Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 120129
no vil ikkje eg hoppe midt inni diskusjonen, dere ser ut til å klare dere selv, eg bare såg topicet og tenkte at denne videoen
http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI
kunne vere relevant, eller denne filmen
http://www.imdb.com/title/tt0815241/
vet ikkje om de er nevnt før.
Kan vi konkludere at religion utgår og at religions eksistens og videre inntreden i samfunnet må motarbeides?
Sitat av gentt Vis innlegg
no vil ikkje eg hoppe midt inni diskusjonen, dere ser ut til å klare dere selv, eg bare såg topicet og tenkte at denne videoen
http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI
kunne vere relevant, eller denne filmen
http://www.imdb.com/title/tt0815241/
vet ikkje om de er nevnt før.
Vis hele sitatet...
Skal sjekke ut den filmen når jeg kommer hjem idag Takk for tipset
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Kan nok karakterisere en god del religiøse mennesker med disse adjektivene, og vi kan nok karakterisere en god del ureligiøse mennesker med disse adjektivene. Fører oss ingen veier.
Vis hele sitatet...
Ikke dét? Dette virker igjen som et argument som appellerer til sikker viten, noe du har gjort flere ganger (se «ingen garanti for en bedre verden» og "Perfect solution fallacy").

Da veldig mange religioner, og som konsekvens religiøse, er dogmatiske, vil sannsynligheten være større for at en religiøs person er dogmatisk, enn en ureligiøs person, om andre faktorer forblir like. Jeg, og sannsynligvis også du, tipper at andelen religiøse som er dogmatikere er mye høyere enn ikke-religiøse.

Vi baserer oss på statistikk hver dag. Du kjører ikke i 190 km/t i 70-sone fordi du tror at «det finnes jo folk som gjør det og kommer ifra det uskadet og uten å bli tatt av politiet». Du vil ikke undergå behandling for en meget sjelden sykdom som har samme symptomer som den ekstremt vanlige.
Hvis milliarder av mennesker hadde vært så fæle som man nesten kan få inntrykk av at dere mener de er så tror jeg kanskje ikke vi hadde vært her i dag.
Vis hele sitatet...
Du kan nesten få inntrykket? Ok, kom tilbake når du faktisk får inntrykket.

Så nå har vi begge lekt oss med ordene til hverandre.

Du besvarte heller ikke poenget. Det folk bekymrer seg om er ikke små naturreligioner i Amazonas, med 30-40 tilhengere, som ikke engang kommer til å bry seg om at de blir lempet oppi samme bås som de svære monoteistiske.

Det er de sistnevnte som prioriteres i denne sammenhengen.
For all del. Jeg skal ikke nekte for at det finnes elementer innen religion som er problematiske på mange måter, men det gjør fortsatt ikke at jeg mener man kan nekte folk å tro på hva de vil.
Vis hele sitatet...
Stråmann.

Nå har du insinuert at flere her, deriblant Provo og jeg, er imot religionsfrihet.

Du likestiller oss dermed i mine øyne med folk, deriblant veldig mange religiøse, som er for sanksjonering av tankekriminalitet.

Jeg har vurdert fram og tilbake om jeg skal forlange en unnskyldning for det.

Det er mulig jeg tar feil, går over streken og at det er store ting jeg har oversett her.

Men motstandere av religion trenger ikke å ta imot all mulig drit fra religiøse og de som støtter dem. Sistnevnte er ingen skjør utrydningstruet minoritet.
Tenk deg en mann. Motstander av en religion og et politisk parti. Han er på mange måter smart men blir fanget av sin egne forskrudde virkelighetsoppfatning.

Jeg ser eksempelet ditt, og har ikke vansker med å finne eksempler som ikke er tilknyttet religion.
Vis hele sitatet...
(Jeg antar at den tenkte mannen er motstander av religion og del av et politisk parti.)

Om du ikke har vansker med å finne eksempler som ikke er knyttet til religion, hvorfor ikke poste noen?

At noen er uenig er en pris man kan leve med om man velger å tro på noe.
Vis hele sitatet...
Poenget var her å vise at en veldig stor andel religiøse nå til dags ikke trenger religionen, og dermed ikke vil få livene sine ødelagt om de «mistet» den.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Universets skapelse. 4 grunnleggende naturkrefter, hva så? Hva var før disse? Fantes det noe før? Kan noe oppstå fra null? Hvorfor oppstår ev. noe fra null?
Vis hele sitatet...
Jo, det er mye bevis for hvordan universet (i sin nåværende form) ble til.

Dette blir spørsmål vi må overlate til filosofien/teologien å prøve å komme med teorier rundt. Naturvitenskap er ikke alt her i verden (som enkelte her tydeligvis tror).
Vis hele sitatet...
Nei, dette må vi overlate til vitenskapen. Filosofi er verdiløst uten fakta å forholde seg til.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Si meg dere som kritiserer andre sin tro, gjør det vondt? Gjør det vondt at noen tror på noe annet enn det dere selv gjør? Har dere så få problemer i hverdagen at dere må henge dere opp i andre sine trosretninger fordi de ikke samstemmer med deres egen verdensoppfatning?
Vis hele sitatet...
Kristendommen gjennomsyrer og forpester samfunnet. Hvorfor skal jeg ikke kritisere noe som påvirker meg direkte?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå har du insinuert at flere her, deriblant Provo og jeg, er imot religionsfrihet.

Du likestiller oss dermed i mine øyne med folk, deriblant veldig mange religiøse, som er for sanksjonering av tankekriminalitet.

Jeg har vurdert fram og tilbake om jeg skal forlange en unnskyldning for det.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke fått med meg denne posten i diskusjonen.

Fingrene mine klør etter å argumentere videre på en del av punktene jeg har fått besvart fra min sistepost, men har som skrevet bestemt meg for at min forrige post var min siste post rent diskusjonsmessig her for å unngå en evig runddans. Og også fordi jeg satt med inntrykk av at diskusjonen som pågikk kun førte til ytterligere uenigheter og ikke var på vei mot en trivelig konklusjon.

Det jeg derimot vil kommentere er at om du føler deg personlig truffet av noen av mine poster så har jeg formulert meg for dårlig. Mine poster her er ikke ment som angrep mot noen av dere jeg har diskutert mot som enkeltpersoner, de er ikke ment som angrep i det hele tatt. De er ment som et forsvar for religionsfrihet og frihet generelt, men jeg tror nok at en del ting kan virke litt skarpere i kantene i en diskusjon som det her enn det egentlig er. Jeg har selv blitt ganske overrasket over krassheten på en del svar jeg har fått her, men har valgt å ikke ta det personlig.

Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige selv om det av en del av postene her kan virke som. Om vi kan konkludere med noe så er det vel kanskje at vi er for religionsfrihet og personlig frihet generelt, men ikke for frihet til å handle på en måte som skader andre? Litt finpuss i mellom der mtp. f.eks hva som oppfattes som skadelig for andre (oppdragelse av egne barn innen egen tro, etc), men grunnprinsippet er det samme.
Jeg er til en vis grad enig med deg, TS. Men det er ikke så enkelt. Det er aldri så enkelt. Jeg leste en bok for en stund siden, og der skrev de at all religion hadde noe til felles når de startet...det var at de sto for :"Slik du behandler andre, er slik du vil at de skal behandle deg". Men det sto også at alle gikk bort i fra dette i seinere tid, og at i dag, er det mange som er religiøse bare for å kunne hjemme seg bak religionen sin. F.eks. Om en person er imot homofili, og kirken også er imot homofili, så kan denne personen si at homofili er imot kristendommen, og det er da galt. Om dere ser tankegangen?

Det sies at alt vondt stammer fra religion, og jeg må nesten si meg litt enig, men man kan ikke ta fra folks "tro". Om noen ønsker å tro på en religion, så må det være deres sak. Jeg personlig tror ikke på noen av verdens religionene, men jeg har min egen lille teori i mitt hode Jeg tror ikke at ingenting skjedde, så ble verden plutselig til. Men jeg tror heller ikke at "gud" lagde verden på 6 dager...

Men slik hjernevasking som de du beskriver, det synes jeg er en av de tingene som er "ondt" med religion. Barn tar til seg alt, og de blir som oftest slik som foreldrene oppvokser dem som. De får ikke tid til å tenke seg til selv, hvordan verden er, og hva som er riktig eller galt. De får beskrevet fra en bok hva som er riktig.

- Serenity
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige selv om det av en del av postene her kan virke som. Om vi kan konkludere med noe så er det vel kanskje at vi er for religionsfrihet og personlig frihet generelt, men ikke for frihet til å handle på en måte som skader andre? Litt finpuss i mellom der mtp. f.eks hva som oppfattes som skadelig for andre (oppdragelse av egne barn innen egen tro, etc), men grunnprinsippet er det samme.
Vis hele sitatet...
Det vi er uenige i er hvorvidt det er greit å kritisere religion og religiøse overbevisninger. Du mener helt tydelig at dette ikke er i orden, men har ikke kommet med ett eneste argument som er i nærheten av overbevisende for hvorfor.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vi er uenige i er hvorvidt det er greit å kritisere religion og religiøse overbevisninger. Du mener helt tydelig at dette ikke er i orden, men har ikke kommet med ett eneste argument som er i nærheten av overbevisende for hvorfor.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg mener det ikke er i orden å kritisere religion, religiøse overbevisninger eller andre overbevisninger for den saks skyld. Konstruktiv kritikk er en verdifull del av et godt samfunn.

Religion står bak mye bra, og det står bak mye dårlig. Et sted i mellom der ligger det en liten gråsone på om noe er bra/nøytralt/dårlig, og det er der vi er uenige. Slik jeg ser det i hvert fall.

Ingen burde bli påtvunget hverken religion eller viten. En kristen som tror jorden er noe yngre enn moderne vitenskap sier den er burde ikke bli filleristet til han sier seg enig, og en ateist burde ikke få kristendom eller annen religion tredd ned over ørene sine til han ikke tør annet enn å tro. Gi folk den informasjonen man selv mener er riktig, så får folk ta egne og frivillige valg. Så lenge alt foregår innforbi fredelige rammer selvsagt. Min mening... damn... jeg var ferdig med denne tråden jeg ... xD
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg også slik at når det er snakk om "teorier" i vitenskapelig sammenheng er det nærmest et sikkert svar basert på mange konklusjoner, forsøk og observasjoner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Det jeg derimot vil kommentere er at om du føler deg personlig truffet av noen av mine poster så har jeg formulert meg for dårlig. Mine poster her er ikke ment som angrep mot noen av dere jeg har diskutert mot som enkeltpersoner, de er ikke ment som angrep i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dét er nok mulig. Jeg tror postene dine har blitt farget av en gjeldende samfunnsholdning om at man ikke skal kritisere religion.

Religionsfrihet er jo «alle» for, så da blir det å kritisere religioner likestilt med det å være mot religionsfrihet.

Og så virker det som om ingen påpeke at dette er en slags stråmann.
Jeg har selv blitt ganske overrasket over krassheten på en del svar jeg har fått her, men har valgt å ikke ta det personlig.
Vis hele sitatet...
Hvilke er det snakk om?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg mener det ikke er i orden å kritisere religion, religiøse overbevisninger eller andre overbevisninger for den saks skyld. Konstruktiv kritikk er en verdifull del av et godt samfunn.
Vis hele sitatet...
Åpenbart.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Si meg dere som kritiserer andre sin tro, gjør det vondt? Gjør det vondt at noen tror på noe annet enn det dere selv gjør?
Vis hele sitatet...
Her var du bare bekymret for velværet vårt, og om vi hadde nok smertestillende...?
Ingen burde bli påtvunget hverken religion eller viten. En kristen som tror jorden er noe yngre enn moderne vitenskap sier den er burde ikke bli filleristet til han sier seg enig
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor stor prosentandel ordet «noe» representerer, men tror det er mindre enn 75 666 666% (4.54*109/6000*100%), noe som betyr at man må gange/dele med 756 666 for å komme fram til det andre svaret. Kilde om du er hypp.
og en ateist burde ikke få kristendom eller annen religion tredd ned over ørene sine til han ikke tør annet enn å tro.
Vis hele sitatet...
Som et barn for eksempel? Vi er alle ateister ved fødsel.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dét er nok mulig. Jeg tror postene dine har blitt farget av en gjeldende samfunnsholdning om at man ikke skal kritisere religion.

Religionsfrihet er jo «alle» for, så da blir det å kritisere religioner likestilt med det å være mot religionsfrihet.
Vis hele sitatet...
Folk får farge postene mine som de vil, jeg skriver det jeg mener. Akkurat som dere. Ytringsfrihet er en frihet like sterk som religionsfrihet.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvilke er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Les bakover i diskusjonen så burde du klare å finne flere uttalelser fra mine motdebattanter som lett kan oppfattes som krasse. Det er ikke noe jeg er ute etter å grave i eller diskutere, jeg ville bare påpeke at det ikke bare har gått ene veien. Som motdebattanter blir det lett å tenke at andre parten sitter med tilnærmet lik null respekt til andre parten, og at man dermed tolker en del ting krassere og mer personlig enn det egentlig er ment. Men jeg vet i hvert fall at jeg for min del så hadde jeg ikke fortsatt en diskusjon så lenge som dette om jeg ikke hadde hatt respekt for motdebattanten(e).

Sitat av Jonta Vis innlegg
Her var du bare bekymret for velværet vårt, og om vi hadde nok smertestillende...?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var resultat av den voldsomme fiendtligheten mot religion som gikk i diskusjonen. Når folk engasjerer seg så negativt mot noe så ligger det oftest sterke følelser bak. Jeg ville se om jeg kunne finne ut mer om hvor disse følelsene kom fra og om jeg kunne gjøre noe med de, uten hell.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvor stor prosentandel ordet «noe» representerer, men tror det er mindre enn 75 666 666% (4.54*109/6000*100%), noe som betyr at man må gange/dele med 756 666 for å komme fram til det andre svaret. Kilde om du er hypp.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skulle komme med alt dette... men så gikk det opp for meg at du muligens trodde jeg seriøst mente noe yngre? Jeg er fullstendig klar over hvor mange år det er i mellom kristendommen sitt syn på jordens opprinnelse og vitenskapen sitt syn.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Som et barn for eksempel? Vi er alle ateister ved fødsel.
Vis hele sitatet...
Egne barn blir noe annet, man former de på alle måter med den man er. Med religion og på alle mulige måter. Så lenge det ligger innforbi fredelige og trygge grenser så er jeg av den oppfatning av foreldre må få oppdra barn slik de selv ønsker og mener er til barnets beste. Det med forutsetning at barnet følger lærdommen frivillig.Og som skrevet tidligere en gang akseptere at/om barnet en gang finner sin egen vei.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Ingen burde bli påtvunget hverken religion eller viten. En kristen som tror jorden er noe yngre enn moderne vitenskap sier den er burde ikke bli filleristet til han sier seg enig, og en ateist burde ikke få kristendom eller annen religion tredd ned over ørene sine til han ikke tør annet enn å tro.
Vis hele sitatet...
Forskjellen:

Den kristne blir "filleristet" med ord. Han blir argumentert i senk med fakta.

Ateisten blir henrettet.

Slik har det foregått i menneskets historie.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Spørsmålet var resultat av den voldsomme fiendtligheten mot religion som gikk i diskusjonen. Når folk engasjerer seg så negativt mot noe så ligger det oftest sterke følelser bak. Jeg ville se om jeg kunne finne ut mer om hvor disse følelsene kom fra og om jeg kunne gjøre noe med de, uten hell.
Vis hele sitatet...
Nå må du skjerpe deg. Du klarer åpenbart ikke å forholde deg til folks argumenter, så du begynner å dikte opp historier om selve personene i diskusjonen i stedet.

Dette er et diskusjonsforum! I diskusjoner diskuterer man. Du takler åpenbart ikke dette.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Forskjellen:

Den kristne blir "filleristet" med ord. Han blir argumentert i senk med fakta.

Ateisten blir henrettet.

Slik har det foregått i menneskets historie.
Vis hele sitatet...
Hvor mange eksempler klarer du å finne på henrettelser av ateister i moderne vestlig historie? Sånn fordi de ikke ville tro? Det var kanskje slik før, men de tidene har jaggu forandret seg. Det finnes nok enkelte ekstreme tilfeller innen blant annet islam der slikt fortsatt foregår men den ekstremismen har jeg aldri en gang forsøkt å forsvare, tvert i mot.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå må du skjerpe deg. Du klarer åpenbart ikke å forholde deg til folks argumenter, så du begynner å dikte opp historier om selve personene i diskusjonen i stedet.

Dette er et diskusjonsforum! I diskusjoner diskuterer man. Du takler åpenbart ikke dette.
Vis hele sitatet...
Og her Jonta har du et fint eksempel på en krasshet mot meg fra en motdebattant, ganske så personlig også.

'greier: Jeg har ikke diktet opp historier om noen av personene her, og jeg har diskutert side opp og ned (noe jeg logisk nok ikke ville gjort om jeg ikke hadde taklet det). Hvor vil du med dette?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Hvor mange eksempler klarer du å finne på henrettelser av ateister i moderne vestlig historie? Sånn fordi de ikke ville tro? Det var kanskje slik før, men de tidene har jaggu forandret seg. Det finnes nok enkelte ekstreme tilfeller innen blant annet islam der slikt fortsatt foregår men den ekstremismen har jeg aldri en gang forsøkt å forsvare, tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Ja, det er poenget mitt. I moderne tid har ateistene endelig fått muligheten til å ytre seg friere i siviliserte land. Med de religiøse ved makten blir folk henrettet for å ikke underkaste seg religionen deres.

Poenget er at det er smålig å syte over krass kritikk av religion og religiøse argumenter når man ser på hvordan ateister har blitt behandlet gjennom historien (og faktisk blir behandlet den dag i dag mange steder).

Og her Jonta har du et fint eksempel på en krasshet mot meg fra en motdebattant, ganske så personlig også.
Vis hele sitatet...
Det er et dårlig eksempel, siden det er et direkte svar på dine særdeles nedrige forsøk på å undergrave andres argumenter ved å drive tåpelig kvasipsykoanalyse som bare er personangrep.

'greier: Jeg har ikke diktet opp historier om noen av personene her, og jeg har diskutert side opp og ned (noe jeg logisk nok ikke ville gjort om jeg ikke hadde taklet det). Hvor vil du med dette?
Vis hele sitatet...
Det jeg vil med dette er å påpeke at du prøver å undergrave andres argumentasjon med personangrep maskert som psykoanalyse fremfor reelle saksargumenter.
Er det helt seriøst mer sansynlig at gud oppsto fra null og ingenting, enn at Universtet oppsto fra null og ingenting? Gud må jo i såfall ha oppstått ut av ingenting han også? Eller har noe skapt gud? Det går jo ikke an?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, det er poenget mitt. I moderne tid har ateistene endelig fått muligheten til å ytre seg friere i siviliserte land. Med de religiøse ved makten blir folk henrettet for å ikke underkaste seg religionen deres.

Poenget er at det er smålig å syte over krass kritikk av religion og religiøse argumenter når man ser på hvordan ateister har blitt behandlet gjennom historien (og faktisk blir behandlet den dag i dag mange steder).
Vis hele sitatet...
Syter? Men i svarte, hvor feil er du i stand til å tolke mine poster? Og dagens religiøse skal da ikke måtte betale for uriktige handlinger gjort av ekstremister i gamle dager. Og for nok en gang, jeg forsvarer ikke ekstremistene; jeg forsvarer de som på fredelig vis lever ut sin religion og de sin rett til å gjøre dette.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er et dårlig eksempel, siden det er et direkte svar på dine særdeles nedrige forsøk på å undergrave andres argumenter ved å drive tåpelig kvasipsykoanalyse som bare er personangrep.

Det jeg vil med dette er å påpeke at du prøver å undergrave andres argumentasjon med personangrep maskert som psykoanalyse fremfor reelle saksargumenter.
Vis hele sitatet...
Nei nå... Jeg har for min egen del forsøkt å sette meg inn i mine motdebattanter sine perspektiv for å kanskje lettere kunne forstå hvor følelsene kommer fra. Jeg har på ingen måte brukt dette mot noen hverken som argumenter eller annet. Det mest personlige jeg har skrevet er at det finnes mange smarte mennesker her inne som er utfordrende å diskutere med.

At du velger å feiltolke mine poster så grovt som du gjør får gå på din egen kappe. Om du ikke er i stand til å være mer saklig i ditt eventuelle motsvar enn din siste post her så har jeg ingen intensjoner om å fortsette en diskusjon mot noen som forsøker å fengsle meg for handlinger jeg ikke har utført og meninger jeg aldri har sagt at jeg har. Da skal du få lov til å komme med det tullet ditt helt i fred.
Sist endret av Ezukiel; 6. oktober 2011 kl. 09:05.
Det er viktig å skille mellom vanlig kristene og fanatikere. fanatikere er ikke bra uansett hvilken tro de tilhører.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Syter? Men i svarte, hvor feil er du i stand til å tolke mine poster? Og dagens religiøse skal da ikke måtte betale for uriktige handlinger gjort av ekstremister i gamle dager. Og for nok en gang, jeg forsvarer ikke ekstremistene; jeg forsvarer de som på fredelig vis lever ut sin religion og de sin rett til å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at du forsvarer ekstremistene. Jeg har påpekt at det er tåpelig å syte over at ateister endelig kan uttale seg uten å risikere å bli henrettet. Det blir smålig å syte over skarp kritikk, som tross alt bare er ord.

Derfor nevnte jeg dette med å kappe hodet av noen versus det å komme med kritikk.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at du forsvarer ekstremistene. Jeg har påpekt at det er tåpelig å syte over at ateister endelig kan uttale seg uten å risikere å bli henrettet. Det blir smålig å syte over skarp kritikk, som tross alt bare er ord.

Derfor nevnte jeg dette med å kappe hodet av noen versus det å komme med kritikk.
Vis hele sitatet...
Det er genialt at hvem som helst kan uttale seg om hva som helst uten å bli henrettet, jeg er som skrevet tidligere like mye tilhenger av ytringsfrihet som religionsfrihet. Det er ikke noe jeg syter over.

Jeg er fullstendig motstander av avkapping av hoder, og en stor tilhenger av konstruktiv kritikk.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Det er genialt at hvem som helst kan uttale seg om hva som helst uten å bli henrettet, jeg er som skrevet tidligere like mye tilhenger av ytringsfrihet som religionsfrihet. Det er ikke noe jeg syter over.

Jeg er fullstendig motstander av avkapping av hoder, og en stor tilhenger av konstruktiv kritikk.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er altså at det er tåpelig å syte over at ateister kritiserer eller rakker ned på religion. Det er bare ord. I motsetning til hvordan religiøse behandler annerledestenkende hvis de har makten.
Barna lærer jo om julenissen også, de fleste oppegående mennesker går vel fra barnetroen inn i noe mer realistisk når de blir voksne.

Ellers kan det jo hende at gud er en alien... og at han finnes.

Som feks vist her i Ezekiels tegninger....

http://www.youtube.com/watch?v=b9RP4ugHbQ4

Ezekiels romskip er tegnet av en ekspert fra NASA.
Sist endret av Dankezzz; 6. oktober 2011 kl. 19:39.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Poenget mitt er altså at det er tåpelig å syte over at ateister kritiserer eller rakker ned på religion. Det er bare ord. I motsetning til hvordan religiøse behandler annerledestenkende hvis de har makten.
Vis hele sitatet...
Syting er en ting, men å svare for seg må man kunne gjøre uansett hvilket livssyn man har. Om du ser på mine poster som syting så får du lese en gang til.

Da er vi enig i at stat og religion ikke hører sammen, og at ekstremisme er en uting.

Religion forsvinner også mer og mer i hverdagen, her på Freak vil jeg etter dette tro det nesten er lettere å stå frem som homofil enn religiøs mtp. "mobbefaktor". Man blir stemplet som dum og kunnskapsløs om man er åpen for eller følger noe som ikke kan bevises vitenskapelig, og det er i mine øyne en uting. Det kan være skadelig for person blant annet med at de ikke tør være seg selv eller skrive det de mener, og det hemmer mangfold. Man kan alltids si at de personene som ikke takler det ikke trenger å være her, men da støter man fort vekk personer som ellers kunne bidratt positivt. En skulle jo også tro et sted med freaks hadde ganske stor takhøyde og at det dermed skal mye til før man blir utstøtt fra et sted som dette, men jeg ser mange eksempler der det er ganske så lavt under taket.

For min del lar jeg meg ikke påvirke, om noen vil kalle meg for en sytete kunnskapsløs tulling er det bare å kjøre på. Jeg vil dog tro det kan oppleves tøffere for enkelte andre. Ut i fra det kan man kanskje tenke seg om to ganger før man rakker ned på folk, og heller fokuserer konstruktivt på sak.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Hvor mange eksempler klarer du å finne på henrettelser av ateister i moderne vestlig historie? Sånn fordi de ikke ville tro? Det var kanskje slik før, men de tidene har jaggu forandret seg. Det finnes nok enkelte ekstreme tilfeller innen blant annet islam der slikt fortsatt foregår men den ekstremismen har jeg aldri en gang forsøkt å forsvare, tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Så du anerkjenner at henrettelser av "frafalne" forekommer, du bare mener at faktiske tilfeller av henrettelser av "frafalne" ikke bør tas med i beregningen når man skal vurdere om henrettelser av "frafalne" forekommer?

Uansett er poenget at manglende henrettelser av annerledestroende har kommet som et resultat av sekulær utvikling. At det da ikke forekommer i sekulære deler av verden er ikke et argument til forsvar for religion, men et argument for bredere sekulær utvikling og en videre marginalisering av religiøs påvirkning i samfunnet.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Og dagens religiøse skal da ikke måtte betale for uriktige handlinger gjort av ekstremister i gamle dager.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Ingen har sagt at de skal eller bør noe slik.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Og for nok en gang, jeg forsvarer ikke ekstremistene; jeg forsvarer de som på fredelig vis lever ut sin religion og de sin rett til å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Stråmann igjen. Ingen har argumentert mot religionsfrihet. Det nærmeste du kommer er en diskusjon om hvordan balansen mellom friheten til å praktisere sin religion og frihet fra andres religionspraksis bør være.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Religion forsvinner også mer og mer i hverdagen, her på Freak vil jeg etter dette tro det nesten er lettere å stå frem som homofil enn religiøs mtp. "mobbefaktor". Man blir stemplet som dum og kunnskapsløs om man er åpen for eller følger noe som ikke kan bevises vitenskapelig, og det er i mine øyne en uting.
Vis hele sitatet...
Det er mange som er religiøse på nff, og jeg har ikke sett mobbing av noen av de. Men når noen kommer med argumenter for sin religion i en diskusjonstråd så må de pokker meg regne med å få motargumenter. Du kan ikke forvente å få legge ut om argumenter for dine politiske overbevisninger uten å møte motargumenter, og akkurat det samme må og skal gjelde for religion. Dette er et diskusjonsforum. Og hvis man kommer med knokeslepende idiotiske argumenter, så får man tilsvarende respons. Det er ikke spesielt for religionsdiskusjoner, men gjelder for alle tema. Det er altså du som ønsker å sette religion i en særposisjon i diskusjonssammenhenger, ikke vi.
Sitat av Provo Vis innlegg
Uansett er poenget at manglende henrettelser av annerledestroende har kommet som et resultat av sekulær utvikling. At det da ikke forekommer i sekulære deler av verden er ikke et argument til forsvar for religion, men et argument for bredere sekulær utvikling og en videre marginalisering av religiøs påvirkning i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Da er vi mer eller mindre enige. Jeg er bare ikke like keen på å gå for en ren bekjempelse av godartet religion, i tillegg står religiøse organisasjoner bak mye gode tiltak i samfunnet (nødhjelp, etc); en påvirkningen på samfunnet jeg ikke ser noen grunn til at skal marginaliseres.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er mange som er religiøse på nff, og jeg har ikke sett mobbing av noen av de. Men når noen kommer med argumenter for sin religion i en diskusjonstråd så må de pokker meg regne med å få motargumenter. Du kan ikke forvente å få legge ut om argumenter for dine politiske overbevisninger uten å møte motargumenter, og akkurat det samme må og skal gjelde for religion. Dette er et diskusjonsforum. Og hvis man kommer med knokeslepende idiotiske argumenter, så får man tilsvarende respons. Det er ikke spesielt for religionsdiskusjoner, men gjelder for alle tema. Det er altså du som ønsker å sette religion i en særposisjon i diskusjonssammenhenger, ikke vi.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker ikke å sette religion i særposisjon, min tekst er rettet mot alle områder. Posten ble skrevet fra telefon og på farten så den ble litt knotete, men poenget er der uansett; jeg synes folk er mer ufine med hverandre enn det som trengs her inne. Den direkte mobbingen/persontrakasseringen blir vel heldigvis og som oftest luket vekk av moderatorerer, men det er allikevel mye som balanserer på grensen ved at f.eks religiøse grupperingen latterliggjøres og rakkes ned på ved hjelp av heller usaklige uttalelser (du kunne like gjerne trodd på dodraugen, haha). Det kan selvsagt gå alle veier ved at noen latterliggjør vitenskap, eller annet.

Men, det blir en helt annen diskusjon. Og litt ufinheter blir vel også et biprodukt av å ha et forum åpent for alle. Jeg ble bare litt provosert over hemmeligegreier sin uttalelse om at det er tåpelig å bli misfornøyd om noen rakker ned på det man tror på.

Jeg er for øvrig enig.
Sist endret av Ezukiel; 7. oktober 2011 kl. 08:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Religion forsvinner også mer og mer i hverdagen, her på Freak vil jeg etter dette tro det nesten er lettere å stå frem som homofil enn religiøs mtp. "mobbefaktor". Man blir stemplet som dum og kunnskapsløs om man er åpen for eller følger noe som ikke kan bevises vitenskapelig, og det er i mine øyne en uting. Det kan være skadelig for person blant annet med at de ikke tør være seg selv eller skrive det de mener, og det hemmer mangfold. Man kan alltids si at de personene som ikke takler det ikke trenger å være her, men da støter man fort vekk personer som ellers kunne bidratt positivt. En skulle jo også tro et sted med freaks hadde ganske stor takhøyde og at det dermed skal mye til før man blir utstøtt fra et sted som dette, men jeg ser mange eksempler der det er ganske så lavt under taket.
Vis hele sitatet...
Det du sier er altså "ikke kritiser religion, for du kan såre og skremme bort de religiøse så de ikke tør å spre religiøs propaganda her"?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lurer på hvordan verden hadde vært i dag uten religion. Det er vel kanskje usannsynelig med tanke på menneskets natur (makt, uvitenhet osv). En verden uten religion hadde vært en verden uten "dark ages". Man kan bare undre og folisofere hvor avansert vi hadde vært nå da.

http://www.youtube.com/watch?v=6p5jn...eature=related
Noen får bare tro på en snakkende slange, let them be.
Sitat av 100% Vis innlegg
Noen får bare tro på en snakkende slange, let them be.
Vis hele sitatet...
Har du ikke fulgt med på tråden i det hele tatt? Selvfølgelig skal de få lov å være i fred, men ikke når de hjernevasker sine barn til å tro på den snakkende slangen også. Ser du forskjellen?

Sitat av Ezukiel Vis innlegg

Ingen burde bli påtvunget hverken religion eller viten.
Vis hele sitatet...
Nei, viten er fæle greier. Kan få deg til å kræsje inn i skyskrapere det.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg

En kristen som tror jorden er noe yngre enn moderne vitenskap sier den er burde ikke bli filleristet til han sier seg enig.
Vis hele sitatet...
Jo, fordi den personen har et helt vreng syn på hvordan verden faktisk er. Er ikke det trist, og egentlig ganske ille?
Nå har det seg slik at det religionsfrihet i Norge. Så de kan gjemme seg bak den muren ganske lenge!
Sitat av SVA Vis innlegg
Nå har det seg slik at det religionsfrihet i Norge. Så de kan gjemme seg bak den muren ganske lenge!
Vis hele sitatet...
Den religionsfriheten burde alle få benytte seg av i voksen alder, for som barn tror vi alle på det vi blir fortalt.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. De tror på historien om Adam og Eva og den snakkende slangen også. De tror oppriktig på alt som står i bibelen. Selvom vitenskap for lenge siden har fastslått at Jorden er 4.5 milliarder år gammel og at vi har utviklet oss gjennom evolusjon gjennom millioner av år. De er opprinnelig fra USA, det kan hende at det er det som forklarer problemet. Ikke vet jeg.

Uansett. Nå har jeg ingenting imot at voksne mennesker ødelegger livene sine på denne måten. Men nå har deg seg slik at det er barn i denne familien også. De lærer ungene sine at jorden er 6000 år gammel og at det de lærer på skolen er feil. Hvordan kan de gjøre det? Det er barnemishandling. Det burde ikke vært lov og det burde vært straffbart. Barn er simple mennesker som ikke har en ferdig utviklet hjerne til å tenke kritisk. De burde ikke bli utsatt for sånt.

Jeg spurte dem etter at ungene hadde lagt seg om hvordan de kunne gjøre noe sånt mot barna sine. Men da svarte de at jeg hadde ikke noe med det å gjøre. De sa også at det var veldig uhøflig å kritisere religion.

Hvorfor har det seg slik at religiøse blir fornærmet når noen kritiserer hva de tror og står for? Jeg kritiserte ikke engang troen dems, men hvordan de nærmest "hjernevasket" barna sine. Hvorfor er det slik at man ikke "kan" kritiserer religion? Hvorfor kan man ikke kritisere de på samme måte som man kritiserer ett fotballag, ett politisk parti eller en bil? Hva er forskjellen? Det virker som om man ikke kritiserer religion kun fordi... det gjør man bare ikke. Det hører ikke hjemme noe sted. Hvor lenge skal religion få lov å gjemme seg bak denne muren om at det ikke kan kritiseres?

Er det ikke på tide at vi agnostikere og atheister en gang for alle tar ett oppgjør med dette gudegreiene? Det gjelder ikke bare kristendom, men islam, jøder, katolikker, jehovas vitner og alle de andre tusener av guder som har eksitert gjennom tidene? Er det ikke på tide at vi plasserer all religion det der det hører hjemme, i mytologien? Er det ikke på tide at vi banker litt vett inn i skallen på disse menneskene? En eller annen gang må det skje, hvis ikke vil det fortsette å gå fra generasjon til generasjon i en evig ond sirkel. Hva med å sende de på "kritisk tenkning? kurs?

Kanskje vi skal snekre opp advarselskilt på kirkene/moskene, på samme måte som vi har advarsler på røykpakkene? Jeg foreslår: "Det som blir fortalt i denne kirken er kun eventyr/mytologi som ikke holder mål eller har beviser. Til tross for dette kan du oppleve en følelse av trygghet og varme her. Denne tryggheten er kun en illusjon og det er mest sannsynlig ikke en usynlig himmelpappa som gir deg denne følelsen. Du lurer ingen andre enn deg selv her inne."

Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre? Er ikke det at det fins så utallig mange forskjellige guder bevis nok for at vi mennesker har lett for å tro på noe større enn oss selv? Vi har jo trodd på alle mulige rare guder gjennom tidene. Værguder, havguder, himmelguder, tordenguder, matguder, solguder, en allmektig gud, allah, stjerneguder, månegud, dårlig vær gud, skoggud, listen går i det uendelige...

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...
Amen til det:P kan ikke si meg uening i noe her faktisk.

Alle burde ha muligheten til og utvikle sin egen tro om hva og hvordan ting er på egenhånd.
Det føles feil og fortelle noen hvordan de skal tenke og hva de skal mene. Barn tenker ikke over det. De bare tar til seg det de blir fortalt uten og reflektere noe særlig over det forde de har et mindre spekter og reflektere i på grunn av den korte tiden de har levd. Samtidig som de stoler på det foreldrene dems sier fordi det er foreldre, barn forholder seg mest til.
Det at det finne sreligion er et bevis på at de fleste mennesker er utrolig dumme og naive.
Den dagen religion er avskaffet, er den dagen menneskeheten har nådd en ny era.
Avskaffet er et ord med negative konnotasjoner. Som om det skjer som følge av en autoritets avgjørelse. "Ikke lenger appellerende" liker jeg mer.
Sitat av SVA Vis innlegg
Nå har det seg slik at det religionsfrihet i Norge. Så de kan gjemme seg bak den muren ganske lenge!
Vis hele sitatet...
Så lenge det er ytringsfrihet må de finne seg i at religionen deres blir kritisert.
Sitat av SVA Vis innlegg
Nå har det seg slik at det religionsfrihet i Norge. Så de kan gjemme seg bak den muren ganske lenge!
Vis hele sitatet...
Det er religionsfrihet, basert på en standard definisjon, men det faktumet at det finnes en statskirke komprimerer "religionsfriheten" IMO.
Jeg kan virkelig anbefale dokumentarer av Richard Dawkins, han formulerer evolusjonsteorien og religion på en veldig bra måte.
Bibelen, historien om Jesus er den største misforståtte religionen. Det er så mye metaforer i den som folk tolker feil, tror ikke opprør mot religion vil hjelpe menneskene noe mer. Folk må heller bli mer bevist, evolve ore die.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så lenge det er ytringsfrihet må de finne seg i at religionen deres blir kritisert.
Vis hele sitatet...
«Rasismeparagrafen» finnes dog fortsatt. Merk: Jeg er lite kjent med meningene rundt nyeste versjon. Men da jeg leste lovteksten første gang konkluderte jeg med at den spenner for vidt.
Sitat av § 135a i 13de Kapitel av den norske straffeloven
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat,forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke hva «forhåne» kunne bety, så jeg sjekket ordbøker på Internett, og fant som synonym bl.a. «latterliggjøre». Merkelig nok finner jeg dem ikke nå, kun i en dansk ordbok.
Sitat av evievu Vis innlegg
Bibelen, historien om Jesus er den største misforståtte religionen. Det er så mye metaforer i den som folk tolker feil
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de er tolket feil?
tror ikke opprør mot religion vil hjelpe menneskene noe mer.
Vis hele sitatet...
Opprør mot religion vil ikke hjelpe noe mer? Vel, det er fint at du ser ut til å innrømme at det har hjulpet fram til nå, men ikke noe mer? Overalt?

Hva med steder der kvinner fortsatt blir omskjært? Eller tvangsgiftet? Eller æresdrept/voldtatt?

Hva med steder der homofile blir presset til å «innrømme» at de er transseksuelle, og ta operasjoner for å «korrigere» dette?

Alle som leser dette kan komme på flere eksempler, men jeg syntes disse var nok til å begynne med.
Endelig noen som tar iniativ til å skrive denne stygge sannheten. Synes oppriktig synd på voksne folk som tror på magi.
Jeg tror det er bra at folk tror på noe. Alt fra Gud til naturen eller hva det måtte være. Jeg er selv en som virkelig ikke tror på noe overnaturlig. Poenget er kanskje å føle seg inkludert? Jeg føler meg inkludert på mine måter, mens andre føler seg inkludert via sine måter. Jeg har ikke noe svar på om dette stemmer(men hvem har?), men jeg mener at folk trenger en viss tilhørighet, være seg familie, arbeid, religion, musikk etc. Vi har såklart fanatikere som lever etter bibelen eller hva det måtte være. bokstavelig. Greit nok... mange gode leveregler der. Men sunn fornuft er ikke så ille det heller. Problemet er de som argumenterer for at det står skrevet i en hellig skrift. Jeg skal ikke legge ut om mine personlige meninger her, men hvis det er en Gud som har skrevet "De hellige tekster", hvorfor finnes det da så mange religioner? Jeg tror ikke det handler om religion i seg selv, men en pekepinn på livet og en følelse av å være i et miljø...

Så til slutt kan jeg heller fyre opp litt "personlig krutt". problemet med religion er at det ikke kan bevises på noen måte. Erfaring er en måte vi lærer ting på. Men hvor mye erfaring har man om religion? Så vidt jeg er kjent er det ingen håndfaste beviser på noe som helt religiøst. Helt greit om folk tror på de enn vill, men la det for guds skyld(religiøst utsagn:P) ikke gå ut over andre folk! Religiøse bør holde seg til sitt, mens ateister ikke trenger "motbevise" religion. Da hadde det faktisk vært mer fred i verden.
Sist endret av sixx; 8. november 2011 kl. 22:04.
Sitat av Jonta Vis innlegg
«Rasismeparagrafen» finnes dog fortsatt. Merk: Jeg er lite kjent med meningene rundt nyeste versjon. Men da jeg leste lovteksten første gang konkluderte jeg med at den spenner for vidt.
Sitat av § 135a i 13de Kapitel av den norske straffeloven
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres.
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Det står forhåne noen pga religionen de har, ikke forhåne selve religionen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
sixx: Det du har å komme med er enkelt å parere: «Man trenger ikke bevis, når man har tro!». Dess mer absurd en påstand er, dess dypere skal troen til for å tro på den. Dette har skjedd mange mange ganger.

Forøvrig er jeg uenig i det at «ateister ikke trenger "motbevise" religion». Mange tidligere religiøse har som en konsekvens av slikt tenkt over sitt forhold til religion, og kommet fram til at forholdet står på skjør grunn, før det bryter sammen.

evvedevve: Jeg kan tenke meg mengder av folk som har lyst til å gjøre narr av spesifikke personer med religioner. Om det nå er scientologer, WBC-medlemmer, muslimer, kristne, eller andre det dreier seg om.
stort sett alle som sier detta har misforstått hva en teori er, nemlig en hypotese som kan underbygges gjennom oservasjoner. bibelens skapesleshistorie er bare en grundig motbevist hypotese
Sitat av Jonta Vis innlegg
sixx: Det du har å komme med er enkelt å parere: «Man trenger ikke bevis, når man har tro!». Dess mer absurd en påstand er, dess dypere skal troen til for å tro på den. Dette har skjedd mange mange ganger.

Forøvrig er jeg uenig i det at «ateister ikke trenger "motbevise" religion». Mange tidligere religiøse har som en konsekvens av slikt tenkt over sitt forhold til religion, og kommet fram til at forholdet står på skjør grunn, før det bryter sammen.

evvedevve: Jeg kan tenke meg mengder av folk som har lyst til å gjøre narr av spesifikke personer med religioner. Om det nå er scientologer, WBC-medlemmer, muslimer, kristne, eller andre det dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig enig med deg. Men for å vinkle dette fra flere sider er jeg ikke helt enig. «Man trenger ikke bevis, når man har tro!» er egentlig lett å forsvare. Det handler ikke nødvendigvis om religon i den forstand. Men det at mennesket "søker" etter noe er ingen stor vitenskap. Vi kan lett motbevise det Jesus har gjort. Uten problem faktisk... Men la oss si at vi har en mann som vil gjøre alt for familien sin. That's it. Er ikke det da en "tro"? Han tror såklart på noe annet enn Gud. Men tro er tro tenker jeg...

Så til det at du sier at ateister ikke trenger motbevise religion. Der er jeg mer betenkelig til meg selv om sant skal sies:P... Mange har nok mistet troen på Gud pga. bedre alternativer. Dette ser vi klart og tydelig i Norge med sitt Sekulariserte samfunn. Men igjen; er dette det vi egentlig ønsker? Vi kan motbevise ditt og datt. Uten problem. Men om noen mener at de får "hjelp" feks ved å tro på en gud, er da ikke dette ganske bra? Folk får min del tro på Gud, Allah, Satan, Odin eller hva det måtte være. Prinsippet er det samme. Vi som bor i et "demokratisk" samfunn har faktisk en plikt til å akseptere andre livvsyn. Dette tror jeg er ganske viktig. Flertallet bestemmer, men vi må høre på minoriteten(i dette tilfellet vil jeg si at religion generelt er en minoritet i Norge).
Ja, de fleste tolker bibelen feil, de menneskene jeg har vanket med tror "gud" er en skapning av form. Å att himmelen er ett fysisk sted.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
sixx: Jeg forstår ikke hva du mener i det første avsnittet.

evievu: OK, så du har gjentatt at «de fleste tolker bibelen feil», og gitt et eksempel på noe du mener er en feiltolkning. Har du svar på spørsmålet mitt though?
Sitat av sixx Vis innlegg
Jeg er egentlig enig med deg. Men for å vinkle dette fra flere sider er jeg ikke helt enig. «Man trenger ikke bevis, når man har tro!» er egentlig lett å forsvare. Det handler ikke nødvendigvis om religon i den forstand. Men det at mennesket "søker" etter noe er ingen stor vitenskap. Vi kan lett motbevise det Jesus har gjort. Uten problem faktisk... Men la oss si at vi har en mann som vil gjøre alt for familien sin. That's it. Er ikke det da en "tro"? Han tror såklart på noe annet enn Gud. Men tro er tro tenker jeg...
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt ikke bare si at "tro er tro". Hele saken dreier seg om å tro på dårlig grunnlag. En mann som er overbevist om at han vil gjøre alt for familien sin, har kanskje god grunn til å tro nettopp det. Tro på overnaturlige religioner, derimot, finnes det intet godt grunnlag for.

Sitat av sixx Vis innlegg
Så til det at du sier at ateister ikke trenger motbevise religion. Der er jeg mer betenkelig til meg selv om sant skal sies:P... Mange har nok mistet troen på Gud pga. bedre alternativer. Dette ser vi klart og tydelig i Norge med sitt Sekulariserte samfunn. Men igjen; er dette det vi egentlig ønsker? Vi kan motbevise ditt og datt. Uten problem. Men om noen mener at de får "hjelp" feks ved å tro på en gud, er da ikke dette ganske bra? Folk får min del tro på Gud, Allah, Satan, Odin eller hva det måtte være. Prinsippet er det samme. Vi som bor i et "demokratisk" samfunn har faktisk en plikt til å akseptere andre livvsyn. Dette tror jeg er ganske viktig. Flertallet bestemmer, men vi må høre på minoriteten(i dette tilfellet vil jeg si at religion generelt er en minoritet i Norge).
Vis hele sitatet...
Ingen har snakket om å fjerne religionsfrihet. Folk må få lov til å tro på hva de vil, men de kan ikke forlange at deres overbevisninger skal unndras kritikk. De kan heller ikke forlange at vi skal ta overbevisningene deres seriøst, og de kan ikke forlange at andre skal tilpasse sin oppførsel for å unngå at de blir fornærmet på ett eller annet vis. Det finnes ingen god grunn til at vi skal akseptere og respektere noens religiøse overbevisninger noe mer enn vi skal akseptere og respektere noens matematiske overbevisninger. Hvis noen ønsker å hevde at 5/5=0 og at å uttrykke at 5/5=1 er blasfemisk og dypt fornærmende, så skal vi ikke arrestere personen eller nekte personen å gjøre utregninger på denne måten, men han eller hun må forvente å møte en vegg av kritikk, vi trenger ikke å ta personen seriøst, og vi trenger ikke å legge to pinner i kors for å unngå å fornærme denne personen med å uttrykke at 5/5=1.