Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 23253
Det virker faktisk veldig tiltalende å melde seg inn i Altsomer for så å gi pengene til formål eller organisasjoner jeg anser som viktigere enn kristendommen.

Om det faktisk blir gjort er én ting, men så lenge man har fast inntekt burde det ikke være noe problem. Eventuelt kan man kjøpe black metal skiver og øl for penga...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjentar dette om og om igjen når det er regelrett feil? Statskirken får dekket budsjettet sitt, det beløpet deles på antallet medlemmer i statskirken og du får et tall som gis til andre trossamfunn per medlem slik at de får like mye relativ støtte.
Vis hele sitatet...
Ja, og nei. Hvis jeg ikke husker feil får Statskirken økonomisk støtte via andre budsjettposter enn kun statsstøtte. Ergo mottar de fremdeles skattepenger fra deg, uavhengig av om du er medlem eller ikke. Slik vil også Statskirken i realiteten få mer betalt pr medlem enn andre religioner. Hovedsakelig bruker man norsk kultur som argument for denne skjevdelingen. Det koster å drive Norges nest største eier av eiendom.
Sitat av Marken Vis innlegg
Ja, og nei. Hvis jeg ikke husker feil får Statskirken økonomisk støtte via andre budsjettposter enn kun statsstøtte. Ergo mottar de fremdeles skattepenger fra deg, uavhengig av om du er medlem eller ikke. Slik vil også Statskirken i realiteten få mer betalt pr medlem enn andre religioner. Hovedsakelig bruker man norsk kultur som argument for denne skjevdelingen. Det koster å drive Norges nest største eier av eiendom.
Vis hele sitatet...
Siterer fra skrivet jeg linket til tidligere i posten:

«For mange tros- og livssynssamfunn utgjør offentlig finansiering hovedgrunnlaget for virksomheten.
Statskirken har 98% offentlig finansiering, mens for eksempel Human Etisk Forbund har 80%.»

Hva offentlig støtte innebærer vet ikke jeg.
Sitat av Marken Vis innlegg
Ergo mottar de fremdeles skattepenger fra deg, uavhengig av om du er medlem eller ikke.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så var ikke Moy imot det utsagnet heller. Han forteller at kirken uansett vil få sitt busjett dekket. Antall medlemmer er med å bestemme hvor mye støtte pr. hode som også skal bli gitt til andre trossamfunn..

Hvis det er slik det fungerer så er jeg faktisk for at flere melder seg ut, slik at vi i frikirker kan få støtte som faktisk dekker litt mer av våre utgifter.De driftes stort sett ene og alene på frivillig arbeid og pengegaver. Menigheter må dekke 80% selv..
Her er eit intervju med han som er kontaktperson i brønnøysundregsiteret.

http://www.gateavisa.no/blekka/ga152...n/152ralt.html
Sist endret av Tosxy; 15. februar 2010 kl. 12:38.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
De har visst også en facebook-gruppe. http://www.facebook.com/group.php?gid=12150945887

Hvordan var det med mailen? Ble den sendt, og fikk den som sendte evt svar?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mullah Vis innlegg
Hvordan var det med mailen? Ble den sendt, og fikk den som sendte evt svar?
Vis hele sitatet...
Hehe, typisk nFF. "Hæ? Var det ikke noen som skulle lage treff/TG-rekke/whatever?"

Har sendt e-post nuh, med de to åpne spørsmålene jeg fant i tråden: Aldersgrense og Pengeoverføring (når, annen info), og avventer svar.
Dette har gått meg hus forbi!
Er meldt ut av statskirka for lengst, men har ikke sett etter et alternativ ettersom jeg tror på alt og ingenting.
Så "alt som er" må passe meg utmerket, særlig ettersom jeg kan gi pengene til hvilken humanitær hjelpeorganisasjon jeg vil

Håper du faktisk får svar, Jonta.
Ingen andre som har turt å melde seg inn?
Sist endret av Grimdoc; 23. februar 2010 kl. 00:23.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ingen andre som har turt å melde seg inn?
Vis hele sitatet...
Vel, saken er det, at om dette viser seg å være Kaptein sortebill som sitter på den andre siden av havet, så hadde det vært urimelig kjipt av oss å pumpe ut alt av info om oss selv til han uten at vi vet at opplegget faktisk funker. Det er vel den fornuftigheten vi har vokst opp med som gjør at ingen har gjort noe ut av det enda; " Om det virker for godt til å være sant, ja så er det for godt til å være sant", for det er jo tilsynelatende oppmerksomhetsvekkende at ingen har postet noe bekreftende enda. Vi får se, en eller annen gang i nærmeste fremtid kommer en tullskalle til å spytt ut alt av personalia til dem, og om han mot alle odds faktisk får pengene får vi iaffal bekrefta om folka er genuine eller ikke.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Vel, saken er det, at om dette viser seg å være Kaptein sortebill som sitter på den andre siden av havet, så hadde det vært urimelig kjipt av oss å pumpe ut alt av info om oss selv til han uten at vi vet at opplegget faktisk funker. Det er vel den fornuftigheten vi har vokst opp med som gjør at ingen har gjort noe ut av det enda; " Om det virker for godt til å være sant, ja så er det for godt til å være sant", for det er jo tilsynelatende oppmerksomhetsvekkende at ingen har postet noe bekreftende enda. Vi får se, en eller annen gang i nærmeste fremtid kommer en tullskalle til å spytt ut alt av personalia til dem, og om han mot alle odds faktisk får pengene får vi iaffal bekrefta om folka er genuine eller ikke.
Vis hele sitatet...
De får jo ikke mer personalia enn du gir dem.
Navnet ditt og kontonummeret ditt er ikke særlig sensitiv informasjon, ettersom de sannsynligvis kan hentes fra ansre steder.
Kan nevne at jeg har sendt utmeldelse til Statskirken for noen dager siden, og med en gang jeg mottar bekreftelse på det skal jeg melde meg inn i Alt som er. Alt jeg har lest om Alt som er virker seriøst nok.

Grimdoc: man må jo gi navn, personnummer og adresse. Kontonummer kommer vel i andre omgang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Viva La Opium:
Hvordan gikk det?
Sitat av lsrr Vis innlegg
Viva La Opium:
Hvordan gikk det?
Vis hele sitatet...
Har fortsatt ikke mottatt noen bekreftelse fra kirken på at jeg er utmeldt, men det er jo knapt nok to uker siden jeg sendte utmeldelsen, så det tar nok noen dager til.

Hvis jeg ikke husker feil må man melde seg inn i Alt som er før 31. mars for å motta pengene for det året man er i nå, så jeg kommer uansett til å gjøre det før den datoen, uavhengig om jeg har mottatt bekreftelse på utmeldingen eller ei.

Skal uansett holde dere oppdatert.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Har fortsatt ikke mottatt noen bekreftelse fra kirken på at jeg er utmeldt, men det er jo knapt nok to uker siden jeg sendte utmeldelsen, så det tar nok noen dager til.

Hvis jeg ikke husker feil må man melde seg inn i Alt som er før 31. mars for å motta pengene for det året man er i nå, så jeg kommer uansett til å gjøre det før den datoen, uavhengig om jeg har mottatt bekreftelse på utmeldingen eller ei.

Skal uansett holde dere oppdatert.
Vis hele sitatet...
Takk for at du er "prøvekanin"
Skal melde meg ut/inn om du får cash.
Sist endret av Turbolego; 2. mars 2010 kl. 21:09.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Har fortsatt ikke mottatt noen bekreftelse fra kirken på at jeg er utmeldt, men det er jo knapt nok to uker siden jeg sendte utmeldelsen, så det tar nok noen dager til.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk utmeldingsattesten samme uken jeg sendte brev til Kirkerådet. Meldte meg så inn i Alt som er. Etter å ha fylt ut skjemaet og sendt det inn fikk jeg beskjed om at de skulle ta kontakt, dette er nå litt over en uke siden. Håper da dette er legitimt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har også fått utmeldingsattesten, og meldt meg inn i Alt som er, har ikke fått svar enda, men skal holde dere oppdatert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Som Viva la Opium har jeg også fått erfare at altsomer ikke er de raskeste til å besvare e-poster, jeg sendte 23. februar, og fikk svar for to dager siden:
Aldersgrensen for å melde seg ut eller inn av trossamfunn er 15 år.
Det kan ta litt tid før penger blir overført. Det skyldes at det
offentlige gir tilskudd til de som var medlemmer før 31.12 og dermed
kommer man på etterskudd. Pengene overføres i cash.
Vis hele sitatet...
"Overføres i cash" tipper jeg betyr "overført til konto".

Jeg har nå sendt inn søknad om å få melde meg inn i altsomer.
er ikke noen som har reagert på at dette kan ver skam? i og med at du sender inn personnummer, har ikke lest så mye om de, men bedre føre var:P skal teste å melde meg inn selv om jeg er medlemm i statskirka. Hvordan melder man seg inn i statskirka igjen om man har meldt seg ut tidligere?
Kjempegod forretningsidé

Kirkeskatten er 800kr. Det betyr at per innmelding (og hvor de innmeldte melder seg ut av statskirken eller eventuelt andre trossamfunn som får din kirkekvote) mottar de 800 kr og gir 500,- av dem tilbake til medlemmet.

300,- per medlem, og med en såpass smart løsning som frister mange til å ta i mot 500kr tipper jeg de har en god månedslønn. Ser at de er en nonprofittorganisasjon. Hvorfor gir de ikke mer enn 500kr tilbake? Tror neppe administrasjonen koster 300,- per medlem.

http://www.proff.no/proff/search/com...&org=989349627
http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=989349627
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Beklager bumpen, men er det noen som har sett noen penger fra Alt som er enda?
Meldte meg inn i Altsomer for litt over ett år siden, har ikke sett noen penger ennå.
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
Meldte meg inn i Altsomer for litt over ett år siden, har ikke sett noen penger ennå.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt noe fishy med hele organisasjonen. Sendte en del eposter til dem etter ikke å ha mottatt noe informasjon fra dem. Etter en lang stund fikk jeg en mail tilbake der de sa "det snart kommer mer informasjon" osv. Nå har det gått lang tid og har enda ikke hørt noe fra dem.

I beste fall betyr dette bare at "alt som er" er drevet av suppegjøker som ikke har orden på sakene sine. I verste fall kan det bety at det er en finurlig svindel, der de casher inn for alle som melder seg inn, samtidig som de sitter på personlige opplysninger om alle medlemmene sine.

Noen her som faktisk har vært mottatt noe fra dem?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Conseal Vis innlegg
Noen her som faktisk har vært mottatt noe fra dem?
Vis hele sitatet...
Da er det jo gått en stund. Ingen som har fått noe?
Jeg har ikke mottatt noe. Har fått bekreftelse på at jeg er meldt inn osv. Får se om det ikke skjer no utpå nyåret, kanskje.
Å melde seg ut av statskirken er en god ide, men å melde seg inn i alt som er? Virker jo som de bare tar pengene selv.
Statsreligion er patetisk og totalt idiotisk.

Men husk at hvis du melder deg ut av statskirken, mottar kirken fremdeles støtte for deg, du må melde deg inn i noe annet for at kirken ikke skal sløse bort dine penger.
Sist endret av henrikxt; 14. september 2010 kl. 15:23.
Jeg hadde samme ide i sin tid men jeg ville ikke gjort noe så amatørmessig som dette.

Poenget er at man kan melde seg ut av statskirken, som jeg selv har gjort, men støtten fra staten ditt medlemskap gav vil fremdeles gå til kirken hvis du ikke melder deg inn i ett nytt statsgodkjent trossamfunn.

Så du kan melde deg ut av kirken men de får fremdeles skattepenger i ditt navn om du er ateist eller agnostiker. For du må være innen et alternativt trossamfunn til kirken for å få deres støtte..
Noen bedre måte å melde seg ut av Alt Som Er en å veksle mails med dem? De svarer tydeligvis ikke.
▼ ... flere år senere ... ▼
Kan jo oppdatere denne tråden, jeg har hvert fall ikke hørt et knyst fra «Alt som er» siden jeg ble registrert som medlem, og dermed ikke mottatt noe som helst penger.

I forbindelse med at jeg holder på å registrere meg i et nytt livssynssamfunn er et av kravene at man ikke er registrert noe annet sted, så jeg ringte til Brønnøysundregistrene (tlf.: 75 00 75 00) for få tilsendt oversikten. Det positive er at jeg fortsatt er utmeldt fra Den Norske Kirke, det negative er jeg at fortsatt er medlem av «Alt som er».

Derfor har jeg sendt en mail til «Alt som er» hvor jeg ber om å bli meldt ut, samtidig som jeg har etterspurt de 2500 (5 år x 500,-) utestående kronene. I og med at nettsidene deres er nede spørs det om jeg får svar.

Er det noen andre som har fått til å melde seg ut av «Alt som er»? Og er det egentlig noen som har fått penger?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Er det noen andre som har fått til å melde seg ut av «Alt som er»? Og er det egentlig noen som har fått penger?
Vis hele sitatet...
Pass på å få utmeldingsattest.
Konseptet er fortsatt rimelig genialt, lurer på hvorfor de ikke utbetaler pengene
Indeed merkelig... Hadde vel ikke fått med nok freakere til å lage noen seriøs løsning som dette? Kanskje til og med freak.no kunne vært med som host, brukt "fri og åpen diskusjon" som slagordet til "religionen". Hvis utbetalingen for medlemmer av en religion er på 800 kroner bør det jo gå an å utbetale 6-700 til hvert medlem, og får nok folk høre om det kan man jo fort få ~1000 medlemmer? Totalt 100.000-200.000 ekstra kapital til drift av servere og staff hadde vel ikke gjort noe.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Nei, fra spøk til alvor, dersom jeg melder meg ut av statskirken, mister jo den norske statskirken penger som de bruker på f.eks. restaurering av kirker, no?
Vis hele sitatet...
Neida, de får støtte som ikke er basert på antall medlemmer.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Konseptet er fortsatt rimelig genialt, lurer på hvorfor de ikke utbetaler pengene
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke betaler det ut, er jo konseptet enda mer genialt for han som skapte det
de sier du får 500,- men fra hvor kommer disse 500,- fra? er det noen slags medlemsgebyr eller noe som ikke blir nevnt her?
Sitat av knutazz Vis innlegg
de sier du får 500,- men fra hvor kommer disse 500,- fra? er det noen slags medlemsgebyr eller noe som ikke blir nevnt her?
Vis hele sitatet...
Tilskudd fra stat og kommune. En sats basert på tilskuddene til Den norske kirke fordelt på antall medlemmer de har.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Er det noen andre som har fått til å melde seg ut av «Alt som er»? Og er det egentlig noen som har fått penger?
Vis hele sitatet...
Om (når) du ikke har fått svar på en stund er neste steg å ta kontakt med fylkesmannen om å bli fjernet fra listen deres.
Takk for tipset, Mullah, e-post-adressen som var benyttet tidligere (post@altsomer.no) funker tydeligvis ikke.
Sitat av hammondB3 Vis innlegg
Vær så snill å ikke komme med løgner. ALLE har mulighet til å bli gravlagt på kristen jord, og det holder lenge at en av partene er medlem i statskirka for å gifte seg i kirka.
Vis hele sitatet...
Hvis man er medlem av kirka, er selve begravelsesseremonien gratis. I Norge er det strenge regler på hvor folk skal gravlegges, så man ser jo felles gravlunder hvor både muslimske og kristne gravskikker brukes men på adskilte sektorer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dette har gått meg hus forbi, men «Alt som er» skal visst ha blitt tvangsslettet, og må/måtte i tillegg betale tilbake støtten de har mottatt. Dette er gledelige nyheter, da jeg ikke har klart å melde meg ut. Har sendt mail til Fylkesmannen i Oslo/Akershus for å bekrefte at jeg ev. ikke er medlem der lenger, da jeg kun får informasjon fra 2015 hos Brønnøysundregistrene.