Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 12334
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
* Produksjon og fremstilling av rent heroin i Norge vil selvsagt ikke være billig, dette Norge å ingenting som er gratis for noen koster lite for fellesskapet
Vis hele sitatet...
Når du ikke har det minste peiling på hva du snakker om, bør du ikke bruke ord som "selvsagt".

Slik burde du ha formulert deg:

* Må heroinen produseres i Norge, og i tilfelle, hvor mye vil det koste å gjøre det?
Sist endret av visitår; 26. oktober 2011 kl. 19:45.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Det virker som om det er høy arbeidsledighetsfaktor blandt dere, hadde dere vært skattebetalere hadde nok holdningene vært annerledes.
Vis hele sitatet...
Interessant påstand. Har du noe og backe dette opp med?

http://healthland.time.com/2010/11/2...was-a-success/

http://www.time.com/time/health/arti...893946,00.html

Totalgevinsten på dekriminalisering er bare positiv, jeg ser meg ingen grunn til og beholde den allerede feilslåtte politikken.

I Portugal gikk total bruken, dødsfall, tenåringsbruken, HIV smitte, heroin overdoser og dødsfall, samt offentlige politi ressurser, og dermed samfunskostnader gikk ALLE ned. Hva var det negative ved dette vedtaket igjen?
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
GRATIS HEROIN?

Til deg mister så har jeg 2 spørsmål.

1. Hvem skal betale for dopet til de tunge missbrukerene?
2. Hvordan skal dette hjelpe de i å slutte bruke tunge rusmidler?

Vil gjerne se 5 årsplanen din for dette.

Hadde et slikt forslag slått igjennom ville hoder ha rullet bokstavlig talt, folket hadde aldri akseptert det.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du betaler for dopet i dag? De aller færreste heroinmisbrukere har en feit bankkonto med oppsparte lovlige midler som de bruker på misbruket. I dag betaler vi ikke bare for selve heroinet (som fort blir noen hundre tusen i året per misbruker), men også for indirekte skader som følge av kriminaliteten de må drive for å få råd til heroin. En heroinmisbruker koster samfunnet noe sånt som en million kroner i året i snitt, så rent samfunnsøkonomisk er gratis heroin grisebillig.

Og hvem sitter igjen med disse pengene? Jo, det er tunge kriminelle. Alternativet er at pengene hadde gått til et legemiddelfirma, i stedet for å finansiere ny kriminalitet...
Sist endret av phish; 26. oktober 2011 kl. 22:05.
jeg tror selv at heroin kan være svaret.. eneste problemet er at vis det viser seg at det blir mye ledige plasser i prosjektet og mange narkomane ikke greier og følge rutinene som eventuelt blir satt opp for og følge dette tilbudet, så kan de andre som virkelig vil ha dette alternativet miste det pga det ikke blir organisert nok.. men jeg tror deffinitivt dette kunne funket og kostet norge mye mindre penger.. er ikke sikkert vi får samme resultatet her i norge som andre steder det er jo forskjell ifra land til land...

sprøyte rommet feks tror ikke det er mange som bruker det forhold til brukere..men det vet jeg ingen ting om har ingen statestik på det fint vis noen slenger inn den her vis de vet om en..


litt off topic: hvorfor har ikke norge slik som i nederland osv? at man faktisk kan oppsøke ambulanse personelet på gata og sjekke puls osv etter man har tatt dop og sjekke at kroppen tåler det uten om at politiet trenger og vite det eller at man blir dratt inn fordi de tror at du kommer til og stryke med... så dette i et program så vet ikke hvor vidt det er relevant..
Sist endret av mr-martinss; 27. oktober 2011 kl. 06:41.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Interessant påstand. Har du noe og backe dette opp med?

http://healthland.time.com/2010/11/2...was-a-success/

http://www.time.com/time/health/arti...893946,00.html

Totalgevinsten på dekriminalisering er bare positiv, jeg ser meg ingen grunn til og beholde den allerede feilslåtte politikken.

I Portugal gikk total bruken, dødsfall, tenåringsbruken, HIV smitte, heroin overdoser og dødsfall, samt offentlige politi ressurser, og dermed samfunskostnader gikk ALLE ned. Hva var det negative ved dette vedtaket igjen?
Vis hele sitatet...
Dette er bullshit, dette vil ikke fungere i realiteten. keg

http://www.pf.no/id/19363.0

Som du ser over er det allerede testet ut av Danskene.

Det er vel kanskje indviduelt, men jeg foretrekker å stille min lit til en test i vårt naboland, fremfor portogal.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Dette er bullshit, dette vil ikke fungere i realiteten. keg

http://www.pf.no/id/19363.0

Som du ser over er det allerede testet ut av Danskene.

Det er vel kanskje indviduelt, men jeg foretrekker å stille min lit til en test i vårt naboland, fremfor portogal.
Vis hele sitatet...
Kontrasten er vel at misbrukerne i danmark må møte opp på en klinikk for å få det injisert, og ikke får sette det selv i ro og mak i sin egen leilighet.
Hørte en gang at en heroinist bruker ca 800 000 i året på sitt forbruk. Skulle han tjent disse pengene på ærlig vis måtte han ha tjent godt over en 1 mill i året (med ca 36% skatt) Dette er bare hans forbruk av heroin.
Mat, husleie, bil osv kommer i tillegg.
Hvor får så heroinisten disse pengene fra? Jo, småkriminalitet som f.eks innbrudd og andre uheldige ting.

Hvis man klarer å fjerne heroinmarkedet så er dette noen av godene:

- Gratis heroin fjerner en STOR del av småkriminalitet, fjerner man det svarte markedet for heroin, vil man også miste en god del tyngre kriminelle.
- Man får kontroll på forbruket og renheten som i beste fall vil resultere i at ingen tar overdoser.
- Det blir vanskelig for nye å begynne på stoffet, ettersom man kun får tak i det hos staten.
- Man kan ha bedre nedtrappingsprogrammer ettersom brukerne ikke får tak i det andre steder.

Det er veldig mange gode argumenter for, men desverre så er det så vanvittig uetisk å gi ut ''verdens mest skadelige dop'' gratis, og hvor skal staten skaffe det? Må staten begynne å dyrke opium også da?
Sist endret av Cheese; 27. oktober 2011 kl. 11:05.
Vi har morfin og mange andre opiater overalt ellers. Veit ikke helt hvor det kommer fra, men jeg tror ikke Norge trenger egne opium-plantasjer.

Edit: Wikipedia sier Ungarn står for 60% av europas medisinske opium. Kanskje de kan hooke oss opp
Sist endret av Bothrops; 27. oktober 2011 kl. 11:09.
Sitat av Cheese Vis innlegg
desverre så er det så vanvittig uetisk å gi ut ''verdens mest skadelige dop'' gratis
Vis hele sitatet...
Er det? Hvis alternativet er at de kjøper det av kriminelle for penger de har tjent på kriminalitet og prostituasjon? Og er heroin, isolert sett, "verdens farligste dop"?
Sitat av Cheese Vis innlegg
og hvor skal staten skaffe det? Må staten begynne å dyrke opium også da?
Vis hele sitatet...
Tja, hvorfor ikke? Eller så kan man endelig gi opiumsbøder i Midtøsten og Asia er lovlig levebrød
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Er det? Hvis alternativet er at de kjøper det av kriminelle for penger de har tjent på kriminalitet og prostituasjon? Og er heroin, isolert sett, "verdens farligste dop"?

Tja, hvorfor ikke? Eller så kan man endelig gi opiumsbøder i Midtøsten og Asia er lovlig levebrød
Vis hele sitatet...
Er klar over at heroin isolert sett ikke er så skadelig som man skal ha det til, men jeg vil påstå at i praksis, hvor folk skyter skitten gate-heroin rett i blodet og med livsstilen mange av brukerne får, så er det blandt de mest skadeligste.
Teoretisk sett ikke, men i praksis er det annerledes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cheese Vis innlegg
Er klar over at heroin isolert sett ikke er så skadelig som man skal ha det til, men jeg vil påstå at i praksis, hvor folk skyter skitten gate-heroin rett i blodet og med livsstilen mange av brukerne får, så er det blandt de mest skadeligste.
Teoretisk sett ikke, men i praksis er det annerledes.
Vis hele sitatet...
...og ved å tilby reint heroin med kjent styrkegrad saman med reint brukerutstyr så faller jo omtrent heile argumentet ditt for kvifor heroin er det mest skadelege saman, og neste spørsmål blir da om det blir grovt uetisk...

Det er jo halve poenget med gratis heroin; harm reduction!
Når de de fleste tenker heroin, tenker man på hvordan stoffet er i dag, ikke det rene og sterile stoffet man eventuelt får hvis staten lager det. Utsagnet mitt var et forsøk på å fremstille hvordan de fleste tenker når de hører forslaget om gratis heroin.
Beklager hvis jeg ikke utrykket meg riktig, prøv å les hele posten min i stedet for bare den siste linjen som var motargumentet, har skjønt at man må være forsiktig med å komme med små-negative utsagn om rusmiddler på dette forumet.
Sist endret av Cheese; 27. oktober 2011 kl. 11:53.
Er det snakk om å "rehabilitere" eller behandle egentlig? Hva er målet? Å gi tunge rusmisbrukere en bedre hverdag eller gi dem et bedre liv?

LAR har som overordnet mål og rehabilitere (et utrykk jeg kanskje er imot, men meningen er bedre) tunge rusmisbrukere. Dette gir dem med syntetiske stoffer som subutex og subuxone, samt i enkelte tilfeller Metadon(som fungerer sterkere enn de andre dersom de blir inntatt oralt og smeltet under tungen). Dette er jo i utgangspunktet for å holde russuget i sjakk, for så etter en stund å trappe ned, ofte med mulighet for opptrapping om det skulle begynne å vippe.

Spørsmålet mitt er derfor om behandling med heroin vil medføre seg det samme? Vil en heroinavhengig klare å trappe ned dosen sin på heroin på samme måte som med Subutex\Metadon, eller vil livet egentlig bare fortsette å dure på i samme bane som før behandlingen startet?

Jeg er veldig ambivalten og usikker på om heroin er veien og gå. Ved å se på det som en helhet, vil man for det første muligens slippe unna det illegale og grisete illegale markedet og en del vinningskriminalitet. Man vil også i stor grad gi de rusavhengige rent stoff og utstyr, men dersom man ser på individet bak diskusjonen, vil det bli bedre for rusmisbrukeren og fremtiden?

Jeg ser på heroinutdeling som en svært enkel måte og bli kvitt et stort problem på. En holdning som sier meg at samfunnet gir opp rusmisbrukere, og den følelsen kommer nok i samme grad til å gjenspeile seg i rusmisbrukerens egenverdighet.

Jeg tror jeg lander på at dagens medisinering fungerer greit. Jeg har pesonlig møtt rusmisbrukere som klarer seg meget bra med Subutex\xone. Erfaringen min sier også at disse en eller annen gang havner utpå kjøret etter en stund. Men dersom man ser på de periodene de får det til å fungere tålig- får en viss mestringstillit- vet jeg ikke om heroin ville gitt dem en bedre hverdag\periode.
Sitat av reklame Vis innlegg
stuff..
Vis hele sitatet...
Hvem tror du har best forutsetninger for å få kontroll på livet sitt? Noen som må innom legen et par ganger pr dag, eller de som bor på gata og stjeler eller selger kroppen sin for penger til dop?
Reklame: Heroin vil bare være et alternativ til de som ikke tåler/ikke får bra nok effekt/behandling av metadon og subutex. Det er et tiltak for å plukke opp enda noen flere narkomane enn i dag. Samtidig har det en rekke positive bi-effekter.

Hvis du virkelig tror at heroin er å gi opp folk, mens metadon og subutex er å hjelpe dem, så får du ta å lese deg opp på både farmakologi og logikk!
Sist endret av Vargas; 27. oktober 2011 kl. 20:51.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Dette er bullshit, dette vil ikke fungere i realiteten. keg

http://www.pf.no/id/19363.0

Som du ser over er det allerede testet ut av Danskene.

Det er vel kanskje indviduelt, men jeg foretrekker å stille min lit til en test i vårt naboland, fremfor portogal.
Vis hele sitatet...
Det vil ikke funke i realiteten, påstår du, etter jeg har bevist til deg at det er mulig?

Nå vet ikke jeg detaljene på Danmark-saken, men Portugal har bevist at det er mulig, sammen med Sveits, Storbritania, Nederland, og sikkert flere land. Da er det nok påtide og analysere hvorfor det ikke fungerte i Danmark, så man kan forbedre modelen, istdenfor og hoppe til konklusjonen "Heroin assistanse fungerer ikke".

La oss veie de to alternativene i Norge;
1. La det være som det er
2. Adoptere lignende heroin skade reduksjonsmodeller fra land der det fungerer.

Aletrnativ 1: Alt er som det er (eller blir værre).
Alternativ 2: Vi gir faktisk de narkomane en sjangse til og hjelpe seg selv, og adopterer en model med allerede påvist positivt utfall. I værste fall går vi tilbake til tilstandene som finnes under alternativ 1.

"Er gratis heroin svaret?" (I Norge).
Det vet vi ikke, men vi finner pokker ikke ut av det heller, før vi har prøvd!