Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3438
Hei sann!

Jeg er en gutt på 16 som har fått tilbudet om å røyke hasj til helga.
Jeg har aldri vært borti noen rusmidler før (utenom alkohol).
Jeg har dog lest litt på nett, og sett en dokumentar om cannabis.
Jeg har ingen sykdommer, hverken fysiske eller psykiske så vidt jeg vet, utenom astma.

Røykinga vil foregå hjemme hos kompisen. Meg, han og to venner av han jeg ikke kjenner. Med andre ord, et ganske så trygt miljø.

Så, til spørsmålene. Jeg har veldig lyst til å prøve hasj. Vil dere anse en 16-åring som "voksen" nok?

Vil det feste seg en merkbar lukt i klær/hud?

Hva er sjangsene for at jeg ender opp med trynet nedi dass resten av kvelden?

I følge det jeg har lest vil rusen vare i 4-5 timer. Stemmer dette?

Takk for alle svar!
Sitat av And O' Nymm Vis innlegg
Jeg har ingen sykdommer, hverken fysiske eller psykiske så vidt jeg vet, utenom astma.

Vil det feste seg en merkbar lukt i klær/hud?

Hva er sjangsene for at jeg ender opp med trynet nedi dass resten av kvelden?

I følge det jeg har lest vil rusen vare i 4-5 timer. Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Du har astma, det er derfor ikke så smart å trekke inn masse røyk, men har også lest det motsatte, at det kan hjelpe veldig.

Begynte selv veldig mye tidligere, og har ikke opplevd noe negativt.

Lukten vil feste seg mye mindre enn sigaretter. Det du må være obs på er røde øyne. Det finnes også øyedråper som funker hvis du har veldig noia.

Rusen vil vare 2-3 timer, max 4 hvis weeden er av ypperste kvalitet.

Muligheten for badtrip er alltid der, ta to-tre trekk og vent ti minutter. Røyk mer hvis du føler deg bra og vil forsterke rusen litt.

Husk for all del masse MAT og DRIKKE!! Du blir veldig sulten(!), og du merker ikke at du blir mett. Maten smaker også sinnsykt bra! Er 16 selv og spiste en 1,2kg grandiosa helt alene forleden.
Husk at det er fullt mulig at du ikke får noe rus i det hele tatt. Jeg trakk vel 0,5 gram weed på rappen andre gangen jeg røyka, uten å få noe rus i det hele tatt. Tredje gangen kom den dog Men ta det rolig, for hvis du er en av de som får rus første gang kan 0,5 gram gjøre deg helt på trynet. Kos deg
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det du må være obs på er røde øyne. Det finnes også øyedråper som funker hvis du har veldig noia.
Vis hele sitatet...
For det første, takk for utfyllende svar! Også, hvor lenge vil øynene være røde? Søkene mine ga utrolig varierende svar, alt fra flere timer etter rusen var over, til folk som ikke fikk røde oyne i det hele tatt. Det varierer vel veldig fra person til person, i guess.

Kan jeg bare stikke innom apoteket og kjøpe de første øyendråpene jeg får øye på? (no pun intended)
Ang. de røde øynene, så er det veldig varierende, ivartfall ut ifra mine erfaringer, så jeg tør ivartfall ikke gi deg et svar, men det går som regel bra om du venter en 3-4 timer før du går hjem (etter du har røykt) noe jeg regner med du gjør, så 'lærer' du selv når det er greit og gå hjem etter hvert som du evt. røyker mer.
- Om det er den veien du velger og gå

Commendatore - 'Du er ikke voksen før du er barneslig' Men kor skal vi plasere deg ? ..
(om du velger og svare, ta det på PM oki?)
Sist endret av WhyNot!; 6. desember 2011 kl. 19:48.
Crabmans' guide for førstegangsrøykere/nybegynnere

Legger ved en tråd jeg lagde for en stund siden, som jeg tror du kan dra nytte av.
Astma er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har selv ganske sterk astma og røyker rett som det er. Har alltid medisin med for sikkerhets skyld.
Har to venner med astma som ble sengeliggende i 2-3 dager etter å ha prøvd for første gang. Jeg ville anbefalt deg å la være hvis du sliter med det, eller i det minste ha inhalator i bakhånd.
16 var for ungt i midt tilfellet, men det varierer sterkt fra person til person.

Røyker du med tobakk så vil tviler jeg at man kan lukte særlig med hasj. (Mine foreldre gjorde ihvertfall ikke det )
Og så lenge du begynner smått så blir du nok ikke dårlig, slik som Spirituell foreslo.

Rusen min varer som regel i 30 min - halv time når det gjelder kun en joint, så det varierer fra person til person. Blir litt buzza i et par timer, men vil ikke kalle det rus.
Mange har forresten noen form for psykiske problemer selv uten å vite det, og det er alltids en mulighet for at de kan bli verre etter rus. Så alt med måte!
Angående hasjlukt, er det noe problem egentlig? Tenker da på en joint. Funker det med en tyggis og litt deo, for eksempel?
Sist endret av And O' Nymm; 6. desember 2011 kl. 19:59.
Vil ikke klasifisere deg som heelt voksen enda. Ville nok anbefalt deg å vente til du er 18 år. Ungdom mellom 13-16 er mer disponert for å få problemer av cannabis bruk pga hjernen fortsatt er i utvikling. Du er 16 år så du er nok ikke så stor risko at du får problemer av det, men hvis du absolutt vil gjøre det så følg disse rådene. Jeg er forresten en erfaren bruker som har røyket i 10 år.

1. Var veldig sikker på at ingen kommer dit dere er. Foreldre bør være laaaangt unna!

2. Du vil nok ikke havne med trynet nedi dassen. Du kan spy engang hvis du er uheldig, men man pleier som regel aldri å være dårlig lenge på cannabis. Det verste som kan skje når du røyker er at du blir paranoid. Kanskje du tenker at du slutter å puster eller at hjertet ditt skal slutte å slå. Men dette kan ikke skje! Hvis du får noia prøv å ro deg ned å tenk at det er kun hasjen som gjør det og det er ikke farlig. Ha sjokolade tilgjengelig. Spis det med engang hvis du får noia/blir for fjern. Det hjelper.

3. Hasj lukten vil ikke sette seg særlig hvis du røyker ute eller ut et vindu. Røykes det sigg i rommet vil du nok bare lukte vanlig røyk. Hasj vil lukte svært lite uansett. Er det marihuana det er snakk om så kan det fort lukte av klærne hvis dette er potente greier. Har gått forbi mange som lukter weed. Mange som tror de kan sitte å puffe skunk hjemme uten at andre lukter det av de. De lukte jo det såklart ikke selv.

4. Selve rusen vil nok vare 2-3 timer. Du kan nok merke det i kropen fortsatt 4-5 timer etterpå, men vil si du er ganske grei da.

5. Det er ikke 100% sikkert at du vil bli fjern av en joint siden dette er din første gang. På 4 stykker bør dere minst ha 2 gram. Da kan dere lage 4 jointer. Røyk 2 i slengen hvis dere er 4 stykker. Kan vel anbefale dere og kjøpe 3-4 gram siden det er første gang og det kan hende det ikke er så gode greier. Da har dere 6-8 jointer. 1 sig til 0.5 gram. Ikke hør på de som sier ha 1 gram på en sigg. Lite vits. I de miljøene jeg har vært i har det aldri vært slik og heller ikke nødvendig. 0.5 i en joint blir man alltid fjern på hvis man er 2-3 stykker. I Amsterdam har de ofte 0.2-0.3 i jointene, litt bedre greier der da.

6. RYDD OPP ETTER DERE! Sjekk ALLTID bord, gulv o.l for hasjsmuler. Kast jointsneipen i dass og skyll ned når du er ferdig. Dette er utrolig viktig og ikke bli slapp på dette området. Tro meg, det har jeg vært. Piper som gjømmes må alltid være i en plastpose så det ikke lukter og bør egentlig ikke være i samme hus som noens foreldre i det hele tatt. Ha alltid hasjklumpen i en pose så det ikke lukter og ikke rett i lomma.

7. Greit å ikke ta telefonen hvis du er dødsskev for første gang.

8. Skal du hjem til mamma etterpå. Pass på at det er 2-3 timer siden du sist røyket.

9. Ikke skryt av dette til folk i ettertid. Ikke si det til noen untatt de du røyket med. Snakk med de om dette. Vær nøye på dette. Jeg vet at 16 åringer har utroli vanskelig for å holde kjeft når det gjelder "big news". Et narkorykte er utrolig kjipt. Skal love deg at sånne ting spres som ild i tørt gress. Hvis en av dere 4 sier noe til en utenforstående så er det ganske sannsynlig at alle i deres omgangskrets får vite det. Hør på meg. Eller erfar det selv. Dette er kanskje mitt viktigste råd!!! Hvis dere ikke allerede har snakket til folk om at dere skal røyke i helgen, noe jeg ikke ser bortifra :P

10. Til slutt så vil jeg si at cannabis ikke er et stoff dere skal glorifisere som helt ufarlig. Gjør du dette oftere og oftere bør det gå en varselslampe. Vær klar over at du kan komme til å synes dette er ganske kult. Ikke gjør dette for ofte. Prøv å ikke bli for opphengt i stoffet. Det kan fort føre til daglig bruk. Prøv å bytt samtale evne hvis det i framtida skulle bli litt mye hasjprat.


Vel da trur jeg har fått sagt det jeg vil si. Er det noe annet du lurer på bare spørr =)

Sitat av And O' Nymm Vis innlegg
For det første, takk for utfyllende svar! Også, hvor lenge vil øynene være røde? Søkene mine ga utrolig varierende svar, alt fra flere timer etter rusen var over, til folk som ikke fikk røde oyne i det hele tatt. Det varierer vel veldig fra person til person, i guess.

Kan jeg bare stikke innom apoteket og kjøpe de første øyendråpene jeg får øye på? (no pun intended)
Vis hele sitatet...
Sant. Det varierer. Men ganske enkelt: ikke dra hjem hvis du er rød i øynene.

Spørr om noe som mot tørrhet i øynene. Ellers så er vel kanskje clear eyes bedre. Det selger de på headshops tror jeg. Ikke spørr om Clear eyes på apoteket. Da får du kanskje et rart blikk tilbake.

Sitat av And O' Nymm Vis innlegg
Angående hasjlukt, er det noe problem egentlig? Tenker da på en joint. Funker det med en tyggis og litt deo, for eksempel?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke et problem. Ikke tenk på dette. Bare hvis du har weed

Hvis dere røyker maaaasse hasj innendørs kan det bli litt søtlig lukt av klærne. Så hvis du vil føle deg ekstra trygg så kjør på med deo og tyggis. En fin gåtur hjem vil nok lufte det ut uansett.
Okei,

Jeg føler selv at hasj lukter en god del, særlig røyken som kommer fra jointen når du bare holder den. Men det lukter egentlig ganske godt synes nå jeg, så for min del går det greit, er du redd for pappa og mamma ta med noe deo .

Angående røde øyer så finnes det iikke noe fasittsvar. Noen får det, og noen ikke. Selv får jeg veldig røde øyner, men dette er ca 2-3 timer før det blir vanlig igjen.

Husk vann hvis dere er ute og røyker, en ordentlig kottonmouth er det verste jeg vet! Tine iste blå-agave er også sinnsykt godt i ruset tilstand!

Ellers vil jeg bare si kos deg, hvis du gjør alt riktig, vil jeg tro at du kommer til å få en fin opplevelse !
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Dust! Hasj er ikke sopp el lsd!!Du får ikke no (tur) røyk en feit en og kos deg.
Ferdig snakka!
Vis hele sitatet...
Det var da veldig så sinna da. Hasj kan være veldig potent og kan fint gi deg en "tripp" om du røyker nok.
Vil anbefale å tenke nøye rundt dette, er det nødvendig? Hva kan dette bety videre? osv.. Kos deg i alle fall.
Veldig viktig det som blir nevnt her om og holde kjeft,narko rykte er ikke kult å ha på seg uansett alder. Og får politiet greia på dette her kan helvete være løst pga din lave alder,slikt slår dem ned på(hvertfall her). Personlig hadde jeg venta et par år,prøvde selv for første gang i din alder,men jeg holdt det der til jeg var 23 eller noe i den duren. Og for guds skyld ikke kombiner dette me alkohol i starten,merker selv det blir rimelig intenst selv om jeg er godt innrøyka ps: ikke skriv ting på sms,RING om det er noe dere må prate om! Lykke til på veien skal du ha uansett! Kos dere!
ASTMA?! LA VÆRE!
Etter min erfaring har det praktisk talt ingenting å si om du har astma, om så ikke det er et usedvanlig alvorlig tilfelle. En jeg røyker med har astma, men tar de feiteste trekka jeg har sett.
Husk at nøkkelordet for jomfruturer er folk du stoler på, folk som har "ekspertise" og vet hva du går igjennom, slik at de kan hjelpe og støtte deg igjennom turen om noe går galt.

Jeg forslår at du heller venter til du er med folk du stoler 100% på, slik at du kan føle deg helt trygg, og klarer å fokusere på å nyte rusen, enn hvem/hva/hvordan de andre er. Tro meg, det har mye å si hvem du er med, og det vet jeg mange andre her kan bekrefte.

Men om du tråsser mine råd, husk god mat og drikke, musikk du liker og ikke tenk for mye, og ikke minst, føl deg frem på rusen, og kjør på fordi det er "kult".

Have fun!
Sitat av And O' Nymm Vis innlegg
Røykinga vil foregå hjemme hos kompisen. Meg, han og to venner av han jeg ikke kjenner. Med andre ord, et ganske så trygt miljø.
Vis hele sitatet...
Ville ikke sagt at to ukjente folk er et "trygt" miljø. For all del, det går sikkert bra, men jeg ville tatt det med kun folk jeg kjenner for å være helt ærlig. Som folk sier, man kan bli paranoid, og da er ukjente folk ikke så veldig kult
Prøvde selv for første gang når jeg var rundt 16, har aldri hatt noen negative ringvirkninger for meg. Bortsett fra et par chill kvelder har det heller ikke gitt meg noe spesielt store opplevelser, så det å utsette det til du er eldre er heller ikke noe problem.

Uansett, kos deg
Sist endret av koqftw; 7. desember 2011 kl. 10:45.
Hvis du har lyst, gjør det.
Hvis du er i tvil, ikke gjør det.

Så lett er det.

Har en venn med astma som røyker masse, bare husk å ta med den dingsen dere bruker.
Hvis du har noen allergier kunne det vært lurt å ta en allergipille på forhånd.
ASTMA?! KJØR PÅ!
http://hyggeligundulat.blogg.no
- Mitt liv gjennom bilder i sepiafarger -

Men seriøst.. Jeg har hatt astma størsteparten av livet mitt og kjenner ikke hasjrøyking forverrer situasjonen nevneverdig. Når det er sagt skal det selvfølgelig legges til at røyk i lungene ikke er bra for noen med astma, men jeg mener weed/hasj ikke er spesielt ille for lungene så lenge du ikke blander i for mye tobakk. Dette kommer fra en som blir i dårlig fysisk form flere dager etter festrøyking (noe jeg gjør ytterst sjelden).
Hvorfor spammer du siden din som ikke virker?
Ta med deg Ventolinen, just in case.

Ser sikkert ikke heeelt smart ut der du puster ut bølger med tjukk røyk for så å ta litt astma medisin, men hey, alt er bedre enn astmaanfall mens man er stein, right?
Var selv 13 første ganger jeg prøvde og det åpnet en helt ny verden for meg den gang, så tenkt godt over det. Det ``kan`` friste og prøve andre ting etter hvert men det trenger jo ikke og gjøre det. Har slutta helt jeg no og hadde ikke problemer med det bortsett fra at det fristet og fyre opp en av og til men ikke noe verre for meg i hvertfall
Hei TS! Det er faktisk ikke noe å bekymre seg for. Det er jo alltid litt nerver når man skal gjøre noe nytt, spesielt noe som er "ulovlig". Jeg har selv astma, men det var bare litt kjipt i begynnelsen. Jeg røyker ikke sigaretter, men vannpipe hadde jeg røykt en del fra før av. Det svir gjerne litt, og det er vanskelig å ta større drag. Husk, uansett hvordan dere røyker, joint, pipe, bonge, whatever, du trenger ikke lange drag for å bli stein. Det tar litt lenger tid, men det er verdt det, i og med at du ikke vil få så sår hals. Prøv å holde røyken i 5 sekunder. Ikke mer, ikke mindre. Finner ikke frem link nå, men det er bevist at nesten all THCen er tatt opp innen 5 sekunder, og noe mer vil ikke være vits i.

Min astma har faktisk bare blitt bedre, jeg skal dog ikke skylde det på cannabisbruken min. Jeg har fått bedre medisin og daglig mosjon hjelper utrolig mye. Jeg tror at røykingen bare styrker lungene mine litt, men storrøykere, spesielt om du blander hasjet med tobakk, vil ta skade av det istedet for.

Du blir ikke syk, du burde hvert fall ikke bli det. Jeg har dog opplevd ubehagligheter ved cannabisbruk. Ta så mye du ønsker, men ikke press på fordi du vil vise deg fram eller noe lignende, du vil sovne om du tar for mye. Jeg tok for mye i mine tidligere dager, hvor jeg ble svimmel, og hodet mitt snurret som bare det. Jeg ble dårlig, og sovnet på sofaen ved siden av kompisene mine.

Cannabisbruk er kjent for å lindre smerte og kvalme, derfor bruker mange AIDS/HIV og kreftpasienter cannabis.

Du trenger mat, for du vil munche. Du vil uansett få et ukontrollerbart mat sug. Jeg har flere ganger sagt, fuck it. Trenger ikke noe mat i dag, klarer meg. Så har det gått til helvete. Du trenger ikke snop, men noe saftig. Frukt eller lignende. Siden det er helg, kan du nok rive i en pose chips eller lignende!

Rusen varer forskjellig ut i fra hvordan du inntar THCen. Ved spising kan det ta dager. Ja, jeg sa dager. For meg varte det i ca. 20 timer. Jeg spiste ca. 0,5 g i en cookie, og peaken ved rusen var ca. 45 minutter etter inntak. Rusen var solid og sterk i mange timer fremover, og jeg la meg tilslutt for natten. Jeg våknet, behagelig og rolig. Jeg var fortsatt stein. Jeg var stein langt utover dagen. Øynene mine var røde og tørre, men husk. Rusen "daler" nedover, jeg var ikke super skev gjennom hele perioden. Mot slutten, etter jeg våknet var det en meget mild rus. Fortsatt behagelig.

Du må lage cannabutter eller "firecrackers" om du vil spise det, ikke SPIS bønnen! Du må 'extracte' THCen inn i mat med høyt fettnivå. Eks. smør eller fett peanuttsmør. Du kan så lage kaker eller lignende av smørret.

Vær forsiktig, men kos dere. Husk å rydde opp etter dere, for dette blir lett en uvane. Slik ble jeg tatt!

Enjoy,


- Serenity
Nå vil jeg gi deg det tipset jeg gir til alle førstegangsrøykere. Ettersom du har fått de tipsene du trenger, gidder jeg ikke gå videre inn på dette. Tilbake til tipset; sjokolademelk! Er veldig glad for at jeg hadde dette tilgjengelig på jomfruturen min. Min favorittdrikk når jeg er skeiv. Sjokolademelken smaker godt, i tillegg til at det "smører" halsen rett etter du har røyket, slik at halsen føles behagelig og ren. Prøv tjukk sjokolademelk, ikke litago.

Selvfølgelig er dette en personlig preferanse, men jeg anbefaler deg å prøve.
Sitat av SeReNiiTy Vis innlegg
Min astma har faktisk bare blitt bedre, jeg skal dog ikke skylde det på cannabisbruken min. Jeg har fått bedre medisin og daglig mosjon hjelper utrolig mye. Jeg tror at røykingen bare styrker lungene mine litt, men storrøykere, spesielt om du blander hasjet med tobakk, vil ta skade av det istedet for.
Vis hele sitatet...
Jeg har også astma, og kan være enig i at den ikke har blitt nevneverdig værre (bortsett fra røyking når du er dårlig i hals/lunger, ikke finn på det), Men å påstå at det hjelper er vell litt å ta i? Du får jo mye tjære og sjit i lungene, planten du røyker kan også være sprayet med diverse insektsmidler.

Det er ofte de ulovlige - og skadelige - insektsmidlene som blir brukt fordi disse er mest effektive, og fordi det naturligvis ikke er kontroll på hva man bruker på cannabis-planter pga ulovlighet, vet du ikke hva du røyker
Sist endret av Membranplan; 9. desember 2011 kl. 14:19.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Jeg har også astma, og kan være enig i at den ikke har blitt nevneverdig værre (bortsett fra røyking når du er dårlig i hals/lunger, ikke finn på det), Men å påstå at det hjelper er vell litt å ta i? Du får jo mye tjære og sjit i lungene, planten du røyker kan også være sprayet med diverse insektsmidler.

Det er ofte de ulovlige - og skadelige - insektsmidlene som blir brukt fordi disse er mest effektive, og fordi det naturligvis ikke er kontroll på hva man bruker på cannabis-planter pga ulovlighet, vet du ikke hva du røyker
Vis hele sitatet...
Røyking av cannabis fører vel ikke til tjære i lungene? Mener det er forbrenningsprosessen som skaper kullos og tjære, og den er jo annerledes i cannabis enn i tobakk. Mener at man ikke får i seg tjære om man røyker rent, ikke at mange gjør det i Norge men...
Dude.

- Røyk og bli høy.
- Spis noe før du skal hjem, fjerne lukt fra kjefte og stoppe "muchies" hvis du får det
- Vent minst 2 timer med å dra hjem.
- På veien hjem pass på å være ut i mer enn 30 min (fjerne ev. lukt)
- Ungå å se folk du kjenner/familie direkte i øynene
- Ikke si noe dumt -.-

Følg dette og det er liten sjanse for at det går dårlig
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Dude.

- Røyk og bli høy.
- Spis noe før du skal hjem, fjerne lukt fra kjefte og stoppe "muchies" hvis du får det
- Vent minst 2 timer med å dra hjem.
- På veien hjem pass på å være ut i mer enn 30 min (fjerne ev. lukt)
- Ungå å se folk du kjenner/familie direkte i øynene
- Ikke si noe dumt -.-

Følg dette og det er liten sjanse for at det går dårlig
Vis hele sitatet...
1. En normal hasj rus varer lengre enn 2 timer.
2. Når du skal hele tiden unngå å se de du kjenner eller familie direkte i øyene så vekker dette mye større misstanke enn ved at du la være. Oppfør deg normalt.
3. Tenker man for mye på at man ikke skal si noe rart, så gjør man som ofte det.

TS, ta heller å oppfør deg som du ville normalt.. Du er ikke full, du sjangler ikke, du snøvler ikke etc. Det er bare paranoian som gjør at du sier/gjør merkelige ting foran evt. personer du vil gjemme dette for.