Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2274
Heisan!

Har et problem på min Acer 5742G, Har 64bits windows 7 og kan kun utnytte 3,68 GB. Har prøvd og gått i msconfig-boot-avanserte alternativer og aktivert makimalt minnestørrelse 4096MB men går fortsatt ikke!

Hva skal jeg gjøre?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
er sikkert skjermkortet som har reservert litt av ramen skjekk nvidi kontrollpanel
jeg vet ikke åssen man fikser det, men det er nesten sånn hos meg. Har 2Gb ram og det står at bare 1,7Gb blir brukt! (jeg har bestillt deler til byggepc, så slapp av jeg er bevisst på at 2Gb ram er dårlig)
Skjermkortet på pcen din har antagelig reservert 256mb til eget bruk. I alle datamaskiner der skjermkortet er integrert i hovedkortet, som oftest i bærbare pcer, er rammen til systemet den samme som hos skjermkortet.
Sitat av Zalox Vis innlegg
Skjermkortet på pcen din har antagelig reservert 256mb til eget bruk. I alle datamaskiner der skjermkortet er integrert i hovedkortet, som oftest i bærbare pcer, er rammen til systemet den samme som hos skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Har ikke bærbar, men sånn liten pc (husker ikke hva de heter, men den er egentlig ikke egnet til så mye spill). skal skaffe meg bygge-pc nå uansett så :P
bærbar pc og minipc er vel så å si det samme, da det han vil frem til er at skjermkortet på maskinen er integrert i hovedkortet, slik at minne fordeling blir håndtert på en spesiell måte, der skjermkortet trekker sitt minne fra maskinens RAM.
Sitat av kosatek Vis innlegg
Har ikke bærbar, men sånn liten pc (husker ikke hva de heter, men den er egentlig ikke egnet til så mye spill). skal skaffe meg bygge-pc nå uansett så :P
Vis hele sitatet...
Skriver som oftest bærbare pcer, mange kontor-pcer bruker hovedkortintegrert skjermkort.
Eg har også same problem som deg, og eg bryr meg ikkje så mykje, for eg trenger jo ikkje mer
Sikker på det ikke er operativsystemet?

F.eks, home versjonen støtter så og så mye ram, dvs du må ha en annen versjon?
Hei!! Jeg fant ut at det var intregrert GPU som brukte det!
Forøvrig burde man aldri sette et tak på hvor mye minne OS kan bruke, utenom for feilsøkingssituasjoner og for å teste applikasjoner på lavere ressurser.

Uansett er slike problemer i 99% av tilfeller relatert til at brukeren ikke har skrudd på memory remapping i BIOS.