Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 7406
Mange er interessert i mote, og bruker mye penger for å holde fylle.
Jeg er ikke av den typen, gidder ikke å bruke 1000vis av kr på klær som ofte er inn pga de har det rette navnet.
Hva er det som gjør at noen klær og tilbehør er "inn" og etter en stund er det "ut". Såkalte mote-eksperter forteller stadig folk hva folk skal kle på seg for å være tja. Hva enn man skal være viss man følger moten. Kul kanskje?

Hvem er det som bestemmer hva som riktig bekledning, og hvorfor blir denne bekledningen osv mote? :P
Påvirker kjendiser mote, ja rekner jeg med.
Føler dette har gått litt langt, barn ned i 12års alderen skal i dag følge moten, viss man ikke gjør det er det en viss risiko for at man vil bli mobbet bare pga feil klær. Jeg kan ikke huske at det var ett slikt press som i dag nå jeg var så liten, og det er noe som har kommet med tiden. Kanskje jeg tar feil.
Hvorfor streber noen etter å holde moten?
Og hva eller hvem har rett til å kalle seg eksperter, for å avgjør hva "majoriteten" skal kle seg i for å være "inn"
Sist endret av sneipen; 6. oktober 2009 kl. 14:27.
iPhone er tydeligvis VELDIG "in" blant småunger nå også

Har en bror på 12 år, og i klassen hans skal absolutt ALLE følge moten, av 24 elever har 8 av dem en iPhone, og ingen av dem er kompetente nok til å bruke den heller.

Jeg så en gang en av disse "kameratene" til broren min brife med en iPhone 3GS, og da han hadde fått opp "tastelåsen" skulle han skrive en melding, han fikk det ikke til..

I denne klassen er det vel noe lignende "Se, jeg har iPhone, men jeg vet faen ikke hvordan jeg bruker den, jeg er såå kul fordiom".

Og omtrent alle disse drittungene er så merkeklæropphengte at det er skummelt, de har faktisk mobbet broren min før pga at han ikke hadde en Peak Performance-genser til 1000kr og Lacoste-sko til 1200kr.

Dette er gått for langt når unger på barneskolen begynner slik, det synes ihvertfall jeg!

EDIT: Dette ble LITT off-topic syntes jeg, men det er fremdeles galt at småunger er så merkeopphengte som nå.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. oktober 2009 kl. 14:36.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
iPhone er tydeligvis VELDIG "in" blant småunger nå også

Og omtrent alle disse drittungene er så merkeklæropphengte at det er skummelt, de har faktisk mobbet broren min før pga at han ikke hadde en Peak Performance-genser til 1000kr og Lacoste-sko til 1200kr.

Dette er gått for langt når unger på barneskolen begynner slik, det synes ihvertfall jeg!
Vis hele sitatet...
Kjenner igjen sosiale kretser i min alder hvor baade iPhone, Lacoste-sko og Peak-genser har vaert trendy. Vi trenger ikke gaa lengre tilbake enn 1-2 aar for at det er faktum.

Naa har jeg aldri eid en iPhone, aldri vurdert aa eie Lacoste-sko, og heller ikke sett paa Peak-klaer. Allikevel faar jeg skryt av baade foreldre, kolleger,venner og ogsaa unger i slekta for at jeg har saa kul stil, kule duppeditter (telefoner, MP3-spillere o.l.)

Jeg synes ikke du er off-topic i det heletatt, jeg Deadlock Radium. Jeg mener du treffer spikeren saa godt at jeg deler ut mitt andre kvalitetspoeng til deg.
Kidsa handler paa impuls, de handler ut fra hva som virker mest rasjonelt sett ut fra et sett med regler de forholder seg til i barnehage, barneskole og andre settinger.
Det er ikke uten grunn at mange psykologi-studier baserer seg paa aa studere den rasjonelle tankegangen til barn.

Unger har forbilder allerede i barnehagen. Forbildet er gjerne en av de kule gutta i barnehagen, og vedkommende har ufattelig stor paavirkningskraft. Dersom han mener det er kult aa faa broedskalken istedenfor en broedskive, vil de andre ungene konkurrere med vedkommende om aa faa nettopp skalken.

Denne mentaliteten kan vi ogsaa se paa barneskolen, og eksemplet ditt er veldig godt. Jeg skal ikke lengre ut i slekta enn til et soeskenbarn for aa moete paa et liknende tilfelle. Han gaar riktignok paa ungdomsskolen, og han skulle ha en iPhone, og lurte paa hvor han fant den billigst - han valgte aa spoerre meg. Jeg spurte tilbake, hvorfor vil du ha den?
"er den ikke best da, alle andre i klassen har den jo..."
Jeg er betrodd ved slike beslutninger, og jeg svarte at den ikke var i naerheten av best, og man kunne finne mye mere telefon til samme pris. Han endte allikevel opp med iPhone.

Han er foroevrig ogsaa veldig merkebevisst. Jeg vil kalle det ekstremt. Om noen spoer meg om hva jeg oensker meg til jul, f.eks. svarer jeg "jeg er paa utkikk etter en dresskjorte. gjerne av fransk stil, med hvit krage, hvite ermer og resten havblaatt."
Om du spoer ham, svarer han "jeg vil ha lindeberg-skjorte, peak-genser, lacoste-ditt, dolce og gabbana-datt"
Hvor har han sett disse klaerne? Paa Jonas Gahr Stoere? Tore Stroemmoey? Senkveld med Thomas og Harald?
Nei, det er klassekamerater.

Naar det gjelder moter, er dette et konsept som er en sannhet med modifikasjoner. Har du noensinne sett moteshow? Naar 50 prosent av damene paa catwalken enten viser en eller to brystvorte i antrekkene sine, sier det seg selv at dette ikke er antrekk noen gaar i daglig.
Jeg vil si denne motebransjen, hvor noen tror de kan bestemme at et plagg er helt on the spot, mens et annet er saa harry at det er faelt, er en utrolig meningsloes bransje.
Jeg kan gaa i en jakke jeg kjoepte i aar til 6.000, og se moteriktig ut. Jeg kan ogsaa gaa i en jakke med ca samme pris som er 5-10 aar gammel, og fremdeles faa skryt for at jeg er moteriktig. Motebransjen er noe toev fra ende til annen, en paatatt bransje hvor man tjener flesk paa rike frognerrynker som tror de er trendy bare prislappen er hoey nok.

Disse ekspertene som avgjoer hva som er inn og ikke, er paatatte idioter, ala Kiki Soerum. Har lest hennes tips gang paa gang, og jeg har til gode aa se henne treffe spikeren, og naa er det beklageligvis for sent.
Med all mulig respekt for hennes familie, men dette her kan umulig kalles mote, dette er grelt:
http://img.filmfront.no/pictures/actor/1068632751_Kiki_Sorum.jpg
http://g.api.no/obscura/www.siste.no/298x510r/02787/1251650640000_20090830-kiki_2787680298x510r.jpg

Selv ikke jeg finner dette attraktivt, og jeg har hoert at jeg er av typen som kunne proevd meg paa alt saa lenge det har puls.
Sist endret av lambador; 6. oktober 2009 kl. 15:14.
Pia Haraldsen og alle andre som går på røde løpere selv om dem ALDRI har gjort en dritt som fortjener det skaper mote.

Også utrykket: "Det er jo dette dem går med nå for tiden", uten egentlig å ha peiling på "dem" er. Selvoppfyllende profeti kaller noen det.
Sitat av reklame Vis innlegg
Pia Haraldsen og alle andre som går på røde løpere selv om dem ALDRI har gjort en dritt som fortjener det skaper mote.

Også utrykket: "Det er jo dette dem går med nå for tiden", uten egentlig å ha peiling på "dem" er. Selvoppfyllende profeti kaller noen det.
Vis hele sitatet...
Pia Haraldsen? Hun gaar jo i helt tidloese klaer? Eller har jeg gaatt glipp av noe?
En ting er at vi ubevist følger en trend som et resultat av kulturen vi er oppvokst i.

Men det at folk av en eller annen grunn helt bevist går i butikken og leter etter buksen som vil gi mest mulig status, uavhengig om man liker den eller ikke, bare på bakgrunn hva klassekameratene mener om merket er et deprimerende bevis på hvordan vi ubevist og bevist(!) lever ut flokkdyr instinktene våres uten så mye som en liten kritisk tankegang til hvorfor.
Sitat av lambador Vis innlegg
Jeg kan gaa i en jakke jeg kjoepte i aar til 6.000, og se moteriktig ut. Jeg kan ogsaa gaa i en jakke med ca samme pris som er 5-10 aar gammel, og fremdeles faa skryt for at jeg er moteriktig. Motebransjen er noe toev fra ende til annen, en paatatt bransje hvor man tjener flesk paa rike frognerrynker som tror de er trendy bare prislappen er hoey nok.
Vis hele sitatet...
Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Det er jo ikke så lenge siden 'sæggebukser' var helt inn blant ungdom (vel, kanskje en 6-7 år siden nå), alle skulle ha det, og de var også veldig billige - selv da de var høyeste mote blant ungdom. Men nå for tiden handler moten om å se mest vellykket ut. Man skal se rik, skikkelig og ja, vellykket ut for å "passe" inn. De store merkene som D&G, peak performance, lacoste osv er kjent for å være dyre og ha høy kvalitet, som da fører til at hvis man vil se rik og vellykket ut så går man ofte i klær som folk forbinder med folk som har penger.

Så, det har ingenting å si om klærne dine akkurat er kommet ut på markedet eller er 5 år gamle, bare de ser bra ut. Altså, man kan jo se litt "shabby" ut når man går med joggebukse og stor hettegenser liksom. Men dette kan også forandre seg veldig fort; det kan hende at om noen år forbinder man å gå med voldsomt dyre klær med å være harry e.l.

Når det gjelder elektronikk tror jeg ikke det har mye med mote å gjøre, kanskje blant barn og ungdom helt opp i ungdomskolealder, men ikke de som er litt eldre. Iphone er jo det helt nye innen touchscreen teknologien, noe som gjør at det er fett å ha noe nytt som i tillegg er veldig bra. Jeg kjøpte Iphone pga de enkle løsningene til facebook og musikk o.l. - ikke på grunn av mote. Alle episodene av siste sesong av entourage hadde også de store skuespillerne iphone - og i entourage er jo faktisk ekstremt mange av de store skuespillerne med. Så det kan også ha noe med at det blir veldig populært blant mange.
Skill mellom mote, high-fashion, og stil. Lindeberg sine logo-gensere var for eksempel aldri high-fashion. De var helt generiske hettegensere, og et perfekt eksempel på at mote og hvem som skaper det kan være helt tilfeldig.
High-fashion er det du ser på catwalken, som er skapt av designere, og som leder hele klesverden, inkludert HM, Zara, og andre kjedebutikker inn i hver nye sesong.
Jeg tror ikke noe på at 12-åringer har begynt å følge noen omfattende mote, men heller en spesiell stil som er populær i dems miljø. Det ser jeg på som en ganske naturlig forlenging av deres identitet, og ikke noen ny og skummel utvikling.
Hvis jeg ikke har misforstått helt er det VI som bestemmer hva som er mote. Så ser Kiki Sørum & co oss på gata, tenker "fett", og lager dyre og ekstreme versjoner av det originale.
Som jeg jeg har nevnt i tidligere tråder, er "mote" noe jeg driter langt faen i. Det har jeg alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre det.

Men jeg skal ikke benekte at jeg har vært borte i dette motefenomenet flere ganger.. Jeg har 3 småsøsken, 2 jenter og en gutt. Alle 3 har en tendens til å slavisk følge alt som betegnes som "Inn / kult", helt til jeg kommenterer det.

Da slutter de plutselig med det, og kler seg slik de føler for.. Av ukjente grunner.

Det samme gjelder forsåvidt omgangskretsen min, som ikke er så altfor liten. Vi er nesten alle av samme ulla, og ler høyt og nedverdigende av moteslaver. Kommer du bort til oss i Lacoste sko og genser og bukse til flere tusen kroner, og topper det med en "Oh, look at me, I'm rich!" attitude, kan jeg love deg at du kommer til å bli kjørt så hardt at du ikke kommer til å ville bevege deg ut av døren din mer. Vi kommer til å disse deg i senk, rett og slett.

Men over til hvem som skaper motene. De er vel det man kaller "folk flest". I denne sammenhengen så betyr "Folk flest" alle idiotene som absolutt skal kopiere allt alle andre gjør til enhver tid. For det er nemlig det det er.. En blåkopi av noen andres "stil". Ikke noe annet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
mote er noe alle er påvirket av i større eller mindre grad, enten du vil eller ikke.

det er ingen som "bestemmer" hva som ser bra ut, hva som er kult, eller hva som er "in", men designere ønsker å skape visuelle inntrykk som appellerer til de som produserer klærne i bransjen.

det er ingen "fasiter" i utstillinger eller moteshow, se på det som prototyper heller.

på samme måte som bilmerker har prototyper som ser elleville ut og som aldri blir produsert, så er det en måte å
få ut kreativitet på, og påvirke hvordan man ser på dagens klær, samt mulighetene videre og fremover.

de setter et mål langt frem, noe å streve etter, mens veien til målet naturlig nok vil spre seg i mange retninger og man ser sjeldent noe på produksjonslinjen som er identisk til det som er på catwalken.

det at all high-fashion mote er svindyr er bare tull, og det er ingen som er genuint interessert i mote som "krever" at ting skal være dyre for at det skal se bra ut.

jenter spesifikt er utrolig flinke til å skape kreasjoner og sammensetninger av klær selv, og få det til å se tidsriktig og bra ut med farger som passer og som er behagelig for øynene (det er igrunn ganske matematisk av seg, les om primærfarger og komplimentære farger), der plaggene bare koster en slikk og ingenting iforhold til hva vi gutter betaler for et par jeans og en genser.

hele poenget med mote er å kle seg i noe som ser bra ut, for andre ja, men minst like mye for deg selv.

ordet "mote" har blitt et negativt ladet uttrykk for veldig mange av dem som ikke driver "aktivt" med det, enten personlig eller profesjonelt, desverre.

der mange viser sin stolthet i å være moteriktig, viser andre sin stolthet i å gå imot strømmen totalt, noe som i og for seg har blitt en mote i seg selv.

ganske ironisk.

og ja, jeg har jobbet i moteverdenen selv, profesjonelt.
Sist endret av somnium; 6. oktober 2009 kl. 16:40.
Hvorfor er det egentlig negativt å bli påvirket av motebildet? Og hvorfor skal man fremstille moteskapere som idioter i slike diskusjoner? Uansett hva du har på deg er valget ditt påvirket av noe/noen. Enten det er at du går i Cavalli, militærklær, klær utelukkende kjøpt på UFF, utelukkende hjemmelaget - du er jo påvirket av noe/noen. Det viktige må vel være å bevisstgjøre seg selv ift. de valgene du tar; uansett hva de måtte være.

Om jeg går i hvite Lacoste-sko og Burberry-trenchcoat, er jeg da automatisk en slave av et idiotisk motehysteri? Nei mener nå jeg. Er du bevisst selvkritisk, så driter jeg i hva dere har på dere. Hvorfor er dette egentlig et tema?

Jeg skjønner at man uttrykker noe ved å gå i Dolce/Gabbana-dress og at man gjør det samme ved å gå i fars slitte klær. I bobledress eller naken. G-streng eller boxer. Men hvorfor bryr vi oss? Fordi vi som mennesker bryr oss om hvordan vi selv og andre ser ut - derfor understreker trådstarter bare hvorfor motebransjen i det hele tatt eksisterer. Fordi du bryr deg om hva andre går i og hva andre tenker om deg. Fordi du laget denne tråden. Så du bestemmer hva som er "inn" og ikke.
Sitat av somnium Vis innlegg

det at all high-fashion mote er svindyr er bare tull, og det er ingen som er genuint interessert i mote som "krever" at ting skal være dyre for at det skal se bra ut.

ordet "mote" har blitt et negativt ladet uttrykk for veldig mange av dem som ikke driver "aktivt" med det, enten person eller profesjonelt, desverre.

og ja, jeg har jobbet i moteverdenen selv, profesjonelt.
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill og fortelle meg hvem som streber etter dette?
http://www.bbc.co.uk/insideout/content/images/2008/02/26/catwalk_twelve470_332x470.jpg
Dette er ikke noe ideal, ikke en prototype.

Ordet mote forbinder jeg mer og mer med jenter og deres "fashion blog$" der de sitter i utbygd-Norge og kopierer inn bilder fra siste motegalla av Alexander McQueen.

Jeg har også vært "innom", for å kalle det det. Har vært litt av og på diverse modelloppdrag. Føler ikke det var mote, føler det var ren markedsføring av varer.

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Om jeg går i hvite Lacoste-sko og Burberry-trenchcoat, er jeg da automatisk en slave av et idiotisk motehysteri? Nei mener nå jeg. Er du bevisst selvkritisk, så driter jeg i hva dere har på dere. Hvorfor er dette egentlig et tema?
Vis hele sitatet...
Om du går i Lacoste-sko, vil jeg kategorisere deg som en trendhore. Men for all del, det er en ærlig sak.
Sist endret av lambador; 6. oktober 2009 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av lambador Vis innlegg
Kan du være så snill og fortelle meg hvem som streber etter dette?
Vis hele sitatet...
det at du ikke får noe kreativt ut av det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Dette er ikke noe ideal, ikke en prototype.
Vis hele sitatet...
hvem er du til å bestemme noe slikt?

Jeg har også vært "innom", for å kalle det det. Har vært litt av og på diverse modelloppdrag. Føler ikke det var mote, føler det var ren markedsføring av varer.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke føler det var mote, hva har det med denne saken å gjøre da?

Om du går i Lacoste-sko, vil jeg kategorisere deg som en trendhore. Men for all del, det er en ærlig sak.
Vis hele sitatet...
å kalle noen for hore, uansett sammenheng, og spesielt i en diskusjon, bidrar vel ikke akkurat til en seriøs diskusjon om et temaet.
Sist endret av somnium; 6. oktober 2009 kl. 16:58.
Jeg bestemmer selv hva jeg liker. Hvis jeg har lyst på noe kan jeg kjøpe det, sånn sett er det greit.
Mulig noen synes jeg er en materialistisk og ekkel trendhore, men sånn er hvertfall jeg.

Hvordan mener du at det burde vært? At alle skulle ha gått i Cubus-klær som koster halvparten, jeg kan ikke se hva som er bedre med det. Den eneste forskjellen er vel prisen, men du er kanskje en av dem som er imot alt som heter merker.

Jeg går i merkeklær og til dere som er så imot det: Det er ingen som tvinger dere til å gå i merkeklær, kjøp klær på Cubus hvis dere vil.

Jeg kunne også sagt akkurat det samme om de som ikke går i merkeklær, dere er ekle og anti-trendhorer. Forskjellen er at jeg ikke gjør det, og jeg bryr meg virkelig ikke om hva dere går i.
Jeg glemte å nevne tidligere i tråden at jeg også er sjokkert over noen i slekta, to av mine søskenbarn faktisk, de er søsken.

Sist jeg var med en av de, så hadde de ikke EN TING som IKKE var et skikkelig svindyrt, kjent merke, noe som burde ha blitt stoppet av at foreldrene har en normal økonomi, ikke overbetalte snobber for å si det sånn.

Den eldste av dem har litt over 20 Peak Performance-gensere til 1000kr/stk.
Han har også KUN Levi's og Diesel-bukser til 700-1.500kr.
Han kjøpte seg også en Mac fordi det nettopp var Apple, han brydde seg ikke om spesifikasjonene, hvor annerledes det er fra Windows, som han var vandt med, bare det var lagd med et stort eple på, så var det greit å betale 14.000kr for den. Bare disse tingene blir over 30-40.000kr på KLÆR og en datamaskin som fyren tilsynelatende bruker ganske lite.

Det med Mac'en skal jeg ikke blande meg så alt for mye inn i, folk velger vel som oftest Mac-OS'et fordi de liker det, ikke fordi det er et merke vel?

Broren hans, som er like gammel som meg, skulle en gang brife for noen år siden, han var da 12 eller noe. Han åpnet det "fantastiske klesskapet sitt" og viste meg at han hadde et såpass stort antall av forskjellige merkeklær;
32 Björn Borg-boxere,
7 Peak Performance-gensere,
12 Lacoste T-skjorter,
en egen hylle med Lacoste-parfymer,
et par 3-4 lacoste-belter og ett par lacoste-sko.

Regn ut dette, og det blir 32x200kr, 7x1000kr, og ca. 4-5000 i andre ting. Dette er da 2-3 år siden, nå er gutten snart 16.
ER DETTE FOR GALT?

Senere spurte han meg om jeg hadde noen "skikkelige" klær, så jeg brifte med MITT klesskap: 2 boxere til 200kr, INGEN Peak Performance-ting, INGEN Lacoste-ting, ingen superdyre klær generelt.

Jeg personlig synes at foreldre burde stoppe å kjøpe noe så (unnskyld for ordbruken i neste setning) inn i helvete dyrt til dem hele jævla tiden, det er greit at de kjøper med noe til ungene når de har vært på ferie, men er det plutselig så viktig at det skal være så inni granskauen dyre ting at de nesten må ta opp lån for å kjøpe mat? (Det med lån var en overdrivelse, de har en oppegående økonomi, ihvertfall på overflaten.)

Jeg mener ikke å skape hat mot folk som velger å bruke pengene sine på merkeklær, jeg kjenner en god del merkeopphengte folk, mange av dem er greie personer som hadde vært samme folkene uten disse merkeplaggene og -skoene.

Bah, jeg synes dette også ble litt off-topic, men jeg fikk ihvertfall ut "budskapet" mitt
Sist endret av Deadlock Radium; 6. oktober 2009 kl. 17:27. Grunn: Skriveleif
Sitat av lambador Vis innlegg
Om du går i Lacoste-sko, vil jeg kategorisere deg som en trendhore. Men for all del, det er en ærlig sak.
Vis hele sitatet...
Dårlig tegn at man får lyst til å sitere Eminem? :P I am.......

Uansett; upraktisk, dyrt ift kvalitet, blablabla.... So bloody what? Jeg fikk lyst til å kjøpe skoa! Garantert er jeg påvirket av trender - shit hvor mange som ikke er det her inne! Det er sykt mange freaks som kjøper tåpelig feit runkemaskin!

Men sier det igjen - grunnen til at denne tråden eksisterer er svaret i seg selv, på om vi påvirkes av trender o.l.. Kommentèr her og du er per def. opptatt av det. Ergo: Vi er alle horer
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Hei, vokst opp på bygda jeg. Her er det at de som brukte "lindeberg" genser ble mobba og de som hadde oljete olabukse ble sett på som bedre mennesker en de som bruker 1000vis av kr på klær (dette er da gutta)

Jentene hadde nok mere "motepress" en oss gutta... var mange klikker med jentene som "hadde råd" til og kle seg i kule klær... og de som "jeg går i hva faen jeg vil enten det er H&M eller Urban"

så tror mote er noe som er mer eller mindre Jente basert, vi gutta tørr og skille oss ut mere en en usikker jente. Man har jo unntak her også, men stort sett så er gutter mere selvstendige enn jenter... Jeg har venner som går i "emo" klær og har venner som går i "sosse" klær.

Mens jenter har en tendens til og velge venner etter "utsende" enn personlighet... Dette er bare mine oppservasjoner så ikke "slakt" meg hvis du er jente og går i "urban" og har ei veninne som er "emo" XD
Jeg hater ikke folk som bruker enorme summer på plagg. Bare for å få sagt det, men jeg blir provosert over presset det virker mange har over seg bare pga de ikke går i riktige plagg. Synes det er veldig overflatisk og idiotisk å dømme personer etter måten de kler seg, enten om det er litt utdaterte klær eller har en uvanlig stil.
Det kan hende jeg tar feil, men jeg sitter med inntrykket av at det blir mer og mer press på barn og eldre å kle seg riktig, unger prøver å slanke seg pga de sitter med inntrykket av at man skal være like tynn som personene man nå til dags ser i tegnefilmer\serier. Føler tegneserier (for eksempel) har karakterer som er moteriktige, syltynne etc.
Søskenbarnet mitt som er ca 12 år slanker seg, og prøve å følge mote. Skulle trodd at barn i dag har det veldig travelt med å bli voksen på noen måter. Litt off topic. Men det er litt relevant med baksidene ved å ha ett samfunn som er veldig fiksert på "materialisme" for å vise at man er suksessfull eller hva man prøver å fremstå som.

Motene på catwalken er ikke alltid hverdagsklær nei, viss man ser bort ifra de showene så viser den nye collection som div butikker skal selge.
Det virker som klesindustrien har veldig stor påvirkning på noen, og de tjener veldig mye penger på å si hva som er nytt og ut. Hvordan påvirker de folk?
Jeg mener, ikke alltid dyre klær er av god kvalitet heller. Ofte virker det som at klærne kan se helt normale ut, men man betaler som merket. Som igjen på en måte gir "status".
Hva er det som gjør at noen merke er bra, noen er ikke så kule. bare pga navnet?
Norge er nok ikke det verst på dette området, men i usa virker det litt ekstremt til tider. Har en skuespiller noen spesielle plagg på seg kan det være nok til at folk prøver å kopiere h*n.

Hva er det man prøver å bevise? :P

Så har man iphone. Selv ser jeg ikke hva så er så UTRULIG med disse tlf og mp3-spillerne. Jeg hadde en ipod, noe av det største dritet jeg har vært borti. Lyden var elendig, batteriet varte ikke lenge, egentlig ikke noe positivt å si om den. Men den var jo veldig inn en stund, og folk sa den var veldig god osv. Det henger ikke på greip! En gammel creative spiller jeg hadde\har enda var myye bedre og billigere. hehe
Hvorfor har disse iphone folka så trofaste fans? Og hva er så fantastisk med produktene deres? Det virker jo som at disse produktene automatisk er utrulige og at man bare må ha det. :P

Hva er trikset industrier bruker for å få en så stor påvirking på folk? Selv om produktene ikke alltid er så gode, eller brukervennlige så blir de fremstilt som gode produkter som gir deg ett bra "image".

Men en ting jeg må si, alt som er relevant med mote får utrulig mye oppmerksomhet. Det finnes viktigere ting å gripe fatt i enn å vite hva som er inn i høst som på langt nær får like mye oppmerksomhet og som folk ikke bryr seg noe om.
Sist endret av sneipen; 6. oktober 2009 kl. 18:14.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Som jeg jeg har nevnt i tidligere tråder, er "mote" noe jeg driter langt faen i. Det har jeg alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre det.

Men jeg skal ikke benekte at jeg har vært borte i dette motefenomenet flere ganger.. Jeg har 3 småsøsken, 2 jenter og en gutt. Alle 3 har en tendens til å slavisk følge alt som betegnes som "Inn / kult", helt til jeg kommenterer det.

Da slutter de plutselig med det, og kler seg slik de føler for.. Av ukjente grunner.

Det samme gjelder forsåvidt omgangskretsen min, som ikke er så altfor liten. Vi er nesten alle av samme ulla, og ler høyt og nedverdigende av moteslaver. Kommer du bort til oss i Lacoste sko og genser og bukse til flere tusen kroner, og topper det med en "Oh, look at me, I'm rich!" attitude, kan jeg love deg at du kommer til å bli kjørt så hardt at du ikke kommer til å ville bevege deg ut av døren din mer. Vi kommer til å disse deg i senk, rett og slett.

Men over til hvem som skaper motene. De er vel det man kaller "folk flest". I denne sammenhengen så betyr "Folk flest" alle idiotene som absolutt skal kopiere allt alle andre gjør til enhver tid. For det er nemlig det det er.. En blåkopi av noen andres "stil". Ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
For et latterlig innlegg.
velg det du selv føler deg konfertabel og liker å gå med.
ikke sleng dritt om andres klesstiler.

Noen liker mora, andre liker dattere.. Rumpa er delt i to.
Poenget er at alle skal kunne gå i hva de vil, om det så er lacoste eller filler fra cubus.
Det viktigste er at man skal føle seg konfertabel uansett hva man liker.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av jarlebassen Vis innlegg
For et latterlig innlegg.
velg det du selv føler deg konfertabel og liker å gå med.
ikke sleng dritt om andres klesstiler.

Noen liker mora, andre liker dattere.. Rumpa er delt i to.
Poenget er at alle skal kunne gå i hva de vil, om det så er lacoste eller filler fra cubus.Det viktigste er at man skal føle seg konfertabel uansett hva man liker.
Vis hele sitatet...
Ble cubus filler også nå?? hmm, "moteløven" har talt, det er for deg tabu og handle på cubus... samme som det er fol lille Nikotin og handle lacoste XD vi er forskjellige!
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Som jeg jeg har nevnt i tidligere tråder, er "mote" noe jeg driter langt faen i. Det har jeg alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre det.

Men jeg skal ikke benekte at jeg har vært borte i dette motefenomenet flere ganger.. Jeg har 3 småsøsken, 2 jenter og en gutt. Alle 3 har en tendens til å slavisk følge alt som betegnes som "Inn / kult", helt til jeg kommenterer det.

Da slutter de plutselig med det, og kler seg slik de føler for.. Av ukjente grunner.

Det samme gjelder forsåvidt omgangskretsen min, som ikke er så altfor liten. Vi er nesten alle av samme ulla, og ler høyt og nedverdigende av moteslaver. Kommer du bort til oss i Lacoste sko og genser og bukse til flere tusen kroner, og topper det med en "Oh, look at me, I'm rich!" attitude, kan jeg love deg at du kommer til å bli kjørt så hardt at du ikke kommer til å ville bevege deg ut av døren din mer. Vi kommer til å disse deg i senk, rett og slett.

Men over til hvem som skaper motene. De er vel det man kaller "folk flest". I denne sammenhengen så betyr "Folk flest" alle idiotene som absolutt skal kopiere allt alle andre gjør til enhver tid. For det er nemlig det det er.. En blåkopi av noen andres "stil". Ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at du har så mye bedre klesstil?
Mulig det sitter en haug av folk der ute som synes du er veldig, veldig ekkel.

Skjønner ærlig talt ikke greia med at folk skal krangle om hva noen andre går med, synes også at du har en ganske dårlig uvane hvis du pleier å gå sammen med kompisgjengen din og mobbe andre folk for klesstilen.

Det oser det RESPEKT av.
Sist endret av drittunge; 6. oktober 2009 kl. 19:55.
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om å ha "merkeklær".
Men jeg er likevel til en vis grad opptat av å klær jeg syns er kule/som jeg liker.
Merk, klær som JEG syns er kule, hva andre "eksperter" mener om saken gir ærlig talt *#!% i. Jeg får faktisk mange komplimenter på stilen min vel så ofte så som folk sier " haha den der har du vel kjøpt på loppemarked for 50 år sia, lols".
Da sier jeg bare at den slett ikke er kjøpt på loppemarked men på posesalg hos fretex for en femmer.

MEN jeg har en Mac, har bestilt iPhone og bruker masse penger på plater og gitarer.....
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg kjøper stort sett svært dyre klær, og sko. Det er ikke fordi jeg ønsker å vise meg frem, men fordi jeg ikke ønsker å sette meg på bussen og oppdage at han jeg sitter ved siden av har samme genser.
Av samme grunn som z0p handler jeg utelukkende klær i utlandet, og da fra kjente kvalitetsprodusenter, av samme grunn som at jeg ikke handler noname-skjermkort eller harddisker av kjente drittprodusenter. Kvalitet koster penger.
Det finnes allerede ni sider hvor folk forteller hva de velger å svøpe legemet sitt i.
Det finnes også noen tusen sider med religionsdiskusjon, palestinamas i en eller annen form og legaliseringsdebatt. Hva er poenget ditt?
Og av samme grunn som z0p og Franklin gandler jeg på bruktbutikker..
hvem synes ikke at en genser der det står "wesc" på er super kult og fint da? det er jo verdens kuleste genserer å er helt klart verdt 800kr. når jeg kjøpte min wesc genser så kjøpte jeg den fordi den er super fin, å helt spesiell fra andre genserer til 800 kr.
Det er selvfølgelig greit å eie noen dyre klesplagg, en er vel ikke automatisk moteslave om du har fått en WESC-genser eller en annen dyr genser for den slags skyld, av familien?

Selv har jeg ikke noen WESC-ish genser, men om jeg hadde fått en til bursdagen, så hadde jeg for all del ikke kastet den, jeg ville brukt den, gjerne ilag med klær av ikke så kjente merker for å IKKE virke som en snobb eller bortskjemt drittunge.

Det ER LOV å gå med merkeklær, men for all del, IKKE OVERDRIV.
Sist endret av Deadlock Radium; 6. oktober 2009 kl. 21:28.
Det med at folk blir mobba for at de ikke har Lacoste klær er jo helt forkjellig fra by til by spør du meg. Her jeg bor har jeg aldri opplevd at noen blir mobba for at de ikke har på lacoste sko, heller motsatt.
Sitat av z0p Vis innlegg
Jeg kjøper stort sett svært dyre klær, og sko. Det er ikke fordi jeg ønsker å vise meg frem, men fordi jeg ikke ønsker å sette meg på bussen og oppdage at han jeg sitter ved siden av har samme genser.
Vis hele sitatet...
Har hendt meg, bare at han som hadde samme jakke som meg, var fotballstjerne med millionlønn og vi var på fotballkamp :-) Morsom situasjon.

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det er selvfølgelig greit å eie noen dyre klesplagg, en er vel ikke automatisk moteslave om du har fått en WESC-genser eller en annen dyr genser for den slags skyld, av familien?

Det ER LOV å gå med merkeklær, men for all del, IKKE OVERDRIV.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere ganger fått julegaver hvor tanken har vært god. Ergo: tanken har vært "Erlend er jo veldig stilig og "riktig" kledd, la oss gi ham noe trendy". Har motatt alt fra en Eminem-genser til en sånn pysj-bukse fra Bjørn Borg tror jeg det var. Må nevnes at jeg ikke vet hvor noe av disse to tingene er, og tags er ikke fjernet fra noen av dem. Grusomme klær :P
Sist endret av lambador; 7. oktober 2009 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvem som bestemmer? Det er vel ofte i praksis moteskaperne. Det du ser på catwalken er haute couture, og blir bare laget i et eksemplar. (Det er ikke meninga at folk skal bruke dette, men det er for å vise hvilke stoffer, farger og snitt som gjelder i år). Deretter lager de såkalt Prêt-à-porter- kolleksjoner, som er konfeksjonssydde, "billigere" varianter som blir laget i flere størrelser til å selges i butikker.
Så lager de billige kjedene kopier som ligner. Så er det bare å kle opp kjendiser som Mary Kate Olsen, Sienna Miller, jentene i Gossip Girl og diverse modeller i plaggene, og HOI- wannabe-fashionistaene og fjortisene kler seg som dem!
Når en person går i WESC, Lacoste og whatnot som kidsa hyper opp i dag er det ikke fordi de synes plagget er pent, det er fordi de som oftest har den flotte logoflashen som andre kjenner igjen og kan identifisere seg med. Slik har det da vært i alle år, husker jeg fikk tyn på barneskolen fordi levis merkelappen min hadde en annen farge enn de andre, fattern var mye i statene på den tiden..

De fleste av oss er flokkdyr og liker ikke å skille oss ut, iallefall i ung alder. Her ser man altså de dyre "mote" riktige klærne, i dermografier der menneskene som oftest er usikkere på hvem de er og hva de vil.

Som flere nevner her er skaper motehusene mote, men motehusene tar store deler av sin inspirasjon fra dagligdagse klesglade mennesker. Og tro du meg når jeg sier dette, de finnes det hauger av! Jeg interesser meg for klær, jeg kan kjøpe sko til mangetusen kroner uten at man nødvendigvis ser det på dem. Jeg kjøper utifra hva garderoben trenger, ikke utifra egoet, selvfølgelig, jeg vil jo se presentabel ut men jeg handler like gjerne på H&M som i Soho NYC..

Å kle seg handler om å være leken, utfordrene, kreativ, uredd og orginal - "raringene" på gata - inspirerer meg og mange andre.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å kjøpe store logoflash klær, føler man seg vel så føler man seg vel, men mote handler om så mye mer en bare prislapp og status.

Uteligger i NYC som er stiligere enn de fleste..
http://www.thesartorialist.com/photos/BVBlueBlack11Web.jpg
Sist endret av voktern; 7. oktober 2009 kl. 22:10.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
iPhone er tydeligvis VELDIG "in" blant småunger nå også

Har en bror på 12 år, og i klassen hans skal absolutt ALLE følge moten, av 24 elever har 8 av dem en iPhone, og ingen av dem er kompetente nok til å bruke den heller.

Jeg så en gang en av disse "kameratene" til broren min brife med en iPhone 3GS, og da han hadde fått opp "tastelåsen" skulle han skrive en melding, han fikk det ikke til..

I denne klassen er det vel noe lignende "Se, jeg har iPhone, men jeg vet faen ikke hvordan jeg bruker den, jeg er såå kul fordiom".

Og omtrent alle disse drittungene er så merkeklæropphengte at det er skummelt, de har faktisk mobbet broren min før pga at han ikke hadde en Peak Performance-genser til 1000kr og Lacoste-sko til 1200kr.

Dette er gått for langt når unger på barneskolen begynner slik, det synes ihvertfall jeg!

EDIT: Dette ble LITT off-topic syntes jeg, men det er fremdeles galt at småunger er så merkeopphengte som nå.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si det bedre selv!

I barndommen skal man leke i søla å bli skittne! Trist at unger mister den herlige tia..!
Drittunger nå til dags, ingen klatrer faen meg i trær eller prøver å ake fortest ned bakken.

Siste samtalen jeg hørte mellom nevøen min og kompisen hans var:
"neeeii neeeei, husk å sette på silencer og Eotech aimpoint på rifla da, dust" Dette var da relatert til spillet CoD4.

Ser unger som disser hverandre når de ikke bærer moteriktige Bergans jakker eller kommer med en skolesekk som ikke er HellyHansen eller Jan Sport. Er faen meg sjukt.

Da jeg var drittunge tidlig på på 90-tallet så måtte jeg arve storesøsken sine klær. Kom på skolen med sko som var str 40 da jeg brukte 35. Eller boblejakker str.M da jeg brukte str.164.

JEG KREVER AT DE SKAL OPPLEVE DET SAMME! Når jeg får kid, skal han/hun få lide som jeg gjordet
Sist endret av BaJa; 8. oktober 2009 kl. 03:09.
Mulig du får mye pes for innlegget ditt, jeg gadd ikke lese dem. Det sier litt om meg og min holdning til mote. Jeg orker ikke sjekke med andre hva som er hot..., eller hva som er hot å ha på seg til enhver tid. Men jeg har jo møtt på noen av disse som er veldig opptatt av dette da. Og de er veldig morsomme. "Ja, jeg går bare ut på Solli plass, jeg har bare på meg skjerf fra CMYK osv.....Jeg syns det er litt fascinerende. Jeg observerer og observerer, men jeg må ærlig innrømme at jeg også ler litt på bakrommet. Ytre ting er bare det det er. Ytre ting. Og det er faktisk ikke det som betyr noe. Skal du være prosjektleder i et fag så må du kunne andre ting enn hvilke champagnemerker som er hot på Solli Plass. Og skal du kunne levere i andre fag på skolen så er det ikke hvordan man ser ut som er av betydning. Det er hvordan du bruker deg selv som ressurs. Hver enkelt av oss har en enorm kapasitet til å produsere tanker, eller tenke gjennom ideer. Og er du en av dem som føler deg utenfor. Da ville jeg sagt to ting. Du kan velge å føle deg miserabel, eller du kan gjøre noe med den unike gaven du har fått. OG å gjøre noe med den innebærer å gjøre noe positivt ut av situasjonen. Tenk på det slik: De som er "populære" bruker mye tid på å lage en viss sveis eller sette sammen et antrekk. I mellomtiden har DU tenkt ut en formel, et regnestykke eller en bra setning å bruke på neste innlevering.
Når skal du drite i å spy ut den hersens "The Secret"-propagandaen din? Dette har absolutt ingenting med trådens innhold å gjøre.
Jeg gaar ihvertfall i en normal, blaa dongeribukse, normale tennissko og en helt normal t-skjorte, helst kjöpt paa hennes&mauritz eller paa salg(jeg föler at den eneste forskjellen paa t-skjorter er pris og merket som er stemplet paa). Disse klaerene har vaert vaerken veldig kule eller veldig teite(helt alminnelige) i mange herrens aar og det tror jeg dem fortsatt kommer til aa vaere. Hva var poenget mitt igjen?
Bare for å klargjøre: Vi har aldri plaget noen som helst kun basert på klesstil. Det vi plager deg for, er klesstilen kombinert med en snobbete attitude. Du legger også fort merke til om personen faktisk føler seg komfortabel i klærne sine, eller om de ganske enkelt går i det fordi det er så "inn". Vi snakker heller ikke hardcore mobbing, men mer subtilt. Bare så de skal fatte poenget; det ser nemlig ufattelig dumt ut.

Helt greit å ha noen svinedyre klær fordi du LIKER DEM. De færreste gjør det. De går i det fordi de er redde for å bli fryst ut av "brunkrem-hæren på studioet". Ja, nå drar jeg ganske mange under en kam.
Jeg har ikke lest tråden, og kanskje er jeg glad for det. For jeg mener at klær er noe man tar på seg om morgenen og prøver og få til å passe sammen. Ellers har jeg ingen forbindelse til dette med klær. Moter kan leve sin egen gang. Det som er morsomt er de mennesker som sier at de alltid går ut på Sollis Plass. De fortjener egentlig en egen tegneserie.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Drittunger nå til dags, ingen klatrer faen meg i trær eller prøver å ake fortest ned bakken.

Siste samtalen jeg hørte mellom nevøen min og kompisen hans var:
"neeeii neeeei, husk å sette på silencer og Eotech aimpoint på rifla da, dust" Dette var da relatert til spillet CoD4.

Ser unger som disser hverandre når de ikke bærer moteriktige Bergans jakker eller kommer med en skolesekk som ikke er HellyHansen eller Jan Sport. Er faen meg sjukt.

Da jeg var drittunge tidlig på på 90-tallet så måtte jeg arve storesøsken sine klær. Kom på skolen med sko som var str 40 da jeg brukte 35. Eller boblejakker str.M da jeg brukte str.164.

JEG KREVER AT DE SKAL OPPLEVE DET SAMME! Når jeg får kid, skal han/hun få lide som jeg gjordet
Vis hele sitatet...
Unger nå til dags!

Jeg husker jeg tok igjen far i skostørrelse når jeg var en 13-14 år, da måtte jeg gå med hans sko i et par måneder.

Og gikk man med lue når jeg gikk på ungdomskolen ble man stukket ned.

Ikke lett å være moteløve når man er nesten to meter og ikke pipestilk forresten. Ikke få ganger jeg ser folk i softshelljakken jeg kjøpte hos living large.
10% designere, 90% mediene.

Det de mest populære motebladene skriver at er inn er moten fordi moteslaver følger deres tips.
Motebladene skriver moten.

Men når det kommer til merker "D&G er inn, Armani er ut" så tror jeg dette er mer bestemt innad i hver enkelts omgangskrets, da moteblader flest diskriminerer veldig lite blant de forskjellige designerne.
Sist endret av GothQueen; 8. oktober 2009 kl. 14:13.
står skikkelig mye piss her inne synes jeg, det står så mye opp å ned om at man er så flink å ikke blir påvirket av mote osv. Hva mener dere egentlig med det? noen preferanser har dere vel når dere handler? hva tror dere har påvirket dette?

Noen snakker om at man kler seg slik å slik, å ikke i dyre klær osv, en mente tidligere at om man kom i lacoste sko og fine klær på en fest hadde man blitt mobbet av han å kompisene.. jaja, så hva er moten i gjengen din? olabukse å en hettegenser eller noe? ja da kan jo du kle deg i lacoste osv å bryte med gjengen? nei fordi du følger moten som er i gjengen din osv.

Det finnes ikke bare en mote.. på landet er det en annen mote enn i by osv... så ja, du følger stort sett alltid en hvis mote. Å gjør man ikke det faller man ut av det sosiale livet i norge. Prøv å møt på jobbintervju i g-string og sokker som gutt, forklar at du har store indre verdiger å vil jobbe bra som it-teknikker.. nei, det gjør du ikke, selv om du synes det er jævla deilig å gå i string å sokker(eller joggebukse å hettegenser om eksempelet blir for drøyt for noen), siden det er ikke er sosialt akseptert, derfor kjøper man seg en skjorte førte gang man skal på jobbintervju å prøver å se reseprentabel ut, for å være heldig å få den jobben man alltid har drømt om.

Før brukte forresten alle gutter nesten truse, å synes det var helt topp, har vi forandret oss så mye at ingen takler det lenger eller er det mote?, men alle i dag har stort sett boxer.. rart.. hvorfor? da kan jo dere her inne som gir helt faen i mote gå tilbake?

jeg har mange forslag om dere vil bryte med dagens mote, bare å spørre..

Husker barna jeg var lærer for på en mindre by i norge var veldig redde for å bli kaldt "soss" det var et skjellsord.. men etter et par spørsmål så var de ganske enige i at de også gjerne skulle hatt foreldre som kjøpte det de ville til de, tjente godt, sommerhus i spania, hytte i kragerø osv.. men de hadde ikke dette, bare en eller to hadde litt penger i den byen, å derfor var jo de annerledes, og ja, det var gjerne de med de mest ressurssvake foreldrene som synes soss var skikkelig ille.. de foreldrene med litt økonmi og utdanning osv lot jo selvsagt ikke barna fly med en hettegenser for legalisering av hasj, eller en hettegenser med satan på. det kan man tenke seg selv.

i mine øyne er mote stort sett en greie man bruker for å identifisere seg med andre mennesker fra stort sett samme samfunnslag. om man er litt fattigere osv, ser man selvsagt veldig ned på de som er rike å må være slave for slike ting, selv om man egentlig drømmer om dette. og de rike gjør det for å lettere kunne se hvilke de vil omgås osv. man har stort sett mest til felles med de man deler bakgrunn/oppvekst med.

I usa solgte man feks voss vann til 100 kr literen eller noe, hvorfor? jo nettopp mote.. det viser at den som kjøper det har penger, og alle har ikke råd til dette. derfor liker noen å vise frem dette. det blir da eksklusivt, som ordet sier, altså det ekskluderer en del mennesker som ikke kan handle denne varen. Dette gjelder stort sett med bukser og gensere osv, om man handler dyrt nok, blir det eksklusivt, da det nødvendigvis ekskluderer noen mennesker, feks tiggere i oslo osv, som man ikke vil identifisere seg med, men kanskje heller en arbeidsklasse stil, eller for de rike, en enda mer eksklusiv stil, som ekskluderer enda flere, altså klær som er dyrere osv.. det er vel i bunn å grunn ganske enkelt?
Sitat av seven_up Vis innlegg
Før brukte forresten alle gutter nesten truse, å synes det var helt topp, har vi forandret oss så mye at ingen takler det lenger eller er det mote?, men alle i dag har stort sett boxer.. rart.. hvorfor? da kan jo dere her inne som gir helt faen i mote gå tilbake?
Vis hele sitatet...

fordi truser er ekle? å ser skikkelig gay ut.
Det er DU som bestemmer moten! slutt å legg skyld på andre mennesker. Om du velger å kjøpe en gay bokser fra en eller annen gay svenske så er det helt opp til DEG. Om du kjøper den fordi alle andre kjøper den, eller du bare rett å slett syns den var fet. Er det fortsatt ditt valg. Selv med gruppefaktor elementet er inne i bildet, er det fortsatt Du som som har tatt valget om å kjøpe en rosa bokser. Moten er det DU gidder å betale for. Klesprodusenter lager ikke klær du ikke vil gå i(det problemet løses med forskjellige moter gjennom sesongene). Om ingen ville gå i klærene dems, så vil ingen kjøpe klærene. DVS mindre penger til klesprodusenten. Og hvem er det som ikke liker penger?
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
fordi truser er ekle? å ser skikkelig gay ut.
Vis hele sitatet...
Gikk tom for rene boksere her om dagen, endte opp med å bruke en grå guttetruse. Følte meg så jevlig ukomfertabel! Truser er nasty...
Og hvem har ikke opplevd at penis eller pung klarer å lure seg ut av en truse? helt ærlig?
Sist jeg handlet meg noe spesielt av klær var ifjor sommer, en skinnjakke til 1100,- Faktisk det meste jeg har brukt av egne penger på klær noensinne.

Eneste ''moten'' jeg noengang har likt er egentlig 70 talls looken. Den var vel inn ifjor tar jeg ikke helt feil? Nå er den ut igjen. Dont care. liker den looken, har gjort det i mange år og vil nok gjøre det i et par år til. Uavhengig av moten som er atm

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Gikk tom for rene boksere her om dagen, endte opp med å bruke en grå guttetruse. Følte meg så jevlig ukomfertabel! Truser er nasty...
Og hvem har ikke opplevd at penis eller pung klarer å lure seg ut av en truse? helt ærlig?
Vis hele sitatet...
Ikke jeg. Sist jeg brukte truse var jeg rundt 6 år. Og da sier det seg selv at det ikke er mye som kan dette ut ..
Sist endret av Bombasa; 9. oktober 2009 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg får utslett av truser....
I like turtles
Skyfex's Avatar
"Ending is better than mending. The more stitches, the less riches; the more stitches …"

Det jeg synes er tragisk med mote er når alle skal ha akkurat de samme klærne. Klær skal være en måte å uttrykke identiten sin, men for mange er det "Jeg vil være helt lik som alle andre" (eller alle de andre som er "kule"). Jeg synes butikker som http://en.lafraise.com/ er fantastisk.