Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2119
Det dukker ofte opp slike saker i media der man advares mot å klikke på linker. http://www.tv2.no/nyheter/9511994/

Kan du få infisert mobil/PC kun ved å gå inn på en nettadresse uten å trykke noe videre på nettsiden du gikk inn på?

Trodde man måtte fysisk laste ned noe eller gi bort sin egen informasjon hvis det skal være til nytte for de som lager disse sidene.

Hvis jeg har vært inne på en slik side, men trykket meg umiddelbart ut uten å trykke på noe annet, er det sjanse for at jeg kan ha blitt infisert og burde formatere?
Ja, du kan faktisk få virus bare ved å besøke en nettside.
Men du har også noe som for eksempel en typisk "java drive-by" (JDB).
Den fungerer slik at når du godkjenner at siden kan kjøre java så vil du automatisk laste ned og kjøre ett spesifisert program (viruset).
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Det dukker ofte opp slike saker i media der man advares mot å klikke på linker. http://www.tv2.no/nyheter/9511994/

Kan du få infisert mobil/PC kun ved å gå inn på en nettadresse uten å trykke noe videre på nettsiden du gikk inn på?

Trodde man måtte fysisk laste ned noe eller gi bort sin egen informasjon hvis det skal være til nytte for de som lager disse sidene.

Hvis jeg har vært inne på en slik side, men trykket meg umiddelbart ut uten å trykke på noe annet, er det sjanse for at jeg kan ha blitt infisert og burde formatere?
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes en rekke måter å gjøre dette på. Men felles for dem alle er at det trengs ett sikkerhetshull å utnytte. Alvorligheten av angrepet er avhengig av hvor mye tilgang sikkerhetshullet gir. Og oftest så er sikkerhetshullet rettet mot en spesifikk nettleser, og gjerne en spesifikk versjon, ett sikkerhetshull kan også fungere på en rekke versjoner av den samme, spesifikke nettleseren, men veldig sjelden på tvers av nettlesere.

Derfor så må angriperen ha et stort lager av sikkerhetshull, hvis han skal angripe et bredt spekter av nettlesere. Og gjerne er det også slik at et sikkerhetshull bare fungerer på en gitt platform, men det hender regelmessig at det oppdages sikkerhetshull så fungerer på kryss av platformene.

Sitat av Oppheng247 Vis innlegg
Ja, du kan faktisk få virus bare ved å besøke en nettside.
Men du har også noe som for eksempel en typisk "java drive-by" (JDB).
Den fungerer slik at når du godkjenner at siden kan kjøre java så vil du automatisk laste ned og kjøre ett spesifisert program (viruset).
Vis hele sitatet...
Java-drive-by-download er vel litt 2010? Såvidt jeg vet så har de fleste store nettlesere fjernet støtten for NPAPI, mao umulig å installere Java plugin på nettleseren.
Jeg fant en side som heter hopalooza.net og den ser ut som en falsk datingside, så vidt jeg kan bedømme. Når jeg googla den, fikk jeg veldig mange treff på ulike etater i Ås kommune, så det ser ut som de er infisert. Jeg prøvde å lete etter mer informasjon om hopalooza.net på Google, men jeg finner ikke noen seriøse linker. Hvis jeg bruker bildesøk, får jeg opp en mengde bilder av lysarmatur. Er det noen her inne som har kjennskap til hopalooza.net eller har vært borti den?