Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2409
Skal straks flytte for meg selv og i den sammenhengen har jeg lyst på et heftig film bibliotek. Har lyst på en PC som står gjemt i et skap, denne skal være koblet til TV`n min og styres enten direkte med mus og tastatur eller gjennom WMC. Da trenger jeg en "lett" klient, f.eks EEE box.

La oss si at jeg har tilgang på 12.421 dvd filmer over ca en 30 dagers periode. Hvordan kan jeg på billigst og raskest muligmåte få fleste parten av disse filmene over på HD?

Og hvordan er den billigste måten og lagre, tja la oss si 10.000 filmer?

Mvh. mathfjeld
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Er dette faktisk er realistisk tall du kommer opp med, eller er 10.000 bare et eksempel?

For det første så må du ha et respektabelt antall TB ledig på harddisken. (Bare for XviD. Om du skal rippe filmene uten kvalitetstap vil det kreve vannvittig mye diskplass).

For det andre så vil du ikke på noen måte få tid til å rippe noe i nærheten av 10.000 filmer iløpet av en måned. 1000, kanskje. Avhengig av om du har en veldig bra maskin, kanskje det dobbelte. Men da prioriterer du rippingen, og lite annet.
10.000 er et helt realistisk tall. 30 dager er ikke et must men en fordel. Tenkte kanskje å få leid et serverrack med datakraft nok til å rippe litt fort.

Regner man ca 4,7gb per. dvd? Dette skal være med subs
Sitat av mathfjeld
10.000 er et helt realistisk tall. 30 dager er ikke et must men en fordel. Tenkte kanskje å få leid et serverrack med datakraft nok til å rippe litt fort.

Regner man ca 4,7gb per. dvd? Dette skal være med subs
Vis hele sitatet...

Herre min hatt, divX så har du kun filmfilen, 700kb. Flere filmer.
Sitat av Knowledge
Herre min hatt, divX så har du kun filmfilen, 700kb. Flere filmer.
Vis hele sitatet...
Elementær rettelse: en film er større enn 700 kilobyte
om det skal kobles til tven synes jeg personlig divx har for lav kvalitet. Om du fjerner alt av "ekstrameteriale", og ekstra lydspor osv slik at du sitter kun igjen med filmen + subs tror jeg 2gb per film er mer vanlig.

10.000 filmer blir da 20.000 gb, eller 20TB. Så først må du skaffe deg så mye lagringsplass. Her kan du enten investere i en stor server du kan ha i skaper med alle hardiskene i raid. Men jeg vil anbefale og heller ha flere hardisker eksterne. Så sorterer du innholdet litt. Så ordner du deg en enkel måte å bytte hardisk på. Kanskje ha en hardisk skuff slik at du bare kan dra den ut og putte i den andre.

For selve rippingen er det raskeste om du har tilgang på flere maskiner. Og så kobler du bare litt av de forskjellige hardiskene til forskjellige maskiner og ripper flere filmer samtidig. Desto bedre maskiner og desto flere, desto raskere går det.

Men dette forutsetter en del penger og tid, og tilgjengelig datakraft. Men du sitter igjen med et veldig bra mediasenter og godt mediabibliotek.
Sitat av Knowledge
Herre min hatt, divX så har du kun filmfilen, 700kb. Flere filmer.
Vis hele sitatet...
Regner med du mente 700MB :P
Uansett, disse divX-filmene på 700mb er jo som regel ganske komprimert. Pleier alltid gå for DVD-image på rundt 4,7 GB. Men når man skal lagre 10 000 (?) filmer, så hadde det kanskje vært greit å ha dem så komprimert som mulig.

700 mb x 10 000 = 7 TB
4,7 gb x 10 000 = 47 TB (!)
Om du har 12421 filmer som skal rippes på en måned har du maks 3min30sek på å rippe hver film.

Jeg anbefaler heller at du plukker ut det viktigste, eventuelt mest sjeldne som du ikke kan få tilgang til igjen senere og konsentrerer deg om det.

edit: Forøvrig er de fleste DVD-filmer i dag dual layer, så du er oppe i 8,5GB per film. Mer om du skal ha alle disker med ekstramateriale.
Sist endret av ymgve; 28. oktober 2008 kl. 14:38.
DVD Decrypter, tar alt fra kort til lengre tid pr. film (men ikke mer enn 30 min), den lager også fin musikk når den er ferdig (og du slipper tap av data).

Du kan også brukere flere maskiner, eller flere DVD-Rom stasjoner.

Men husk, du må ha HDD som støtter dette : - >


Toak23 nevner at 700 mb x 10 000 = 7 TB
Så jeg med mine 7754.22 GB ville akkurat fått plass (hvis jeg hadde tømt alt)
Sist endret av dosky; 28. oktober 2008 kl. 14:35.
Å koble serveren direkte til TVen virker for meg som en skikkelig dum løsning. Da begrenser du plassering av serveren vesentlig, og må trekke massevis av kabler. Jeg ville heller gått for en mediespiller som spiller filmene over nettverket, feks Popcorn Hour. Den spiller 1080p over nettverket helt uten problemer.
Glem å reencode filmene ihvertfall.
Mm. du sitter på et cluster vil det ta altfor lang tid.

Skal du lagre 10k filmer fra DVD på én boks og samtidig ha rimelig god leseytelse kommer du neppe under 60k.
Det beste er med andre ord å ha en server koblet om med f.eks Windows Media Center til en klient som sender bildet til TV`n. Det er jo ikke noe problem og ha f.eks 2 servere om leseytelsen skal bli optimal! Finnes det noe mulighet for å leie pc`r som jeg kan rippe til HD med?

Har tittet litt på listen over disse 12.421 DVD filmene, så klart er det mye dritt som aldri kommer til å bli sett, men lurer på om det er lettere å ta alt. Går nok mye tid om man skal sitte å sortere.
Sånn av nysgjerrighet, hvor har du tilgang på så mange DVDer?
Sitat av mathfjeld
Har tittet litt på listen over disse 12.421 DVD filmene, så klart er det mye dritt som aldri kommer til å bli sett, men lurer på om det er lettere å ta alt. Går nok mye tid om man skal sitte å sortere.
Vis hele sitatet...
Men det går også mye tid om du skal rippe masse dritt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har under 5 minutter på DVD om du sitter 24/7 og ripper DVD. Med andre ord må du minimum ha cd-changer, ta alt ut av cover, legge i en stabel, og laste inn. I tillegg må du ha maskinvare til å ta unna datastrømmen, som fort blir 30-40MB/s.

Kort sagt - gi opp. Det er enklere for deg å laste ned film, og det blir garantert billigere. Det er enkelt og greit få måter en privatperson har sjans eller budsjett til å rippe så store datamengder på så kort tid.
Enig med sisstemann her..
Internett er et stort bibliotek med mer enn 12000 filmer.. Invester heller i en skikkelig fiberlinje.
Her tar det det kun et par minutt å laste en 700mb film.. ca et kvarter på en DVD. (4,7gb)
Altså kortere tid enn du bruker på å bla igjennom alle disse filmene.

Jeg ser liksom ikke fordelen med en stor boks som du må betale flere titalls tusen kr for.
Den koster halvparten så mye neste år.
Du vil sikkert bruke mer strøm enn om du lar vær.
Det tar sinnsykt lang tid å rippe alle filmene, velge komprimerings instilinger, skifte dvd plater osv..
Når du videre oppgraderer er det mye lettere å bare laste ned enn å rippe likevel.

mitt råd er å bare drite i det. Kjøp heller en god HTPC og fiberlinje.
Ok, om det ikke går så går det vel ikke da! Om man sier 1000-3000 filmer da? Da trenger jeg dog å bruke mye lengere tid i forkant på å sortere, men det får gå!

Jeg er egentlig interisert i om noen kan gi meg et konkret oppsett som kan gjøre den jobben jeg trenger å få gjort.

1. Rippe- her trengs det datakraft å en dvd leser, gjerne 2-3
2. Lagringsplass og lagringsenhet
3. Lett klient som kan ta seg av avspilling.

La oss ta utgangspunkt i 1500 dvd à 4,7 gb. Hva trenger jeg?
En filserver med over 7TB plass og MYE kaffe.
For 1500 filmer vil du ha 30 min pr. film over en periode på 30 dager, så reencodig er bare å glemme da også.

Kjøp 3 DVD-roms og lag et script som ripper til ISO med dd, så kan du bare sitte og bytte plater.

For avspilling kjøper du en NMT (Popcorn Hour etc.) som du kobler til TVen.
Sist endret av Goophy; 28. oktober 2008 kl. 16:48.
Sitat av Atle
mitt råd er å bare drite i det. Kjøp heller en god HTPC og fiberlinje.
Vis hele sitatet...
Ditt råd strekker ikke til, med hensyn til at han skal flytte ned til bestemora, uten internett - eller noen intensjon om å ha det.

Og som alle vet er pensjonister noen resere på videofronten, og han vil selvfølgelig at bestemor skal sitte dønn fast forand TVen; så han selv kan få litt pusterom.

Ontopic: Jeg heller for Goophy sin tankegang.
Offtopic: Kjøp en killer-PC/server, en TG billett og vent til påskeferien
Ossen i all verden har du tilgang til det uten å måtte laste ned?
Og ossen i all verden har du tenkt til å få til det? Jeg hadde ALDRI giddi å prøvd meg på 500 filmer på 30dager engang, det ville vært et satans prosjekt. Narkoman hadde jeg sikkert også blitt.

Ville heller gått for TPB
Wild guess;
Jobber du på den lokale filmsjappa og skal flytte til storbyen for å gå på skole? ;-)
Kjøp deg en god DivX spiller. Brenn mange DivX filmer på DVD plater. Da får du jaggu nok filmer å se på mens du er borte. Kvaliteten er ikke perfekt, men mere en god nok for min del i hvertfall. Ser DivX filmer på TV`n hjemme nesten hver dag.
Sikkerhetsklarert
Det går lang tid om du skal sitte å gjøre denne jobben manuelt, med kun vanlig datautstyr.
Jeg jobbet tidligere på bensinstasjon, og nattevaktene gikk med på dvd ripping. Rakk kanskje 4-5 filmer på 8 timer. Dette var riktignok med en laptop uten spess gode specs.. Men det går med tid på bytte discer, legge inn tittel, sortere det i mapper etc etc..