Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2661
Nå skal russiske og norske soldater begynne å trene sammen militært. Dette blir rost opp i skyene av både VG og DB, jeg klarer ikke forstå hvorfor dette skal være så bra, hva med alliansen til USA og NATO-samarbeidet? Skal vi bytte side nå? Greit med kamp og treningserfaring, med det får da være grenser på den norske forsvarspolitikken. Hva mener dere?

''Dette er historisk, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) om enigheten man nå har om dette mellom landene.

Ingebrigtsen har siden onsdag vært i Moskva for å ha samtaler med det russiske sikkerhetsrådet og Russlands forsvarsdepartement.

Han understreker at den planlagte felles treningen er et naturlig skritt videre i det norsk-russiske militære samarbeidet.''

http://www.dagbladet.no/2011/09/01/n...aret/17919582/
Oooooog hvor vil du med dette?
Sier det samme som ztaale her. Er da bare bra at vi har et godt forhold til våre naboer i nord. Er da virkelig ikke noe poeng i å se på Russland som "fiender". Spør du meg kunne vi fint inkludert Russland i NATO uten at det hadde vært noe negativt.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Oooooog hvor vil du med dette?
Vis hele sitatet...
Vil ha en debatt, og USA ser på russland som sin fiende, USA er vår viktigste allierte.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vil ha en debatt, og USA ser på russland som sin fiende, USA er vår viktigste allierte.
Vis hele sitatet...
Roe ned litt på gaminga kanskje? Vi lever ikke i en James Bond film, liksom.
Sist endret av Apedop; 1. september 2011 kl. 16:12.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Sier det samme som ztaale her. Er da bare bra at vi har et godt forhold til våre naboer i nord. Er da virkelig ikke noe poeng i å se på Russland som "fiender". Spør du meg kunne vi fint inkludert Russland i NATO uten at det hadde vært noe negativt.
Vis hele sitatet...
Men siden USA er 11 år gamle fortsatt, kan vi desverre ikke ta inn "fienden" i NATO..

Men selvsagt helt enig
Høres ut som om du tror at land er som småbarn, og at de kun får ha én lekekamerat.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Høres ut som om du tror at land er som småbarn, og at de kun får ha én lekekamerat.
Vis hele sitatet...
¨Det er jo sånn de fremstår.. men ikke ta det for seriøst
Jakkurat, så USA og Russland er fiender?

De har vel muligens ett anstrengt forhold men at de er fiender sitter jeg ikke med inntrykk av... Den kalde krigen er over, sovjet eksisterer ikke lengre..
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
¨Det er jo sånn de fremstår.. men ikke ta det for seriøst
Vis hele sitatet...
Det er mye grunnet medias fremstilling, og ikke hvordan landene interagerer mellom hverandre.
Vel jeg mener iallefall at Russland ikke er det mest demokratiske landet man kan samarbeide med, se på krigen i sør-ossetia senest i 2008.
Korrupsjonen florerer i Russland, og derfor mener jeg at det vil være udemokratisk og feil å inngå samarbeid med de.
Sist endret av Heisenberg1; 1. september 2011 kl. 16:24.
Rett meg om jeg tar feil, men har ikke Russland ved gjentatte anledninger vist sin støtte til land NATO har vært i krig med? Tenk spesielt da på Bosnia etter Srebrenica-massakren, og i nyere tid Kosovo. Da mener jeg at de har vist sin støtte til Serbia. Norge er med i NATO, så det i seg selv bør være grunn nok til ikke å trene soldatene våres med russiske.
Sist endret av muffinluv; 1. september 2011 kl. 16:37.
Hvordan kan russere og nordmenn trene sammen? Russere er vel i en helt annen overlegen liga enn elendige Norge?
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Rett meg om jeg tar feil, men har ikke Russland ved gjentatte anledninger vist sin støtte til land NATO har vært i krig med? Tenk spesielt da på Bosnia etter Srebrenica-massakren, og i nyere tid Kosovo. Da mener jeg at de har vist sin støtte til Serbia. Norge er med i NATO, så det i seg selv bør være grunn nok til ikke å trene soldatene våres med russiske.
Vis hele sitatet...
Akkurat, de har kommet med en rekke utspill, og derfor vil jeg bare ha en kritisk debatt til dette, med positive og negative sider rundt dette. Ikke etsing om at jeg har spilt for mye eller sett på james bond.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvordan kan russere og nordmenn trene sammen? Russere er vel i en helt annen overlegen liga enn elendige Norge?
Vis hele sitatet...
Har du røyka sokka dine eller?
Norge har spesialsoldater og avdelinger i militæret som er i toppen på verdensbasis.Eneste grunnen til at Norge vil være ''elendig'' er fordi vi er så få.

Til TS: Herlig at Norge og Russland skal begynne å trene sammen, det viser bare på at vi er mer samarbeidsvillig og fredelig en paranoid-landet USA.
Sist endret av ZELDUR; 1. september 2011 kl. 16:46.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vel jeg mener iallefall at Russland ikke er det mest demokratiske landet man kan samarbeide med, se på krigen i sør-ossetia senest i 2008.
Korrupsjonen florerer i Russland, og derfor mener jeg at det vil være udemokratisk og feil å inngå samarbeid med de.
Vis hele sitatet...
Mener du at kun lite demokratisk/udemokratisk styrte land begynner upopulære kriger? hvor vil du hen?
Korrupsjon florerer, de er et superpresidentielt land og de gjør ikke ting akkurat som oss. Samtidig ser jeg ikke hvordan det er udemokratisk å samarbeide med dem - de har også et demokrati til tross for en del mangler.

Jeg synes det høres veldig bra ut iallfall. De er tross alt en veldig stor og sterk nabo som Norge har nytte av å være venner med. Militært samarbeid gjør også at kortene blir åpnere og landene kan stole mer på hverandre - om vi samarbeider tett med Russland blir det særs vanskelig for både Norge og Russland å planlegge å starte en krig uten at den andre parten vet det. Det er også sånn at spredning av liberalt demokrati stort sett går gjennom naboland, så om Norge kan ha en innvirkning på utviklinga der gjør jo ikke det noe heller. Russland blir iallfall ikke mer demokratisk av at Norge ikke gidder å lekekrige sammen med dem.
Og uansett: vi har da trent sammen med dem før? Om jeg ikke husker feil var de med på "cold response" eller hva den heter for ikke så lenge siden? Og den øvelsen er vel USA også med på, så jeg ser ikke helt hvorfor de skulle begynne å klage nå.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvordan kan russere og nordmenn trene sammen? Russere er vel i en helt annen overlegen liga enn elendige Norge?
Vis hele sitatet...
haha nå må jeg virkelig le litt. Lurer på hvor du har dette fra.

Kommantar til det. Som nevnt har Norge spesialsoldater på toppnivå i verden! I tillegg til dette så har vi verdens beste jagerflypiloter, samt toppnivå på helikopter, flermotor og jet falcon!

Så det at du sier at de er i en helt annen overlegen liga enn elendige norge, er så feil at det ikke er mulig. Eneste grunnen til at de er dominante, er antallet..
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vel jeg mener iallefall at Russland ikke er det mest demokratiske landet man kan samarbeide med, se på krigen i sør-ossetia senest i 2008.
Korrupsjonen florerer i Russland, og derfor mener jeg at det vil være udemokratisk og feil å inngå samarbeid med de.
Vis hele sitatet...
Så alle som ikke er som oss, skal vi holde oss unna.

Russland er søte små hvite engler sammenlignet med andre land som Kina. Og Kina har både USA og Norge et ganske tett sammrbeid med. Så å holde oss unna Russland p.g.a. demokratiske grunner, er pisspreik. Hvorfor sammarbeider vi da med Kina, som er et av de mest kommunistiske gjenverende landene i dag.
Hvem er det som sier vi har styrker i verdensklasse? Norske militæret selv?

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Så det at du sier at de er i en helt annen overlegen liga enn elendige norge, er så feil at det ikke er mulig. Eneste grunnen til at de er dominante, er antallet..
Vis hele sitatet...
Og størrelsen på ballene.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvem er det som sier vi har styrker i verdensklasse? Norske militæret selv?



Og størrelsen på ballene.
Vis hele sitatet...
Og de norge trener med og operer med
Navy seals, SAS ++

Russerne slår norge i antall og størrelse på vodkakonsum
intet annet
Sist endret av GrønnUgle; 1. september 2011 kl. 17:43.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vel jeg mener iallefall at Russland ikke er det mest demokratiske landet man kan samarbeide med, se på krigen i sør-ossetia senest i 2008.
Korrupsjonen florerer i Russland, og derfor mener jeg at det vil være udemokratisk og feil å inngå samarbeid med de.
Vis hele sitatet...

Hvis du bytter ut Russland med usa, og endrer på dato og hvor krigen ligger ser ikke jeg så mye forskjell. Det lureste spør du meg er å ha tettere bånd med Russland, nå som kommunistpartiene er på fremmarsj igjen...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Og de norge trener med og operer med
Navy seals, SAS ++

Russerne slår norge i antall og størrelse på vodkakonsum
intet annet
Vis hele sitatet...
All respekt til FSK og MJK som utmerker seg i alle sammenhenger.
Men hva vet du om Spetsnaz ? Tror ikke disse gutta lar seg plukke på nesen heller. Å si at "vi er bedre enn dere" er subjektiv synsing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spetsnaz
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Og de norge trener med og operer med
Navy seals, SAS ++

Russerne slår norge i antall og størrelse på vodkakonsum
intet annet
Vis hele sitatet...
Ikke for å starte en krangel eller noe om at Russerne ikke kan krigføre o.l., men...
http://www.terma-nator.com/images/motivation/Spetsnaz.jpg
Synes det er positivt at vi får et bedret samarbeid og forhold med våre naboer her i nord. Geografisk er Russland en naturlig samarbeidspartner. Forholdet mellom Norge og Russland har hatt en positiv utvikling de siste 20 årene, og med tanke på delelinjeavtalen fra 2010 så ser vi at det absolutt er mulig å få til gode og konstruktive avtaler med Russland, på tross av størrelsesforholdet mellom Norge og Russland.

Prinsipielt mener jeg at vi bør fokusere mer på samarbeid med våre naboer, primært i Skandinavia, men også Russland og Storbritannia.

Ser at demokratiske prinsipper blir brukt som grunn til ikke å samarbeide med Russland. At Russland har sine svin på skogen er ikke til å feie under teppet, men er disse svinene særlig større enn det de andre "stormaktene" har? Tenker da spesielt på tiden etter Sovjet.
Sitat av olekaos Vis innlegg
Synes det er positivt at vi får et bedret samarbeid og forhold med våre naboer her i nord. Geografisk er Russland en naturlig samarbeidspartner. Forholdet mellom Norge og Russland har hatt en positiv utvikling de siste 20 årene, og med tanke på delelinjeavtalen fra 2010 så ser vi at det absolutt er mulig å få til gode og konstruktive avtaler med Russland, på tross av størrelsesforholdet mellom Norge og Russland.

Prinsipielt mener jeg at vi bør fokusere mer på samarbeid med våre naboer, primært i Skandinavia, men også Russland og Storbritannia.

Ser at demokratiske prinsipper blir brukt som grunn til ikke å samarbeide med Russland. At Russland har sine svin på skogen er ikke til å feie under teppet, men er disse svinene særlig større enn det de andre "stormaktene" har? Tenker da spesielt på tiden etter Sovjet.
Vis hele sitatet...
Glemt Telenorsvindelen da

btw, hadde ikke Norge hatt støtte fra USA og resten av NATO så ville vi fort fått sett om Norske soldater er flinkere enn russiske.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Har du røyka sokka dine eller?
Norge har spesialsoldater og avdelinger i militæret som er i toppen på verdensbasis.Eneste grunnen til at Norge vil være ''elendig'' er fordi vi er så få.

.
Vis hele sitatet...
*We salute you!*

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis du bytter ut Russland med usa, og endrer på dato og hvor krigen ligger ser ikke jeg så mye forskjell. Det lureste spør du meg er å ha tettere bånd med Russland, nå som kommunistpartiene er på fremmarsj igjen...
Vis hele sitatet...
Norge burde ha Russland som allierte i stedet for terrorstaten USA!

Vi burde og så ha en knallrød regjering
ikke dermed sagt at russerne er dårlige
http://www.youtube.com/watch?v=a8R4UdUi_bU

Sitat av Weedwacker Vis innlegg

Vi burde og så ha en knallrød regjering
Vis hele sitatet...

Putin & Company (eller rettere Putin og Companyiski) er konservative/sentrumskonservative politisk Btw
Sitat av Ivar Vis innlegg
Så alle som ikke er som oss, skal vi holde oss unna.

Russland er søte små hvite engler sammenlignet med andre land som Kina. Og Kina har både USA og Norge et ganske tett sammrbeid med. Så å holde oss unna Russland p.g.a. demokratiske grunner, er pisspreik. Hvorfor sammarbeider vi da med Kina, som er et av de mest kommunistiske gjenverende landene i dag.
Vis hele sitatet...
Du kan godt sammenligne med Nord-Korea, men det blir uinteressant allikevel. Russland er ansvarlig for 65 millioner drepte mennesker i løpet av en 100års-periode, i motsetning til Kina som ''bare'' er ansvarlige for 1 million. Kommunistregimer gjorde masseforbrytelser til et fullstendig styresett og det er ikke demokratisk, uansett om det bare er 25-30år siden den kalde krigen. Deres styreform er totalitær og monobasert. Det at Norge har et tett samarbeid med Kina er først og fremst økonomisk basert, du kan vel ikke mene at Kina virkelig elsker Norge med deres siste uttalelser. Norge ''samarbeider med en rekke land som er vesentlig mer udemokratiske og maktkåte en Russland, men det betyr ikke at man har et flott forhold til de for det.

Weedwacker:
''Norge burde ha Russland som allierte i stedet for terrorstaten USA!
Vi burde og så ha en knallrød regjering ''

Jeg er for at man kan mene hva man vil, men dette er jeg absolutt ikke enig i. Dette er mitt synspunkt, når man kan komme med slike utspill, må man også få lov til å komme med fakta og synspunkter mot kommunismen.
Sist endret av Heisenberg1; 2. september 2011 kl. 01:24.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Sier det samme som ztaale her. Er da bare bra at vi har et godt forhold til våre naboer i nord. Er da virkelig ikke noe poeng i å se på Russland som "fiender". Spør du meg kunne vi fint inkludert Russland i NATO uten at det hadde vært noe negativt.
Vis hele sitatet...
Russland i NATO? Ja, da har jeg hørt det og.
Øvelsessamarbeid med Russland er da ikke noe nytt. Sjøforsvaret har meg bekjent hatt flere øvelser sammen med den russiske marine.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Øvelsessamarbeid med Russland er da ikke noe nytt. Sjøforsvaret har meg bekjent hatt flere øvelser sammen med den russiske marine.
Vis hele sitatet...
Flere samordna ops med Luftforsvaret også. Gammelt nytt
Ikke bare har Norge og Russland trent sammen en god stund, men grensevaktene har jevnlige grillfester på begge sider av grensen i nord..
Sist endret av merulz; 2. september 2011 kl. 08:23.
Så for å oppsummere:
TS(med profilbilde fra Austin Powers forøvrig) mener at vi ikke kan ha et godt forhold til nabolandet vårt, Russland, fordi han mener USA og Russland er uvenner.

Heldigvis er verden mer nyansert enn som så. Den kalde krigen er over, og verden hadde ikke fungert om to supermakter skulle nekte å samarbeide, og atpåtil nekte land å ha kontakt med den andre parten.

Diskusjon død?
Det artikkelen TS reffererer til påstår, nesten med krigstyper, er at dette er første gang Norske og Russiske landbaserte styrker har en felles øvelse. Dette er som andre har nevnt bare tull.

Eldste kilde jeg fant er fra 2004. Noen som finner noe eldre enn dette?

http://www.grensekom.no/grenseovelse.php
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Rett meg om jeg tar feil, men har ikke Russland ved gjentatte anledninger vist sin støtte til land NATO har vært i krig med? Tenk spesielt da på Bosnia etter Srebrenica-massakren, og i nyere tid Kosovo. Da mener jeg at de har vist sin støtte til Serbia. Norge er med i NATO, så det i seg selv bør være grunn nok til ikke å trene soldatene våres med russiske.
Vis hele sitatet...
Russland har som tradisjon å støtte sine slaviske naboer ja. Dette har mye med at de er enige i at muslimer har "overtatt" mye av deres land, eks. Tsjetsjenia for Russland og Kosovo for Serbia bla. Dette er mer synsvinkel enn en vilje til å trosse NATO ville jeg tro.
Russland er et naboland så det naturlig at vi utvikler samarbeid med de på forskjellige områder.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vel jeg mener iallefall at Russland ikke er det mest demokratiske landet man kan samarbeide med, se på krigen i sør-ossetia senest i 2008.
Vis hele sitatet...
I hvilken verden lever du i når du mener at å stoppe nedslaktingen til Georgia var feil? Georgia hadde støttet USA militært, så derfor skal de få gjøre som de vil? Russland er foresten mer demokratisk enn Georgia. snakk om manipulert av media... jeg blir kvalm.

Jeg støtter Russlands "angrep på Georgia"/frigjøring av Sør-Ossetia, og ser ingen grunn til at Norge og Russland skal være uvenner.
Norge har mye å lære av Russland. Russland har en av de beste styrkene i verden for og nevne skjulte grupper som Spetnaz o.l. Mye combat trening som Nordmenn ikke lærer. Norge-Russland er en god kombinasjon. Norge vil vokse, det samme vil Russland.

Slava Russkjie!

Heart.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Har du røyka sokka dine eller?
Norge har spesialsoldater og avdelinger i militæret som er i toppen på verdensbasis.Eneste grunnen til at Norge vil være ''elendig'' er fordi vi er så få.

Til TS: Herlig at Norge og Russland skal begynne å trene sammen, det viser bare på at vi er mer samarbeidsvillig og fredelig en paranoid-landet USA.
Vis hele sitatet...
Hadde forsåvidt vært kjekt å sett noe til disse når ABB holdt på..
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Hadde forsåvidt vært kjekt å sett noe til disse når ABB holdt på..
Vis hele sitatet...
Må vi ta opp dette temaet gang på gang? -.-