Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 12344
Tenker litt om det å gi gratis heroin til tunge misbrukerer. Tror dette kan bli et prosjekt, jeg både tror å håper vil bære frukter. Men hva med de som har et enormt problem tabletter. Benzodiazepiner er i mange former, men noen er værre og komme av en andre. Burde det bli en ordning med gratis fks. Xanor, Flunipam og disse.
Noen som har noen tanker rundt det
jamen yolo da.
luni's Avatar
Behandling med heroin har vist vesentlig mye bedre resultater enn behandling med metadon og lignende i land som Sveits, Nederland, Belgia og Tyskland. Danmark setter vel også i gang nå, om ikke jeg husker helt feil. Jeg skjønner at "heroin" kan høres veldig skummelt ut, men når nærliggende land får så mye bedre resultater enn de legemiddelassisterte behandlingsformene vi driver med, så kan jeg ikke skjønne at ikke Norge også skal benytte heroin i behandling. Jeg har dessverre ikke tid til å finne tallmateriale akkurat nå, men kort oppsummert tyder erfaring fra andre land på at: folk holder seg lengre i behandling, holder seg fysisk og psykisk friskere, begår mindre kriminalitet, får færre sosiale problemer med heroinbehandling, og flere blir rusfrie.
Piller vet jeg dessverre lite om behandlingsformene rundt.
Trådstarter
8 0
Sitat av fabianca Vis innlegg
Behandling med heroin har vist vesentlig mye bedre resultater enn behandling med metadon og lignende i land som Sveits, Nederland, Belgia og Tyskland. Danmark setter vel også i gang nå, om ikke jeg husker helt feil. Jeg skjønner at "heroin" kan høres veldig skummelt ut, men når nærliggende land får så mye bedre resultater enn de legemiddelassisterte behandlingsformene vi driver med, så kan jeg ikke skjønne at ikke Norge også skal benytte heroin i behandling. Jeg har dessverre ikke tid til å finne tallmateriale akkurat nå, men kort oppsummert tyder erfaring fra andre land på at: folk holder seg lengre i behandling, holder seg fysisk og psykisk friskere, begår mindre kriminalitet, får færre sosiale problemer med heroinbehandling, og flere blir rusfrie.
Piller vet jeg dessverre lite om behandlingsformene rundt.
Vis hele sitatet...
jeg er helt for syntetisk Heroin. Som du sa, mange land med gode resultater til nå. Jeg kan heller ikke mye om legemiddelassistert behandling. Tenker litt det da, at benzodiazepin avhengeige som ikke klarer å komme seg ut av det. Er ikke mye verdighet i å være pille narkoman heller. At de også kan få muligheten til en liv uten å tigge, eller stjele. Det er jo et enormt problem. Mener bare at de også skulle få assistert hjelp. Dette var en tanke jeg bare har tenkt i senere tid. Da skjønner dere vel at benzo er mitt problem. Kristian
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av tolpin Vis innlegg
Tenker litt det da, at benzodiazepin avhengeige som ikke klarer å komme seg ut av det. Er ikke mye verdighet i å være pille narkoman heller. At de også kan få muligheten til en liv uten å tigge, eller stjele. Det er jo et enormt problem. Mener bare at de også skulle få assistert hjelp. Dette var en tanke jeg bare har tenkt i senere tid.
Vis hele sitatet...
Interessant spørsmål. Kan ikke si jeg har hørt om medikamentbehandling av pillemisbrukere, rent bortsett fra at mange heroinmisbrukere bruker benzoer i tillegg, og at behovet for dette forsvinner for mange ved utdeling av heroin fremfor metadon, subutex ol. (som gir en del vemmelige bivirkninger). Det finnes jo lavterskeltilbud hvor hovedfokuset er å få en strukturert og bedre tilværelse, og bruk er "greit", men også her må man jo skaffe penger og stoffer selv, ofte på ulovlig vis.
Godt mulig også piller burde inngå i legemiddelassistert behandling. Hva tenker du om det selv?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror det er lurt å fokusere på én ting av gangen. Heroin vet man fungerer greit, så jeg syns det virker smart å kjempe for gratis utdeling av heroin i første omgang, før man eventuelt ser nærmere på og undersøker hvorvidt en lignende løsning også kan fungere for andre rusmidler.
Jeg tror det er feil vei å gå å tilby gratis heroin. Jeg var på en feil retning tidligere i livet, og jeg vet at dersom muligheten til å få gratis herion hadde vært i enden, så hadde jeg sikkert gjort alt for å bli så avhengig at jeg hadde kunne blitt en del av det gratis systemet. Er ikke så naiv at jeg ikke tror flere tenker det samme.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg tror det er feil vei å gå å tilby gratis heroin. Jeg var på en feil retning tidligere i livet, og jeg vet at dersom muligheten til å få gratis herion hadde vært i enden, så hadde jeg sikkert gjort alt for å bli så avhengig at jeg hadde kunne blitt en del av det gratis systemet. Er ikke så naiv at jeg ikke tror flere tenker det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt flere som sier det samme som deg og dere har en ganske idiotisk tankegang. Det kan godt være at dere er så dumme som dere sier også, men det er ikke at argument for at folk som faktisk er avhengige av heroin ikke skal få en heroinbasert behandling. Dette handler ikke om dere, det handler om de som har vært heroinavhengige i lang tid.
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Jeg har hørt flere som sier det samme som deg og dere har en ganske idiotisk tankegang. Det kan godt være at dere er så dumme som dere sier også, men det er ikke at argument for at folk som faktisk er avhengige av heroin ikke skal få en heroinbasert behandling. Dette handler ikke om dere, det handler om de som har vært heroinavhengige i lang tid.
Vis hele sitatet...
Det handler jo om alle som måtte bli påvirket av en slik politikk. I saker som dette veier man de negative sidene opp mot de positive, og da er det jo om ikke annet verdt å ta med eventuelle baksider i regnetstykket før man foretar en beslutning. Å stemple folk som dumme gjør dem ikke automatisk mindre verdt i en slik sammenheng.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Denne artikkelen inneholder resultatene av prosjekter med heroinutdeling i andre europeiske land. Det er riktignok femten sider, men verdt å lese hvis man ønsker å gjøre seg opp en mening om saken. (De blanke sidene er kun urelaterte bilder i originalformatet.)
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Jeg har hørt flere som sier det samme som deg og dere har en ganske idiotisk tankegang. Det kan godt være at dere er så dumme som dere sier også, men det er ikke at argument for at folk som faktisk er avhengige av heroin ikke skal få en heroinbasert behandling. Dette handler ikke om dere, det handler om de som har vært heroinavhengige i lang tid.
Vis hele sitatet...
Kall meg gjerne dum, men hvordan skal man praktisk kunne avgrense de som faktisk har vært brukere i lang tid og de som lyver? Det er et vanskelig skille.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Kall meg gjerne dum, men hvordan skal man praktisk kunne avgrense de som faktisk har vært brukere i lang tid og de som lyver? Det er et vanskelig skille.
Vis hele sitatet...
Kriteriene for å bli innvilget legemiddelassistert behandling er blant annet:

- ha langvarig narkotikamisbrukskarriere. Misbruket skal på søkertidspunktet og over flere år ha vært klart opiatdominert
- i rimelig omfang ha gjennomgått behandling og rehabilitering uten bruk av metadon og opioider med sikte på rusfrihet.
Fulltekst

Jeg vil anta kriteriene blir omtrent de samme ved heroin som med dagens behandlingsstoffer.

Søknad om behandling foretas i samarbeid med fastlege, og det er grunn til å anta at han/hun har erfaring med pasientens misbruk. De fleste er på et ellet annet tidspunkt innom helsevesenet, og langvarig opiatbruk vil med stor sannsynlighet avsløres her. Når medikamentbehandling i tillegg krever forsøk med annen behandling først, kan jeg ikke helt se at det skal være så attraktivt å begynne med heroin for å få det gratis.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Kriteriene for å bli innvilget legemiddelassistert behandling er blant annet:

- ha langvarig narkotikamisbrukskarriere. Misbruket skal på søkertidspunktet og over flere år ha vært klart opiatdominert
- i rimelig omfang ha gjennomgått behandling og rehabilitering uten bruk av metadon og opioider med sikte på rusfrihet.
Fulltekst

Jeg vil anta kriteriene blir omtrent de samme ved heroin som med dagens behandlingsstoffer.

Søknad om behandling foretas i samarbeid med fastlege, og det er grunn til å anta at han/hun har erfaring med pasientens misbruk. De fleste er på et ellet annet tidspunkt innom helsevesenet, og langvarig opiatbruk vil med stor sannsynlighet avsløres her. Når medikamentbehandling i tillegg krever forsøk med annen behandling først, kan jeg ikke helt se at det skal være så attraktivt å begynne med heroin for å få det gratis.
Vis hele sitatet...
Enhver som har litt erfaring med helsevesenet vet at fastleger ikke er de beste til å vurdere hvor lenge man har misbrukt stoffer eller hvor omfattende problemet er. Og misforstå meg rett: Jeg forsvarer ikke at en med kortvarig bruk av heroin skal få det gratis. Jeg ser bare muligheten for at det vil kunne skje!
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Kall meg gjerne dum, men hvordan skal man praktisk kunne avgrense de som faktisk har vært brukere i lang tid og de som lyver? Det er et vanskelig skille.
Vis hele sitatet...
Det på ingen måte min hensikt å prøve å fremstille deg eller andre som eventuelt har lik tankegang som deg dumme eller mindre verdt. Jeg skjønner at denne type tankegang sikkert er pga desperasjon og apati. Jeg mener uansett at dette ikke kan hindre heroin på resept til de som virkelig kan dra nytte av det. Det er uansett ingen tvil om at rehabiliteringstilbudene i sin helhet må forbedres. Dette er jo i første omgang tenkt som et tilbud der subutex og metadon ikke har hjulpet. Jeg syns ikke de som tenker som du tenkte skal stoppe gamle misbrukere i få dette tilbudet, hvis "dere" er en veldig stor gruppe så må det heller gis andre tilbud til "dere".
edit: sorry, jeg svarte ikke på spørsmålet ditt. og 5 mins grensa for edit gikk ut

Det vil nok være mulig å finne ut om personen har tidligere vært innvolvert i en slags form for rehabilitering, hvis personen ikke har vært det så vil det være naturlig at andre alternativer prøves først. Men det er helt sikkert at vi trenger bedre rehabiliteringstilbud og man kan spørre seg selv om vi starter i feil ende når vi prøver å ta vekk rusen først. Kanskje bør vi starte i andre ende, gi dem gode trygge boforhold, aktiviteter, sosial omgang, sanitær pleie og mulighet for jobb?
Det er nok vanskelig hva som er svaret. Jeg er heldigvis ikke en av de som trenger slik hjelp. Men jeg engasjerer meg likevel. Og jeg tror at å tilby gratis herion ikke vil hjelpe, men bare opprettholde problemet på sikt. Da tror jeg heller trygge boforhold, sosiale aktiviteter, regelmessig legepleie og jobbmuligheter vil være et bedre alternativ. Nå har ikke jeg vært i den avgrunnen som heroinmisbruk vil tilsi, men med et skikkelig avrusningsopplegg før andre tiltak startes burkde være tilstrekkelig. Det er det andre rusmisbrukere må klare seg med. Hva om alkoholikere skulle blitt tilbudt en halv flaske vodka daglig for å komme tilbake til livet sitt? Det er uholdbart. Realitetene er harde, og jeg mener at de som også er tunge narkomane må gå gjennom det fysiske helvete som skal til for å komme tilbake til normal funksjon i livet. Kanskje med andre støttemidler som antidepressiva, antipsykotika og angstdempende medikamenter.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det er nok vanskelig hva som er svaret. Jeg er heldigvis ikke en av de som trenger slik hjelp. Men jeg engasjerer meg likevel. Og jeg tror at å tilby gratis herion ikke vil hjelpe, men bare opprettholde problemet på sikt. Da tror jeg heller trygge boforhold, sosiale aktiviteter, regelmessig legepleie og jobbmuligheter vil være et bedre alternativ. Nå har ikke jeg vært i den avgrunnen som heroinmisbruk vil tilsi, men med et skikkelig avrusningsopplegg før andre tiltak startes burkde være tilstrekkelig. Det er det andre rusmisbrukere må klare seg med. Hva om alkoholikere skulle blitt tilbudt en halv flaske vodka daglig for å komme tilbake til livet sitt? Det er uholdbart. Realitetene er harde, og jeg mener at de som også er tunge narkomane må gå gjennom det fysiske helvete som skal til for å komme tilbake til normal funksjon i livet. Kanskje med andre støttemidler som antidepressiva, antipsykotika og angstdempende medikamenter.
Vis hele sitatet...
Vi er nok enige om at rehabiliteringstilbudene er for dårlige. Selv om det er veldig vanskelig for misbrukere av andre stoffer også så virker det som det er bred enighet om at heroin gjerne er det verste. De aller færreste greier å ha et heroinmisbruk som ikke til slutt fører til et liv på gata og statens regning. I tillegg er abstinensene som heroinistene opplever ofte regnet som de aller jævligste. Når andre land kan vise til positive resultater ifm heroinutdeling til de aller mest trengende så syns jeg det er verdt å gi det et forsøk.
Å få heroin på resept vil være en hvilepute for de fleste narkomane. Jeg tror derfor de best kan komme ut av det ved å aktivt søke hjelp og komme ut av problemet på andre måter.
ENIG! Det tar ca to-tre uker å komme ut av abstinesnhelvetet ved heroinmisbruket. Og har man selv satt seg i den situasjonen syns jeg de skal tolerere å komme ut av abstinensene. Det stilles ingen nåde ved andre former for misbruk -som ved benzoer, antidepressiva eller annet. Jeg kan ikke se at de som er heroinavhengige skal ha særbehandling
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
ENIG! Det tar ca to-tre uker å komme ut av abstinesnhelvetet ved heroinmisbruket. Og har man selv satt seg i den situasjonen syns jeg de skal tolerere å komme ut av abstinensene. Det stilles ingen nåde ved andre former for misbruk -som ved benzoer, antidepressiva eller annet. Jeg kan ikke se at de som er heroinavhengige skal ha særbehandling
Vis hele sitatet...
Men en plass må man begynne?
Og hvorfor da ikke med heroinavhenginge.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
ENIG! Det tar ca to-tre uker å komme ut av abstinesnhelvetet ved heroinmisbruket. Og har man selv satt seg i den situasjonen syns jeg de skal tolerere å komme ut av abstinensene. Det stilles ingen nåde ved andre former for misbruk -som ved benzoer, antidepressiva eller annet. Jeg kan ikke se at de som er heroinavhengige skal ha særbehandling
Vis hele sitatet...
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Nå har ikke jeg vært i den avgrunnen som heroinmisbruk vil tilsi, men med et skikkelig avrusningsopplegg før andre tiltak startes burkde være tilstrekkelig. Det er det andre rusmisbrukere må klare seg med. Hva om alkoholikere skulle blitt tilbudt en halv flaske vodka daglig for å komme tilbake til livet sitt? Det er uholdbart. Realitetene er harde, og jeg mener at de som også er tunge narkomane må gå gjennom det fysiske helvete som skal til for å komme tilbake til normal funksjon i livet.
Vis hele sitatet...
Oj, jeg ser jeg overvurderte deg kraftig. Du har absolutt ingenting å bidra i debatten når ditt argument mot effektive rehabiliteringsmetoder er påstander om at det blir for enkelt for heroinmisbrukerne i forhold til andre misbrukere. Du har helt tydelig ikke lest artikkelen jeg linket til eller annen statistikk på dette, og du vil ikke gi heroinbrukere et gunstig tilbud fordi andre misbrukere ikke får samme tilbud. Pføyt, jeg blir uvel av skjulte agendaer!
Hvis du vil argumentere for bedre rehabilitering av andre grupper misbrukere så er det flott, men å sette svake grupper opp mot hverandre på den måten er forkastelig.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
ENIG! Det tar ca to-tre uker å komme ut av abstinesnhelvetet ved heroinmisbruket. Og har man selv satt seg i den situasjonen syns jeg de skal tolerere å komme ut av abstinensene. Det stilles ingen nåde ved andre former for misbruk -som ved benzoer, antidepressiva eller annet. Jeg kan ikke se at de som er heroinavhengige skal ha særbehandling
Vis hele sitatet...
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Nå har ikke jeg vært i den avgrunnen som heroinmisbruk vil tilsi, men med et skikkelig avrusningsopplegg før andre tiltak startes burkde være tilstrekkelig. Det er det andre rusmisbrukere må klare seg med. Hva om alkoholikere skulle blitt tilbudt en halv flaske vodka daglig for å komme tilbake til livet sitt? Det er uholdbart. Realitetene er harde, og jeg mener at de som også er tunge narkomane må gå gjennom det fysiske helvete som skal til for å komme tilbake til normal funksjon i livet.
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Tunge langtids narkomane/blandings misbrukere kan dø av abstinensene de får i det de prøver å slutte.
Det er ikke "bare å ta 3 uker avrusning" og vips så er man frisk. Når kroppen er ung og sprek så går dette som regel bra og man kan klare en avrusning på ca. 1 mnd. Men når man passerer 30-40++ år så fungerer kroppen på et helt annet plan, da spesielt hvis personen har vært blandings misbruker i 15-20/25 år. Det sier seg selv at kroppens indre organer og generelt helse er svekket og ikke alle tåler en slik påkjenning som å bare avruse seg tvert.
Man kan selfølgelig drøfte seponering, men der igjen må jo herion være lovlig for å kunne gjøre noe slikt ellers blir det jo bare forsøkt hjemme noe som nesten er garantert til å mislykkes.

Hvis du er i tvil på at man kan dø av abstinensene av et langtids misbruk av opioder og benzodiazepiner vil jeg anbefalle deg å se siste Reflektor som gikk på TV2 (sjekk ut webtv). Det handlet om 'Ben' som med et 30 timers opptak med et eget kamera dokumenterte livet sitt som heroin misbruker, men også som strebet med å være en god sønn og bror for de andre i familien. Ettersom slutten ikke er noe særlig overaskende så velger jeg å fortelle at han døde i et forsøk på å avruse seg selv èn dag hjemme for så å reise på sykehus for å avruse seg der. Der døde han to dager senere med hjerneblødning grunnet at kroppen ikke tålte den påkjenningen av de abstinensene som stoffene gav han.
Sist endret av spQ; 13. mai 2009 kl. 12:28.
Hvis heroin deles gratis ut, hvor mange flere vil ikke da begynne med heroin? Og det er vi, skattebetalere, som må betale for det. Og alle vet jo hvor dyrt det er. Det er ikke sikkert at kriminaliteten vil gå ned likevel, det eneste som er sikkert er at overdoser unngås.

Ta dette som eksempel: En narkoman går til utdeleren/langeren sin for å få gratis heroin. Narkomanen får rikelig, og akkurat under grensen for overdose. Tiden går, og narkomanen vil ha mer og mer, uten å få det og blir derfor sint. Dette kan medføre til tyveri, vold mot heroingiver og kanskje enda verre. Er det da verdt det?

En annen ting er at i min familie (og forhåpentligvis mange andre familier også) er at vi har problemer med å synes synd på dem. De griner og griner for hvor vanskelig det er å få tak i, men det var deres egne valg at de begynte. I motsetning til tobakk, snus og alkohol, blir man avhengig med én gang ved inntak av heroin, kokain og lignende.
Det var deres eget valg.

Unnskyldninger som "jeg visste ikke at det var så farlig" og "jeg måtte bare prøve" er helt ubrukelige. Det har vært klart hvor farlig rusmidler er i flere tiår. Dette inkluderer også tobakk, snus og alkohol (hvis alkoholen er i store mengder).
I begynnelsen av 1900-tallet visste man ikke bedre, dette er en annen sak. I dag vet vi bedre

Det eneste smutthullet i dette er de som har blitt tvunget ved makt(mis)bruk. Det var ikke deres valg.

Men endelig svar på dette: Nei, gratis heroin er ikke svaret. Gratis behandling derimot, kan være en god løsning om behandlingen virker.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
KEBL: Du skriver mye om at vi i dag vet mye mer enn det man visste for hundre år siden, men det er åpenbart at du personlig ikke har et fnugg av innsikt i hverken en rusmisbrukers hverdag, stoffers effekt på kroppen, hvilke avhengighetspotensiale stoffene presenterer og ikke minst hvordan programmene du argumenterer så bastant mot er utformet.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av KEBL Vis innlegg
Hvis heroin deles gratis ut, hvor mange flere vil ikke da begynne med heroin? Og det er vi, skattebetalere, som må betale for det. Og alle vet jo hvor dyrt det er. Det er ikke sikkert at kriminaliteten vil gå ned likevel, det eneste som er sikkert er at overdoser unngås.

Ta dette som eksempel: En narkoman går til utdeleren/langeren sin for å få gratis heroin. Narkomanen får rikelig, og akkurat under grensen for overdose. Tiden går, og narkomanen vil ha mer og mer, uten å få det og blir derfor sint. Dette kan medføre til tyveri, vold mot heroingiver og kanskje enda verre. Er det da verdt det?

En annen ting er at i min familie (og forhåpentligvis mange andre familier også) er at vi har problemer med å synes synd på dem. De griner og griner for hvor vanskelig det er å få tak i, men det var deres egne valg at de begynte. I motsetning til tobakk, snus og alkohol, blir man avhengig med én gang ved inntak av heroin, kokain og lignende.
Det var deres eget valg.

Unnskyldninger som "jeg visste ikke at det var så farlig" og "jeg måtte bare prøve" er helt ubrukelige. Det har vært klart hvor farlig rusmidler er i flere tiår. Dette inkluderer også tobakk, snus og alkohol (hvis alkoholen er i store mengder).
I begynnelsen av 1900-tallet visste man ikke bedre, dette er en annen sak. I dag vet vi bedre

Det eneste smutthullet i dette er de som har blitt tvunget ved makt(mis)bruk. Det var ikke deres valg.

Men endelig svar på dette: Nei, gratis heroin er ikke svaret. Gratis behandling derimot, kan være en god løsning om behandlingen virker.
Vis hele sitatet...
På grunnlag av dine manglende kunnskaper om emnet kan jeg forstå din tanke gang og kan til dels være enig. Men nå er det faktisk ikke så firkantet som du skal ha det til.
Regner med at du er klar over at barn vokser opp med foreldre som heronister. Det er ikke alltid at barnevernet er like kjappt og fanger opp slike tilfeller. At barna har et valg, OK, men når man er oppvokst med dette rundt seg er det ikke så vanskelig å tenke seg til hvorfor enkelte velger å gå samme vei. Noen blir styrket av et slikt familie forhold, men mange blir også svekket av det.

I tilegg så virker det ikke helt som du har skjønt hva "gratis heroin" går ut på. Heroin blir vi ikke kvitt uansett hvordan vi vender og vrir på det. Det er kommet for å bli, men ved utlevering av ren heroin på de allerede sprøyterommene som finnes vil nok føre til at mange langere vil miste en god del av sine kunder og de som bruker herion kan også ta for seg andre ting enn å gjøre innbrudd, rane folk eller i det heletatt utføre vinnings kriminalitet. Nettopp fordi heroin blir utlevert gratis på et sprøyte rom, slik at de ikke behøver å stresse penger etter og begå kriminelle handlinger for å få penger til sin nye dose for å holde seg frisk.
Jeg vet ikke om du har tenkt over det tidligere, men er ikke heroin på en måte allerede legalisert?

Stoffet heroin er ulovlig, men det er alikevel lovlig å gå inn på et rom å ta med seg et skittent utblandet stoff, der helsepersonell har klart brukerutstyr og det som skal til for å få i seg den dosen med skitten utblandet heroin. Disse pengene fra heroinen går jo rett i henda på kyniske dealere som også ofte er innvolvert i mange andre typer for kriminalitet enn heroin pushing. Er det ikke da bedre at staten gir ut gratis heroin til de som virkelig har behov for det?
Hvor mye tror du egentlig du at må betale ekstra i skatt for dette?

Jeg setter punktum med å referere til en post jeg skrev i tråden "Bør heroin legaliseres", fordi jeg føler at jeg går på repeat nå.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...9&postcount=14
__

Men sant skal sies, jeg var også skeptisk før jeg satt meg mer inn i hva "gratis heroin" gikk ut på og hvordan det vil fungere.
Sist endret av spQ; 13. mai 2009 kl. 12:43.
Det er jævlig dyrt og ulovlig, og nå skal en få det gratis? Nei, bruk pengene på avrusningsklinkker.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
Det er jævlig dyrt og ulovlig, og nå skal en få det gratis? Nei, bruk pengene på avrusningsklinkker.
Vis hele sitatet...
Det er jævla dyrt FORDI det er ulovlig!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
Det er jævlig dyrt og ulovlig, og nå skal en få det gratis? Nei, bruk pengene på avrusningsklinkker.
Vis hele sitatet...
Hvor mye koster det for staten å kjøpe inn, la oss si, ett kilo heroin?
Regner med du vet dette og har gode kilder å vise til siden du er så sikker på at det er "jævlig dyrt".

Og forresten, en del av pengene som i dag brukes på behandlingsklinikker går til substituttstoffer. Hvor kommer disse pengene fra, hvis vi ikke har råd til å bytte ut metadon og subutex og kanskje andre lignende stoffer med rent heroin?
Sist endret av Mr. Meow; 13. mai 2009 kl. 22:47.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Det er jævlig dyrt og ulovlig, og nå skal en få det gratis? Nei, bruk pengene på avrusningsklinkker.
Vis hele sitatet...
Samfunnsøkonomisk vil det være billigere å gi ut heroin til misbrukere som har nådd et "point of no return" i sin ruskarriere, da du slipper at de begår hverdagskriminalitet for å finansiere sitt rusbehov.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Graapho Vis innlegg
Hvor mye koster det for staten å kjøpe inn, la oss si, ett kilo heroin?
Regner med du vet dette og har gode kilder å vise til siden du er så sikker på at det er "jævlig dyrt".

Og forresten, en del av pengene som i dag brukes på behandlingsklinikker går til substituttstoffer. Hvor kommer disse pengene fra, hvis vi ikke har råd til å bytte ut metadon og subutex og kanskje andre lignende stoffer med rent heroin?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å kjøpe kilovis av heroin i pulverform. Jeg husker ikke hva dette perpartet heter, men det er en apotekvare i flytende form som kommer i form av ampuller.
Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om. Jeg har aldri vært der selv. Heldigvis. Men det er lov å ytre meninger likevel. Og jeg har kanskje vært litt krass mht svært tunge misbrukere. Men poenget er at det kan bli vanskelig å trekke en skillelinje. Skal man også tilby folk som er svært avhengige av Paralgin forte gratis av det medikamentet? Jeg vet om flere som må ut i markedet for å få det de trenger av den medisinen for å fungere i det daglige fordi legen setter ned foten. Og etter hva jeg ble fortalt da jeg var på rusavvenningsklinikk så er det et aldri så lite helvete å bli kvitt den avhengigheten også. Tilbyr man gratis heroin til misbrukere så kan flere komme etter å kreve det samme.


Sitat av speq Vis innlegg
Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Tunge langtids narkomane/blandings misbrukere kan dø av abstinensene de får i det de prøver å slutte.
Det er ikke "bare å ta 3 uker avrusning" og vips så er man frisk. Når kroppen er ung og sprek så går dette som regel bra og man kan klare en avrusning på ca. 1 mnd. Men når man passerer 30-40++ år så fungerer kroppen på et helt annet plan, da spesielt hvis personen har vært blandings misbruker i 15-20/25 år. Det sier seg selv at kroppens indre organer og generelt helse er svekket og ikke alle tåler en slik påkjenning som å bare avruse seg tvert.
Man kan selfølgelig drøfte seponering, men der igjen må jo herion være lovlig for å kunne gjøre noe slikt ellers blir det jo bare forsøkt hjemme noe som nesten er garantert til å mislykkes.

Hvis du er i tvil på at man kan dø av abstinensene av et langtids misbruk av opioder og benzodiazepiner vil jeg anbefalle deg å se siste Reflektor som gikk på TV2 (sjekk ut webtv). Det handlet om 'Ben' som med et 30 timers opptak med et eget kamera dokumenterte livet sitt som heroin misbruker, men også som strebet med å være en god sønn og bror for de andre i familien. Ettersom slutten ikke er noe særlig overaskende så velger jeg å fortelle at han døde i et forsøk på å avruse seg selv èn dag hjemme for så å reise på sykehus for å avruse seg der. Der døde han to dager senere med hjerneblødning grunnet at kroppen ikke tålte den påkjenningen av de abstinensene som stoffene gav han.
Vis hele sitatet...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
[1.] Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om.Jeg har aldri vært der selv. Heldigvis. Men det er lov å ytre meninger likevel. Og jeg har kanskje vært litt krass mht svært tunge misbrukere. Men poenget er at det kan bli vanskelig å trekke en skillelinje.
[2.]Skal man også tilby folk som er svært avhengige av Paralgin forte gratis av det medikamentet? Jeg vet om flere som må ut i markedet for å få det de trenger av den medisinen for å fungere i det daglige fordi legen setter ned foten. Og etter hva jeg ble fortalt da jeg var på rusavvenningsklinikk så er det et aldri så lite helvete å bli kvitt den avhengigheten også. Tilbyr man gratis heroin til misbrukere så kan flere komme etter å kreve det samme.
Vis hele sitatet...
[ .1]
Med all respekt for deg som person, forstår jeg dog alikevel ikke hvorfor du velger å diskuterer i ett emne, der du selv sier at du ikke vet hva du snakker om?
Jeg undrer meg om du i det heletatt har satt deg inn i saken og vet hva forslaget går ut på, og hvordan dette f.eks fungerer i Sveits.

[ .2]
Joa, det er helt sant, man kan bli avhengig av så mangt. Benzodiazepner og opiat preparater er helt klart sterkt avhengighets dannende og det finnes mange som ikke klarer seg uten dette. Bivirkningene av disse perparatene er absolut ikke til å kjimse av, men Paralgin Forte - satt opp mot heroin abstinensene blir bare barnemat i forhold. Heroin er desidert det stoffet som ikke bare ødelegger mennesker, men også tar flest liv og ødelegger flest famileforhold og generelt forholdet til alle som står de nær.
Det fører også med seg utrolig mye idiotisk kriminalitet pga, de fysiske abstinensene av stoffet er så utrolig vanskelig å takkle og en så stor fysisk påkjenning på kroppen, -(og ikke minst psykisk), at de etter et langtidsmisbruk/blandingsmisbruk kan være i stand til å gjøre det meste for å få tak i en stoffet. Som f.eks:

* Vinningskriminalitet
* Ran
* Innbrudd
* Prostitusjon

Og på toppen av det hele f.eks stjele verdisaker og penger fra foreldre/beste foreldre og venner, - Alt for å bli "frisk" og slippe de åpenbare grusomme abstinensene de gjenomgår.

Den lille økonomien som disse menneskene som sliter med dette har, fører veldig ofte i dårlig helse, grunnet livsstil, gjenbruk av brukerutstyr og ikke minst bytting av bruker utstyr. Samtidig som mange av de så og si går ute mer eller mindre året rundt. Mange har nok mest sannsynelig hatt mange forsøk på flere avrusningsklinikker, noen klarer det, de fleste klarer det ikke. Kanskje de også har prøvd opptil flere ganger og hatt opp til flere fengselsopphold opp igjenom tidene.

Vi har gratis sykehus og avrusning instutisjoner i Norge. Samtidig som man kan få sosialstøtte til både livsopphold og bosted fra Sosial kontoret (nå: NAV) eller evt. få bostøtte og rehabliterings penger fra Trygdekontoret (nå: NAV) Og ikke minst gratis fengsel, hvor det koster ~1500 kr i døgnet pr innsatt å være innelåst. [http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2558833.ece

Du tenkte nevnte skatte pengene dine som et argument mot gratis heroin utdelt i sprøyterom tidligere. Det koster gjenomsnittlig skattebetalerne 440 millioner kroner i året, bare for å huse dem som sitter inne.
Klart at ikke alle er narkomane, men veldig mange er det. Dette er bare tall fra fengslene i Norge, så man kan legge til kostnadder som gratis sykehus (som inkl. gratis medisinering, mat, rekvesita, lønn til de annsatte) Generel vinningskriminalitet hvor de fleste saker desverre blir hennlagt pga. manglene bevis eller kapasitet fra politiets side. Ambulanse personell som kjører som noen frem og tilbake dag ut, dag inn - for å redde folk som har tatt overdose. Disse skal også ha lønn. For ikke å snakke om alle avrusnings instutisjonene som er gratis. De ansatte skal ha lønn der også, og de rusavhengige skal ha mat, husvær og velferd. Dette koster penger.
Dette er noe alle vi skattebetalere allerede betaler for nå.

Det er snakk om et prøve prosjekt om ikke annet.
Hvis kriminaliteten går ned, overdose tallene synker og helsen til misbrukerne blir bedre av å bruke et reint stoff med et reint bruker utstyr, tror jeg ikke at vi med inntekt og som betaler skatt kommer til å merke noe som helst negativ endring i skatteutgiftene.
Norge er et så firkantet land fra før av, at jeg tipper det skal mye til bare for å kommr inn i denne prøve ordningen. Jeg personlig tror ikke at rekruterings prosessen blir støre av den grunn.
For at dette noen gang skal settes i live er det ikke snakk om folk som er avhenige på Paralgin Forte som vil få det på utlevert på noe som helst måte. Jeg regner med at det garantert kommer rimelig høye krav til hvem som kommer inn under et slikt tiltak om det noen gang kommer til å skje.
I Sveits har de strenge rutiner på at denne heroinen ikke kommer ut på markedet igjenom brukerene, ved at de der har helsepersonell som sitter fysisk til stede da de inntar heroinen som de får utlevert i sprøyterommene der. De får kun akkuratt en bruker dose og ettersom det heletiden er folk som "overvåker " det, skal det MYE til for at dette når gaten. Uansett, er det kun de rusavhengige som taper på å i det heletatt forsøke å smugle noe ut. Så jeg tror sjansen for det er lik null.
Jeg kan bare annta at de som selger heroin i Sveits garantert ikke har like godt utbytte som en heroin selger i Norge. Og hadde et slikt prøve prosjekt blirr testet ut, tror jeg heroin dealerne hadde fått seg et kraftig slag på pungen.

Realiteten er at veldig mange allerede få medisin mot abstinensene i Norge som f.eks Metadon og Subutex og Themgezic.
Men mange av dem selger dette videre , da ofte til yngre mennesker for å "bytte" dette mot heroin. Det beviser jo bare hvor stort sug man tydeligvis får som langtidsbruker at de velger heroin fremfor å "bare bli frisk" og holde seg i sjakk ved hjelp av medisineringen.
En god del av problematikken ligger jo også si at de fleste heroin avhengige blir psykisk avhengig av å ta stoffet intravenøst, det være seg heroin til Subutex, Themgezic, Dolcontin osv.
Det jeg kan se som positivt med det er jo at Metadon og Subutex kan bli mindre tilgjengelig på markedet, slik at de(ofte yngre mennesker) som "ikke bruker heroin, og kun legepreparater" kan få problemer med å få tak i. Ergo blir det for veldig mange mye skummlere å prøve heroin enn å snorte litt Subutex og som da kanskje revurderere hele den stilen. "Alle" vet hva heroin er, og hva det gjør med et menneske på sikt.
Dog, jeg er ikke naiv og tror at verken gate heroin, eller andre perparater på markedet forsvinner pga. en slik ordning. Men mitt håp er at det kanskje kunne blitt mindre av det.
Samtidig er jeg sikker på at de narkomane hadde fått det mye bedere med seg selv ved en slik ordning, og gjerne brukt penger på prioriterte ting om å dusje, stelle seg, kjøpe klær, betale husleie og resten av listen som følger med på det misbrukere -ikke- prioriterer.

Jeg er absolutt for en prøveordning og så hvilke utslag et vil gi, og heller lå hardere ned på det som blir solgt gatelangs.
Og nei, just for the record ..:
Jeg har selv prøvd heroin en gang ved en feiltagelse for 9 år siden i et chillum som det egentlig bare skulle være hasj i, der det ble strødd heroin på toppen av det uten at jeg fikk dette med meg. Dette er da 9 år siden og vil påpeke at jeg heller ikke er noe forkjemper for heroinen som florerer på gaten og kommer aldri til å bli det heller.
Men jeg føler medfølelse for de fleste av disse menneskene tok et så feil valg i livet og ikke kommer ut av elendigheten. Dealere som står på gaten og selger, driver ofte eller er delaktig i andre type kriminelle handligere, som f.eks mennekesmuggling/handling, svindel, torpedovirkomhet osv.
Om det er noen jeg ser ned på her i samfunnet, så er det virkelig de som påfører andre denne elendigheten med god samvittighet og som står igjen med en god slamp spenn i lomma.

Til sist vil jeg bare få påpeke at det ikke er meningen å generalisere verken misbrukrene eller dealerene. Det finnes også andre type brukre/selgere. Men det er det er det ikke så veldig mange av.


__
Siste ord og slurk av øl'en går ned nå. Det er langt i fra umulig at det finnes drøsser av skrive feil i denne posten og at det kan være en liten mulighet for at også settninger kan ha kommet litt feil, grunnet ekstrem trøtthet, derav er jeg på vei i seng nuh og sier godnatt,. Jeg får heller redigere den senere om noe er fullstendig uforståelig.
**

[edit] Ack.. loking med edit vs. delete. Men final fixed now!
Sist endret av spQ; 16. mai 2009 kl. 12:15.
Jeg gadd ikke lese mer enn første setning av innlegget til sistemann her. Det er så mye nedrakking av personer bare fordi man har andre meninger enn andre her på forumet, så det blir totalt uinteressant å lese hva du faktisk har å si fordi du starter med å rakke ned på meg. Men for å komme med et bidrag til i diskusjonen (og denne gangen i håp om å slippe nedlatende drittkasting for det i etterkant)

-hva med å behandle sterkt heroinavhengige med å legge de i koma/narkose? Har det vært utprøvd noe sted? Jeg bare spør.......(Og, nei jeg er ingen ekspert, men kan dere som er eksperter på ALT dere skriver om her inne sende meg en PM så jeg kan telle dere opp? Jeg trodde dette var et diskusjonsforum for å ytre meninger en måtte ha, ikke et forskningsfora hvor en må backe opp ALT en sier)
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg gadd ikke lese mer enn første setning av innlegget til sistemann her. Det er så mye nedrakking av personer bare fordi man har andre meninger enn andre her på forumet, så det blir totalt uinteressant å lese hva du faktisk har å si fordi du starter med å rakke ned på meg.
Vis hele sitatet...
Når du velger å diskutere et tema, burde du i det minste ha grunnleggende kunnskaper om det du snakker om.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Når du velger å diskutere et tema, burde du i det minste ha grunnleggende kunnskaper om det du snakker om.
Vis hele sitatet...

Kanskje jeg har det, men ikke gidder å underbygge det med diverse forskningsrelaterte linker og annet svada? Kanskje jeg snakker av livserfaring? Kanskje jeg snakker på grunn av et sterkt engasjement? Hva er det egentlig som gjør at jeg er utelukket fra denne diskusjonen? Det opptar meg litt akkurat nå. For det er ikke annet enn fiendtlighet hvor enn jeg snur meg.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg gadd ikke lese mer enn første setning av innlegget til sistemann her. Det er så mye nedrakking av personer bare fordi man har andre meninger enn andre her på forumet, så det blir totalt uinteressant å lese hva du faktisk har å si fordi du starter med å rakke ned på meg. Men for å komme med et bidrag til i diskusjonen (og denne gangen i håp om å slippe nedlatende drittkasting for det i etterkant)
Vis hele sitatet...
At du ikke gidder å lese hva folk sier gjør deg ikke noe særlig diskusjonsverdig akkurat. Men just for the record så åpner faktisk speq posten sin ved å uttrykke sin respekt for deg som person og kommer forøvrig med veldig mange gode poeng som du burde ta til ettertanke.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
(Og, nei jeg er ingen ekspert, men kan dere som er eksperter på ALT dere skriver om her inne sende meg en PM så jeg kan telle dere opp? Jeg trodde dette var et diskusjonsforum for å ytre meninger en måtte ha, ikke et forskningsfora hvor en må backe opp ALT en sier)
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke så mange her inne som er skikkelig eksperter, men på forumet har alle oppegående brukere en tendens til å backe opp sine synspunkter med vitenskapelige fakta, spesielt når vi har diskusjoner hvor vitenskapelige rapporter er av relevant innhold til temaet som blir diskutert. Jo mer kunnskap man har innabords jo bedre bidrar man til en diskusjon. Legger du i tillegg til kildehenvisninger så får du med en gang mer troverdighet.

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Kanskje jeg har det, men ikke gidder å underbygge det med diverse forskningsrelaterte linker og annet svada? Kanskje jeg snakker av livserfaring? Kanskje jeg snakker på grunn av et sterkt engasjement? Hva er det egentlig som gjør at jeg er utelukket fra denne diskusjonen? Det opptar meg litt akkurat nå. For det er ikke annet enn fiendtlighet hvor enn jeg snur meg.
Vis hele sitatet...
Hvis du sier noe som virker usannsynlig i andres ører er det lurt å bygge det opp med forskningsrelaterte linker, og det er alt annet enn svada å basere seg på vitenskapen. At man snakker av livserfaring er vel og greit i noen tilfeller, men det er ikke sikkert det gir noen objektiv sannhet eller relevans til det som blir diskutert. Særlig når man har samfunnsdebatter må man se på ting fra et større perspektiv enn fra individnivå, det er også her vitenskapelige studier og statistikker stepper inn på en svært god måte. Hvis man har et sterkt engasjement til noe viser man dette på en god måte gjennom å tilegne seg kunnskaper rundt temaet som er oppe i debatt.

Jeg mener ikke å rakke ned på deg, men det er nok mangelen din på kunnskap som setter deg i et dårlig lys. Samt mangelen din til å se ting fra et større ståsted enn kun ditt eget. Det går igjen overalt at de mest velbegrunnede meningene bygger seg på logiske resonnementer støttet opp av fakta, innsikt og forståelse. Det er mange som mangler dette i diskusjoner og bidrar derfor dårligere enn de som har disse tingene og danner et godt grunnlag for en saklig diskusjon.
Sist endret av Sky; 20. mai 2009 kl. 23:28.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tias Vis innlegg
KEBL: Du skriver mye om at vi i dag vet mye mer enn det man visste for hundre år siden, men det er åpenbart at du personlig ikke har et fnugg av innsikt i hverken en rusmisbrukers hverdag, stoffers effekt på kroppen, hvilke avhengighetspotensiale stoffene presenterer og ikke minst hvordan programmene du argumenterer så bastant mot er utformet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nok litt mer enn du tror, men det er delvis rett. Jeg har aldri opplevd en rusmisbrukers hverdag, så jeg har ikke så alt for mye peiling på det.

Men et spørsmål til ettertanke: Hva om rusmisbrukeren gjør noe smått arbeid (f.eks plukke boss i en gate eller lignende, la oss si én time dagen) og holde seg unna kriminalitet mot at de får den forsyningen med herion de "trenger"? Da er det større sjanse for at de ikke vil gjøre kriminalitet for å få herion, samtidig som at samfunnet tjener på det (i ikke så altfor høye villkår). Da tjener jo begge på det...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av KEBL Vis innlegg
Men et spørsmål til ettertanke: Hva om rusmisbrukeren gjør noe smått arbeid (f.eks plukke boss i en gate eller lignende, la oss si én time dagen) og holde seg unna kriminalitet mot at de får den forsyningen med herion de "trenger"? Da er det større sjanse for at de ikke vil gjøre kriminalitet for å få herion, samtidig som at samfunnet tjener på det (i ikke så altfor høye villkår). Da tjener jo begge på det...
Vis hele sitatet...

Du er absolutt inne på noe. Det eksisterer jo lignende ordninger som f.eks det så selge de forskjellige gatemagasinene rundt om i de forskjellige byene.
I Bergen finnes det en slik ordning om sommeren der narkomane/arbeidsledige (eller whoever) kan være med å plukke boss for å gjøre byen fin. Den store profitten er det garantert ikke, men tror at de får et par kr ut av det og er helt klart et lite steg i riktig rettning.
Men jeg er sikker på at det er flere oppgaver enn søppel plukking rusavhengige kan utføre.
Her må vårt samfunn bare være kreative.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg gadd ikke lese mer enn første setning av innlegget til sistemann her. Det er så mye nedrakking av personer bare fordi man har andre meninger enn andre her på forumet, så det blir totalt uinteressant å lese hva du faktisk har å si fordi du starter med å rakke ned på meg. Men for å komme med et bidrag til i diskusjonen (og denne gangen i håp om å slippe nedlatende drittkasting for det i etterkant)

-hva med å behandle sterkt heroinavhengige med å legge de i koma/narkose? Har det vært utprøvd noe sted? Jeg bare spør.......(Og, nei jeg er ingen ekspert, men kan dere som er eksperter på ALT dere skriver om her inne sende meg en PM så jeg kan telle dere opp? Jeg trodde dette var et diskusjonsforum for å ytre meninger en måtte ha, ikke et forskningsfora hvor en må backe opp ALT en sier)
Vis hele sitatet...

Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Kanskje jeg har det, men ikke gidder å underbygge det med diverse forskningsrelaterte linker og annet svada? Kanskje jeg snakker av livserfaring? Kanskje jeg snakker på grunn av et sterkt engasjement? Hva er det egentlig som gjør at jeg er utelukket fra denne diskusjonen? Det opptar meg litt akkurat nå. For det er ikke annet enn fiendtlighet hvor enn jeg snur meg.
Vis hele sitatet...
At du ikke "gidder" gir den du diskuterer med et bilde av deg selv som en person som er sta: Du vil bare ytre dine meninger, uten å høre på andre.
At du kaller fakta, statistikk og forskningsrapporter for "svada" underbygger det bildet folk her har skapt seg av uttalelsene dine igjen:
Dine erfaringer og opplevelser skal godtas uten spørsmål, det oppfattes som
fiendtlig og egoistisk. Derfor svarer folk med samme mynt.

Du ser ut til å ha missforstått hele poenget med en saklig diskusjon, ytringsfrihet har du fått, postene dine står her jo fremdeles og er ikke sensurert, men at folk skal godta de uten spørsmål er en helt annen sak.

Jeg vet jeg kommer ut fiendtlig mot deg her, men dette er i realiteten hvorfor folk svarer kvasst mot deg og du ville selv vite hvorfor.

Når det kommer til behandligsspørsmålet ditt ser jeg ikke helt hva du mener: Skal vi legge alle narkomane i kjemisk koma? Narkose er ikke noe som kroppen kan utsettes for over lengre tid, eller mener du at det skulle brukes som en avvenning?

Sistnevnte mener jeg å ha blitt utført, så langt jeg vet har det i statene blitt utført behandlinger der den heroinavhengige har blitt lagt i kjemisk koma mens abstinensene får gå sin gang, for å så vekkes igjen når de omtrent er borte.
Hørte på radioen at de skal plassere en kapsel under huden på heroinmisbrukere som ønsker å bli reine. Kapselen skal tilsynelatende gjøre at heroinen mister virkningen sin. Her er en link til en litt gammel artikkel jeg klarte å søke opp, siden jeg ikke finner noe informasjon som tilsier at det jeg hørte på radioen faktisk er sant.

Stusser også litt over hva som blir sagt.. "En naltreksonkapsel sydd inn under huden gjør at heroinen mister sin virkning." vil dette si at man kan sette skudd etter skudd uten å få noen som helst effekt? Høres veldig snodig ut..

Noen som har bedre og gjerne nyere informasjon om dette? =)
Sist endret av Amitabha; 30. mai 2009 kl. 15:48.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av obskøn Vis innlegg
Hørte på radioen at de skal plassere en kapsel under huden på heroinmisbrukere som ønsker å bli reine. Kapselen skal tilsynelatende gjøre at heroinen mister virkningen sin. Her er en link til en litt gammel artikkel jeg klarte å søke opp, siden jeg ikke finner noe informasjon som tilsier at det jeg hørte på radioen faktisk er sant.

Stusser også litt over hva som blir sagt.. "En naltreksonkapsel sydd inn under huden gjør at heroinen mister sin virkning." vil dette si at man kan sette skudd etter skudd uten å få noen som helst effekt? Høres veldig snodig ut..

Noen som har bedre og gjerne nyere informasjon om dette? =)
Vis hele sitatet...
Interessant artikkel.
Men jeg ender alikevel opp med endel spørsmål ang. dette. Ettersom denne kapselen vil blokkerer morfinreseptorene, lurer jeg på hva som skjer om man evt. ender opp på sykehus med brudd av ett eller annet slag, eller om man av en eller annen grunn skulle måtte trenge morfin ved et sykehus opphold. Eneste jeg kan se for meg er at de må operere ut denne kapselen før de evt. gjør noen inngrep eller gir noen smertestillende. Det står jo skrevet at bivirkninge er få, med mindre personen ikke er skikkelig rusfri før kapselen blir operert inn.
Jeg lurer også litt på absitnenser. Disse personene vil jo mest sannsynlig ha abstinenser minst èn måned etter implantasjonen, ergo vil de jo trenge medisin som gjør at abstinensene kan holdes under noen lunde kontroll. Benzodiazepiner er jo en løsning, men dette er jo også noe som etterhvert vil føre til abstinenser. Subutex og Metadon er jo også alternativer, og et stort fremskritt fra å være heroin misbruker. Men så igjen er jo dette også stoffer som fører til avhengighet og store abstinenser i et forsøk på å bryte med dette.
Forskjellen er uansett at man kan leve normalt med disse medisinene i forhold til heroin.

Men alt i alt er det jo absolutt en løsning som burde bli forsøkt ut, spesielt om misbruker legger seg inn på en avrusnings instutisjon.
Jeg hørte faktisk om dette for noen år tilbake om en tidligere bekjent som reiste til Polen for å få operert inn "noe" og avruse seg under narkose, en behandling som gikk over èn uke. Etter hva jeg har hørt betalte han(familien) rundt 15 000kr for dette, og han er den dag i dag frisk og i full jobb.
Jeg har dog aldri lest om dette eller i det heletatt hørt om stoffet naltrekson før i dag.
Sitat av speq Vis innlegg
Du er absolutt inne på noe. Det eksisterer jo lignende ordninger som f.eks det så selge de forskjellige gatemagasinene rundt om i de forskjellige byene.
I Bergen finnes det en slik ordning om sommeren der narkomane/arbeidsledige (eller whoever) kan være med å plukke boss for å gjøre byen fin. Den store profitten er det garantert ikke, men tror at de får et par kr ut av det og er helt klart et lite steg i riktig rettning.
Men jeg er sikker på at det er flere oppgaver enn søppel plukking rusavhengige kan utføre.
Her må vårt samfunn bare være kreative.
Vis hele sitatet...
Megafonsalgene er jo der, men jeg vet ikke om gatesalg er det beste (men selvfølgelig mye bedre enn ingenting), men andre ting kan jo være å luke ugress i parker, liten gulvvask i en resturant etter stengetid eller lignende. I tillegg blir det jo mindre populært for langere, noe som er positivt. Da vil sannsynligvis færre begynne med heroin enn om det skulle være helt gratis. Det blir jo bedre for begge, selv om det kunne vært enda bedre for narkomanen om han/hun ikke hadde begynt.

Men rusen har sin pris, dere husker sikkert da en 17-åring, Kristiane Jakobsen, døde etter å ha sniffet lightergass (hun tok også sterkere midler, men det var lightergassen som drepte henne). Hun red ofte i stallen i nærheten av der jeg bor. Hun gikk på samme skole som meg, ganske lenge (en klasse over). Jeg kjente henne aldri direkte, men jeg har alltid visst hvem hun var. Men å stryke med allerede 10 dager før 18-årsdagen er tidlig.
NB! Tilfellet over var tilfellet der det kom klart fram at barnevernet ikke lever opp til navnet sitt. Man skal jo ikke trenge beskyttelse mot beskytteren...
Men rusen har sin pris, dere husker sikkert da en 17-åring, Kristiane Jakobsen, døde etter å ha sniffet lightergass (hun tok også sterkere midler, men det var lightergassen som drepte henne). Hun red ofte i stallen i nærheten av der jeg bor. Hun gikk på samme skole som meg, ganske lenge (en klasse over). Jeg kjente henne aldri direkte, men jeg har alltid visst hvem hun var. Men å stryke med allerede 10 dager før 18-årsdagen er tidlig.
NB! Tilfellet over var tilfellet der det kom klart fram at barnevernet ikke lever opp til navnet sitt. Man skal jo ikke trenge beskyttelse mot beskytteren...[/quote]

Kondolerer for tapet. Men fortsatt, det å sniffe lightergass er ren idioti, og mange ganger kan man ikke skylde på andre en seg selv. Jeg er personlig usikker på om det å gi heroin til heroinister er riktig vei å gå, men jeg er fortsatt åpen for at det kan være en bedre løsning en å gi de metadon som er mer giftig enn heroin. Det eneste jeg tenker er at en som går på metadon trenger det bare 1-2 ganger om dagen isteden for 4-6 (?) ganger om dagen for en som går på heroin.
Sitat av Bomber Vis innlegg
Sitat av KEBL
Men rusen har sin pris, dere husker sikkert da en 17-åring, Kristiane Jakobsen, døde etter å ha sniffet lightergass (hun tok også sterkere midler, men det var lightergassen som drepte henne). Hun red ofte i stallen i nærheten av der jeg bor. Hun gikk på samme skole som meg, ganske lenge (en klasse over). Jeg kjente henne aldri direkte, men jeg har alltid visst hvem hun var. Men å stryke med allerede 10 dager før 18-årsdagen er tidlig.
NB! Tilfellet over var tilfellet der det kom klart fram at barnevernet ikke lever opp til navnet sitt. Man skal jo ikke trenge beskyttelse mot beskytteren...
Vis hele sitatet...
Kondolerer for tapet. Men fortsatt, det å sniffe lightergass er ren idioti, og mange ganger kan man ikke skylde på andre en seg selv. Jeg er personlig usikker på om det å gi heroin til heroinister er riktig vei å gå, men jeg er fortsatt åpen for at det kan være en bedre løsning en å gi de metadon som er mer giftig enn heroin. Det eneste jeg tenker er at en som går på metadon trenger det bare 1-2 ganger om dagen isteden for 4-6 (?) ganger om dagen for en som går på heroin.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det du skriver. Men kampen mot narkotika blir hard! Tar man den første dosen, blir den siste dosen sannsynligvis den som dreper deg.
Sitat av kriss Vis innlegg
Samfunnsøkonomisk vil det være billigere å gi ut heroin til misbrukere som har nådd et "point of no return" i sin ruskarriere, da du slipper at de begår hverdagskriminalitet for å finansiere sitt rusbehov.
Vis hele sitatet...

Hva med folk som det skrives om i denne artikkelen da? De ser jo ut til å kunne gå med hodet hevet høyt og basere seg på inntekter fra =Oslo? http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3107332.ece

Jeg syns det var en helt super artikkel som viser hvor tøft narkomane har det. Men samtidig syns jeg ikke man skal sy puter under armene deres bare fordi de er heroinister. Det er tøft å komme seg ut av det så fort du er inni det. Og med heroin har du gjort det adskillig tøffere for deg selv. Men det er en studie som viser fremgang:
http://www.bio-medicine.org/medicine...ddicts-1865-1/
Sitat av speq Vis innlegg
Interessant artikkel.
Men jeg ender alikevel opp med endel spørsmål ang. dette. Ettersom denne kapselen vil blokkerer morfinreseptorene, lurer jeg på hva som skjer om man evt. ender opp på sykehus med brudd av ett eller annet slag, eller om man av en eller annen grunn skulle måtte trenge morfin ved et sykehus opphold. l
Vis hele sitatet...
Det var bare denne ene setningen som vakte litt interesse hos meg. Jeg har vært gjennom stor operasjon og blitt satt på morfinpreparater og opplevd at medisinen ikke har virket overhodet. Jeg trodde jeg var utsatt for et eksperiment og spurte om en test av en venn av meg, og det resulterte i utslokning. Jeg har prøvd mange ulike antidepressiva, amfetamin og benzoer opp gjennom tidene, men at jeg skulle være så lite sensitiv overfor så sterke medisiner var en skremmende opplevelse. Jeg hadde store smerter etter inngrepet, medisinen virket ikke overhodet. Jeg har vel selv hatt en anelse om at jeg tåler mye fordi jeg må ha større doser av helt vanlige medisiner for å få de til å virke. Og jeg spør meg selv hvorfor har det blitt slik? Er det alle medikamentene fastleger, psykiatere og sykehus har påtvinget meg?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Hva med folk som det skrives om i denne artikkelen da? De ser jo ut til å kunne gå med hodet hevet høyt og basere seg på inntekter fra =Oslo? http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3107332.ece

Jeg syns det var en helt super artikkel som viser hvor tøft narkomane har det. Men samtidig syns jeg ikke man skal sy puter under armene deres bare fordi de er heroinister. Det er tøft å komme seg ut av det så fort du er inni det. Og med heroin har du gjort det adskillig tøffere for deg selv. Men det er en studie som viser fremgang:
http://www.bio-medicine.org/medicine...ddicts-1865-1/
Vis hele sitatet...
Moralen i den første lenken er klar som blekk: Hold deg unna heroin. Men det er også her vi ser en fin måte å leve "relativt bra" som narkoman. Det de kunne ha gjort er jo å gjøre en avtale med eierne i hybelhuset: Mot at de gjør ærlig arbeid som dette, skal de få 2-3 doser daglig.

Den andre artikkelen viser et ganske kjent, men dog så nyttig triks som fortsatt virker: Placeboeffekten.
Denne kan jo hjelpe tunge narkomaner i å redusere inntaket sitt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av obskøn Vis innlegg
Når du velger å diskutere et tema, burde du i det minste ha grunnleggende kunnskaper om det du snakker om.
Vis hele sitatet...
Og det har jeg, men jeg prøver å være diskret. Men kanskje jeg bare skal hoppe ut av den rollen først som sist. Jeg har misbrukt heroin, og jeg vet hva jeg snakker om.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Og det har jeg, men jeg prøver å være diskret. Men kanskje jeg bare skal hoppe ut av den rollen først som sist. Jeg har misbrukt heroin, og jeg vet hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
"Prøver å være diskret", hva mener du? Om man har kunnskaper om temaet man diskuterer så skal man da ikke være diskret, hva slags debatt ville det vært isåfall?

Og nok en gang: Selvom du selv har misbrukt heroin betyr ikke det at kunnskapene/erfaringene du har er korrekte og appliserbare i forhold til det som blir diskutert. Du er et enkelt tilfelle blant mange andre som må taes i betraktning under en samfunns relatert debatt. Denne saken handler tross alt om langt mer enn bare deg, eller meg for den saks skyld =)
Sist endret av Sky; 8. juli 2009 kl. 01:11.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Fantastisk hvordan JaneDoe bare ignorerer forskningsresultater fra flere land.

Extra extra! Alle er ikke like som deg selv!