Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4940
Hei. Jeg har ptsd å tenkte meg nedover til Nederland for å få cannabis på resept dær. Så lurte jeg på om noen har erfaring med dette, å kunne forklart meg litt hvordan det gjøres? Hvordan jeg får resepten og litt om turen over tollen? Takk for svar!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sakset fra cannabisbureau. nl
Foreign patients
A European non-Dutch patient can, in principle, obtain medicinal cannabis in the Netherlands using a prescription from their own doctor. The procedure is as follows:

The patient must have a valid prescription from any doctor within the European Union.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Carmex; 29. april 2018 kl. 01:12.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, fyr med samme diagnose her.

"
A wholesaler or pharmacy in the country in question must then apply to the appropriate government agency for an import licence for medicinal cannabis. In the Netherlands this agency would be the Healthcare Inspectorate (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd).
Vis hele sitatet...
Betyr dette at man må få et apotek i Norge til å søke og importere cannabisen for deg? I tillegg til å ha legeerklæring fra norsk lege?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og er det noen her på forumet som har gått gjennom med dette før og vil uttale seg om hvor mye dette koster og hvor mye jobb det er med en diagnose som PTSD?
Leste et langt intervju i Dagbladets magasin for noen år siden. Han fikk beskjed av legen i Nederland å ta 4-5 gram daglig, og han betalte den gang ca 8800,- for 130 gram på apoteket der nede.

Han hadde klart å få dekket reise, opphold og legetimer, men ikke selve medisinen.

Han bor altså i Norge og reiser og henter selv i Nederland for PTSD
Sist endret av Bobben79; 30. april 2018 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruk søkefunksjon.

Fastlegen din kan skrive ut cannabis preperater med maks 1% tch.
Du kan derfor få bedrolite som har under 1% thc og 8% CBD som er fra bedrocan.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Bruk søkefunksjon.

Fastlegen din kan skrive ut cannabis preperater med maks 1% tch.
Du kan derfor få bedrolite som har under 1% thc og 8% CBD som er fra bedrocan.
Vis hele sitatet...
Er dette noe som er realistisk å få på resept for alvorlige psykiske lidelser? Er klar over at fastleger nå kan skrive ut resept på det, men er det noen som vet hva sannsynligheten for å få det er?
tror nok du må pløye gjennom felleskatalgen og litt til før en norsk lege vurderer det. Hvis du tør kan du jo spørre... Leger i Norge er generelt skeptiske til Cannabis som legemiddel. Det er min erfaring( aldri søkt, men diskuterer mye med leger gjennom jobb).
I Norge er d nestn bare kreft og ms pasienter som for medisinsk cannabis dessverre, så et intervju på NRK om en som drar nedover. Hær er en link https://p3.no/royker-bort-smerten/.

Takk for alle svar
Har prøvd i et år nå å få medisinsk cannabis eller thc spray og lignende uten hell fra fastlege. Har selv ptsd og ikke medisinert.

har også snakket med andre leger men det virker som dem blir mildt sjokkert hvergang jeg never cannabis, nesten som at dem ikke har fått det med seg at dem har lov å skrive det ut.

Har lest mye og vurdert sterkt å dra til amster for å få fiksa resept der men verken økonomi eller psyken strekker til.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det er ikke enkelt å få forskrevet cannabis for noen mental lidelse. Spesielt ikke noen som inneholder THC(mer enn 1%), da det er mange studier som viser at dette kan forverre tilstanden for mange. Jeg vil anbefale alle om å prøve vanlig medisinering først. Det finnes mye bra som har dokumentert effekt til behandling av PTSD. Hvis du har forsøkt alt og ingenting fungerer så er det mulig å søke om å få prøve cannabis.
I Norge er vel det "letteste" cannabis produktet å få tak i "Sativex". Dette er en munnspray som inneholder både thc og cbd. Grunnen til at denne er lettere å få tak i, er at den er godkjent i Norge. Du vil nok ikke få dekket utgiftene. Den koster nesten 5.000 kr pr. flaske. En flaske vil vare ca 1 måned +/- i startfasen. Det jobbes med godkjenning for ett legemiddel uten THC(mindre enn 1%) i Norge.

Utenom dette vil mulighetene være å få fastlegen til å søke om cannabis med mindre enn 1% thc fra Nederland eller Danmark. Tror helst at legemiddelverket vil ha søknadder fra spesialister da sist statistikk viser at de fleste søknader fra fastleger blir avslått.
Får du først en godkjenning fra legemiddelverket ser jeg ingen poeng i å skulle reise til Nederland, da norske apotek kan bestille inn produktene, med noen forbehold.

Det er en veldig lang og dyr prosess, og per i dag, ikke en langvarig løsning. Jeg vil derfor anbefale på det sterkeste å snakke med fastlegen om god medisinering for PTSD først. Føler du lite virkning av SSRI og SRNI preparater, så er det mulig å forsøke benzodiazepines som virker mer beroligende på kroppen, men som har større fare for avhengighet. Håper at denne informasjonen kan hjelpe dere i å ta et fornuftig valg. Cannabis bør per i dag være en siste mulighet. Om 1-2 år vil nok denne prosessen være mye lettere.
Sist endret av Himmelfareren; 20. desember 2018 kl. 15:49.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Lol. Det å få utskrevet sativex på dette grunnlaget skjer ikke, bare til å legge fra seg den ideen med en gang. Jeg tror så få som ingen leger skriver ut noen cannabis preparater. Skulle gjerne sett nøyaktig hvor mange som fikk utskrevet sativex i 2017, det kan ikke være mange.

Har weed i det hele tatt noen dokumentert effekt mot ptsd?
Du kan få det utskrevet av lege i Nederland, siden det er innenfor Schengen er det gyldig i Norge også. Kamerat av meg drar ned jevnlig, han pleier å si at han får eget «pass» til cannabisen. Man må bare huske og gå på rødt gjennom tollen. Sikkert noen der ute som har noe kildehenvisning eller har bedre kjennskap til temaet enn meg, men er nå det jeg har blitt fortalt. Har røyket produktet selv også, potente greier selvom THC-prosenten ikke nødvendigvis er skyhøy.
Sitat av The Tripster Vis innlegg
Hei. Jeg har ptsd å tenkte meg nedover til Nederland for å få cannabis på resept dær. Så lurte jeg på om noen har erfaring med dette, å kunne forklart meg litt hvordan det gjøres? Hvordan jeg får resepten og litt om turen over tollen? Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Du må ha godkjenning fra legen din i norge også om du er norsk.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, har gjort dette i 4 år.

Lege i nederland krevde erklæring fra norsk spesialist med anbefaling om å prøve cannabis, og en hvilken som helst lege i norge må lage et skriv om at det er nødvendig for deg å få med for 1 mnd om gangen. (ellers får du bare 1 uke, dette er til tollen i norge)

Lege i nederland skriver resept, bestilling tar 3 dager til apotek (ferskvare), reise, opphold, og legemidler må betales selv. Hvis du er flink med flybilletter, hostel, osv, kan det koste så lite som 800,- pr tur, pluss cannabis (ca 70,-/g). Du får med dokumenter til tollkontroll fra legekontoret, men du kan selvfølgelig gå på grønt. Bare sørg for at du har resepten, tolldokumentet, og skrivet fra legen om 1 mnd.

Anse det som et hvilket som helst legemiddel som krever ekstra dokumentasjon. Hvis du ikke skal bruke det til å ruse deg, skal du ikke ha dårlig samvittighet for å "lure systemet", systemet er laget for å åpne for rettferdig behandling i land der molbolover står i veien for likeverdig helsehjelp.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme som over: Forresten har jeg prøvd å søke om å få hente på norsk apotek, men det er MYE dyrere enn å hente selv i nederland.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Lol. Det å få utskrevet sativex på dette grunnlaget skjer ikke, bare til å legge fra seg den ideen med en gang. Jeg tror så få som ingen leger skriver ut noen cannabis preparater. Skulle gjerne sett nøyaktig hvor mange som fikk utskrevet sativex i 2017, det kan ikke være mange.

Har weed i det hele tatt noen dokumentert effekt mot ptsd?
Vis hele sitatet...
Er flere som får Sativex men på et annet grunnlag. Er jo en alternativ MS medisin.
Du har nok manglende kunnskap rundt hvor mange leger som skriver ut dette, men jeg er helt enig i at pdd. bør folk heller prøve mer tradisjonelle medisiner.

Ja det har dokumentert effekt, men manglende kliniske undersøkelser i EØS land enda.