Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 11011
Sitat av Vitex Vis innlegg
Ja bare fortsett å stem AP, så skal dere se hva som skjer
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer ikke på AP.
Jeg er av prinsipp i mot statlig intervensjon og mener at menneskene selv skal kunne bestemme slike saker på individuell basis.

Det er heller ikke Arbeiderpartiet som har gått inn for å fjerne sprit under 22% fra polet, dette er et forslag fra en person ved Oslo Politikammer.

Når det er sagt kan du ikke nekte for at den norske alkoholpolitikken funker (Da med henhold til statistikker over vårt konsum i forhold til resten av Europa)

Vennligst sett deg inn i saken og ikke bruk anledninger som dette til å briljere med din ignoranse slik som å påpeke at dette er Arbeiderpartiets skyld.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hadde det bare vært slik at man automatisk blir voksen umiddelbart i det klokken bikker over på det døgnet som tilfeldigvis ble din attenårsdag.
Vis hele sitatet...
De fleste klarer vel å ta ansvar for seg selv _før_ fylte atten.
Sitat av gorm Vis innlegg
De fleste klarer vel å ta ansvar for seg selv _før_ fylte atten.
Vis hele sitatet...
Juridisk så tar en jo ansvar for egne handlinger etter fylte 15.
Norge, Vestens siste politistat. Er det noe rart i at norske turister er helt ville i sydligere strøk? Når man dukker opp til et land der det koster 20 kroner halvlitern, 10 kroner 20pakka og 40 kroner for en 1l vodka så er det ikke rart til at folk går bananas.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Norge, Vestens siste politistat. Er det noe rart i at norske turister er helt ville i sydligere strøk? Når man dukker opp til et land der det koster 20 kroner halvlitern, 10 kroner 20pakka og 40 kroner for en 1l vodka så er det ikke rart til at folk går bananas.
Vis hele sitatet...
Norge, verdens beste land å bo i. Landet som har en av verdens laveste drapsrater, et rettsystem der rehabilitering og ikke straff er i fokus, et system som faktisk funker.

Tenk for hver krone staten tjener på alkohol og tobakksavgifter går 2kroner ut for å behandle skadevirkninger som er selvpåførte. Er dette rettferdig?
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Å drikke alkohol for å bli full er misbruk? Mener du også at å røyke cannabis for å bli høy, eller å ta en kopp kaffe for å vokne litt er misbruk?

Greit nok at du sikkert ikke liker å være full, og heller nyter et par rolige pils, sånn er jeg også. Men hvis folk liker å drikke mye, la dem drikke. Så lenge ingen andre blir skadet av det (selv om dette kan skje på alkohol) syns jeg man burde få lov.
Vis hele sitatet...
Brukte vel heller utrykket "drita" og ikke full, Forstår ikke hvordan det skal være så jevlig kult og drikke seg halvdau på 60% våkne opp neste dag med en piss sur nabo på døra, 3 bøter for offentlig urinering og et blått øye.

Ja, vi er frie mennesker i norge. De skal få lov til og drikke så mye de har lyst så lenge de ikke lar det gå utover meg.
Sist endret av Lonelycrab; 17. oktober 2011 kl. 15:11.
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Ungdom får tak i uansett om det tar opp aldersgrensen. Jeg bryr meg ikke, blir like lett og kjøpe/skaffe som før
Vis hele sitatet...
Det er sant det, men det er mye lettere å bare stikke innom polet selv, i forhold til å ordne noen som gidder, og med tidspunkter, og alt sånnt.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg er kanskje delvis enig i dette, jeg er 16 nå å drikker kanskje annenhver helg eller noe, men når det går i sprit så blir man fullere fortere.
på den andre siden så får man tak i det man vil ha tak i, hvis jeg vil ha 40% så får jeg tak i det
Vis hele sitatet...
Når jeg var 14 år møtte jeg en fra forumet her og byttet en telefon mot mange sprit flasker. Haha, kom på dette nå!
er ikke problemet egentlig ganske enkelt at folk må bli "dritings"? At det ikke holder å være brisen, eller for den sakens skyld edru?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Når man fyller atten år, så er man myndig. Man kan stemme og velge hvem som skal styre landet, man kan ta førerkort på bil. Ifølge staten er man "voksen" og er ansvarlig for seg selv! Men gud forby at man skal kunne kjøpe alkohol over 22%.

Personlig syns jeg at all denne såkalte "ungdomspriten" er bare møkk. Jeg drikker heller vin og øl! Men det betyr ikke at jeg ikke mener folk skal kunne kjøpe det. Uansvarlig drikking vil alltid forekomme uansett. Det er bare synd at det skal gå utover alle de som faktisk ikke må pumpes hver helg. Jeg klager ikke over Norge, for jeg veit at det er et veldig bra land å bo og leve i. Men all denne forbudspolitikken som dukker opp ved stadighet er jeg ingen fan av!
Er det virkelig folk som drikker polsprit enda? Har da drukket HB gjennom hele ungdommen. Joa, har drukket polsprit, men da var det ikke jeg som kjøpte.

Tror nok flere kjøper HB istedet og blander ut som et resultat.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bundy Vis innlegg
Er det virkelig folk som drikker polsprit enda? Har da drukket HB gjennom hele ungdommen. Joa, har drukket polsprit, men da var det ikke jeg som kjøpte.

Tror nok flere kjøper HB istedet og blander ut som et resultat.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at målet med denne eventuelle lovendringer er økt benyttelse av HB. Snarere tror jeg de mener at ungdoms tilgang til alkohol vil være vanskeligere.
Dette tror ikke jeg at kommer til å lykkes.

Har selv stukket snuta innom HB en gang, og tror ikke jeg kommer til drikke det på en stund. Endte opp med hode i grøfta og ropte på forhistoriske dyr.
Tror nok mange tenker "Åja, får ikke kjøpt det på polet, da drar vi å kjøper noe metanolsprit fra en shady kar".


Ikke minst lettere tilgang til sterkere sprit.
Ungdommen er dum, noe du selv beviste med at du greide å drikke deg sanseløs.
Sist endret av Bundy; 17. oktober 2011 kl. 15:42.
Kommer til å hjelpe like mye mot at folk drikker sprit som kriminaliseringen av cannabis hjelper mot at folk bruker , dyrker, kjøper og selger det. Eller hva?

Personlig har jeg sluttet å drikke da jeg hater rusen men kan godt ta meg ett par øl en sjelden gang, men sprit kommer ikke på tale.

For rundt ett halvt år siden - 9 mnd drakk jeg selv, som mange andre her jeg bor, halviters vodka på 40% til 150 kr, hver eneste helg, og vet hvor utrolig lett det er å skaffe.

Drikker man en halv sånn som uerfaren drikker så "passer" man ut ganske fort.

Nope, Chuck Testa? Merker at politifolk vil, og politikere vil og staten gjør, fler og fler skada regler som går mot sin egen hensikt hele tiden. Kanskje 1% av de 18-åringene som kjøper sprit vil kjøpe øl-isteden men resten vil få en som er gammel nok eller noen andre til å kjøpe smugler-sprit med høy prosent til billig pris, som er mye utryggere og.

Velkommen til Norge!
At det er 21 års aldersgrense stopper ikke 18 åringer å få tak i det uansett, så om det er 18 eller 21 har egentlig ikke så mye å si..
Det som er irriterende er at du i en alder av må betale voksen billett på bussen, mens du må være 21 år for å kjøpe sprit, når du i utgangspunktet blir sett på som voksen i en alder av 18.
Sitat av popmart Vis innlegg
At det er 21 års aldersgrense stopper ikke 18 åringer å få tak i det uansett, så om det er 18 eller 21 har egentlig ikke så mye å si..
Det som er irriterende er at du i en alder av må betale voksen billett på bussen, mens du må være 21 år for å kjøpe sprit, når du i utgangspunktet blir sett på som voksen i en alder av 18.
Vis hele sitatet...
Du må betale voksen billett på fly fra du er 12 fuckings år.
Du må betale voksen billett på buss/tog fra du er 16 år.

Drikke deg dritings kan du gjøre lovlig når du er "voksen", altså 21 år.

Like hjernedødt som en stein.
Sist endret av Flowerpower79; 17. oktober 2011 kl. 16:03. Grunn: skriveleif
Nå høres jeg vel ut som en helt vanlig, random fjortisbitch, men jeg vil virkelig ikke at "lavprosentspriten" fjernes fra butikkene, da jeg blir akkurat god nok i formen til å ha det gøy og å være kompis med alle, men unngår å bli grøftedrita på en vanlig flaske med f.eks. 21,9% alkohol i. Det er også ganske tilfredsstillende i seg selv bare å kjøpe denne spriten for å minne meg selv på at jeg er myndig, og jeg blir på en måte litt glad av å minne meg selv på det.

Dessuten, om du drikker deg drita på øl, så går du glipp av minst halve festen fordi du står i dasskø. Tenk dere hvor lange dasskøene blir om all <22% fjernes fra butikkhyllene.

Fra spøk til et (noe urelevant) miljøspørsmål da: Hva tror dere forurenser mest? Én tom glassflaske med sprit kontra 10-12 tomme ølflasker/bokser pr. pers?

EDIT: Kan forøvrig nevne at jeg er en fattig student, så jeg drikker ikke oftere enn hver 3. helg eller noe slikt i gjennomsnitt.
Sist endret av Deadlock Radium; 17. oktober 2011 kl. 16:08.
i Oslo området hvor HB er skjeldent blant ungdommer, går det mer i smuglervarer! og slike forbud akselrerer denne prosessen! dette kommer bare og resultere i økt smugling+ enda mindre kontroll over hva folk faktisk får i seg
Dette var å vente for å si det sånn, ikke noe kommer som et sjokk lenger her i Norge. Hva blir det neste? 30 års grense for å ta lappen? haha. Norge har spora av.. Men uansett da, de kan for all del gjøre som sverige og sette alt inn på polet med 21 års aldersgrense, det har vel egentlig ikke noe å si. Hvis man er under 21 og fortsatt vil ha sprit, så er det i aller høyeste grad mulig å skaffe det uansett
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når fylt atten har du lov til å stemme, men ikke kjøpe alkohol over 22%?

Jeg ser så klart logikken bak, da unge oftere drikker seg fulle osv., men det er fortsatt latterlig om du spør meg, det at du har lov til å stemme, men ikke kjøpe sterk alkohol.
Sitat av theBeist Vis innlegg
Når fylt atten har du lov til å stemme, men ikke kjøpe alkohol over 22%?

Jeg ser så klart logikken bak, da unge oftere drikker seg fulle osv., men det er fortsatt latterlig om du spør meg, det at du har lov til å stemme, men ikke kjøpe sterk alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig.

Jeg synes det er bra at de har 20års grense for sterkere alkohol. Jeg tror en del unge mellom 18-20 har en tendens til å drikke mye. Det er stor forskjell på en 18 og en 20 åring i modenhet, spør du meg. Tanken på at 18 åringer kan kjøpe opp til 60% alkohol skremmer meg. Husker selv da jeg var 18.

Uansett, som dere sier så får de fleste 18 åringer tak i sterkere alkohol.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er uenig.

Jeg synes det er bra at de har 20års grense for sterkere alkohol. Jeg tror en del unge mellom 18-20 har en tendens til å drikke mye. Det er stor forskjell på en 18 og en 20 åring i modenhet, spør du meg. Tanken på at 18 åringer kan kjøpe opp til 60% alkohol skremmer meg. Husker selv da jeg var 18.

Uansett, som dere sier så får de fleste 18 åringer tak i sterkere alkohol.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa ser jeg logikken bak lovgivningen, men når du er atten er du myndig, og som per definisjon betyr at du har autoritet, og bestemmer over deg selv.

Skal du ikke da sees likt på som andre myndige?
Sitat av theBeist Vis innlegg
Som jeg sa ser jeg logikken bak lovgivningen, men når du er atten er du myndig, og som per definisjon betyr at du har autoritet, og bestemmer over deg selv.

Skal du ikke da sees likt på som andre myndige?
Vis hele sitatet...
Mener du at når man er 18, burde man få alle rettigheter på bordet? Ja, man er myndig når man er 18 år, men det betyr ikke at man kan gjøre hva faen man vil.

Til dere som synes det er på trynet at man kan stemme når man er 18 år, men ikke kjøpe sterkere alkohol, så er det flere ting dere ikke har rett til, grunnet regelverket. Dere som er myndige 18 åringer med autoritet, kan for eksempel heller ikke kjøre tungsykkel.
Sitat av Riverton Vis innlegg
XXX http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10014778 XXX


HVA MENER DERE OM DETTE?


Vi mennesker bør kunne velge selv hva vi drikker, spesielt etter fylte atten år. Er man myndig, så er man myndig.

- Riverton -
Vis hele sitatet...
"At vi mennesker bør kunne velge selv hva vi drikker når vi er myndig" er egentlig like dumt som å si at du burde få kjøre bil så fort du måtte ønske, siden det er ditt liv.

DEt er ikke slik at når du fyller 18 år, så er du plutselig voksen mentalt sett. Dessverre virker det som at de fleste av dagens 18 åringer ikke burde fått kjørt bil eller drukket noe alkohol.

Så jeg må nok si meg enig med politiet. Max alkoholstyrke burde være 12% resten burde være 20 års grense på.Som nevnt tidligere i tråden vil det ikke være så stort problem for 18 åringer å skaffe den alkoholen de ønsker, men det vil i det minste være litt vanskeligere.

Og jeg må si meg enig i at de fleste 20 åringene virker langt mer moden enn de fleste 18 åringene.
Sist endret av Spelly; 29. november 2011 kl. 20:33.
vitsen med 22%? det fungerer jo ikke særlig uansett :P
Sitat av twixtor Vis innlegg
Du må betale voksen billett på fly fra du er 12 fuckings år.
Du må betale voksen billett på buss/tog fra du er 16 år.

Drikke deg dritings kan du gjøre lovlig når du er "voksen", altså 21 år.

Like hjernedødt som en stein.
Vis hele sitatet...
Feil. Du trenger bare å være 20, ikke 21.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Du må betale voksen billett på fly fra du er 12 fuckings år.
Du må betale voksen billett på buss/tog fra du er 16 år.

Drikke deg dritings kan du gjøre lovlig når du er "voksen", altså 21 år.

Like hjernedødt som en stein.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du kaller dette "hjernedødt"

Ja, vi har forskjellige regler i landet, selv om man er 18år og myndig, får man ikke alle verdens rettigheter.
Det skal da være måte på hvor mye staten skal bestemme. Ikke lenge før de forbyr nugatti siden folk blir feit på det......
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Det skal da være måte på hvor mye staten skal bestemme. Ikke lenge før de forbyr nugatti siden folk blir feit på det......
Vis hele sitatet...

Folk blir feite på nugatti? Kom gjerne med kilder til den påstanden.


Noen ting _bør_ staten bestemme, ellers går jo ting til helvete. Hva de bør bestemme kan diskuteres, men akkurat dette med alkohol og spritvarer synes jeg de håndterer bra. Som jeg har nevnt tidligere, tanken på at 18 åringer kunne få fri tilgang på kjøp av 60% - det stemmer meg.
Sånn jeg ser det er det helt høl i huet nå, enten burde man ikke bli myndig ved fylte 18 år, eller så burde de for pokker la alle myndige få kjøpe akkurat den prosenten de ønsker! Hvordan vi kan ha allerdersgrenser (fra statens side, ikke feks for å komme inn på barer) som er høyere en myndighets alderen er for meg helt ubegripelig! Gratulerer du er nå myndig og en voksen person med fult ansvar over deg selv, nei vent, vi lar deg ikke drikke over 22 prosent! blir for dumt. Jeg er for å heve myndighetsalderen, men ikke ha det sånn som nå.
du bi itj barsk utn karsk.

billig er det også, 75kr for en halvliter og det holder sånn passe til en fest.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Sånn jeg ser det er det helt høl i huet nå, enten burde man ikke bli myndig ved fylte 18 år, eller så burde de for pokker la alle myndige få kjøpe akkurat den prosenten de ønsker! Hvordan vi kan ha allerdersgrenser (fra statens side, ikke feks for å komme inn på barer) som er høyere en myndighets alderen er for meg helt ubegripelig! Gratulerer du er nå myndig og en voksen person med fult ansvar over deg selv, nei vent, vi lar deg ikke drikke over 22 prosent! blir for dumt. Jeg er for å heve myndighetsalderen, men ikke ha det sånn som nå.
Vis hele sitatet...

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha tilgang og rett på å kjøpe 60% på polet?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å kjøre tungsykkel?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å kjøre buss?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å søke politihøgskolen?


Tydelig at du ikke har forstått hvorfor vi har disse aldersgrensene. Å sette ned grensa på 20 for å kjøpe sprit til 18, da _ber_ norge om større tilgang på polvarer som fører til fyll. Som mange har nevnt tidligere i tråden, så er det stor forskjell på en 18 åring og en 20 åring når det kommer til modenhet.
Uten å ha lest hele tråden så tror jeg at hvis man fjerner 22% fra hyllene så kan man potensielt få enda flere ungdommer til pumping o.l
Såfremt man ikke kjenner personen som stimer, så burde man være svært forsiktig med å kjøpe hjemmebrent. Jeg tror det er mye tryggere for en ungdom å drikke seg full på 22% polsprit, enn å drikke seg full på 40% hjemmebrent fra en fyr man ikke kjenner. Er vel ikke mange år siden at det var personer som ble blind av det. Man vet aldri med personer hva de finner på for å tjene penger på tørste ungdommer.. La spriten stå mener jeg. Har dette forandret seg så jævlig de siste årene da? Da jeg og mine venner ble 18 år så ble man dritings på 22% kalinka. 5 år senere så tror jeg ikke dette har blitt noe særlig verre..

Edit: Dæven dette ble ett rotete innlegg..
Sist endret av margido; 29. november 2011 kl. 22:24.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
på den andre siden så får man tak i det man vil ha tak i, hvis jeg vil ha 40% så får jeg tak i det
Vis hele sitatet...
Hvis jeg vil ha 96%, så får jeg tak i det!
Sist endret av Susehuet; 29. november 2011 kl. 22:53.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
- så er det stor forskjell på en 18 åring og en 20 åring når det kommer til modenhet.
Vis hele sitatet...
Det er faen meg ikke alltid!
Det finnes jo 16åringer som er mer modne en 40åringer.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Det er faen meg ikke alltid!
Det finnes jo 16åringer som er mer modne en 40åringer.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt det er alltid? Det er i mange tilfeller.

Selvfølgelig vil det alltid finnes noen unge som er mer modne enn eldre. Alle grupper har noen som driter seg ut/skiller seg ut, og slik vil det alltid være.
ungdom får da tak i spriten sin uansett, fjern 18 års spriten og kanskje de går å kjøper seg litt metanol istedet. staten må gjerne prøve å gjemme bort rusmidler og late som de ikke finnes, desto mer spennende høres det ut for fjortisser
Sist endret av ali88; 29. november 2011 kl. 23:08.
La folk ruse seg på det de vil og fjern den jævlige liksom-spriten! Forstår virkelig at folk går for den kjipe 20,9%(?) skvipet istedenfor å bare kjøpe seg no vin eller god likør. Tik-tak og liksomvodka kan suge meg i rassen!!!
Ser ikke helt hva som er problemet med denne spriten. Noen shotter den sikkert for å tøffe seg, mens andre blander den ut til samme prosentnivå som en halvliter pils. Ellers så blir man da ikke noe særlig mer full på en slik flaske enn en flaske sterkvin/likør på 15-22%
Hva med å bare lære kidsa å drikke istedenfor å tro at slike begrensninger skal fjerne "alle" problemer. Start i andre enden for f... Foreldre burde ha som plikt å lære ungdommen sin å drikke, hvis vedkommende viser interesse for alkohol da selvsagt.. Men neida "barnet mitt drikker ikke" og boom blackout i en grøft på grønland..
Dette hjelper jo ikke mot noe som helst uansett. Det myndighetene heller skulle gjort burde være å prøve å legge opp en plan for få slutt på berserkfylla vi har i dette landet, hvis overhodet mulig.
Hva skjer med norge? Ikke få lov til å kjøre bil på kvelden/med passasjerer? Overvåking(dld)? Og nå, får ikke en voksen lov til å kjøpe drekke over 4.7%?


I call bullshit!
Som mange andre skriver tror jeg dette kommer til å virke mot sin hensikt. Det er ikke alle som liker verken øl eller cider og da er det beste å kjøpe en vin eller barnesprit. Ved å fjerne barnespriten fra polet vil de som liker dette heller kjøpe sterkere sprit og det går ikke alltid like bra.
Noe jeg mener er en bedre løsning er å få inn "barneøl/cider" i tillegg. Hvis 16 åringer kan kjøpe sin egen øl på 2,5% vil de fleste kjøpe selv og ikke få en som er 18 eller 20 til å kjøpe for seg. Dette tror jeg vil hjelpe ganske mye på antallet unge på skikkelig grøftefylla.
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Som mange andre skriver tror jeg dette kommer til å virke mot sin hensikt. Det er ikke alle som liker verken øl eller cider og da er det beste å kjøpe en vin eller barnesprit. Ved å fjerne barnespriten fra polet vil de som liker dette heller kjøpe sterkere sprit og det går ikke alltid like bra.
Noe jeg mener er en bedre løsning er å få inn "barneøl/cider" i tillegg. Hvis 16 åringer kan kjøpe sin egen øl på 2,5% vil de fleste kjøpe selv og ikke få en som er 18 eller 20 til å kjøpe for seg. Dette tror jeg vil hjelpe ganske mye på antallet unge på skikkelig grøftefylla.
Vis hele sitatet...
Dette vil selvfølgelig virke MOT sin hensikt , tror du at kidsa er interesert i å drikke 2.5 % når de kan få kompisen deres til å kjøpe 22% til dem ?, i don think so.

Joda drikking har noe med modenhet å gjøre , men enkelte burde huske på at man ikke blir biologisk ferdigutviklet før 20/21 års alderen og at alkohol faktisk kan føre til skader på hjernen...

Det største problemet i Norge er beserkfylla og at det ike er gøy å drikke uten å bli full, er du ikke full så var det liksom så kjiiipt på fest , og er alltid like stas å skryte om alkohol fremkallt blackout , Wooohoo så fett ....

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på folk som synes det er gøy å bli drita , jeg er 20 , snart 21 og har aldri drukket meg mer enn lett brisen, og det er av eget valg , jeg føler meg ukomfortabel med følelsen av å miste kontroll over hvem jeg er ..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
- Forventer du at alle 18 åringer skal ha tilgang og rett på å kjøpe 60% på polet?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å kjøre tungsykkel?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å kjøre buss?

- Forventer du at alle 18 åringer skal ha rett til å søke politihøgskolen?


Tydelig at du ikke har forstått hvorfor vi har disse aldersgrensene. Å sette ned grensa på 20 for å kjøpe sprit til 18, da _ber_ norge om større tilgang på polvarer som fører til fyll. Som mange har nevnt tidligere i tråden, så er det stor forskjell på en 18 åring og en 20 åring når det kommer til modenhet.
Vis hele sitatet...
JA

JA

JA

tja, kommer ann på vandel.

alle har mulighet til og kjøpe sprit. alle kan få tak i sprit om de vill. vi har noe som kalle hjemmebrent som lages ved og blande sukker, gjær og vann. enklere blir det ikke.(må såklart være flink for og få HB'en god)

la oss si at alt av alkohol får en aldersgrense på 20 år. hvor mange tror du kommer til og drikke mindre?

jeg kjenner mange 15-16 åringer som drikker ofte, selv om aldersgrensen på alkohol er 18, de får altid noen til og kjøpe for seg. det kommer ikke til og endre noe(omtrent) med alkohol forbruket ved og sette opp aldersgrensen. ungdommen får enkelt tak i alkohol, det samme kan 18åringer som vill ha sprit.

face the facts. aldersgrenser og kriminalisering fungerer ikke noe serlig effektivt!
Sitat av haakon466 Vis innlegg
JA

JA

JA

tja, kommer ann på vandel.

alle har mulighet til og kjøpe sprit. alle kan få tak i sprit om de vill. vi har noe som kalle hjemmebrent som lages ved og blande sukker, gjær og vann. enklere blir det ikke.(må såklart være flink for og få HB'en god)

la oss si at alt av alkohol får en aldersgrense på 20 år. hvor mange tror du kommer til og drikke mindre?

jeg kjenner mange 15-16 åringer som drikker ofte, selv om aldersgrensen på alkohol er 18, de får altid noen til og kjøpe for seg. det kommer ikke til og endre noe(omtrent) med alkohol forbruket ved og sette opp aldersgrensen. ungdommen får enkelt tak i alkohol, det samme kan 18åringer som vill ha sprit.

face the facts. aldersgrenser og kriminalisering fungerer ikke noe serlig effektivt!
Vis hele sitatet...

Det at du og alle andre "kjenner" mindreårige folk som drikker ofte, har ingenting å si. Aldersgrenser og kriminalisering fungerer bra.

Se for deg at vi setter ned ALLE aldersgrenser i landet til 18, slik dere vil ha det , siden det er 18 som definerer det å bestemme selv... hvordan tror du det vil gå?!

Det har ingenting å si at _alle 18_åringer får tak i sterkere alkohol. Viss staten fjerner 20grensa på alkohol, skyte dei seg sjølv i foten. Det samme gjelder 18års grense på BUSS. Idiotisk. Viss du ser på statistikk, ser du at unge menn i alderen 18-20 er de mest utsatte i trafikken, og du vil ha 18åringer bak rattet på en buss? Grøss og gru.
Sist endret av ClaesGreve; 30. november 2011 kl. 16:56.
Som 19 åring kan jeg teoretisk tvinges i krig & dø for landet mitt, men jeg har ikke lov og drikke noe over 22%. er man voksen så er man voksen sier bare jeg!
Hvorfor i helvete skal staten sy puter under arma på folk for pur faenskap. Vi lever i en verden der overpopulasjon er en reell trussel, dog ikke i Norge på en god stund. Allikevel, hvis folk klarer å alkoholforgifte seg på 22% så skal de få lov til det, darwin dere...
Jeg drikker øl uansett så!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det at du og alle andre "kjenner" mindreårige folk som drikker ofte, har ingenting å si. Aldersgrenser og kriminalisering fungerer bra.

Se for deg at vi setter ned ALLE aldersgrenser i landet til 18, slik dere vil ha det , siden det er 18 som definerer det å bestemme selv... hvordan tror du det vil gå?!

Det har ingenting å si at _alle 18_åringer får tak i sterkere alkohol. Viss staten fjerner 20grensa på alkohol, skyte dei seg sjølv i foten. Det samme gjelder 18års grense på BUSS. Idiotisk. Viss du ser på statistikk, ser du at unge menn i alderen 18-20 er de mest utsatte i trafikken, og du vil ha 18åringer bak rattet på en buss? Grøss og gru.
Vis hele sitatet...
ja, såklart det er da bare morro og sitte på en buss som kjører i 230 gjennom sentrum da

dette argumentet henger ikke på grep da. selv om statestikken sier at de fleste trafikk ulykker skjer med unge på 18-20 år betyr ikke det nødvendigvis at de kjører som noen idioter hele tiden hvis det er det du tror?

jeg skal love deg at hvis jeg har blitt buss sjofør og skal kjøre fra tr.heim til oslo. så hadde ikke jeg brutt fartsgrensa og kjørt som en tulling, bare fordi jeg da er 18.

men det er sant det at 18 åringer er mye mindre erfaren enn de som er 25-40 år. men ingen med vett i hodet vill kjøre som en tulling når jobben hans er og kjøre 30 stk fra A til B


og jo, det at nesten alle kjenner mindreårige som drikker har veldig mye og si. det viser hvordan en aldersgrense fungerer. la meg vise deg noen ''bevis''

det er 18års grense på alkohol, røyk, snus osv. og 20 på sprit nå.
omtrent alle jeg kjenner/vet om drikker alkohol på fest, 1/3 drikker sprit
jeg kjenner noen som røyker/snuser
ingen av dem er over 18 år, selv om det er alders grensen.

hasj er ulovlig den dag i dag. men fortsatt er det mange tusen som røyker/har prøvd hasj i norge. men hvordan fungerer forbudet?

så det at det skal fungere og sette høyere aldersgrense på sprit kommer aldri til og fungere! face the facts.