Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8015
Så nettopp dette på Nrk nyhetene. 5 ungdomkoleelever ble sendt på legevakten etter å ha ruset seg på muskatnøtter. Dette er forsåvidt ikke noe nytt at kidsa overdriver med rusmidler, men det jeg stuset litt på var at han som snakket om muskattrusen sammenlignet dette med, amfetamin, lsd og xtc. Dette synes jeg var litt ekstremt at han sammeligner muskatt med så og si alt det er av rusmidler :P
Så jeg lurer på om noen kan oppdatere meg på dette, er muskatt så vilt som han på videoen framlegger det?
Her kan du lese om saken; http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.6547445
Huff, burde vi ikke snart få inn noe skikkelig rusmiddelundervisning i skolen?
Greit nok at dem sier det her som skremselspropaganda, men det kan jo fort virke andre veien, slik at de som har prøvd f.eks. muskat tenker at det ikke er så farlig med stoffer som amfetamin, LCD osv. Greit nok at det kanskje er litt satt på spissen, men jeg syns det blir litt for dumt.
Enig med bobbo, få mer rusmiddelundervisning på skolen.
Av en eller annen grunn, tenkte jeg på freakforum med engang jeg hørte nyheten..
Hmm, nå lurer jeg virkelig på hvor mye de kidsa tok. Har prøvd dette en gang og da feil beregna jeg dosen og dro på med rundt 16 gram. Enig med wiki der at at kvalme(kasta opp...) og sånt kom, men legevakten da? Spiste de flere nøtter hver eller? Kan jo faktisk være brukere på dette forumet de snakker om. Hadde vært gøy å høres deres historie også.
Etter denne nyheten så blir vel muskat satt på toppen av pyramiden sammen med heroin i lege Norge, og nff får nok ei stjerne i boka hos onkel.
Flott ungdom dette. Nå er vel muskat livsfarlig også. Folk flest forstår dessverre ikke at det ikke er rusmiddelet(hvis man kan kalle det for rusmiddel) som er farlig, men idiotene som tar for mye. Du ser ikke at man skal slutte å kjøre bil selv om noen ungdommer stjeler en og krasjer.

Men så har nå ikke dette blitt blåst opp etter hva jeg kan se. Så det kan jo hende at denne får passere i stillhet.
Artikkelen sier ingenting om hvorfor de måtte på sykehus, for alt vi vet kan de ha blitt sendt til sykehus fordi skole og omgivelse ikke ville ta noen sjanser.

Muskatt som alle andre rusmidler er selvsagt ikke til å leke med, noe det virker som om disse ungdommene her har prøvd seg på. Kjedelig fremstilling i media av saken, men det er en kjedelig sak så skulle vel bare mangle.

Jeg undres over om det blant annet er NFF som blir siktet til når politiet sin rusforebygger snakker om "usann reklame" som ligger på internett uten informasjon om farene. I så tilfelle, mener vi selv at vi er flinke nok her til å påpeke farene ved bruk av rusmidler?
for all del ja! Vertfall i de fleste tråder og innlegg som er til for å informere om rusmidlene. det mener jeg vertfall. Som oftest er det kompetente personer som skriver om stoffene og de informerer om både gleder og farer ved utprøvning.
Han sammenligner det vel med LSD, ecstasy og amfetamin fordi nutmeg kan produsere effekter som alle disse stoffene jeg kjent for å gi. Hallusinasjoner, eufori og en generell sentralstimulerende effekt.

Kjipt at ukritisk tilegnelse av informajon blant ungdom skal føre til slike hendelser, men jeg tror virkelig ikke et så hverdagslig krydder som muskat kommer til å bli underlagt noen restriksjoner på grunn av dette. Det er først og fremst kjipt for dem selv, og det kan jo også være en liten påminner til andre kids om at nutmeg faktisk er giftig, og ikke et spesielt kult rusmiddel.
At de kan være så dumme å prøve det i friminuttet.
Sist endret av Dr.Feelgood; 30. mars 2009 kl. 22:13.
Politiet, staten og hele legemiddelnemda kan dra til helvete. Ikke bare har de prestert å gjøre et livsfarlig og avhengivhetskapende rusmiddel som alkahol lovelig, men de har monopolisert det. Og ikke bare det, de har monopolisert legemiddeler bort til store farmasøytiske selskap som tjener GROVT! Til og med naturmiddler tørr ikke dolumentere virkning - hvorfor? De vil da risikere å måtte ta patent og styr og det har bare de store kjempene innenfor legemiddelindustren penger til.

(Delevis) lovelige, og andre rusmiddler man kan skaffe seg UTEN å støtte organset kriminalitet [og alle andre rusmiddler en alkahol] blir GROVT feilaktig markedsført på skoler og i media. De blåser opp hasj og andre relativ mildere stoffer, ikke at de ikka kan bli missbrukt og ødelegge liv, men de blir fremstilt som TUNGE stoffer som trekker deg ned i helvete bare du lukter på det!

Rusmiddler som datura, fleinsopp og salvia (osv osv se. legal high tråden) kan man skaffe seg uten å støtte organisert kriminalitet blir også svartmalt...Ikke at man ikke trenger GOD kjennskap til sopparter før man skal tørre å ete en fleinsopp... Eller at datura er grisefarlig... Men At salvia blir ansett som nervegift osv er latterlig... Bare fordi noen røyker krydder....

La muskatten leve, informer folket om hva det egentlig er. Og hva som er vettug bruk.
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
At de kan være så dumme å prøve det i friminuttet.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke poenget? Virkningen kommer først etter et par timer, så hvis de tok i friminuttet så ble de påvirka etter skolen. Perfekt hvis de ikke ville få virkning uten foresatte i nærheten.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hmm, nå lurer jeg virkelig på hvor mye de kidsa tok. Har prøvd dette en gang og da feil beregna jeg dosen og dro på med rundt 16 gram. Enig med wiki der at at kvalme(kasta opp...) og sånt kom, men legevakten da? Spiste de flere nøtter hver eller? Kan jo faktisk være brukere på dette forumet de snakker om. Hadde vært gøy å høres deres historie også.
Vis hele sitatet...
Det skulle visstnok være ganske små doser de inntok av muskaten, blir det påstått. I tillegg sier mora til den ene av disse ungdommene at h*n fortsatt var dårlig etter sykehusoppholdet.

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_tote...cle4229872.ece
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Ser du ikke poenget? Virkningen kommer først etter et par timer, så hvis de tok i friminuttet så ble de påvirka etter skolen. Perfekt hvis de ikke ville få virkning uten foresatte i nærheten.
Vis hele sitatet...
Virkningen kommer ca etter 6 timer ja, de kunne ha tatt det i helgen.
De gjorde det på skolen helt sikkert for å tøffe seg, ikke at de tenkte så mye på at rusen skal komme etter skolen.
De må ha ha overdrevet noe sjukt, eller, mest sansynelig foreldrene/skolen fikk nyss om de hadde tatt ett rusmiddel som de ikke har hørt om før (farlig farlig) og som derfor helt sikkert er førfærdlig skadelig og da noen begynte å bli kvalme dro de rett til legevakta, og skulle ikke forundre meg om ungdommene ble enda dårligere når de ble fortalt at det var dødelig...

Nå får jeg sikkert ikke kjøpt muskat på butikken lenger heller, hvis denne saken blåses opp på alle landets aviser i morgen..

Altså, jeg sier ikke at det er trygt å ruse seg på dette, men så ille kan jeg ikke tenke meg at det var.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
for all del ja! Vertfall i de fleste tråder og innlegg som er til for å informere om rusmidlene. det mener jeg vertfall. Som oftest er det kompetente personer som skriver om stoffene og de informerer om både gleder og farer ved utprøvning.
Vis hele sitatet...
Sant det. Man kan ikke drive og skrive en helseadvarsel for hver eneste gang et rusmiddel blir nevnt i en rapport eller annet. Og det er vel heller ikke til å unngå at noen blir inspirert på et ukritisk grunnlag av det de leser rett og slett fordi de ikke tar seg bry til å undersøke nærmere.

Som det blir påpekt så har ikke dette blitt blåst opp enda, satse på vi slipper det. Og som mentaltmelt påpeker så tror jeg dagens ungdom har godt av litt påminnelser som denne om at rusmidler ikke er ufarlig.
Nei hva faen ! Nå er det på tv norge nyhetene også! Sammenlignes med lsd og hjerte infarkt og dødsfall er vanlig. Nei nei... Hva skjer med mediene her til lands?
Neutral Good
Mith's Avatar
Hva med å ikke ta sorgene på forskudd og ikke lage egne tolkninger av en ellers ufarlig sak? Det er da ikke første gang noen havner i media pga. muskat. Det har vært litt fokus på det i det siste. Var vel bla. noen ungdommer i Bærum som ble nevnt på dagsrevyen for ikke mange dager siden.
Innimellom så kommer slike "rusmidler" i fokus, men jeg kan enda ikke huske å ha sett en pose krydder med noen advarsel og heller ikke bananer med røde trekanter og info om at man ikke skal røyke skallet.
http://www.google.com/search?hl=en&q...p%C3%A5+muskat
Sist endret av Mith; 30. mars 2009 kl. 22:35.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
for all del ja! Vertfall i de fleste tråder og innlegg som er til for å informere om rusmidlene. det mener jeg vertfall. Som oftest er det kompetente personer som skriver om stoffene og de informerer om både gleder og farer ved utprøvning.
Vis hele sitatet...
Jeg tør påstå at iallefall 50% av trådene på rusmiddelforumet inneholder poster som er informative, objektive og ikke minst har mange råd om IKKE å ta stoff.. Det er mer en man kan si om de fleste medier, skoler, anti dop organisasjoner osv. Det er et tillegg et fora hvor man kan spørre om ting man ellers ikke ville spurt om. Og det er helt ærlig bedre at noen får veiledning og ruser seg "rett" en at noen skal dø fordi de ikke visste hvor stor dose som var farlig.

Itillegg er forumet meget godt moderert, som hele nFF er egentlig. SÅ man slipper poster som "OMGZOMG!!! SPEED ER KULT!! ALLE MÅ BRUKE DET!" .. Joda satt litt på spissen, men mods kan sikkert utdype om hvor mange søppelposter de sletter.
Sist endret av murloc; 30. mars 2009 kl. 22:45.
Er vel bare snakk om tid til muskatt også blir ulovlig, lol.
'



og mamma sa hun ikke kom til å lage hvit saus med muskatt mer =(

En ting til: greit at de ville prøve muskat, men hva faen fikk dem til å drikke dette på skolen? lol
Sist endret av Spelly; 30. mars 2009 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spelley Vis innlegg
Er vel bare snakk om tid til muskatt også blir ulovlig, lol.
'

og mamma sa hun ikke kom til å lage hvit saus med muskatt mer =(
Vis hele sitatet...
Oh noes ;-) Evt. 18 års grense? Og at folk begynner å deale muskatt på de mørke hjørnene? ;-) Hadde tatt seg ut.
Tåpelige ungdom som får seg selv i media og hindrer oss i å nyte hvit saus med muskatt.

Ikke så farlig om muskatt får negativ oppmerksomhet i media i grunn - tror vi hadde klart oss utmerket uten for den saks skyld. Kjedeligere hvis denne negative oppmerksomheten skulle bli rettet mot NFF fordi muskatt blir diskutert som rusmiddel her.
Det er bare å hamstre muskatt no når dere har sjansen. Dette kan bli insane profit når det er illegalt!
Tror vel butikkansatte vil se litt an kjøperen iallefall. (Slik som det blir gjort med foreksempel salpeter, ikke hvem som helst får kjøpe det.) Så hvis det kommer to ungdommer på 15 år å kjøper fire poser med nøtter vil jo de fleste skjønne at de ikke skal lage saus med all muskatten.

Jeg vil bare si at folk på NFF IKKE har oppfordret til å prøve muskat. Heller tverdt i mot, er mange ''trip-rapporter'' der folk sier: '' ikke prøv muskat, det gir en føkka rus'' El.

Og til slutt, hvem tar det på skolen? Har brukt mye sykt opp igjennom åra, men jeg har ALDRI ruset meg før eller på skolen.
Herremann. Det er nevnt 3 ganger tidligere i tråden: effektene av muskatnøtt (hvis man er en av de få som faktisk får effekt) kommer ikke før flere timer etter inntak. Det vil da si at selv om jentene drakk/spiste dette på skolen, så var de ikke ruspåvirket under skoletiden.

Så hvordan har dette tatt seg til? Normalt sett ville ikke effektene satt inn før ETTER skoletiden (med mindre de inntok krydderet helt i starten av dagen), så hvordan kunne skolen da sende de til legevakten? Snakker vi placebo til tusen her? Jeg finner det også rart at alle 5 ble sendt på legevakten. Det er jo ikke registrert så mange alvorlige hendelser med bruk av muskat, så det virker veldig rart at alle 5 gikk på en smell. Noen innspill?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Nå er vel muskat livsfarlig også.
Vis hele sitatet...
Muskat, i likhet med mange andre rusmidler, er faktisk livsfarlig.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Muskat, i likhet med mange andre rusmidler, er faktisk livsfarlig.
Vis hele sitatet...
En bil er farlig om man kjører for fort, muskat er farlig om man tar alt for mye. Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg prøver å få fram det at det meste man driver med kan være farlig, så lenge man ikke fremtrer på et forsvarlig vis.

Man kan dø av å drikke for mye vann. Link.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av obskøn Vis innlegg
En bil er farlig om man kjører for fort, muskat er farlig om man tar alt for mye. Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg prøver å få fram det at det meste man driver med kan være farlig, så lenge man ikke fremtrer på et forsvarlig vis.

Man kan dø av å drikke for mye vann. Link.
Vis hele sitatet...
Jeg bare sier at det faktisk er livsfarlig, siden noen prøver motsi det.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Nei hva faen ! Nå er det på tv norge nyhetene også! Sammenlignes med lsd og hjerte infarkt og dødsfall er vanlig. Nei nei... Hva skjer med mediene her til lands?
Vis hele sitatet...
Har det skjedd noe nytt?
Skjer vell det samme som i de fleste land.

Såg det samme med salvia for en stund siden, måten det ble vinklet på. objektivt, not by a mile. Enkelt å skape ett bilde av noe når folk har lite kunnskap om det. Noe jeg føler jeg ser i alt for mange tv programmer tabloidene generelt..
Sist endret av sneipen; 30. mars 2009 kl. 23:20.
Ikke bra at disse kidsa overdoserte, men bra at det blir flusset opp i media! Jo verre fremstilling av muskat i media jo bedre mener nå jeg. Muskat er noe skikkelig dritt og kan potensielt være livsfarlig og ikke minst en sterk påkjenning for indre organer. Naive kids som ser etter noe å ruse seg på overalt vil forhåpentligvis få en heads-up etter denne saken, flotte saker =)
Nå ender det vel opp med at skolene kjører på med "narkotika er farlig, og dette inkluderer muskattnøtt", uten å faktisk informere om hvordan det fungerer. Kidza lukter bullshit lang vei, og liker å trasse de voksne, men de fleste er smarte nok til å lytte til skikkelig informasjon.
Sitat av Sky Vis innlegg
Ikke bra at disse kidsa overdoserte, men bra at det blir flusset opp i media! Jo verre fremstilling av muskat i media jo bedre mener nå jeg. Muskat er noe skikkelig dritt og kan potensielt være livsfarlig og ikke minst en sterk påkjenning for indre organer. Naive kids som ser etter noe å ruse seg på overalt vil forhåpentligvis få en heads-up etter denne saken, flotte saker =)
Vis hele sitatet...
At de advarer mot muskat er positivt, men måten de bringer budskapet er dårlig. Man ser det samme om igjen og om igjen.Kan man virkelig sammenligne muskat med lsd osv? Eller er det bare for å blande det med begrepet "narkotika" som for mange skaper ett veldig negativt bilde.
Jeg føler man ser det ofte når det kommer til narkotika.
Måten det fremstilles på er negativt,enkelt eller simpelt. Er dette den rette måten å advare\informere folk?


Hva er det med nettet og disse ungdommene? Hvor er det de får infoen ifra, da det aldri står om risikoene man utsetter seg for når man tar stoffer.
Eller overses det totalt?

Kanskje det bare er meg, men samfunnets syn på rus og måten det håndteres på er veldig simpel og feil. Og mangel på informasjon,vinklede artikler\sakene man ofte ser i tabloidene\på tv er med på å opprettholde holdningen og synet mange har på rus i dag. På en måte.
Sist endret av sneipen; 30. mars 2009 kl. 23:57.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg bare sier at det faktisk er livsfarlig, siden noen prøver motsi det.
Vis hele sitatet...
Det er farlig å leve du dør av det!
Ellers kan følgende ting medføre at du dør tideligere:

Drikke for mye:
Melk
juice
vann
brus
div syrer
div gift
salsa

Får du i deg for mye, er alt farlig. Noen ting kan du få mindre av og noe mer før du måtte stryke med.
Virker som om journalisten røper seg i en bisetning der. "Jentene havnet på sykehuset i Gjøvik og Lillehammer.." Så det er tydeligvis snakk om jenter. Det er jo enda merkeligere, er det ikke? 5 15-16 år gamle jenter som ruser seg på muskattnøtt sammen er vel ikke veldig common..
Sist endret av homer666; 31. mars 2009 kl. 00:11.
Hurra! Nå kommer flere idioter til sykehuset pga de så i media at man kan ruse seg på det=) tragisk av media ...

da vet vi hva som blir ulovelig snart da. Tipper mange kjøper flere kg med det og håper på at det blir ulovelig, sånt at de kan tjene spenn.
Sky:
Den måten han sammenligner muskatt med lsd og ecstasy for og holde kidsa vekk fra muskatt er jo helt på trynet. Tror han virkelig at kidsa vil holde seg unna billig ecstasy-lsd nøtt i butikkhylla på rema? Jeg tror veldig gjerne dette fører til at mer kids vil "eksperimentere" med dette tullet.
Sist endret av Quetzalcoatl; 31. mars 2009 kl. 00:30.
Sitat av puffman Vis innlegg
Sky:
Den måten han sammenligner muskatt med lsd og ecstasy for og holde kidsa vekk fra muskatt er jo helt på trynet. Tror han virkelig at kidsa vil holde seg unna billig ecstasy-lsd nøtt i butikkhylla på rema?
Vis hele sitatet...
Hmm, det har du helt rett i. De driver jo nesten regelrett med reklame i stedet for advarsel her.
Kidsa er jammen kreative og desperate...

Sniffing av formfett på boks, sniffing av lim, fleinsopp og nå muskatnøtter...
Selv presterte jeg og noen kompiser å blande øl og salt for å bli fulle på en 6-er på deling...
Stakkars unger, tar nesten livet av se selv for å gjøre som de voksne, og bli "kule".
Øh, hvordan passer fleinsopp inn i bildet her?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Øh, hvordan passer fleinsopp inn i bildet her?
Vis hele sitatet...
um... spiste ikke du fleinsopp da du gikk i ungdomsskolen?
lærte mye på leirskolen av de andre ungdommene fra andre skoler i omegn...
Sånn sett.. Misforsto kanskje litt når jeg så fleinsopp ramset opp sammen med masse ræl.
Nei, jeg spiste ikke fleinsopp på ungdomsskolen =)
Sist endret av mentalmelt; 31. mars 2009 kl. 00:53.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sånn sett.. Misforsto kanskje litt. Nei, jeg spise ikke fleinsopp på ungdomsskolen =)
Vis hele sitatet...
Ja, hehe, én gang var én gang for mye for meg...

Men jeg har inntrykk av at mindreårige som prøver å ruse seg på alternative måter benytter seg av stoffer som er mye farligere enn de stoffene som det er lov til å ruse seg på, men som det er aldersgrense på...

Da jeg var yngre var det ikke akkurat rusen jeg fokuserte på, men å ha "gjort" det og prøvd det.
Jeg tror det beste er hvis ungene får andre ting å tenke på, andre ting å gjøre.
Noen har bare et fritidsproblem, eller vil være anderledes og skille seg ut som "kul".

Det må disse ungene få vite at er helt greit, eksperimenter så mye dere vil, men ikke prøv å ruse dere på stoffer som ikke er laget for å ruse seg på.

Da jeg smakte øl for første gang, var det faren min som spurte om jeg ville prøve et glass, jeg synes det smakte piss og det tok flere år før jeg prøvde det igjen.

Man burde ha virkningen av rusmiddler som en del av samfunsfag på ungdomsskolen, forklare hva som skjer, og at det ikke er noe "kult mysterium" rundt stoffene, bare en utnyttelse av hvordan noen spesifikke stoffer kan trigge føelser i hjernen som allerede er "programmert" og som kan oppleves uten stoffer som har DØDELIGE bivirkninger.

Dersom det ikke er noe mysterium å utforske, vil ungene benytte tiden på andre ting, som å kjøre om kapp ned brattbakken uten hjelm, løpe med saks eller leke i traffikken...

@mentalmelt
Ikke jeg heller. Var langt over tjue jeg første gang. Men muskat kommer jeg aldri til å prøve, men jeg bruker det faktisk i kjøkkenet mitt, som MAT !
Sansynligvis offret for noen i den offentlige sektoren som tar jobben sin ALT for seriøst, det var etter all sansynlighet ikke snakk om noe effekt på skolen, men fordi ble rektor bedt om et intervju etc? ehehaehaehaehaehaehaehaehaehaeha
mista all respekt for det instanset for lenge siden.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Må jo bare elske media da? Er vel strengt tatt ikke første gangen de har blåst opp en sak

Og, fjortiser er og blir fjortiser. Idag muskatt-rus, imorgen ett eller anna annet en ''glup'' fjortiss har fått nyss om. Og hele media tullet i reprise om dette livsfarlige-lett tilgjengelige narkotikum av mørkeste klasse..
"Fjortisene" ruser seg vel på alt fra såpe til muskat fordi det er mer tilgjengelig og virker mindre farlig.
Husker selv når jeg var på den alderen at jeg var redd for "narkotika" fordi man på den tiden bare fikk skremselpropaganda om emnet, å jeg hadde aldri tørt å tatt noe selv og de som drev med narkotika var skamkriminelle og livsfarlige.
Men sniffelighter gas gjorde jeg noen ganger, å når jeg tenker meg om tror jeg at jeg gjorde dette fordi det ikke virket så farlig siden det var tilgjengelig overalt og andre sa at dette var utrolig gøy siden du blir svimmel og rar litt.
Er ikke bare å være dum og naiv.
Jeg var så lur å prøve muskat uten noe ordentlig research.
Uerfaren som jeg var stappet jeg nedpå med 2 hele nøtter og et par poser med malt muskatt. Bare for å få "funk".
Er et par år siden dette da, så kan ikke si jeg er stolt.
Gikk hjem og la meg den natta, sov ganske godt (tror jeg) og våkna opp med vondt i hue.
Drasser meg ut på badet og rekker akkurat å finne ut hvor svimmel jeg er før jeg ligger på teppegulvet utenfor badreomsdøra. Klarer så vidt å rope på mamma som blir relativt hysterisk (klandrer henne selvfølgelig ikke), og hun ringer sykebil. På nåværende tidpunkt klarer jeg ikke å bevege meg.

Før sykebilen kommer har jeg klart å sette meg i sofaen og få på meg klær. Det kommer en ambulansesfjåfør inn i huset og spør noen spørsmål jeg den gang i dag ikke husker.
De to tinga jeg husker etter dette er å spy utover gulvet i ambulansen. Noe som førte til at jeg slapp å bli pumpa.
Og at jeg våkna på sykehuset dagen etter.

Så vidt jeg har klart å lese meg til seinere er det mangelen på vann og andre viktig stoffer i kroppen, som framkaller "rusen" under muskatt. Verre enn å ha skikkelig hangover, man er uttørket.
Når man holder på å dø av uttørkelse (uavhengig av muskat) er det vanlig at kroppen blir desorientert og hjernen kan i enkelte tilfeller hallusinere.

Ikke lek med dette. Det er drittrus og potensielt dødelig.
Ikke verdt det.

-LC
Sitat av Liquid Crystal Vis innlegg
Jeg var så lur å prøve muskat uten noe ordentlig research.
Uerfaren som jeg var stappet jeg nedpå med 2 hele nøtter og et par poser med malt muskatt. Bare for å få "funk".
Er et par år siden dette da, så kan ikke si jeg er stolt.
Gikk hjem og la meg den natta, sov ganske godt (tror jeg) og våkna opp med vondt i hue.
Drasser meg ut på badet og rekker akkurat å finne ut hvor svimmel jeg er før jeg ligger på teppegulvet utenfor badreomsdøra. Klarer så vidt å rope på mamma som blir relativt hysterisk (klandrer henne selvfølgelig ikke), og hun ringer sykebil. På nåværende tidpunkt klarer jeg ikke å bevege meg.

Før sykebilen kommer har jeg klart å sette meg i sofaen og få på meg klær. Det kommer en ambulansesfjåfør inn i huset og spør noen spørsmål jeg den gang i dag ikke husker.
De to tinga jeg husker etter dette er å spy utover gulvet i ambulansen. Noe som førte til at jeg slapp å bli pumpa.
Og at jeg våkna på sykehuset dagen etter.

Så vidt jeg har klart å lese meg til seinere er det mangelen på vann og andre viktig stoffer i kroppen, som framkaller "rusen" under muskatt. Verre enn å ha skikkelig hangover, man er uttørket.
Når man holder på å dø av uttørkelse (uavhengig av muskat) er det vanlig at kroppen blir desorientert og hjernen kan i enkelte tilfeller hallusinere.

Ikke lek med dette. Det er drittrus og potensielt dødelig.
Ikke verdt det.

-LC
Vis hele sitatet...
Nøyaktig denne historien med forklaring på hvordan muskatt fungerer er hva ungene burde bli undervist i på forhånd.

Da vet de at forskjellen mellom å unnlate seg å drikke vann og innta muskatt er for det meste at å innta muskatt tar kortere tid enn å vente flere timer på å bli dårlig av dehydrering.
Allerede fra de kan lese Donald Duck lærer barn at muskatt-te kan gjøre rare ting med hodet.
Lurer på om tekstforfatter her har vært klar over muskatt-te sine effekter eller om det er tilfeldig at Onkel Skrue her blir rar i hodet ;-)

(Hadde ikke scanner tilgjengelig så får duge med foto kamera ;-)
Sist endret av Zendelum; 31. mars 2009 kl. 03:36.
hahaha, det hadde jeg ikke trodd om donald pocketer.

men fra spøk til alvor jeg prøvde muskattnøtt 2-3 ganger når jeg gikk på ungdomskolen og kom frem til den konklusjonen at det ikke var noe digg.