Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4948
Har seg slik at jeg det siste året har jobbet og bodd på et lite vertshus.
Altså bodd på arbeidsplassen.
Fikk idag vite at jeg er oppsagt og alle tingene jeg eier skal være ute av huset innen den 1.11.
Står ganske på bar bakke uten penger,bopel og jobb.
Muligheten til å sove på sofaen til venner er minimal.
Frykten for å bo på gaten er veldig tilstede.
Hvordan skal jeg gå frem nå i henhold til NAV og andre instanser?
Antar de ikke gir meg et hjem på dagen.
Noen som har opplevd lignende og kan gi meg råd?
Har du arbeidskontrakt?
Ble du oppsagt eller sparket? Det er vesentlig forskjell i forhold til rettighetene dine hos NAV.
Hvorfor fikk du sparken?
For det første har du krav på en måneds oppsigelsestid så du har rett på jobb og lønn en måned til. Om du har rett på å bo der avhenger av hvilken avtale du har hatt med dem, men jeg tror at du kan hevde at overnatting er en del av jobben så lenge det har vært sånn over en viss tid.

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-3
vel er krise ordninger hos nav så vis du blir kastet ut og ikke har noe options så har du krav på at de huser deg på en eller annen måte da enten betaler hotel for deg en liten periode eller du blir sendt et søpplete sted for og bo på en eller annen guds forlat camping sammens med masse møkka folk "narkiser osv osv"
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
vel er krise ordninger hos nav så vis du blir kastet ut og ikke har noe options så har du krav på at de huser deg på en eller annen måte da enten betaler hotel for deg en liten periode eller du blir sendt et søpplete sted for og bo på en eller annen guds forlat camping sammens med masse møkka folk "narkiser osv osv"
Vis hele sitatet...
Møkka folk? Narkiser? Ikkje alle som bor på ein "guds forlat campingplass" er "møkkafolk", eller "narkiser"!
Sist endret av Darkerface2; 25. oktober 2011 kl. 14:38. Grunn: Skrivefeil.
Hvor i landet? Jeg har en ledig soffa
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det enklest og beste for deg er å kontakte NAV. De jobber med dette, og kan defor hjelpe deg enn de aller fleste der inne!
http://www.nav.no/Forsiden
Det viktigste her er at du har arbeidskontrakt. Uten det har du knapt rettigheter. Forskjellen på sparket/oppsagt er visstnok også viktig, tror jeg...?

Utover dette bør du snakke med NAV og melde deg som "arbeidssøker" umiddelbart. ASAP!

Lykke til!
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Det viktigste her er at du har arbeidskontrakt. Uten det har du knapt rettigheter. Forskjellen på sparket/oppsagt er visstnok også viktig, tror jeg...?

Utover dette bør du snakke med NAV og melde deg som "arbeidssøker" umiddelbart. ASAP!

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Oppsigelse/avskjed/sparken. Ett fett.
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Møkka folk? Narkiser? Ikkje alle som bor på ein "guds forlat campingplass" er "møkkafolk", eller "narkiser"!
Vis hele sitatet...
okei men akkurat de campingene til nav er der av en grunn men litt kjap skriving så skal ikke dra alle mennesker under en kam... men der jeg kunne havnet da jeg mistet leil min var 95% av de som var der narkomane uten hjem og uten mulighet for og få noe annet sted og bo en den campingen..
Sitat av connubialis Vis innlegg
Oppsigelse/avskjed/sparken. Ett fett.
Vis hele sitatet...
Er det ikke forskjell på en oppsigelse (som som regel utgår en tid etterpå) og å få sparken på dagen...?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Er det ikke forskjell på en oppsigelse (som som regel utgår en tid etterpå) og å få sparken på dagen...?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke USA, du kan ikke bli sparket på dagen i Norge. Hvis arbeidsavtalen din ikke dekker dette har du minimum én måneds oppsigelsesfrist.
Det er ikke så vanskelig å skrive åpen søknad.
Google et par maler, så har du et utgangspungt. så skriver du inn forskjellige butikknavn så du kan levere søknadene på flere butikker.

F.eks:
- åpen søknad; meny, eventyrland
- åpen søknad; coop mega, eventyrland
- åpen søknad; bunnpris, eventyrland

Lever rundt i butikker, spør helst etter daglig leder. Du har jobb i løpet av måneden om du leverer til nok steder og butikker.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Er det ikke forskjell på en oppsigelse (som som regel utgår en tid etterpå) og å få sparken på dagen...?
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg forvillet meg litt i mitt eget hode. Oppsigelse er ut kontrakttid eller etter avtale. Avskjed er på dagen. Avskjed på dagen kan skje ved alvorlige brudd.


Arbeidsmiljøloven
Kapittel 15. Opphør av arbeidsforhold
§ 15-14. Avskjed
(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.
Sist endret av connubialis; 25. oktober 2011 kl. 15:09.
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Møkka folk? Narkiser? Ikkje alle som bor på ein "guds forlat campingplass" er "møkkafolk", eller "narkiser"!
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg vil tippe at de fleste som blir sendt til sånne steder av Nav er nok ikke langt unna å være "møkkafolk", eller "narkiser"
Sitat av Tias Vis innlegg
Dette er ikke USA, du kan ikke bli sparket på dagen i Norge. Hvis arbeidsavtalen din ikke dekker dette har du minimum én måneds oppsigelsesfrist.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man få avskjed på dagen ved grove brudd på abeidskontrakten, som å begå kriminalitet i arbeidstid, ikke komme uten grunn osv.

Får man avskjed pga slike ting har man normalt ikke krav på arbeidsledighetstrygd før det har gått en liten periode heller. Så da må man evt ta kontakt med sosialen.
Sist endret av legalize_it; 25. oktober 2011 kl. 15:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selvfølgelig kan man få avskjed på dagen ved grove brudd på abeidskontrakten, som å begå kriminalitet i arbeidstid, ikke komme uten grunn osv.

Får man avskjed pga slike ting har man normalt ikke krav på arbeidsledighetstrygd før det har gått en liten periode heller. Så da må man evt ta kontakt med sosialen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter sa han ble oppsagt, og har dermed normal oppsigelsestid. Han kan dermed ikke måtte gå før tidligst én måned fra og med den første i måneden etter han ble oppsagt. Dvs. hvis han mottok oppsigelsen i dag (25.10.11) vil han kunne jobbe i en måned fra og med 01.11.11, og vil i praksis slutte å jobbe 1. desember. Hvis han har jobbet i bedriften i mer enn 5 eller 10 år økes denne grensen til henholdsvis to og tre måneder.

Dette forutsetter at kontrakten hans ikke sier noe som helst om oppsigelse, eller at han ikke har kontrakt. De fleste kontrakter vil si noe om oppsigelse.

Når det gjelder avskjedigelse så har du rett i at arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med umiddelbar virkning, men det forutsetter som du sier at arbeidstakeren har bæsjet skikkelig på leggen og mislighold arbeidskontrakten sin. Dette skjer i praksis veldig sjelden, men kan skje hvis f.eks. en butikkansatt blir tatt i å stjele fra kassen eller en politibetjent bryter loven eller misbruker sin stilling. Altså bare svært graverende tilfeller, og det er ikke nok at bedriften syns du er lite produktiv eller misliker deg av personlige årsaker.
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Møkka folk? Narkiser? Ikkje alle som bor på ein "guds forlat campingplass" er "møkkafolk", eller "narkiser"!
Vis hele sitatet...

HELL YEA! campingplass pride
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
vel er krise ordninger hos nav så vis du blir kastet ut og ikke har noe options så har du krav på at de huser deg på en eller annen måte da enten betaler hotel for deg en liten periode eller du blir sendt et søpplete sted for og bo på en eller annen guds forlat camping sammens med masse møkka folk "narkiser osv osv"
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=99Wv4A51Nwo

Fordommer er aldri bra.
Sist endret av stagg; 25. oktober 2011 kl. 16:23.
Hvor lenge har du jobbet der?
Det er helt vanlig å miste jobben en og annen gang, er bare å begynne å se seg om etter en ny det. I mellomtiden har du sannsynligvis krav på arbeidsledighetstrygd. Du har også krav på å få utbetalt utestående feriepenger.
Sitat av Tias Vis innlegg
Dette forutsetter at kontrakten hans ikke sier noe som helst om oppsigelse, eller at han ikke har kontrakt. De fleste kontrakter vil si noe om oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Arbeidsmiljøloven er ufravikelig og en kontrakt som gir arbeidstaker dårligere vilkår enn arbeidsmiljøloven vil derfor ikke være gyldig. Jeg vil tro at kortere oppsigelsestid enn hva loven tilsier vil være å anse som dårligere vilkår for arbeidstaker.
verstefall ender du opp på parkveien 4 og blir nabo med jan thomas ;P greie leiligheter med mange spennede folk boende, for og si det pent
Sist endret av DC89; 25. oktober 2011 kl. 17:10.
Sitat av Tias Vis innlegg
Trådstarter sa han ble oppsagt, og har dermed normal oppsigelsestid. Han kan dermed ikke måtte gå før tidligst én måned fra og med den første i måneden etter han ble oppsagt. Dvs. hvis han mottok oppsigelsen i dag (25.10.11) vil han kunne jobbe i en måned fra og med 01.11.11, og vil i praksis slutte å jobbe 1. desember. Hvis han har jobbet i bedriften i mer enn 5 eller 10 år økes denne grensen til henholdsvis to og tre måneder.

Dette forutsetter at kontrakten hans ikke sier noe som helst om oppsigelse, eller at han ikke har kontrakt. De fleste kontrakter vil si noe om oppsigelse.

Når det gjelder avskjedigelse så har du rett i at arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med umiddelbar virkning, men det forutsetter som du sier at arbeidstakeren har bæsjet skikkelig på leggen og mislighold arbeidskontrakten sin. Dette skjer i praksis veldig sjelden, men kan skje hvis f.eks. en butikkansatt blir tatt i å stjele fra kassen eller en politibetjent bryter loven eller misbruker sin stilling. Altså bare svært graverende tilfeller, og det er ikke nok at bedriften syns du er lite produktiv eller misliker deg av personlige årsaker.
Vis hele sitatet...
Det var denne forskjellen jeg snakket om Men "avskjed på dagen" er vel en mer korrekt betegnelse, ja!
Siden TS åpenbart er oppsagt og ikke avskjediget har han krav på minimum en måneds oppsigelsestid, slik at arbeidsgiver ikke under noen omstendighet kan kreve at han fratrer arbeidet før 25.11. Det kan skriftlig avtales 14 dagers oppsigelse, men det fordrer at det står i kontrakten. Normalen (orker ikke sjekke loven akkurat nå for om det er lovfestet) er i tillegg at oppsigelsestiden løper fra utløpet av måneden, slik at TS kan stå i arbeid til og med 30.11.

Når det gjelder boligen kan det i tillegg være at husleieloven slår inn. Denne opererer også med et minimum på en måneds oppsigelse.

Alt i alt vil dette si at arbeidsgiver ikke har anledning til å hverken kreve at du fratrer arbeidet eller kaste deg ut før om en måned. Om h*n nekter deg å komme på jobb har du uansett krav på lønn ut oppsigelsestiden, og han kan fortsatt ikke kaste deg ut.

Jeg vil råde deg til å kontakte NAV, og eventuelt aktuell fagforening for ditt yrke. Begge vil kunne rådgi deg om veien videre, både personlig og på det arbeidsmessige plan.
Alt faller på om Ts har hatt en kontrakt. Så det hadde vært fint om du kunne skrevet litt om det her.

Om du har jobbet uten kontrakt, så stiller situasjonen din seg svært dårlig.
Sitat av stagg Vis innlegg
Alt faller på om Ts har hatt en kontrakt. Så det hadde vært fint om du kunne skrevet litt om det her.

Om du har jobbet uten kontrakt, så stiller situasjonen din seg svært dårlig.
Vis hele sitatet...
Mangel på kontrakt har ingen betydning for TS juridiske situasjon. Arbeidsmiljøloven er uansett ufravikelig, det samme gjelder husleieloven. Selv om han ikke har kontrakt gjelder reglene om oppsigelsestid både for arbeid og husvære likefullt.
Sitat av doseren Vis innlegg
Mangel på kontrakt har ingen betydning for TS juridiske situasjon. Arbeidsmiljøloven er uansett ufravikelig, det samme gjelder husleieloven. Selv om han ikke har kontrakt gjelder reglene om oppsigelsestid både for arbeid og husvære likefullt.
Vis hele sitatet...
Joda, men ting blir fort litt vanskeligere for ts om arbeidsgiver skal sette seg på bakbena. Kan fort bli påstand mot påstand. Så en kontrakt vil alltid være en fordel.
Sist endret av stagg; 26. oktober 2011 kl. 15:01.
Sitat av stagg Vis innlegg
Joda, men ting blir fort litt vanskeligere for ts om arbeidsgiver skal sette seg på bakbena. Kan fort bli påstand mot påstand. Så en kontrakt vil alltid være en fordel.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig lønner det seg med kontrakt, men i en slik situasjon må arbeidsgiver påstå at TS aldri har vært ansatt. Diskusjonstemaene vil heller være lønn og særavtaler. For lønnens del vil TS kunne fremlegge tidligere lønnsslipper og dermed dokumentere sitt krav, slik at stridstemaet heller vil være eventuelt om TS skulle hatt 3 måneders oppsigelse.

Forøvrig, arbeidsgiver må uansett ha en saklig grunn for å si deg opp. Det er derfor smart å kontakte fagforening og forsåvidt også en advokat (finnes en del som tilbyr å se på saken din gratis). For en usaklig oppsigelse har du krav på erstatning.
Saklighetskravet gjelder også husværet, så fremt du ikke har en tidsbestemt kontrakt kan ikke utleier si deg opp bare fordi h*n vil ha en ny leieboer.

Så TS, du har en god sak, men det kan lønne seg å få kontakt med fagfolk så snart som mulig.
Sitat av doseren Vis innlegg
Selvfølgelig lønner det seg med kontrakt, men i en slik situasjon må arbeidsgiver påstå at TS aldri har vært ansatt. Diskusjonstemaene vil heller være lønn og særavtaler. For lønnens del vil TS kunne fremlegge tidligere lønnsslipper og dermed dokumentere sitt krav, slik at stridstemaet heller vil være eventuelt om TS skulle hatt 3 måneders oppsigelse.

Forøvrig, arbeidsgiver må uansett ha en saklig grunn for å si deg opp. Det er derfor smart å kontakte fagforening og forsåvidt også en advokat (finnes en del som tilbyr å se på saken din gratis). For en usaklig oppsigelse har du krav på erstatning.
Saklighetskravet gjelder også husværet, så fremt du ikke har en tidsbestemt kontrakt kan ikke utleier si deg opp bare fordi h*n vil ha en ny leieboer.

Så TS, du har en god sak, men det kan lønne seg å få kontakt med fagfolk så snart som mulig.
Vis hele sitatet...
For alt vi vet, så kan ts ha blitt utnyttet til de grader. Personen som har brukt han kan ha betalt cash, dermed så er det ikke så lett mtp på dokumentasjon.

Det er en grunn til at jeg ber om at ts forteller litt mer.

Edit: enig med deg. Ts bør kontakte fagfolk. Her inne kan han få villedende råd.
Sist endret av stagg; 26. oktober 2011 kl. 15:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stagg Vis innlegg
Joda, men ting blir fort litt vanskeligere for ts om arbeidsgiver skal sette seg på bakbena. Kan fort bli påstand mot påstand. Så en kontrakt vil alltid være en fordel.
Vis hele sitatet...
Regelmessige lønnsutbetalinger er eit greit bevis i så måte på at ein har hatt eit arbeidsforhold.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Regelmessige lønnsutbetalinger er eit greit bevis i så måte på at ein har hatt eit arbeidsforhold.
Vis hele sitatet...
Leste du siste posten min? Hva om personen som har ansatt han, har betalt han penger kontant? Det er lite sannsynlig at det har skjedd, men da har ikke ts noen dokumentasjon.

Er mange slue mennesker der ute som vet å utnytte seg av andre til sin egen fordel. Igjen så gjentar jeg meg selv, derfor spurte jeg om litt bedre opplysninger fra ts.

Om han har skrevet under en kontrakt, så vil opplysningene han spør etter her i tråden stå på den. Om han ikke har skrevet under en kontrakt, så vet verken du eller jeg noe som helst før han kommer med flere opplysninger.