Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1427
Hei sitter på en eldre bygget stasjonær med disse specsa... Er det en billig måte jeg kan oppgradere den på?
Og er den verdt noe som helst ved salg, etter evt. oppgraderinger?

AMD Athlon XP 2200+ (1,8Ghz)
512mb ddr ram (pc2700)
MSI hovedkort (MS-6380E)
NVidia GeForce4 Ti 4600
Western Digital 80gb HDD
NEC DVDRW
LG CDRW

På forhånd takk
Så nå at i SIW (System Information for Windows) at det står "Maximum memory module size - 1024MBytes". Betyr det at jeg max kan dytte 1gb ram til inn i maskinen?
Kan vel informere om hva den skal brukes til?
Det er nok ikke mye å hente ved evntuelt salg.
Er det snakk om gaming data hadde jeg gått for en overhaling av alt, er det snakk surfedata hadde jeg bare putta litt ram i den.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Harddiskplass er vel også en kjekk ting å ha?
Crustydemon:
Selvfølgelig . Den skal hovedsaklig brukes til surfing og som en maskin tilkoblet musikkanlegg (og evt. TV).
Vil det gjøre stor forskjell om jeg oppgraderer til f.eks. 2gb ram på den da? Eller er det såpass svakt over hele linja at jeg ikke vil merke det noe spes? (Lite peil på PC - hvis dere ikke har skjønt det allerede )

Jonta: Definitivt litt kjekt med mer harddiskplass hehe, stusselig med det på denne. Vet ikke hva slikt koster, evt hvilke som passer inn i maskinen? Men det koster vel ikke all verden med en ny hdd.
Da hadde jeg gått for mer ram ja. 512mb er jo strengttalt nesten bare det windows leker med, så 2gb hadde kommet godt med.
Du kan jo også se om du finner et brukt og bedre agp skjermkort også, noe som ikke koster mange kronene ettersom agp er avlegs i nye maskiner.
Og en harddisk koster jo så og si ingenting.
Alt dette bør ikke komme på mye over 1000spenn.
Sida til MSI sier at du kan ha opptil 3GB RAM på dette hovedkortet, og at det takler alle Athlon XP-prosessorer. Hvis du bruker et par hundre på brukt RAM og f.eks en raskere prosessor vil du nok merke forskjell. Men du får en mye bedre ny PC for 3000.-
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sida til MSI sier at du kan ha opptil 3GB RAM på dette hovedkortet, og at det takler alle Athlon XP-prosessorer. Hvis du bruker et par hundre på brukt RAM og f.eks en raskere prosessor vil du nok merke forskjell. Men du får en mye bedre ny PC for 3000.-
Vis hele sitatet...
Hehe.. Ja, vet dessverre det . Men dette er PC nr. 2 og det er ikke noe alternativ å kjøpe nytt, så tenkte å finne ut hvor billig jeg kunne gjøre dette litt bedre, rett og slett. Litt ram og diskplass tror jeg blir løsningen.


Kjøp av ram: Det eneste jeg trenger å tenke på er at ram'en er merket "pc2700"?
Kjøp av HDD: Kan jeg kjøpe hvasomhelst? Og er det lett å installere?

Tenkte rett og slett å følge en youtube-guide siden jeg knapt vet hva som er hva inne i en slik maskin.
Fyttihælvete hvor mye støv og dræt det var inni maskina... Tror jeg skal ta en støvsugerrunde her før jeg gjør noe annet gitt.
Men det ser ut som det er 2 "slotter" til rambrikker. Vil maskina kunne startes normalt hvis jeg fjerner den rambrikken som er der, og erstatter den med 2 andre (på f.eks. 1gb/stk)? Og er det virkelig bare å dra den ut?

Tar gjerne imot tips om hvor jeg kan få tak i billig, brukt ram også
Ram: Du kan kjøpe hva du vil, men kjøper du f.eks pc3200 og setter det sammen med pc2700`en blir alt kjørt på pc2700.
(Kjedet er ikke bedre enn sitt svakeste ledd)

HDD: Er plug & play. Eneste som er å ta hensyn til er om det er IDE eller sata. (IDE=stor kabel sata=liten kabel) bare ta og google det så lærer du det fort

Alt i en data er så og si plug & play så lenge du handler riktige komponenter.

"og erstatter den med 2 andre (på f.eks. 1gb/stk)? Og er det virkelig bare å dra den ut?"
Ja, det er virkelig så enkelt. bare pass at du handler riktig type ram, altså har du DRR2 ram så handler du DRR2 ram.
Sist endret av Crustydemon; 26. mai 2009 kl. 16:12. Grunn: la til info
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Ram: Du kan kjøpe hva du vil, men kjøper du f.eks pc3200 og setter det sammen med pc2700`en blir alt kjørt på pc2700.
(Kjedet er ikke bedre enn sitt svakeste ledd)

HDD: Er plug & play. Eneste som er å ta hensyn til er om det er IDE eller sata. (IDE=stor kabel sata=liten kabel) bare ta og google det så lærer du det fort

Alt i en data er så og si plug & play så lenge du handler riktige komponenter.
Vis hele sitatet...
Thanks mate Litt gøy å holde på også og lære littegrann ihvertfall

Men nå er vel kanskje pc3200 dyrere enn pc2700 uansett (logisk?), men godt å vite at det er kompatibelt uansett!

IDE eller sata; finner det kanskje ut i SIW det også, men mener du jeg finner det ut sjæl, skal jeg klare det .
Hvordan bytte ram. Du må se om du har ide eller sata HD før du eventuelt kjøper det. Ide (pata)
Du må huske og ha ned klamrene på siden av ram brikkene før du napper dem ut da :P
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Du må huske og ha ned klamrene på siden av ram brikkene før du napper dem ut da :P
Vis hele sitatet...
Nei faen, nå dro jeg den ut med tang---

Neida. Tar ikke på en dritt inni der uten å spørre hvordan først Men akkurat det tror jeg at jeg kunne tenkt meg gitt Ty uansett!

Men noen tips om hvor jeg kan kjøpe brukte rambrikker? ddr pc2700 (eller liknende)...
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Nei faen, nå dro jeg den ut med tang---

Neida. Tar ikke på en dritt inni der uten å spørre hvordan først Men akkurat det tror jeg at jeg kunne tenkt meg gitt Ty uansett!

Men noen tips om hvor jeg kan kjøpe brukte rambrikker? ddr pc2700 (eller liknende)...
Vis hele sitatet...
Hvilken somhelst nettbutikk f.eks komplett det koster ikke mange hundrelappene.
Ellers kan du jo alltids lage en ø.k post her på forumet.
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Hvilken somhelst nettbutikk f.eks komplett det koster ikke mange hundrelappene.
Ellers kan du jo alltids lage en ø.k post her på forumet.
Vis hele sitatet...
Mm... Får kanskje gjøre det da. Sjekket bare på amentio.no, som er den nettbutikken jeg bruker mest, men synes ikke det var VILT billig...
Forresten! Selv om det sitter en DDR PC2700-rambrikke i maskinen, betyr vel ikke det at det er maks den tar? Dvs, kan jeg kjøpe 2 PC3200-brikker isteden - og bare bruke de - og vil det da gå raskere (enn 2 stk. PC2700-brikker)?

Ser nemlig at en 1GB DDR SDRAM PC2700 koster 10 kr MER enn en 1GB DDR SDRAM PC3200 hos mpx
Sist endret av httpwhat; 26. mai 2009 kl. 16:49.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Forresten! Selv om det sitter en DDR PC2700-rambrikke i maskinen, betyr vel ikke det at det er maks den tar? Dvs, kan jeg kjøpe 2 PC3200-brikker isteden - og bare bruke de - og vil det da gå raskere (enn 2 stk. PC2700-brikker)?
Vis hele sitatet...
Nope, du kan kjøpe hva du vil. kjøper du 2 pc3200 og setter inn vil disse seff være bedre enn f.eks 1 pc3200 og 1 pc2700 (da dette vil være det samme som å ha 2 pc2700)
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Nope, du kan kjøpe hva du vil. kjøper du 2 pc3200 og setter inn vil disse seff være bedre enn f.eks 1 pc3200 og 1 pc2700 (da dette vil være det samme som å ha 2 pc2700)
Vis hele sitatet...
OK Regnet nesten med det ift. det du sa i tidligere innlegg. Men bare rart at det er billigere med PC3200 enn PC2700 hos mpx.no da...
Spm 1: Har nå fått kjøpt noenrambrikker, får de snart. Hvor stor forskjell på PCen vil jeg merke med tanke på at de andre komponentene er temmelig svake?
NÅ: 512mb ddr pc2700
SNART: 3gb ddr pc3200 (3x1gb)

Gleder meg ihvertfall, får finne en solid harddisk også så blir det vel bedre.

Spm. 2: Andre veldig enkle, veldig rimelige grep jeg kan ta som forbedrer ytelsen en del? Har sett noen forslag over, men hva er det mest effektive ift. penger?
CPU og RAM styrer raskheten til ett operativsystem.
Så, siden du allerede har kjøpt RAM (Støtter HKet ditt pc3200 btw?), så er CPU neste på listen. Her må du hovedsaklig passe på at socket er den samme.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Spm 1: Har nå fått kjøpt noenrambrikker, får de snart. Hvor stor forskjell på PCen vil jeg merke med tanke på at de andre komponentene er temmelig svake?
NÅ: 512mb ddr pc2700
SNART: 3gb ddr pc3200 (3x1gb)

Gleder meg ihvertfall, får finne en solid harddisk også så blir det vel bedre.

Spm. 2: Andre veldig enkle, veldig rimelige grep jeg kan ta som forbedrer ytelsen en del? Har sett noen forslag over, men hva er det mest effektive ift. penger?
Vis hele sitatet...
hadde ikke du bare 2 ram slotter? da tviler jeg på en måte litt på at du får inn 3x1gb
Sitat av Sundberg91 Vis innlegg
hadde ikke du bare 2 ram slotter? da tviler jeg på en måte litt på at du får inn 3x1gb
Vis hele sitatet...
Hehe, det stemmer nok. Men jeg har åpnet maskina (for første gang i mitt liv) og funnet 3 slotter (som DonTomaso trodde det var).
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
CPU og RAM styrer raskheten til ett operativsystem.
Så, siden du allerede har kjøpt RAM (Støtter HKet ditt pc3200 btw?), så er CPU neste på listen. Her må du hovedsaklig passe på at socket er den samme.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Men dette er kanskje adskillig mer stress å skifte? Som jeg har sagt tidligere, er jeg en lærevillig pc-retard.

HKet mitt støtter pc3200, ja

Vet heller ikke om jeg investerer i akkurat dette uansett heller, siden penger er en stooor faktor her. Jeg mener, skulle jeg brukt noen tusen ville jeg heller kjøpt en ny maskin - men kanskje ny CPU ikke nødvendigvis er så dyrt? "...socket er den samme." - vet ikke helt hva det betyr egnetlig..
Socket beskriver enkelt og grett hvilken CPU som passer til hvilket hovedkort.

Siden du har en gammel AMD CPU, så støtter hovedkortet ditt AM2 socket i allefall... (Støtter den AM2+, vil du ha enda mer utvalg i CPU'r)

Her har du en grei AM2 socket CPU:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340189

2 kjerner og grei klokke-frekvens.
Du vil nok merke en "ekstrem" øking i ytelse der.

-------------

Når det kommer til å bytte en AMD CPU, kan det fort bli værre.
Nå vil det da variere på hvordan kjøleren til CPU'n er festet på. Normalt så bruker AMD CPU-kjølere å ha en plate bakom hovedkortet, der man har skruer som må løsnes på. Noe som gjør at hovedkortet må ut av pc'n din. Noe som vidre betyr at alt av kabler må kobles ifra, og hovedkortet må skrus ut. Så må kjøler skrus løs, CPU byttes, kjøler skrus fast igjen, og så HK inn i kabinettet og alt av kabler på plass igjen.
Om kjøleren har slik "hurtigkobling" så har den som oftest 4 trykk-pinner, som man må skru 90 grader mot høyre, så trekke pinnen opp, og ta av kjøleren.. Da uten å måtte skru noe annet ut. Så bytte CPU.

Så, det du da burde finne ut av, er hvordan kjøler som sitter på pc'n din nå...
Og hvordan kjøler som følger med en evt ny CPU. (Mulig du uansett må skru ut hovedkortet for å bytte)

Så, her vil det nok variere litt på lommeboken din, og mye på hvor teknisk du er med fingrene dine, om hovedkortet må ut av pc'n.

Personlig ville jeg egentlig aldri startet å oppdatere på noe slikt. Da hadde jeg heller gått til innkjøp av en slik mini-pc(bærbar), eller en EEEbox Litt dyrere tho, men såpass mye mer høvelig ^^,
NYTT PROBLEM!

Har nå fått mine 3x 1gb rambrikker (ddr pc3200) og satt dem inn i maskinen, Men når jeg starter xp, låser alt seg når jeg har fått opp skrivebordet og programmene er i ferd med å autostarte.

Hva er galt??! Har satt inn rambrikkene riktig, så jeg vet virkelig ikke hva jeg skal prøve... Noen tips???
Det fungerer fint med 2x 1gb, men ikke med 3, har jeg funnet ut nå...

Vet ikke hvorfor, HKet støtter jo 3gb...