær klar over at valutta-trading ikke gir magisk høye avkastninger uten videre, slik som du ser ut til å fremstille det
Om du opererer i storepengebeløp kan det gå alle veier dette her.
ex. Si du invistererer 1million NOK, og dollaren synker til 4 ifra 5, da vil du gå 200 000kr i minus, penger som du er nødt til å betale.
Vekslingsgebyr virker ikke på store beløp.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=119544

Anbefaler og kikke litt her står blant annet om "usynlige" gebyr.

Mitt tips ikke gå veien med å invistere i valuta om du ikke er veldig oppdatert på verdensbasis og hvilke hendelser som påvirker valutaen og du må virkelig ha penger å miste.
Er 16 nå, syntes aksjer osv er spennende. Noen måte å lære seg dette på? Får ca 3500kr hver måned. Kan jeg tjene mye av å kjøpe dollar for 2000kr viss kursen er 5 og så stiger den til 6-7?
Hvorfor dollar? hvorfor ikke japanske yen eller svenske kroner?

Sjekk ut nordnet.no for aksjehandel
Kjøper/selger er som du sier, hva banken gir/vil ha av deg for en dollar. Banken vil tjene penger på deg, og har derfor differanse mellom disse to.

Aksjehandel er nok veien å gå...