Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2084
Har lenge grublet over hva jeg vil bli, jeg liker å kjøre bil noe som jeg gjør hver dag, jeg elsker og være aleine og liker å møte nye mennersker å se nye plasser.

Problemet mitt er dette, jeg er nå 20år, og ta lastebil lappen koster vel 100-150.000 norkse kroner? noe som jeg ikke har for og si det sånn. om jeg tar utdanning innen transport og logistik hvor lang tid tar det da før jeg kan begynne og jobbe som utdannet sjofør?
Har du fullført førstegangstjeneste? Hvis ikke, hva med 1 år i CSS? Der er det rimelig stor sjangse for at du får dekt lappen.
har ikke det, jeg var for feit for å komme inn i forsvaret, regner også da med at jeg ikke kommer inn nå om jeg bare vil? jeg må vel igjennom førstegangsteneste for så å gå CSS?
gå inn i forsvaret, CSS bataljonen i Bardufoss. Da får du alt sponset Du kan enten gjøre det som førstegangstjeneste eller via lærling (tror jeg)!

Værtfall en mulighet

woow, ninja!OLAV
Sist endret av Bavar; 11. september 2011 kl. 15:42.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Har lenge grublet over hva jeg vil bli, jeg liker å kjøre bil noe som jeg gjør hver dag, jeg elsker og være aleine og liker å møte nye mennersker å se nye plasser.

Problemet mitt er dette, jeg er nå 20år, og ta lastebil lappen koster vel 100-150.000 norkse kroner? noe som jeg ikke har for og si det sånn. om jeg tar utdanning innen transport og logistik hvor lang tid tar det da før jeg kan begynne og jobbe som utdannet sjofør?
Vis hele sitatet...
Dette avhenger av hvor du går Transport og Logistikk. De som går på Vaaler eller Hønefoss får det iløpet av 1 år. Om du tar det et annet sted tar det 1 år med skole, for så ca.3 måneder skole på f.eks Hønefoss/Vaaler for å ta lappen. Husk på at du må ha lærlingkontrakt før du begynner på lastebillappen. (Det var ihvertfall slik når jeg gikk på Transport og Logistikk for 3år siden.)
har du peiling på om jeg må begynne på noen spesielle tidspunkt? eller kunne jeg søke og begynne om 2 måneder?

Sitat av Bavar Vis innlegg
gå inn i forsvaret, CSS bataljonen i Bardufoss. Da får du alt sponset Du kan enten gjøre det som førstegangstjeneste eller via lærling (tror jeg)!

Værtfall en mulighet

woow, ninja!OLAV
Vis hele sitatet...
Ring Vernepliktsverket på 03003 og si at du er motivert for å avtjene førstegangstjeneste ved CSS. CSS er ikke kjent for å være en veldig fysisk krevende tjenste, og da er det viktigere for de med godt motiverte personer enn godt trente personer. Du er hos CSS i førstegangstjeneste, dvs ett år.
Må isåfall da vente til neste år jeg da for å kunne komme inn i det store og hele.

Sitat av jonnis Vis innlegg
Dette avhenger av hvor du går Transport og Logistikk. De som går på Vaaler eller Hønefoss får det iløpet av 1 år. Om du tar det et annet sted tar det 1 år med skole, for så ca.3 måneder skole på f.eks Hønefoss/Vaaler for å ta lappen. Husk på at du må ha lærlingkontrakt før du begynner på lastebillappen. (Det var ihvertfall slik når jeg gikk på Transport og Logistikk for 3år siden.)
Vis hele sitatet...
Hva gjør jeg der i løpet av det året egentlig ? kjører foryninger til camper, frakter mennesker?

Sitat av Olav Vis innlegg
Ring Vernepliktsverket på 03003 og si at du er motivert for å avtjene førstegangstjeneste ved CSS. CSS er ikke kjent for å være en veldig fysisk krevende tjenste, og da er det viktigere for de med godt motiverte personer enn godt trente personer. Du er hos CSS i førstegangstjeneste, dvs ett år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Har lenge grublet over hva jeg vil bli, jeg liker å kjøre bil noe som jeg gjør hver dag, jeg elsker og være aleine og liker å møte nye mennersker å se nye plasser.

Problemet mitt er dette, jeg er nå 20år, og ta lastebil lappen koster vel 100-150.000 norkse kroner? noe som jeg ikke har for og si det sånn. om jeg tar utdanning innen transport og logistik hvor lang tid tar det da før jeg kan begynne og jobbe som utdannet sjofør?
Vis hele sitatet...

tar du utdanningen dvs 6 mnd ved notodden eller hønefoss så får du "alt"CE"kran,adr og all drit,det er gratis men det koster deg 6 mnd
jeg betalte vell rundt 20 tusen for litt under 1o år siden for C klasse,tar vell tre-fire uker

Koster vell ikke allverden
gå transport og logistikk... det kommer til og ta ett skoleår og 12 uker så har du lastebil og buss lappen rett i hånda!
Men er det ikke slik at om du tar lappen inne i militæret så plikter du deg til å kjøre for de en stund etter også? Jeg hørte dette av en kamerat btw.
Sitat av losjien Vis innlegg
Men er det ikke slik at om du tar lappen inne i militæret så plikter du deg til å kjøre for de en stund etter også? Jeg hørte dette av en kamerat btw.
Vis hele sitatet...
feil.

Tok selv lappen i militæret.
Driver nå ett transportfirma med min stefar.
Sitat av losjien Vis innlegg
Men er det ikke slik at om du tar lappen inne i militæret så plikter du deg til å kjøre for de en stund etter også? Jeg hørte dette av en kamerat btw.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke. Førstegangstjenste skal vare i 12 måneder, ikke lengere. Vil forsvaret ha deg lengere, må de i så fall tilby deg jobb som grenader.
Sist endret av mo3; 15. september 2011 kl. 10:07.