Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2693
Leste for en tid siden i en lokal avis på leserinnlegg sidene om en kvinne som var så imot røyklukt. Og eksemplett hun brukte var at når hun satt seg på bussen eller andre plasser hvor man "presses" nerme folk. Det hun mente var at folk som "stinket" røyk skulle bli nektet adgang til slike plasser. Og at man burde bare få røyke i sitt eget hjem eller på plasser som kunne trekk vekk lukta fra klærne osv.

For det første er det rart at man hørte så lite om dette før røykeloven kom. Og det henger vel egentlig sammen med at det er en mer allmenn akseptert mening nå til dags.

Og før neste avsnitt vil jeg forklare min mening på emnet. Jeg er personen som går på utsiden av busskuret og røyker om det står folk der. Om jeg kommer først får de pent spørre meg så skal jeg flytte meg. Jeg mener også røykeloven er fornuftig, men at den går for langt. Hvis noen VIL jobbe i et røykfylt område, og skriver under på at de forstår at det røykes inne på den kafeen må det være greit. Snakker her ikke om røykerom, men dedikerte "røykekafeer".

Men min mening om denne saken er at dette er helt hårreisende. Skal man forby lukt også nå? Hva med de som sliter med kroppslukt? Hva med parfyme, fot lukt osv. Jeg synes at røykedebatten har åpnet for at nå kan man være så slem man vil med røykere og nå er det greit å kritisere de åpent. Er vi røykere mindre verdt?
Ser for meg at denne kvinnen er av den eldre garde som bare er ute etter en ny hobby som hun kan bedrive tiden sin med sammen med; kjøkkenvindukikking, generalt hat mot ungdommen osv...
Just smile and wave boys!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Lukt kommer aldri til å bli forbudt.
De som sliter med kroppslukt får lov til å slite videre med det.
Parfyme og fotlukt vil lukte som det alltid har gjort.
Røykere er ikke mindre verdt.

Forøvrig enig med Crustydemon om at denne damen trolig er en sur, bitter gammel dame, som ikke har noe bedre å gjøre enn å klage på hva enn som er klagbart. Merkelig egentlig, siden det fløt tobakksrøyk/lukt flere steder før i tiden enn nå? Lukten blir, og hun får lære og leve med det.

Føler meg forresten ikke på topp hvis jeg går på trikken/bussen og lukter gammel sneip. Er for all del ikke en sjarmerende lukt.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Lukt kommer aldri til å bli forbudt.
De som sliter med kroppslukt får lov til å slite videre med det.
Parfyme og fotlukt vil lukte som det alltid har gjort.
Røykere er ikke mindre verdt.

Forøvrig enig med Crustydemon om at denne damen trolig er en sur, bitter gammel dame, som ikke har noe bedre å gjøre enn å klage på hva enn som er klagbart. Merkelig egentlig, siden det fløt tobakksrøyk/lukt flere steder før i tiden enn nå? Lukten blir, og hun får lære og leve med det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jo heller ikke at det vil bli forbudt, og det er heller ikke det det dreier seg om. Men skal det være "sosialt forbudt?"

Sitat av Alfemann Vis innlegg
Føler meg forresten ikke på topp hvis jeg går på trikken/bussen og lukter gammel sneip. Er for all del ikke en sjarmerende lukt.
Vis hele sitatet...
Nei det er jeg jo enig i, å man må jo alltid vise hensyn. Men er like lite sjarmerende med 20 tonn parfyme som noen bruker. Man kan jo være alergisk mot parfyme for eksempel.
Det var en diskusjon om dette på vgnett for ikke så lenge siden. Spør du meg så er hele lukt kritiseringen for dumt!
Jeg røyker og det lukter røyk av meg. Jeg tar hensyn når jeg røyker, står ikke å blåser røyk i tryne på barn etc.
Men ikke kom å kritiser meg for hvordan jeg lukter.
Off, blir lei meg når eg høyrer sånn. Det er rett å slett tåpelig! Røyklukt er ikkje så gale.

Det er nokon gamle gamle damer her om kring som tar buss rimeleg ofta. Perfymen deiras er 1000 gongar verre
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hva som er verst av røyk og parfyme er vel relativt subjektivt.

Synes selv alle burde få lov til å lukte slik de nå lukter, men at alle kan prøve å vise hensyn. Lukter du dritt og møkk, ta en dusj, eller sett deg alene på bussen.
Hva har skjedd med verden? Dette var da aldri et tema før? Plutselig har folk fått et generelt hat mot røykere og skuler stygt på dem når de går forbi. Når negere ikke lenger er lovlig å plukke på i offentlighet, så går de løs på neste gruppe mennesker; Røykere.

Er vel ingen som har spesielt lyst å stå å forsvare røykere. Det blir litt som å protestere mot dyresexloven. Tenker det ikke var særlig mange som protesterte når stortinget vedtok den loven.
Røykelukten reduseres drastisk hvis dere stumper røyken en stund før dere går inn blandt folk. Slik det er blitt etter at røykeloven kom, så nirøyker alle helt til de går inn. Dette trengte ikke folk før i tiden, og røyklukten ble luftet ut av klærne før de kom inn på bussen ellerlignende plasser.

Det er faktisk folk som reagerer på røyken. Ikke bare gamle kjerringer som leter etter noe å klage på...
Så du mener at jeg skal stå ute 10 minutter etter at jeg har stumpet røyken en vinterskveld med stiv kulling slik at jeg ikke skal lukte like mye røyk når jeg går inn igjen?
Skal alle som spiser hvitløk vente før de går ut blant folk?
Game disconnected
pokemon's Avatar
drit i hva folk sier å mener om røyk lukt, røyk som dere aldri har gjort før! følg etter folk som klager mens du blåser røyk i trynet på de! hvis noen skal være så sutrette at de ikke tåler røyk lukt, så burde de jo å reagere på folk som gjødsler jordene sine? skal man slutte å dyrke mat fordi det lukter vondt?
Mange fine analogier må jeg si.

La meg isåfall være den første til å si at jeg ikke liker røykelukt fra andre. Siden jeg snuser kan jeg på en måte forstå noe av kritikken. Jeg snuser porsjon og er rask med å lukke lokket igjen på dåsen, og få snusen i kjeften.

Jeg misliker når jeg tar bussen og røykere blåser det siste trekket ut døren på bussen. Gjerne litt regnvåt og med en jubb i lommen. Og for å være litt keyboardtøffing så reagerer jeg ganske negativt på røykere som står rett utenfor bygg jeg skal inn i, slik at det er en sky av røyk utenfor. Gjerne med røyking forbudt skilt slik som på haukeland sykehus i Bergen. Hadde noen blåst røyk på meg i protest mot mine eventuelle høfflige påpekninger hadde jeg eksplodert. Uten at det betyr at jeg "skule knuset tryne hannes!!!1".

Alle bør ha lov til å røyke, og som tidliger påpekt, alle burde også vise hensyn. Det er mange som ikke gjør det. Spesielt på arbeidsplasser.

Betent tema dette her. Er enig at det går for langt mange ganger mot røykerne.
Røykelukt er bare en ubehagelig lukt for ikke røykere. Det er noe begge må leve med. Sikkert drit å måtte gå å vite at andre synes du lukter ekkelt, men synes det blir å gå over streken å begynne å skulle " ulovliggjøre" lukter. Synes dårlig hygene er verre er mye verre en røykelukt.
Game disconnected
pokemon's Avatar
vil nå si snus lukt er verre en røyk lukt.. men men sikkert ikke for dere snusere =/ men jeg som ikke røyker eller snuser foretrekker røyklukt fremfor en som åpner snusboksen ved siden av meg.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Så du mener at jeg skal stå ute 10 minutter etter at jeg har stumpet røyken en vinterskveld med stiv kulling slik at jeg ikke skal lukte like mye røyk når jeg går inn igjen?
Skal alle som spiser hvitløk vente før de går ut blant folk?
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du de 10 minuttene fra?
Sitat av BAN Vis innlegg
Røykelukten reduseres drastisk hvis dere stumper røyken en stund før dere går inn blandt folk.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du definerer som en stund, så jeg tok 10 minutter som et eksempel.
Skal ikke så veldig mye til. Ofte tar folk siste trekket når de entrer døren. Da henger det røyk i klærne, og ikke bare lukten. Har selvfølgelig ikke forsket på emnet, men merker at det er stor forskjell på hvor mye det lukter av røykerne.

Vet av erfaring at røykere ikke merker lukten selv. Da er det vanskelig å forestille seg hvor mye lukt det egentlig kan være.
Selvsagt er det viktig at alle som røyker tar hensyn, men jeg mener at mobbingen av røykerne har gått alt for langt. At noen kan få seg til å foreslå å nekte røykere adgang til forskjellige steder fordi de lukter røyk, vel, det er helt utrolig. Jeg holder meg til røykeloven, jeg tar hensyn ved å ikke røyke i busskur og lignende, jeg prøver å la være å ta siste trekket inn i bussen, jeg holder så godt jeg kan røyken min unna andre mennesker. Men der får det være stopp også, hvis du ikke tåler lukten av andre mennesker kan du holde deg hjemme.
Har ikke noen store problemer med det, men det kan være irriterende. Røykere kan godt avstå fra å ta røyken sin så jævla tett opp til bussturen, men det gjelder også folk som trener, de kan godt dusje på det jævla treningssenteret før de drar hjem.
Og gamle kjerringer kan bruke vann når de vasker seg, og ikke parfyme.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Diskusjonen trenger på ingen måte dreie seg om hvorvidt røyk lukter stygt. Det gjør jo det, ferdig med det! Selv om jeg røyker selv merker jeg når kunder kommer inn i butikken rett etter en røyk. Det lukter ikke godt. Og prøver forøvrig å vente litt før jeg går ut i butikken, og tygger alltid tyggis.

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Mange fine analogier må jeg si.

La meg isåfall være den første til å si at jeg ikke liker røykelukt fra andre. Siden jeg snuser kan jeg på en måte forstå noe av kritikken. Jeg snuser porsjon og er rask med å lukke lokket igjen på dåsen, og få snusen i kjeften.

Jeg misliker når jeg tar bussen og røykere blåser det siste trekket ut døren på bussen. Gjerne litt regnvåt og med en jubb i lommen. Og for å være litt keyboardtøffing så reagerer jeg ganske negativt på røykere som står rett utenfor bygg jeg skal inn i, slik at det er en sky av røyk utenfor. Gjerne med røyking forbudt skilt slik som på haukeland sykehus i Bergen. Hadde noen blåst røyk på meg i protest mot mine eventuelle høfflige påpekninger hadde jeg eksplodert. Uten at det betyr at jeg "skule knuset tryne hannes!!!1".

Alle bør ha lov til å røyke, og som tidliger påpekt, alle burde også vise hensyn. Det er mange som ikke gjør det. Spesielt på arbeidsplasser.

Betent tema dette her. Er enig at det går for langt mange ganger mot røykerne.
Vis hele sitatet...
Man står jo ofte å venter på bussen når man røyker. Og man kan jo ikke vente et minutt, for da kjører jo bussen.

Jeg mener at man må få lov å røyke på jobb uansett hvilken jobb det er. Det er et valg man tar som voksen(ja vet mange begynte som tennåring..) å man burde ikke bli ekskludert fordi man tar det valget. Men selvsagt; Jobber man på et sykehus å behandler pasienter må man vise særlig hensyn. Pasienten er der for og bli hjulpet, og kan mange ganger ikke gå fra sengen engang. Å da er det klart man ikke skal tvinge røyklukt på dem(eller andre plagsomme ting for den saks skyld).

Men når man leser jobb annonser å ser de søker etter en IKKE røyker da blir jeg fortvilt. Å i et stadig mer presset arbeidsmarked kan dette komme mer og mer. Man har idag ikke lov og utlyse en stilling til ET kjønn, rase, religion osv. Men man kan det på røyking.

Ja jeg ser at det er forskjellige ting da man på en måte velger selv å røyke. Men hva tror dere hadde skjedd om man utlyste en stilling for folk som ligger under en hvis BMI, på bakgrunn av at de blir oftere slitne. Da hadde folk klikket da.
Sist endret av murloc; 2. april 2009 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Røyk lukter vondt, det er ingen tvil om det. Om du syns det lukter godt har du røykt for lenge eller kanskje du har noe problemer med luktesansen.

Man kan ikke forby lukt, selv om jeg vet at mange reagerer på ulike lukter. Jeg kunne gjerne ha forbydd tacokrydder, for jeg brekker meg av lukta og begynner å renne fra nesen, men det hadde jo bare blitt tåpelig og intolerant fra min side! Min mor blir tett i hals og nese av kraftig røyklukt, og sikkert tusenvis av andre her i Norge som sliter med det samme.
Men om man skal være så intolerant at man blir forbannet og vil forby røyking for personer som innen en viss tidsperiode skal inn på bussen eller en kafé så blir det bare latterlig, syns jeg. Man burde vel også forby alle kryddere unntatt salt og pepper, Nillé parfymene og Old Spice, hvitløk, gulløk, tarmgass og fettete hår.

Ørepropper passer fint i nesen, pinglefitter!
Det er godt mulig det er en grinete gammel dame som bruker tid på å skrive leserinnlegg som det, (uten at vi har så mye vi skulle sagt som sitter her) men det kan jo være forholdsvis ubehaglig å bli trengt oppi trynet på røykere. Tolv tonn med parfyme og hvitløksånde kan være kjipt, men hvis jeg er litt sliten og har vondt i halsen en dag så kan det jo seriøst svi i halsen å sitte inntill de verste røykerne.

Det er ikke helt sosialt akseptert å rape, eller det som verre er, opp i trynet på noen på en stappfull buss heller, så jeg vil jo si det er en del normer vi følger også når det kommer til lukt. Føler man at man har skikkelig kjip ånde så er man stort sett klar over det og slenger i seg en tyggis. Langt verre er det med innrøyka ullfrakken du har brukt til jobben i 3 år. Den begynner å lukte ganske uggent. Sitter ved siden av en nærkis any day. Vanlige oppegående røykere, som har et OK forhold til egen hygiene og vasking av klær, har jeg dog lite problemer med.
Synes dama har et poeng, men burde kanskje delt mellom "lukter" og "stinker". Jeg har ingen entydig definisjon av begrepene for denne kontekst, men det er utvilsomt forskjell på røyklukten fra mennesker; Noen drier i at de stinker gammel sneip og er til sjenanse i lukkede rom, mens andre har en normal røyklukt som de fleste finner akseptabel. Personlig hygiene, hånd og munnhygiene spesiellt, er en vesentlig faktor for hvordan kategori man faller innunder. Å dra inn siste trekket før du f.eks entrer bussen hjelper selvfølgelig heller ikke. Kanskje det er helt greit å fise på bussen, eller å entre bussen etter en knalltøff treningsøkt med hærlig svettlukt? Det er jo _bare_ en lukt

At det å lukte av noe skal forbys er vel alle enige om at er tullprat, men at mange røykere er noen svin som tror at det å forpeste fellesareal med sine odører er helt ok, tror jeg mange er enige i. At flere tar til tale for dette etter vi fikk røykeloven er vel også helt naturlig, siden det er mindre sosialt akseptert å røyke, og hetsing av røykere er mer akseptert.

Som en digresjon i temaet, forundres stadig over at røykere driter i at deres brukerutstyr kastes hvor- og nårsomhelst. Hvorfor sneipes det over en lav sko? Jævla svin!

Mer penger til røykepoliti!
Hvorfor er man plutselig pinglefitte fordi man ikke "tåler" røykelukt. Jeg kan godt sitte hos f.eks. min far mens han røyker, men jeg lager ikke noe nummer ut av det (selv om jeg blir småtett og klør i nesen). Men jeg kan da fortsatt mene at røykelukt er en nasty lukt som jeg er lite interessert i å bli presset på. Men jeg så jo lenge før denne diskusjonen begynte at røykere kom til å bruke argumenter om parfyme og alle slags andre lukter. For min del er det kun alt for mye parfyme som skaper samme ubehag som røyk.

Jeg er imot et forbud, men røykere kan godt får høre det så mange ganger som mulig at de kan vise litt mer hensyn, for det er mange som ikke gjør. At de da som oftest går i forsvarsposisjon 2K9 er ikke noe nytt.

Jeg personlig mener det er røykerne som bør innrette seg, noe veldig mange røykere gjør. Men når først diskusjonen var oppe..
Sist endret av Kanoner; 2. april 2009 kl. 10:59.
Foreldra mine har alltid røykt som skorsteiner, så jeg kjente ikke lukta fra tobakken deres før jeg hadde flytta hjemmefra. Nå blir jeg irritert etter å ha vært hjemme fordi det lukter røyk av meg, og enda mer irritert når de har vært på besøk og det stinker av gardinene flere dager. Dette var aldri et problem da jeg var vant med røyklukta, så da skjønner jeg at dere som røyker ikke fatter problemet - dere stinker jo ikke?

For meg går det fint å være sammen med folk som røyker, men det er når lukta setter seg inn i klærne det begynner å bli ille. Da stinker det helt annerledes, og jeg klarer faktisk ikke sitte sammen med dem lengre. Det er mange som lukter ille, men må si meg enig i at den stramme og sure innrøykte lukta fra klær er den desidert verste jeg har kjent.

Likevel synes jeg dama fra første innlegget er helt på jordet, og skjønner ikke hvorfor man alltid skal være ute etter å ta røykere. De fleste røykere tar faktisk hensyn, og om man synes de er så ille, så får man bare holde seg unna dem.
Jeg hadde selv en ~2årig periode i livet hvor jeg røykte petterøes 3. Selv om jeg har sluttet føler jeg ikke noe ubehag ved røykelukt. Skjønner ikke alt hysteriet rundt dette. På 60-tallet var det en selvfølge at man kunne røyke fritt nesten over alt.

Om folk røyker hjemme hos meg synes jeg ærlig talt ikke det er noe verre en om vedkommende skulle spist take-away kinamat. Ved begge tilfeller får man en noe kraftig odør som sitter i noen timer før den forsvinner. Er det rart av meg å sidestille det?
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Jeg hadde selv en ~2årig periode i livet hvor jeg røykte petterøes 3. Selv om jeg har sluttet føler jeg ikke noe ubehag ved røykelukt. Skjønner ikke alt hysteriet rundt dette. På 60-tallet var det en selvfølge at man kunne røyke fritt nesten over alt.

Om folk røyker hjemme hos meg synes jeg ærlig talt ikke det er noe verre en om vedkommende skulle spist take-away kinamat. Ved begge tilfeller får man en noe kraftig odør som sitter i noen timer før den forsvinner. Er det rart av meg å sidestille det?
Vis hele sitatet...
Jo forsåvidt kan de sammenliknes. Men de aller fleste er nok av den meningen at kinamaten lukter bedre en røyk

Er også enig i at noe røykere er svin. Men jeg tror ikke røyken er skyld i det. De er nok slik på det meste.

Har forøvrig klart meg med EN røyk i arbeidstiden denne uka! *stolt* Dog, tillater meg en hamsterbleie i stille perioder Å den hjelper godt.
Hvorfor ender det alltid opp med at røykere skal ta så mye mer hensyn enn andre? Er sikker ikke mange år frem i tid før jeg blir stappet i en gapestokk midt på torget fordi det lukter røyk av meg!
Jeg mener ALLE bør ta hensyn til medmennesker, ikke at en elle flere grupper skal ta hensyn til resten.
I guatemala er det ulovlig å røyke på offentlige steder, bla i gater og lignende.
Om dette skulle skjedd i Norge hadde jeg nok flyttet ut. Slike lover fører bare til enda flere bedritne uliberale lover som krenker enhvers frihet. Samfunnet blir mer og mer umenneskelig og tilrettegjort. Det urmenneskelige sammfunnsystemet er anarki og det er også det vakreste.

JA til røyk, men vær menneskelig og vis omsorg.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Hvorfor ender det alltid opp med at røykere skal ta så mye mer hensyn enn andre? Er sikker ikke mange år frem i tid før jeg blir stappet i en gapestokk midt på torget fordi det lukter røyk av meg!
Jeg mener ALLE bør ta hensyn til medmennesker, ikke at en elle flere grupper skal ta hensyn til resten.
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig ikke det er helt naturlig at røykere skal ta hensyn til andre? Eller for å snu spørsmålet, mener du at ikkerøykere skal ta mer ansvar en røykere?

I dette tilfellet er det soleklart at røykeren skal ta ansvaret da det også er røykeren som er belastningen og ikke motsatt.

Dette gjelder ikke bare røyk, men alle ting som av en større gruppe oppfattes som ubehagelig eller støtende. Det være seg slående kroppsodør, illeluktende takeawaymat eller dårlig isolerte hodetelefoner.
Hvor i den teksten du har sitert står det at røykere ikke skal ta hensyn til andre? Eller hvor står det at ikkerøykere skal ta mer ansvar?
Men for å svare, ja jeg syns det naturlig at røykere skal ta hensyn og blant annet pga røykeloven så slipper folk å være i røykefylte rom f.eks på byen eller på jobb.

Så vi har faktisk en lov som tvinger røykere til å ta hensyn, det er jo flott.
Men hensynet bør jo begge veier. Folk må bare finne seg i at det lukter røyk av en person som røyker.