Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3313
Hei,

SWIM stjal 20k fra moren sin i går, nå har han etter alt bullshitet han har gjort i livet sitt blitt kastet ut av huset. Ingen i familien stoler på han, så han må få seg hybel eller noe... har han rett til noe penger fra nav for å kunne bo et sted?

Han går i 10ende og har bodd hos en venn i 2 dager nå.
Nei, han må gå til barnevernet.
Trådstarter
Så han blir sendt på institusjon uansett?
Hei, hvem er denne SWIM?
Barnevernet er neste sted nå ja, men tror ikke de har lov og kaste han ut på den måten heller..
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Ehh.. Godt å vite?

On-tropic: Tror da han har rett til litt penger ja, men det kan du søke deg fram til (tonnevis med sider om det temaet på forumet her)
Sitat av loulou Vis innlegg
Så han blir sendt på institusjon uansett?
Vis hele sitatet...
Er han heldig så kan han få leilighet av barneværnet slik jeg fikk når jeg var under 18 år, nå har jeg da godt over til nav mens jeg søker jobb.
Trådstarter
Dingo, hadde du bare visst så hadde du skjønt det. Skeid, send PM.

Edit: har litt hastverk med å finne ut... søkte på nav sine sider, rotete side
Sist endret av loulou; 28. august 2011 kl. 19:08.
Sitat av loulou Vis innlegg
Dingo, hadde du bare visst så hadde du skjønt det. Skeid, send PM.
Vis hele sitatet...
Men for at jeg skal skjønne så må jeg nesten få Vite ?
Trådstarter
Han er kastet ut og alle har kuttet kontakten. Stikkord er politi, smugling, institusjon, narkohandel.

Sjekker nav om han har noe problem med politi?
Sitat av loulou Vis innlegg
Han er kastet ut og alle har kuttet kontakten. Stikkord er politi, smugling, institusjon, narkohandel.

Sjekker nav om han har noe problem med politi?
Vis hele sitatet...
Nei, men hva har det med saken om han hadde vært det? har en fortid som innebærer mye av det samme du nevner her og har aldri hatt noe problem med barneværn eller nav med og få penger av de så langt jeg har fulgt villkårene de har gitt meg :P
Sitat av Skeid Vis innlegg
Hei, hvem er denne SWIM?
Vis hele sitatet...
Someone who isnt me.
Sist endret av Bombasa; 28. august 2011 kl. 19:11.
Trådstarter
Altså, han vil ikke stikke til nav og snakke med de fordi han er redd de sender han direkte på institusjon. Politiet har vært hos han tusenvis av ganger og sagt at han skulle dit, testet positivt på masse stoffer i ung alder osv.

Men ingenting skjer med denne flyttingen, så idk. Hva/hvor mye kan han få i støtte?
Sist endret av loulou; 28. august 2011 kl. 19:13.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Someone who isnt me.
Vis hele sitatet...
haha, wow. da vet jeg det. glad jeg ikke er med på denne bølgen av forkortelser!
Shooting expert
BrageP's Avatar
Foreldrene kan ikke kaste ut en 16-åring uten videre. De har forsørgerplikt etter Barneloven. Hvis de likevel gjør det, gå til barnevernet.
Sitat av loulou Vis innlegg
Altså, han vil ikke stikke til nav og snakke med de fordi han er redd de sender han direkte på institusjon. Politiet har vært hos han tusenvis av ganger og sagt at han skulle dit, testet positivt på masse stoffer i ung alder osv.

Men ingenting skjer med denne flyttingen, så idk. Hva/hvor mye kan han få i støtte?
Vis hele sitatet...
hvor mye han kan få i støtte er det ingen her inne som kan svare på, det kan være alt fra og få dekt et par sko til og få egen leilighet til 8k i mnd mat størm og klær. han må nesten gå ned dit og hente et søke skjema fylle inn dette og gå tilbake og putte dette i postkassen. men husk at behandlings tiden ligger på rundt 1 mnd
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av loulou Vis innlegg
Men ingenting skjer med denne flyttingen, så idk. Hva/hvor mye kan han få i støtte?
Vis hele sitatet...
Nok til å leve - som foreldrene skal betale.
Trådstarter
foreldrene gir fullstendig faen og han er ute av familien, er ingen vei tilbake nå... barneværnet er ikke stedet han vil være på.

har han rett til penger til f eks hybel og mat? morra eller faren gir ikke noe penger uansett hva
Sist endret av loulou; 28. august 2011 kl. 19:17.
Og om han akkurat har stjelt 20 K så har han mat noen mnd, men han burde nok bare dra hjem og ikke stikke av sånn.

Sitat av loulou Vis innlegg
foreldrene gir fullstendig faen og han er ute av familien, er ingen vei tilbake nå... barneværnet er ikke stedet han vil være på.

har han rett til penger til f eks hybel og mat? morra eller faren gir ikke noe penger uansett hva
Vis hele sitatet...
Da må han selv eller du gå og andmelle moren og faren til barne værnet om det er så ille !
Sitat av loulou Vis innlegg
foreldrene gir fullstendig faen og han er ute av familien, er ingen vei tilbake nå... barneværnet er ikke stedet han vil være på.

har han rett til penger til f eks hybel og mat? morra eller faren gir ikke noe penger uansett hva
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409
Dersom han ikke vil til nav, ikke til barneværnet og ikke hjem, hvor forventer han å få støtte fra?
Sitat av DingoXo Vis innlegg
men han burde nok bare dra hjem og ikke stikke av sånn.
Vis hele sitatet...
"nå har han etter alt bullshitet han har gjort i livet sitt blitt kastet ut av huset."
Foreldrene har ikke noe valg der, de må nok punge ut.

EDIT: Ser jeg ble slått der ja..
Sist endret av Trollsauen; 28. august 2011 kl. 19:19.
Det er vel ikke NAV sitt ansvar, men heller barnevernet. Foreldre har førsørgerplikt, men i denne saken er det tydeligvis flere momenter til stede.

NAV vil ikke kunne hjelpe med støtte når han er mindreårig, uten å involvere barnevern og forsørgere.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er det også vært snakk om mange ganger, spesielt og du går på skole så MÅ foreldre betale for deg, jeg syns det er teit men det er vist sånn det er.
Trådstarter
de 20k er brukt opp altså

takk for link, skal lese
Sist endret av loulou; 28. august 2011 kl. 19:20.
Høres ut som noen burde gi han en teoretisk smekk så han vokser opp.
Sitat av loulou Vis innlegg
de 20k er brukt opp altså

takk for link, skal lese
Vis hele sitatet...
da vil jeg bare si at han har seg selv og skylde når han bruker opp de 20 k og ikke vil dra til noen for og engang søke etter penger.

Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Høres ut som noen burde gi han en teoretisk smekk så han vokser opp.
Vis hele sitatet...
stemmer, go gammel dags RIS
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av loulou Vis innlegg
foreldrene gir fullstendig faen og han er ute av familien, er ingen vei tilbake nå... barneværnet er ikke stedet han vil være på.

har han rett til penger til f eks hybel og mat? morra eller faren gir ikke noe penger uansett hva
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke får mat/husrom av foreldrene sine (som de plikter å gi ham etter loven) må han gå til barnevernet. Foreldrene har plikt etter loven til å forsørge ham. Hvis de ikke vil ha ham boende hjemme er det foreldrene, ikke NAV, som skal gi ham penger til husleie og livsopphold. Dette frem til han blir 18.

Kanskje noen på barnevernet kan ringe foreldrene og forklare loven til dem.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hvis swiy bor i Oslo er det bare å stikke ned til barnevernsvakta som ligger i samme bygg, inn samme dør som politiet like ved Sentrum Scene.

Det er døgnbemanning på telefonen: 22 70 55 80, så ring hit først for å få vite hva du burde gjøre på mandag. Sannsynligvis blir du sendt til en korttidsinstitusjon for evaluering om du kan få din egen leilighet. Dette kan ta et par uker til et par måneder.

Er du smart, holder du deg veldig på matta denne perioden selv om det er kjedelig og du holder på å gå på veggen. Driter du deg ut og feks ruser deg mens du er på en institusjon vil ting ta mye lengre tid. Klarer du å vise at du er ansvarlig og moden kan du få betalt egen leilighet, møbler osv til du blir 18. Har du behov får mer etter dette vil du få ettervern om du vil/har behov.

Fosterhjem er også veldig aktuelt hvis foreldrene dine har kuttet all kontakt og ikke har planer om å gå tilbake på dette. Uansett er du bare 16 år og kommer til å bli tatt hånd om av barnevernet bare du sier ifra.
Trådstarter
takk takk, men lol da sjekker de også med politiet, 100% sikkert at han blir værende på institusjon... han har bedt politi dra til helvete hver gang de har vært hos han, sittet på glattcelle og han skal egentlig på institusjon men ingenting skjer

leilighet hadde vært digg, han får se det an tror jeg
er han heldig så blir han buret inn når han gjør sånnt
Han burde innse at han har driti seg ut, og gjøre det han kan for å oppmuntre dem igjen, lage dem noe fint, kjøpe noe fint til dem, eller spørre om det er noe de vil ha fra han.

Det er HAN som har driti seg ut, og jeg føler ikke at det er trist for en jævla femmer, det er han som er dum som gjør sånt mot foreldrene som har oppdratt han.
Trådstarter
mora er alkoholiker og ødelagt, faren har levd dobbeltliv i 25 år; familien er facked up, ingen vei tilbake

får bo hos en venn og holde low profile tenker jeg
Sitat av loulou Vis innlegg
mora er alkoholiker og ødelagt, faren har levd dobbeltliv i 25 år; familien er facked up
Vis hele sitatet...
Men likevell har du 20 K liggene så han kan stjele ?
høres nesten ut som en røver historie her..
Sitat av grandiz Vis innlegg
haha, wow. da vet jeg det. glad jeg ikke er med på denne bølgen av forkortelser!
Vis hele sitatet...
Umm, den forkortelsen må da snart være 15 år gammel...
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av loulou Vis innlegg
mora er alkoholiker og ødelagt, faren har levd dobbeltliv i 25 år; familien er facked up, ingen vei tilbake

får bo hos en venn og holde low profile tenker jeg
Vis hele sitatet...
Helt seriøst så er barnevernet det rette stedet å gå for deg. De er der for å hjelpe deg, ikke for å straffe deg. Hvis du lærer deg systemet kan du utnytte det ganske så heftig, men det forutsetter at du er smart nok og ikke gjør barnevernet til en fiende, for det blir å sloss mot vindmøller. Gjør deg selv en tjeneste og møt opp hos barnevernet og si du trenger hjelp. Jeg garanterer at det vil være bedre enn å leve som en hjemløs de neste månedene/årene, selv om du sikkert klarer det også. Barnevernet er akkurat hva du gjør det til selv.