Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2891
Halla!

Jeg har et ønske om å bli data ingeniør og jeg lurer på hva linje jeg bør velge.
Har tenkt på elektro, men kan man ta andre ting for å bli data ingeniør også? Jeg vil ha minst mulig matematikk. Spesielt geometri.
Vil du bli ingeniør må du nesten like matematikk.
Ta allmenfag med vanskeligste matematikken, det gjør ting MYE lettere for studiene senere.
Evt. bare jobbe med data ?? Behøver egentlig ikke bli data ingeniør. Men jeg liker veldig godt å jobbe med data.
Sitat av Chassen
Minst mulig matematikk? Da tror jeg du kan glemme ingeniørstudiet ganske fort.
Vis hele sitatet...
Har jeg behov for all den geometrien ? Det er egentlig den jeg sliter med..
Kammerat av meg tok ikt utdanning, han gikk yrkesskole 2år IKT nå er han lærling på en vgs skole og ordner med skolepcer og slike ting.

Dunno helt hva linja heter, tror det var elektro ikt eller noe i den duren
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mattemegirompa
Har jeg behov for all den geometrien ? Det er egentlig den jeg sliter med..
Vis hele sitatet...
Alt etter kva du vil jobbe med innen IT...

Men uansett ender du opp med at du må ha det i ingeniørstudiet.
Sitat av Nubeland
Kammerat av meg tok ikt utdanning, han gikk yrkesskole 2år IKT nå er han lærling på en vgs skole og ordner med skolepcer og slike ting.

Dunno helt hva linja heter, tror det var elektro ikt eller noe i den duren
Vis hele sitatet...

Tror jeg skal holde meg unna skolejobb..
Etter den erfaringen jeg har fått så har ikke han " datamannen " på vårt bibliotek det så bra.
Sist endret av mattemegirompa; 22. oktober 2008 kl. 14:12.
Sitat av Nubeland
Kammerat av meg tok ikt utdanning, han gikk yrkesskole 2år IKT nå er han lærling på en vgs skole og ordner med skolepcer og slike ting.

Dunno helt hva linja heter, tror det var elektro ikt eller noe i den duren
Vis hele sitatet...
Ikke i nærheten av data ingeniør.

kompisen din er vel noe service ligninende, ingeniør er mye mer krevende og trenger videre utdanning.
Jeg vil anbefale deg å lære deg å like matte hvis du har lyst på en seriøs utdanning innen data.
ok. jeg tar hintet )
Hvis profilen din stemmer er du 15 år gammel - da har du egentlig ikke et veldig godt bilde av matematikk ennå. Du har kun sett bruddstykker og mens geometri kan virke vanskelig vil det kun være en del av det store bildet. Som ingeniør lærer du problemløsing hvor et av de viktigste verktøyene er matte. Jeg studerer selv en ingeniørutdanning innen matematikk og kan med sikkerhet si at matten på universitetet er noe helt annet enn matten du holder på med på ungdomsskolen...

Misforstå meg rett, matematikk er ikke det letteste du kan velge på videregående hvis du har ca like godt grunnlag i alle fag, men det er definitivt det som gir deg mest muligheter.

Å anbefale fyren IKT driftsfag fordi han ikke liker geometri er muligens den mest overdrevne reaksjonen jeg har sett på flere uker. Det er lov å sikte litt høyt her i verden, men da må man ta konsekvensene at alt ikke kommer til å bli lett hele tiden.
Sa ikke han var ingeniør, men luftet en mulighet til å gå ikt uten å bli ingeniør noe som virket aktuelt da trådstarter ikke var interessert i matte/geometri.

Jobben du får varierer, joda det er vedlikehold han driver med.
Når du er ferdig utdannet som lærlig og forhåpentligvis har en god referanse å vise til er mulighetene større (store firmaer etc)

Utdanningen du tar er ganske avgjørende fremfor jobben du ønsker.
Tja jeg gikk Service og samferdsel VG1, bare slappe av egentlig. Et år med teori er det, det er.
Uansett går IKT VG2 nå, etter dette kan jeg ta 2 år lærling for å så søke på en høyskole og utdanne meg som dataingeniør.
Tror du trenger matte R2 for å bli ingeniør, i hvert fall sivil ingeniør. Matte R2 er den vanskeligste matten du kan velge på vgs, så det lønner seg å ta teoretisk matte i 1.
Sist endret av skopusser; 22. oktober 2008 kl. 14:44.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg hadde samme holdning som deg helt til jeg begynte på VGS, matte blir mye mer spennendes og du lærer på en helt annen måte.

Vil du bli ingeinør og ikke liker matte, nei da bør du finne på noe annet og gjøre.
Må nesten anbefale deg en matematisk linje, ja.
Selv vurderer jeg å studere dataingeniør selv, og går nå Medier og Kommunikasjon 3' året. Vel, for å summere det hele angrer jeg på at jeg ikke tok påbygg fremfor media dette året av den grunn at jeg ikke får fagene 3MX og 2FY av denne linja.

Dette betyr naturligvis at jeg må ta et forår før jeg kan starte med ingeniørstudiet, og at jeg har kastet bort et år med utdanning fordi jeg var for lat til å ta påbygg. (Vel, kanskje fordi jeg ikke hadde dataingeniør i tankene for 6mnd siden og valgte derfor å "Go with the flow" å velge 3MK).

Vel, nå sitter jeg her med praktisk matte, noe jeg føler er jævlig dødfødt mht. utdannelsen, og hvor enkelt det faktisk er.
Sitat av Knowledge
Tja jeg gikk Service og samferdsel VG1, bare slappe av egentlig. Et år med teori er det, det er.
Uansett går IKT VG2 nå, etter dette kan jeg ta 2 år lærling for å så søke på en høyskole og utdanne meg som dataingeniør.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. Du må gå forkurs ingeniørfag eller allmennfaglig påbygning først.
Dataingeniør = kremen av matte. Du må ikke bare like matte for å holde ut du må elske matte.
Sitat av Knowledge
Tja jeg gikk Service og samferdsel VG1, bare slappe av egentlig. Et år med teori er det, det er.
Uansett går IKT VG2 nå, etter dette kan jeg ta 2 år lærling for å så søke på en høyskole og utdanne meg som dataingeniør.
Vis hele sitatet...
Y-veien, som du forhåpentligvis tenker på, dekker ikke dataingeniør. Ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre spennende ting på den måten.
Jeg gikk allmen...hadde jeg kunne starta på nytt hadde jeg valgt elektro+matte/fysikk, ingen tvil om det.

Jeg hata 90% av fagene man hadde... bare piss IMHO.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ta en titt på disse http://studiekatalog.hio.no/category...chButton=S%F8k

Mitt råd er begynn på “Bachelorstudium i informasjonsteknologi” da slipper du å ta så mye matte på videregående, i tillegg til at du slipper å ta ekstra matte, fysikk og kjemi på høgskolen.
Noe matte vil du uansett støte på, det er ikke til å unngå.

Foreleseren har sagt at arbeidsgivere ikke bryr seg om du har gått på ingeniør linja eller informasjonsteknologi. Den største forskjellen er at du dessverre ikke kan ta mastergrad, i følge foreleseren hvertfall.
Jo du kan ta mastergrad. http://www.ntnu.no/studier/mit blant annet.
OK…enda bedre grunn til å ikke velge ingeniør linja. Jeg ville definitivt valgt noe annet, mitt problem er at jeg har gått forkurs, slik at jeg må gå ingeniør. Men, jeg gråter ikke av den grunn.
Godt med smør
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
Jeg gikk allmen...hadde jeg kunne starta på nytt hadde jeg valgt elektro+matte/fysikk, ingen tvil om det.

Jeg hata 90% av fagene man hadde... bare piss IMHO.
Vis hele sitatet...
Vær so jævla snild og hald kjeft angåande sånne utsagn, det forvirrar berre ytterlig dei personane som vurderar for augenblikket allmenn.

Du min venn, er tydeligvis ikkje nokon teoretikar, tvert i mot, kanskje du foretrekker litt praksis?

Eg personlig fekk høyre alt vel om mitt valg angåande allmenn når eg vurderte å søkje, eg endte derimot opp på ein TIP skule, eg hadde like gode grunnar til det. Det var ikkje karakterane som hindra meg å gå på allmenn, det var det faktumet att alle påsto att allmenn var tørt og kjedelig. Eg avslo min plass på allmenn, men realiserar i etterkant etter å høyrt på nær familie som hadde ein fantastisk inngangsportal til student livet ved allmenn

Eg ser dog i etterkant att eg skulla kanskje valgt allmenn, eg følar att TIP skulen vertfall ikkje utfordrar meg nok, eg kjenne ein trengsel for å utnytte alt eg har av potensiale i hjerna, utvide sinnet og lære skikkelig.

Etter ungdomsskulen var eg allereide piss lei av samfunnsfag, engelsk, og so vidare, utdanninga eg får her reint faglig er ikkje store opptrappinga.

Eg personleg skal vertfal ha allmenn som første valg til sommaren.

Sjølvom eg like gjerne kunna ha fullført denne skulen, eg likar meg her og.


Poenget er, det faktumet att du hata 90% av alle fag der, er bortimot ubrukelig informasjon, du må forstå att ikkje alle dele ditt syn på den saken. Enkelte er skapt for allmenn, teoretikara, og likar faget. Du er ikkje av den typen.
Sist endret av Apeloff; 16. november 2008 kl. 14:04. Grunn: utdjupe litt meir
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Vær so jævla snild og hald kjeft angåande sånne utsagn, det forvirrar berre ytterlig dei personane som vurderar for augenblikket allmenn.

Du min venn, er tydeligvis ikkje nokon teoretikar, tvert i mot, kanskje du foretrekker litt praksis?

Eg personlig fekk høyre alt vel om mitt valg angåande allmenn når eg vurderte å søkje, eg endte derimot opp på ein TIP skule, eg hadde like gode grunnar til det. Det var ikkje karakterane som hindra meg å gå på allmenn, det var det faktumet att alle påsto att allmenn var tørt og kjedelig. Eg avslo min plass på allmenn, men realiserar i etterkant etter å høyrt på nær familie som hadde ein fantastisk inngangsportal til student livet ved allmenn

Eg ser dog i etterkant att eg skulla kanskje valgt allmenn, eg følar att TIP skulen vertfall ikkje utfordrar meg nok, eg kjenne ein trengsel for å utnytte alt eg har av potensiale i hjerna, utvide sinnet og lære skikkelig.

Etter ungdomsskulen var eg allereide piss lei av samfunnsfag, engelsk, og so vidare, utdanninga eg får her reint faglig er ikkje store opptrappinga.

Eg personleg skal vertfal ha allmenn som første valg til sommaren.

Sjølvom eg like gjerne kunna ha fullført denne skulen, eg likar meg her og.


Poenget er, det faktumet att du hata 90% av alle fag der, er bortimot ubrukelig informasjon, du må forstå att ikkje alle dele ditt syn på den saken. Enkelte er skapt for allmenn, teoretikara, og likar faget. Du er ikkje av den typen.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg elsker teori.
Poenget var at de eneste brukbare fagene på AF var realfagene, IMO.

Derfor sier jeg at i ettertiden, så hadde det vært like greit for min del å ta f.eks elektro + realfag

Om man har interesse for språkfag, historie, samfunsrelaterte fag...så er AF veien å gå, men om du absolutt avskyr de faga MEN vil ha realfag, så anbefaler jeg å se etter en linje du kan trives med.

Når dagen er omme, så sitter man uansett igjen med studiekompetansen, uansett hva du tar.
Hmm.. Jeg går første året som elektro-ingeniør ved Høgskolen i Oslo. Jeg er utroolig glad for at jeg hadde forkurset først i hvertfall, matten er det mest krevende av alle fag hvis du allerede er sånn nogenlunde innenfor data og elektro. Forbanrade integrasjoner.

Edit: kom på at jeg ikke bidro med noe særlig til trådstarter. Et poeng jeg kan konkludere med er at selvom du har greid deg gjennom matte år etter år, så nytter ikke det på ingeniørutdanning. Du må ville, og hvis du satser på en c så stryker du rimelig garantert. Du må virkelig prøve for å ha en mulighet, og da er det ikke lurt å begynne med innstillingen "så lite matte som mulig".
Sist endret av wanna-b; 16. november 2008 kl. 19:27.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Y-veien, som du forhåpentligvis tenker på, dekker ikke dataingeniør. Ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre spennende ting på den måten.
Vis hele sitatet...
Høgskolen i Narvik tilbyr dataingeniørutdanning via Y-veien. De som måtte finne på å gå fra lærling til ingeniørstudiet må være forberedt på svært mye mer jobbing og svært mye mindre fritid.
Sitat av LeChuck Vis innlegg
Høgskolen i Narvik tilbyr dataingeniørutdanning via Y-veien. De som måtte finne på å gå fra lærling til ingeniørstudiet må være forberedt på svært mye mer jobbing og svært mye mindre fritid.
Vis hele sitatet...
Så absolutt, forkurset er veldig hardt for de med lite forståelse for matte, og begynne så direkte på studiene krever ALL oppmerksomhet og det er høy strykprosent