Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2443
hei, har en dunk med hjemmebrent som jeg fikk av en bekjent.. er usikker om jeg tør å drikke detta, da jeg ikke kjenner han så godt og det er mye smuglersprit i området, så jeg kan ikke bekrefte at han har lagd det eller om han har kjøpt. det skal visstnok være 40% og det lukter jo forsåvidt sterkt. Da vi prøvde å tenne på en kopp med HB'en, så brant det ikke i det hele tatt. trodde alt som inneholdt alkohol brant? noen som vet hvorfor? evt om måter for å sjekke om det er metanol i det?

takk på forhånd
Det er ikke så uvanlig at ting med 40% ikke brenner. Men å sjekke først om det er noe lumske greier syns jeg var smart!
Ikke alt brenner, prosenten skal vel være over 40-50% før det tar fyr såvidt jeg vet. Det om mentanol aner jeg desverre ikke, men anbefaler deg å ikke ta noen sjanser. Bedre å gå glipp av en fyllekule enn å miste synet.
kjedelig streiting
Sitat av Silhouette Vis innlegg
hei, har en dunk med hjemmebrent som jeg fikk av en bekjent.. er usikker om jeg tør å drikke detta, da jeg ikke kjenner han så godt og det er mye smuglersprit i området, så jeg kan ikke bekrefte at han har lagd det eller om han har kjøpt. det skal visstnok være 40% og det lukter jo forsåvidt sterkt. Da vi prøvde å tenne på en kopp med HB'en, så brant det ikke i det hele tatt. trodde alt som inneholdt alkohol brant? noen som vet hvorfor? evt om måter for å sjekke om det er metanol i det?

takk på forhånd
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid 40 brenner nei, om brennevin brenner kommer ofte ann på hva annet som er i osv. Hvis du vil vite om det brenner er det bedre og dyppe en papirbit oppi, for så og tenne på den. Kan hende det tar bittelitt tid pga vann som skal fordampe, men tilslutt vil du se den blå flammen fra alkoholet.

Vet du ikke hva det er, vil jeg dog anbefale deg og kaste det. Er ingen måter og "lett" skille metanol fra alkohol. Flammetest, Skumtest osv er bare bs.
Metanol:

Hva kan skje?
Resultatet av å drikke sprit som kommer på dunker eller flasker som man ikke kjenner til, kan bli fatale. I alvorlige tilfeller av metanolforgiftning faller man i koma, får kramper og kan ende med å få respirasjons- og hjertestans. Overlever man forgiftningen, er det stor fare for skade på nervesystemet eller eventuelt blindhet.

Hvordan vite om det er metanol?
Det er umulig å skille mellom vanlig sprit (etanol) og metanol uten kjemiske hjelpemidler. Den eneste merkbare forskjellen er symptomene. Ruseffekten for Metanol er mye svakere enn for sprit, samtidig vil man ofte føle kvalme og magesmerter. De tydeligste symptomene kommer først 10 til 30 timer etter at det er blitt drukket. I tillegg til bakrus er det vanlig med synsforstyrrelser (tåkesyn og blinde flekker i synsfeltet) og pustevansker. Andre symptomer kan være slapphet, hodepine, svimmelhet, kvalme, brekninger, og magesmerter. Ofte er det også en blanding av de to, som gjør symptomene enda vanskeligere å merke. I de mest alvorlige tilfellene kan forgiftningen være så kraftig at man er ute av stand til å søke hjelp selv. Kommer man for sent til behandling, kan resultatet bli skjebnesvangert.

kilde: http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=1138&shw=ALKOHOL
Sitat av Elemental Vis innlegg
Bedre å gå glipp av en fyllekule enn å miste synet.
Vis hele sitatet...
Eller dø.

Ville anbefale deg å kaste det. Det er bedre å bruke noen kroner på noe sikkre saker, enn å sjanse med livet som innsats
Hvis du ikke er 100% sikker på hva det er, hvordan og hvem som har laget det, så drikker du det SELVFØLGELIG IKKE! Det er selvforklarende.
Jeg hadde bare stukket på polet og kjøpt meg en halvliter vodka ;p
Sprit er vel såpass billig selv i Norge nå at hjemmebrent el smugla 96 ikke er så attraktivt lenger? En kvart bitter på polet koster 100 spenn, og masse billige vodkaer, whiskyer ligger vel også nesten på det nivået. Og siden du sier du til og med kjøper hjemmebrent, går jeg ut fra at poenget bare er å bli full, ikke sant? Ikke sitte og diskutere "smaken og aromaen" og sånn, som en "kjenner/ekspert", hehe.. Kjøp noe billig på polet isteden og drikk trygt, bedre enn hjemmebrent er det uansett hvor billig pol-spriten er!
hvorfor kjøpe hjemmebrent vist du skulle ha 40 % :P?
er den godt utblanda og smaker piss i forhold til vodkan du finner på polet til en billig penge.
Men vist du ikke vist hva det var er det ikke anbefalt å drikke.
men en simpel test er å gnu spriten mellom håndflaten. er det tresprit vil du se en del løshud komme fram. skal du teste 96 % kan du bare tenne på, er det metanol vil flammen bli mer rød aktig enn den vanlige blåfargen. litt offtopic men xD
Som nevnt tidligere i tråden burde du nok bare la være å drikke det. Allerede sist helg døde en kvinne av metanolforgiftning.

VG.no - 24.03.09 20:42
Kvinne døde av metanolforgiftning

- Sykehuset har konkludert med at dødsårsaken skyldes metanolforgiftning, selv om obduksjonen gjenstår, sier politiadvokat Joachim Sopp Onsrud ved Vestoppland politidistrikt til Oppland Arbeiderblads nettutgave.

Siden kvinnen lå i koma, fikk ikke politiet avhørt kvinnen før hun døde, men de mener hun fikk i seg den metanolholdige spriten i sin egen bolig. Politiet har beslaglagt en mengde flasker av den giftige spriten. Innholdet vil bli analysert, men Onsrud tror flaskene stammer fra et gammelt parti metanolholdig sprit.

Kvinnen ble innlagt på Gjøvik sykehus 9. mars, men ble senere overført til Lillehammer sykehus, hvor hun døde lørdag. Ingen personer er mistenkt i saken.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er 200% så for guds skyld ikke drikk det, de advarer ikke folk mot dette for morroskyld. Før du vet ordet av det kan du være blind eller død, og det merker du ikke før dagen derpå.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Hvis du ikke er 200% så for guds skyld ikke drikk det, de advarer ikke folk mot dette for morroskyld. Før du vet ordet av det kan du være blind eller død, og det merker du ikke før dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Man kan tross alt ikke merke noe om man er død.
Metanol har lavere kokepunkt enn etanol. Du kan altså teoretisk varme det opp til det koker og se hva temperaturen er da for å bestemme hvilken av alkoholene det er.
snixz: Godt poeng!

Metanol's kokepunkt: 64,7 ° C
Etanol's kokepunkt: 78,4 °C
Sitat av snixz Vis innlegg
Metanol har lavere kokepunkt enn etanol. Du kan altså teoretisk varme det opp til det koker og se hva temperaturen er da for å bestemme hvilken av alkoholene det er.
Vis hele sitatet...
Ikke uten å vite konsentrasjonen nøyaktig... Og hvis han har utstyret og kompetansen til det, så vil han nok kunne kjøre et forsøk på typen alkohol også.
Dersom du har instrumenter til å måle renhet og kokepunkt nøyaktig nok, go for it, men det tviler jeg sterkt på at du har.

Selv synes jeg at 300kr er en billig livsforsikring, og hvis du er fattig får du sette en dunk med vin. Da ender du med litt flaks på 15% for ca 10kr literen.