Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4025
Hei,

Jeg kan starte med å si at jeg allerede har lest en del på forumer om saken allerede, og har blitt litt klokere, men vil gjerne høre med dere også.

Saken er den at jeg har røyket weed i ca 5 år og har nylig (3 måneder) begynt å få hjertebank og supernoia hver gang jeg røyker. Det startet da jeg røyket en gang jeg var veldig stresset og hadde dårlig tid og skulle kjøre rett etterpå. Etter den gangen har nesten hver eneste gang vært slik. Jeg tar noen trekk og begynner å kjenne effekten, men effekten ligner ikke i det hele tatt på slik den var før. Nå går hjertet like fort som når jeg jogger og jeg tenker veldig på hvordan folk oppfatter meg og hva de tenker om meg og hva jeg gjør. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg følte det sånn, men gjorde research og fant ut at det er symptomer på sosial angst.

Her startet brikkene å falle på plass. Jeg har gjennom halvparten av ungdomsskolen og videregående følt meg utilpass i sosiale situasjoner (spesielt på skolebenken, skulket masse). Siste året av videregående var jeg veldig lykkelig, jeg hadde jobb, penger, kjæreste og nesten ingen bekymringer. Så dumpet kjæresten min meg og jeg kjente på depresjon for første gang, det gikk dager uten at jeg spiste nesten og gjorde absolutt ingenting. Dette ble senere akkompagnert av masse stress tilknyttet den økonomiske situasjonen jeg befant meg i, hvor jeg skyldte masse penger til foreldrene mine og slet med å betale tilbake.

Nå er jeg skråsikker på at jeg har lidd av sosial angst i ca 4 år og skal starte å takle problemet (tar imot alle råd), men dette stoppet meg ikke fra å ha en god rus når jeg røyket. Når jeg røyket før var det som om jeg ikke hadde noen bekymringer og bare kunne stenge meg ute av omverdenen i noen timer, nå er det stikk motsatt, nå kommer det masse tanker om stress, bekymringer og dårlig samvittighet samt. angstproblemene mine, alt har bare blitt verre.

Noen som kan forklare hvorfor jeg opplever det sånn hver gang jeg røyker, altså at symptomene på sosial angst bare blir verre når jeg ruser meg? Noen gode råd/tips? Burde jeg slutte helt med weed å få livet mitt tilbake på plass og føle meg glad før jeg rører det igjen?

Håper på svar
ny/dårlig weed?
Trådstarter
4 0
Sitat av En deling Vis innlegg
ny/dårlig weed?
Vis hele sitatet...
Nei desverre, hadde vært en grei løsning på problemet isåfall
Har ingentingen med weeden å gjøre, jeg har hatt nogenlunde samme reaksjon men fortsetter fordet, dum som jeg er.
Har ikke funnet noen kur for dette for meg selv enda så kan desverre ikke bidra med noe spesielt utenom at du må fortsette å presse deg selv utenfor komfort sonen din i sosiale situasjoner og lære deg og håndtere de.

Lykke til..
Trådstarter
4 0
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har ingentingen med weeden å gjøre, jeg har hatt nogenlunde samme reaksjon men fortsetter fordet, dum som jeg er.
Har ikke funnet noen kur for dette for meg selv enda så kan desverre ikke bidra med noe spesielt utenom at du må fortsette å presse deg selv utenfor komfort sonen din i sosiale situasjoner og lære deg og håndtere de.

Lykke til..
Vis hele sitatet...
Takk! Du og
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har ingentingen med weeden å gjøre, jeg har hatt nogenlunde samme reaksjon men fortsetter fordet, dum som jeg er.
Har ikke funnet noen kur for dette for meg selv enda så kan desverre ikke bidra med noe spesielt utenom at du må fortsette å presse deg selv utenfor komfort sonen din i sosiale situasjoner og lære deg og håndtere de.

Lykke til..
Vis hele sitatet...
Tror du på det du sier at det ikke har noe med Cannabis å gjøre? For så at du nevner hvor dumt det er å forsette?
Du har ikke tenkt på at kuren ville vært å avslutte med Cannabisen til man eventuelt føler seg ok som den man er isteden for å maskere det med rus?
Sitat av Patricia Vis innlegg
Tror du på det du sier at det ikke har noe med Cannabis å gjøre? For så at du nevner hvor dumt det er å forsette?
Du har ikke tenkt på at kuren ville vært å avslutte med Cannabisen til man eventuelt føler seg ok som den man er isteden for å maskere det med rus?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke VogueCig mener at angsten ikke har sammenheng med bruk av cannabis, men heller at det ikke er dårlig weed som er problemet.
Fra min erfaring virker det som at visse tankemønstre lettere kan utvikle seg negativt når man røyker jevnlig. Til slutt kan det ta over totalt. Noen opplever det aldri, men jeg har hatt venner som har sluttet med det for grunner som at det ga dårlig selvfølelse, negative tanker, etc i sosiale situasjoner. Altså, mye av det du beskriver.
Dårlig psykisk helse er nok det som gjør enn mest sannsynlig for å utvikle det, men stress og ung alder er nok også noe som gjør det mer risky. Om man er mer innadvendt av seg fra før tror jeg også har noe å si. Jeg er personlig ganske utadvendt og tror det har hjulpet meg fra å falle helt i det tankemønsteret selv. Føler meg tvert imot ofte litt mer selvsikker på det jeg sier i sosiale sammenhenger når jeg er fjern, så lenge jeg ikke prater helt lok da. Da syns jeg bare jeg er teit, men tross alt litt morsom noen ganger, kanskje.
Tror du burde ta deg en god pause i en god del måneder. Se om livet og humøret ditt blir bedre. Hvis du om noen måneder føler det er lettere å sosialisere kan du alltids prøve det en sjelden gang for å teste at det ikke "trigger" angsten. Hvis det gjør det, tror jeg du bør holde deg helt unna. Eventuelt vente noen år. Sosial angst er tross alt mulig å bli frisk av. Lykke til hvertfall.
Sist endret av dazezone; 20. november 2014 kl. 04:06.
Har opplevd dette selv, men har kommet over det av meg selv. Jeg opplevde dette mest når jeg hadde bygd opp høye nivåer av thc etter flere måneder. Ofte etter 1 dags pause kunne dette slå ut da thc'en slår ut hardere enn det man er vant til.

Tror det kan ha blitt verre med årene fordi du ikke er like kjapp i hodet som for 5 år siden. Jeg vet ikke hvordan livssituasjon du er i nå. Men man er gjerne i mye flere sosiale situasjoner, mens man går på skole. At du ikke er like sosial nå og har et høyt nivå av thc i kroppen kan være årsaken. Realiteten av det å bli voksen og nedturer i forhold og økonomi kan også påvirke dette i forhold til at du blir i dårlig humør. Men i bunn og grunn så trenger ikke humøret ha noe påvirkning på å klare å fungere sosialt. Daglig weed smoking fører ofte til at man stenger seg litt inne for å ikke bli tatt osv. Det kan rett og slett minske dine sosiale ferdigheter gradvis i løpet av perioden du har røkt til det har nådd sitt klimaks. Viktig å puste dypt gjennom nesa når du opplever denne angsten, mange anspenner seg og glemmer og puste ordentlig. Se personene rundt deg inn i øynene, pust, prøv å hold roen og energien oppe mens du er i sosiale situasjoner. Gi faen i hva andre tenker, in the end så spiller det ingen rolle.

De aller fleste opplever nok angst i forskjellige sammenhenger, tror ikke det er noe unormal og vits å henge seg opp i. Det er faktisk litt sunt og være skeptisk og føle ubehag rundt enkelte mennesker. Nordmenn har jo en tendens til å være litt kalde og skeptiske. Er jo en grunn til at Alkohol ofte blir konsumert i sosiale sammenhenger.

Kanskje du også har noen mennesker rundt deg som påvirker deg til å få denne angsten. Kanskje det er underbevisstheten som forteller deg at den er lei av denne røykingen? Og i bunn og grunn om du ikke får noe ut av dette lenger så må du veie vinninga opp i spinninga. Vaner henger ofte igjen, men er kanskje på tide å ta kontroll når det ikke er kult lenger.
Ofte er det ikke gjort over natta, men det går lett ann og endre handlingsmønster over litt tid.

Lykke til! =)
Sitat av VogueCig Vis innlegg
Så dumpet kjæresten min meg og jeg kjente på depresjon for første gang, det gikk dager uten at jeg spiste nesten og gjorde absolutt ingenting. Dette ble senere akkompagnert av masse stress tilknyttet den økonomiske situasjonen jeg befant meg i, hvor jeg skyldte masse penger til foreldrene mine og slet med å betale tilbake.

Burde jeg slutte helt med weed å få livet mitt tilbake på plass og føle meg glad før jeg rører det igjen?
Vis hele sitatet...
Du svarer etter min mening på dine egne spørsmål her.

Cannabis forsterker sinnstilstanden din. Om du har underliggende
angst og en stressende hverdag (utover det normale) så vil dette
gjerne melde seg under rusen.

Jevnt bruk kan dessuten gi litt "tåke" også når man ikke er ruset -
noe som sannsynligvis gjør det ekstra vrient for deg å få oversikt og
kontroll over de problemene som gjør deg stresset og urolig.

Jeg ville altså nyktret opp, lagt kortene på bordet for deg selv, og
hamlet opp med problemene i tur og orden. Når du først er i gang
er det ikke nødvendigvis så veldig vanskelig.

Har selv hatt problemer relatert til økonomi som kunne synes
uoverkommelig, men tar man først et steg i riktig retning vil man
skjønne at "monsteret" ikke er så stort og farlig likevel. Det er også
lettere å be andre om hjelp hvis man selv ser løsninger.

Selv om terskelen for å be om hjelp kanskje er høy, vil du forhåpentligvis
merke at folk er mer enn villig til å hjelpe når det kommer til stykket.
Bare det å prate med noen om problemene kan være nok til å føle seg
litt mer ovenpå situasjonen.

"Have no fear!"
Tror nyktring er svaret. Det er jo ikke noe gøy å røyke om man bare blir angstfull av det heller?

Hvis du på død og liv absolutt skal røyke - så se an situasjonen på forhånd. Røyk alene eller sammen med gode venner som vet du at har en tendens til å bli litt stressa etter du blir høy. Mye av problemet tror jeg er at du blir stresset i sosiale situasjoner når du sjøl ikke føler deg komfortabel. Og når du er høy med hjertebank føler du deg ikke spesiellt avslappa eller sosial. Ikke røyk større mengder. Det er også forskjell på weed. Neon strains er så å si "noia-frie", og gir mere smooth rus uten for mye rastløshet eller hjertebank.

Ellers er det vanlig med pulsøkning i minuttene etter man blir høy. Fokuserer man voldsomt på dette - så blir det garantert værre, når man har et overanalytisk sinn, som kan komme med cannabis-inntak. Hvis du røyker alene, eller med en god venn, kan du prøve å gjøre yoga øvelser - eller strekke kroppen. Få litt hardhent massasje etc. Beveg deg, dans, strekk kroppen, ta pushups, rydd kåken etc første perioden etter at du har røyket. Da vil du få utløp for mye av rastløsheten. Det er også mere i harmoni med høyere puls. Å sitte bom stille med høy puls - gir ingen rolig følelse. Sett på noe guidet meditasjon el.l. etterpå.
Sist endret av Bearass; 20. november 2014 kl. 17:08.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Tror du på det du sier at det ikke har noe med Cannabis å gjøre? For så at du nevner hvor dumt det er å forsette?
Du har ikke tenkt på at kuren ville vært å avslutte med Cannabisen til man eventuelt føler seg ok som den man er isteden for å maskere det med rus?
Vis hele sitatet...
Jeg maskerer ikke hvem jeg er med rus, jeg blir ikke en annen person om det var det du trodde skjedde når man røyker cannabis.
Foruten så har jeg prøvd å slutte, 1.5 år sluttet stoppet jeg opp, uten noen røyking i det heletatt.

Eneste forskjellen jeg merket var vel at hverdagen fløyt litt bedre og det var lettere og stokke tankene,.. Utover dette har jeg hatt fler forsøk med å slutte å røyke i perioder og se om det hjelper men det gjør det ikke.
Jeg antar at det var Cannabis som trigget det, for jeg var ikke slik før jeg begynte og røyke, værtfall ikke i samme grad.(var allerede redd for å snakke offentlig i klassen og fremføre osv)

Har dermed slått meg ganske med ro med at det er et problem jeg har uansett hvordan jeg vrir og vender på det og jeg må bare jobbe og jobbe med i forskjellige sosiale settinger.
Sist endret av Isrsxd; 20. november 2014 kl. 19:19.
Ikke røyk så mye når du først gjør det. Angst er på en måte en ide som forplanter seg og plager deg ved senere anledninger (jeg er ikke helsepersonell, men det er slik jeg oppfatter det). Fikk en gang hjertebank ut av det blå, så begynte det å komme masse tanker om hjertehelse, infarkt osv. Sliter en del med det for tiden. Når du kjenner at du får angst, så er det viktig å fokusere på noe enkelt, og få kontroll over pusten.

Ønsker deg lykke til. Hver gang du får tanker om angst/negative tanker i sosiale sammenhenger, ikke fokuser på dem, gjør noe annet. Bruk logikk til å kjempe fryktfølelser!
Trådstarter
4 0
Tusen takk til alle som svarte i tråden Mye gode råd jeg skal ta til ettertanke og følge! Blir vel en god pause nå, så får jeg ryddet opp litt før jeg eventuelt prøver igjen
Hei! Så leit at du sliter med angst da du røyker, som mange sier kan det være lurt med en pause/ mer sporadisk bruk.

Jeg utviklet også en angst som du beskriver etter en periode med veldig mye røyking. Siden stort sett alt jeg har som kan krype og gå av kompiser liker å røyke så jeg det ikke som noe alternativ å slutte helt, men røyker mindre nå en før.

En løsning som har funket for meg er å tenke nøye over hvor jeg røyker, ikke bli med på trekk rett før jeg skal gå hjem, fyre på steder hvor vi er sikre på at vi får være i fred uten forstyrrelse fra andre og man slipper å tenke på politiet. Får fortsatt litt noia og angst, men opplever dette som mye mindre og har fortsatt gode opplevelser med å røyke. Om dette ikke funker for deg er det best å kutte helt, men dette er noe du må bestemme selv.

Lykke til.
Hei VogueCig.

Kudos for at du tar dette opp.

Her er det ingen fasit på hva som kan være årsaken eller løsning på problemet ditt.


For å finne litt mer ut av årsaken er det greit med litt mer info.
- Hvordan setting er du i når du røyker? Hjemme hos kompisser? Hjemme hos deg? Røyker du alene?
- Hvordan er du mentalt når du kjenner du får "crave"?
- Har du hatt vanskeligheter for å ta mentale eller følelsesladde avgjørelser?

Mvh Xizt
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har mye erfaring med hasjpåført angst. Det slo ut til de grader for meg, helt plutselig, etter mange års røyking. Ekstrem hjertebank, destruktive og irrasjonelle tanker, spenning i muskler, vondt i ledd og kvalme. Ødlegger all glede med turen. For meg var det ikke nødvendigvis sosial angst, hvis jeg var alene hadde jeg angstfylte tankerekker også.

Mitt tips er også pause, og neste gang du skal røyke må du prøve å røyke så lite som mulig. Hvis du ikke får funk røyker du så lite som mulig igjen. Etterhvert kan du øke dosen hvis du føler det går fint.

Dette har ihvertfall hjulpet meg, men jeg har vel innsett at jeg aldri kan røyke slik som jeg gjorde før igjen. Har hatt minimal hjelp av å heller røyke indica. Men jeg er ganske interessert i å prøve noen strains med veldig høyt CBD-innhold. Er ganske sikker på at det er THC som gir meg angst.
Sist endret av Olympic; 30. november 2014 kl. 09:46.