Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 793
Har lært meg endel PHP, og driver og lager en hjemmeside. Nå er det slik at jeg skal prøve å laste opp bilder til denne siden, dette gjøres med <input type="file" osv.
Så vidt jeg skjønner må jeg da bruke POST. Problemet blir i hovedmenyen min der jeg bruker include for å få inn innholdet. Har da altså URL'er som ser ut som : index.php?innhold=home.inc.php. For å få til dette bruker jeg $_GET. Nå vil jeg at etter å ha lastet opp bildet, skal nettleseren komme opp med samme side med en kvitteringsbeskjed på at bildet er lastet opp. Det beste jeg får til idag er at URL'en blir index.php. Altså uten noen query string.

Er det slik at opplasting av bilder krever POST ?
Burde jeg bruke POST istedenfor GET i hele løsningen ?
Noen som skjønner hva jeg mener ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett i formen at fila skal sendast til index.php?side=foo

Forøvrig - et slikt includescript du har har eit veldig brutalt sikkerhetshol: index.php?side=/etc/passwd
Sikkerhetsklarert
Men så er det jo ikke noe stort problem å sette filtre på det, slik at det kun tillater include av filer i en gitt folder.
Etter du har behandlet dataene sendt fra en POST-form kan du redirecte til index.php?innhold=whatever.inc.php vha. header()-funksjonen. Fordelen med dette er at dataene ikke sendes på nytt hvis brukeren reloader siden etter å ha sendt inn bildene.