Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 9036
Jeg lurer på hva som er normal timelønn i salgsindustrien som i blant annet jobber i butikk, bensinstasjoner, kiosker og lignende, for en 18-åring?

Takker for svar
120-150kr timen er vel normalen?
Kommer helt ann på om bedriften følger tariffen, eller har egne satser.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Kommer helt ann på om bedriften følger tariffen, eller har egne satser.
Vis hele sitatet...
Hva er "tariffen"?
Kan jo si at jeg tjener 103 kroner i timen på butikk. Jeg er riktignok under 18, men de over meg tjener ikke spesielt mye mer.
Tariff er normal timelønn for folk i random butikker og som er over 18 år.
Tariffen er vel på 131,- atm. (Eller noe veldig, veldig nære 131,-)

Får du ikke tariff på en normal butikk, så søk andre plasser. Har vært innom 5 forskjellige butikker så langt og alle har gitt meg tariff.
Sist endret av Bombasa; 22. september 2011 kl. 16:22.
Har 126 kr timen
Er selv 18 år, jobber på en større elektronikkforhandler. Jeg får 122 kr i timen og jeg har verken kvelds eller helge tillegg... Får til gjengjeld bonus hvis jeg selger bestemte avtaler til produkter, og at jeg får innkjøpspris + moms på alle produkter i butikken.

Av kameratene mine vil jeg si at jeg har den best betalte jobben i forhold til hvor mange timer jeg jobber og hva jeg gjør på jobb.
Jobber på Rema, er 16 år og får 106 kroner timen, 42 kroner tillegg per time for jobbing etter klokka 19:00 eller på lørdag.
Jobber som vekter og har 160 i timen. Har kveldtillegg på 25kr og helgetillegg på 45kr. I tillegg til dette får jeg 100% på overtid, noe det har blitt en del av i det siste.
Tjener 62kr i timen, 7-11 under 18 (lol). Stjeler snus og brus i ny og ned, så blir riktignok rundt en hundrings hehe..
Jeg har nå 131,92 kr i timen, + 67kr etter kl 16.
Ser ofte at VG annonserer for stillinger som selger hvor man er garantert å tjene 40.000 kr i måneden. Er dette faktisk sant, for det høres helt sprøtt ut til å være en selger? Tenker meg det må være noe bonus-greier inne i bildet, men det står jo at man er garantert 40.000 kr i lønn i måneden. Har sett andre annonser som sier at man er garantert å tjene mellom 40-60k i måneden. 0o
Sist endret av Deltablue; 22. september 2011 kl. 19:54.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Tjener 62kr i timen, 7-11 under 18 (lol). Stjeler snus og brus i ny og ned, så blir riktignok rundt en hundrings hehe..
Vis hele sitatet...
62,-?

Dude, bytt jobb! og slutt å stjel snus
Sist endret av Bombasa; 23. september 2011 kl. 17:25.
Jeg hadde 128,5kr i timen på Mix. hadde vanlig overtidsbetalt/kveldstilleg og 100% tillegg på søndager og lørdager etter 4
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Tjener 62kr i timen, 7-11 under 18 (lol). Stjeler snus og brus i ny og ned, så blir riktignok rundt en hundrings hehe..
Vis hele sitatet...
Virker urimelig det. Seven eleven har da tariff de?
Sist endret av mo3; 23. september 2011 kl. 17:49.
Dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner har etter erfaring lavere timelønn enn nisjebutikker (klær, elektronikk osv.). Du kan også risikere lavere lønn i prøvetid på f.eks. seks mnd. 110-140 tror jeg er rimelig. Muligens mindre for førstnevnte. Du har også tillegg i de fleste butikker, men har hørt at nattillegget på bensinstasjoner kan være rimelig dårlig.
Ta en telefon til LO. De har svaret på hva tarifflønna er. Hvis bedriften ikke er organisert i en arbeidsgiverorganisasjon trenger de ikke betale tarifflønn. I så tilfelle kan du søke på ny jobb med tarifflønn og skifte når du får ny.
Så vidt jeg vet tjener de aller fleste som er 18 i butikk rundt kr 132kr
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jobber i anleggsbransjen og har rundt 290kr timen..
Ganske ålreit for å ikke ha noe utdannelse. =)
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jobber i anleggsbransjen og har rundt 290kr timen..
Ganske ålreit for å ikke ha noe utdannelse. =)
Vis hele sitatet...
Det var ikke spørsmålet.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tariff er normal timelønn for folk i random butikker og som er over 18 år.
Tariffen er vel på 131,- atm. (Eller noe veldig, veldig nære 131,-)

Får du ikke tariff på en normal butikk, så søk andre plasser. Har vært innom 5 forskjellige butikker så langt og alle har gitt meg tariff.
Vis hele sitatet...
jeg tjener tariff i avinor (128 kr timen)
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jobber i anleggsbransjen og har rundt 290kr timen..
Ganske ålreit for å ikke ha noe utdannelse. =)
Vis hele sitatet...
Så flott at anleggsbransjen har tilsvarende arbeidsoppgaver som i butikkbransjen. Skrev du i tråden bare for å skryte fra deg litt?

Til TS: Jeg er over 18, tjener 132,62 i samme bransje.
Hva ligger ca. månedslønnen deres på?
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Hva ligger ca. månedslønnen deres på?
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann på hvor mye man jobber! Personlig blir det ikke spesielt stor måndeslønn da jeg studerer.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
http://freak.no/forum/showthread.php?t=198096

Ligger også en tråd for vanlige ansatte, men finner den ikke i slengen.
Tror det ligger ca midt mellom 100 og 200 jeg, og litt +/- på forskjellige plasser.
Vertfall det jeg fikk følelsen av da jeg tenkte å søke meg en ekstra jobb hos matbutikker.

For å si det enklere: 150 riksdaler +/-

Sitat av Blåtann Vis innlegg
Tror det ligger ca midt mellom 100 og 200 jeg, og litt +/- på forskjellige plasser.
Vertfall det jeg fikk følelsen av da jeg tenkte å søke meg en ekstra jobb hos matbutikker.

For å si det enklere: 150 riksdaler +/-
Vis hele sitatet...
Skammer meg for dobbelpost, men jeg mente selvfølgelig 130 +/-, ikke 150.
Sist endret av ZELDUR; 23. september 2011 kl. 19:10.
120 -140kr , men det spørs litt hvor du jobber da
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jobber i anleggsbransjen og har rundt 290kr timen..
Ganske ålreit for å ikke ha noe utdannelse. =)
Vis hele sitatet...
I call bs med mindre du sier akkurat hva du jobber med, og det bør være leder\bas.
Er 19 år gammel, jobber som sjåfør av mellomstore postbiler i Stavanger. Jobber for Posten, og tjener 172 kroner i timen. Om sommerene jobber jeg som sommervikar på en aluminiumsfabrikk, og tjener rundt 55 000 kroner brutto på 7 uker. Denne lønnen inkluderer både overtids- og nattarbeid.
Sist endret av NijO; 24. september 2011 kl. 01:42.
Sitat av Grix Vis innlegg
Så vidt jeg vet tjener de aller fleste som er 18 i butikk rundt kr 132kr
Vis hele sitatet...
Anleggsbransjen. Du er en av få, kos deg....
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Jobber i elektronikkbutikk - får 139,96 i timen ++ for overtid, UB og evt. provisjon. Jobber 25% stilling og håver inn 3,6k etter skatt hver måned, ca. (greit for meg som student.)
Sitat av Taurean Vis innlegg
I call bs med mindre du sier akkurat hva du jobber med, og det bør være leder\bas.
Vis hele sitatet...
Tipper han går på akkord, og at 290,- ikke er en fast timesats, men heller det høyeste punktet akkorden har vært på. Derav "Jobber i anleggsbransjen og har rundt 290kr timen.."

Så han trenger ikke være leder/bas.
Sist endret av synthetic; 24. september 2011 kl. 11:57.
Jeg jobber i en cafè på søndager, tjener 100 kr i timen.

Men jeg får spise og drikke så mye jeg vil, går raskt mat for 200 kr +- hver dag la på meg 5 kg etter 1 måneds jobbing i ferien-.-
Sitat av Kalender Vis innlegg
Er selv 18 år, jobber på en større elektronikkforhandler. Jeg får 122 kr i timen og jeg har verken kvelds eller helge tillegg... Får til gjengjeld bonus hvis jeg selger bestemte avtaler til produkter, og at jeg får innkjøpspris + moms på alle produkter i butikken.

Av kameratene mine vil jeg si at jeg har den best betalte jobben i forhold til hvor mange timer jeg jobber og hva jeg gjør på jobb.
Vis hele sitatet...
er det forsikringer du mener med "bestemte avtaler"?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
er det forsikringer du mener med "bestemte avtaler"?
Vis hele sitatet...
bestemte avtaler i elektronikkbransjen gjelder forskjellige saker. en forsikring er nødvendgvis ikke en provisjonsbonus på lønnsslippen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
I call bs med mindre du sier akkurat hva du jobber med, og det bør være leder\bas.
Vis hele sitatet...
Ikke engang ingeniørene har så høy timelønn, så det er bare bs.

Kan godt være det har vært noe akkord inne i bildet, og at han klarte å tjene såpass på det ene prosjektet, og tjener automatisk 290kr/t resten av året.

Hilsen daglig leder i entrepenørfirma.. (har ikke 290kr/t jeg heller btw)
Heismontør 330kr/t
Sitat av suptispe Vis innlegg
Ikke engang ingeniørene har så høy timelønn, så det er bare bs.
Vis hele sitatet...
Neivel? Min far er utdannet ingeniør, og har en timelønn på 1 150 kroner. Nekter å tro at særlig mange ingeniører har under ~250 kroner i timen. Med mindre du da snakker om helt ferskutdannede ingeniører som jobber i offentlig sektor, da kan jeg kanskje gå med på den.
Sist endret av NijO; 25. september 2011 kl. 02:19.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Ikke engang ingeniørene har så høy timelønn, så det er bare bs.

Kan godt være det har vært noe akkord inne i bildet, og at han klarte å tjene såpass på det ene prosjektet, og tjener automatisk 290kr/t resten av året.

Hilsen daglig leder i entrepenørfirma.. (har ikke 290kr/t jeg heller btw)
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er ikke ingeniør og har standard timeslønn på 240ish kroner, med overtid har jeg 520,- per time YoY.
Posten Norge 180 +- timen, Vekter 170+- Ica 130+-
Sist endret av sagem; 25. september 2011 kl. 02:20.
Din far er ikke ansatt i et entrepenørfirma.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Din far er ikke ansatt i et entrepenørfirma.
Vis hele sitatet...
Du skrev om ingeniører, ikke ansatte i "entrepenørfirma". Uttalelsen din var at ingen ingeniører tjener 290 kroner i timen, som er feil.
Sist endret av NijO; 25. september 2011 kl. 02:23.
Ok, beklager. Skal huske å ta med absolutt alle ting som BØR KUNNE LESES mellom linjene (iom at jeg tross alt svarte på en post om anleggsbransjen) neste gang jeg skal poste et sted jeg vet 12-åringer leser.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Ok, beklager. Skal huske å ta med absolutt alle ting som BØR KUNNE LESES mellom linjene (iom at jeg tross alt svarte på en post om anleggsbransjen) neste gang jeg skal poste et sted jeg vet 12-åringer leser.
Vis hele sitatet...
Hva siteringen din angikk er fullstendig irrelevant når du bruker ingeniører som et eksempel på et forskjellig yrke, som heller ikke har et lønnsnivå tilsvarende det personen du siterte oppga at h*n hadde.

Å komme med personlige angrep gjør ikke at du fremstiller deg selv som noe klokere, så det kan du legge fra deg. Om du ikke ønsker å bli misforstått, kan du heller fokusere på å skrive noe som er forståelig, enn å bli sint når noen påpeker at det du skriver er feil.
Sist endret av NijO; 25. september 2011 kl. 02:27.