Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2993
Hei, jeg har nylig fått høre om www.freelancer.com av noen kompiser.

Dette er en tjeneste hvor du kan betale folk for at de skal hjelpe med deg med alt av prosjekter, enten det er leksehjelp, innlevering, bachelor oppgave, master oppgave osv osv.

Du ber noen om hjelp, og når du er fornøyd med arbeidet, så betaler du dem prisen dere ble enige om i forkant.

Ved første øyekast virker dette som en bra ide, men hvordan er det med plagiat osv? For meg som holder på å skrive master oppgave så må jeg si det frister veldig å betale noen til å hjelpe meg med deler av oppgaven eller eventuelt rettskriving.

Jeg spurte kompisen min: "Hva hvis han eller hun som gjør oppgaven for meg stjeler oppgaven og jeg blir tatt for plagiat?"

Kompisen min sier at man kan skrive en konfidensialitetskontrakt som koster litt ekstra som skal frahindre slike ting å skje. Kompisen min sier også at ei veninne av han betale ei kvinne i polen 1500kr for å rettskrive masteroppgaven hennes og det endte med at hun til slutt fikk A på den!

Hva tenker folk om dette? Har noen her brukt eller har erfaring med denne siden som dere kan dele?
Problemet med sånne sider er ofte at lavkostsland som India, Kina osv tar "alle" jobbene der fordi de har muligheten til å legge seg langt under oss i pris. Men til bruk for tjenester, er det helt sikkert supert!
Dette blir jo i grunn det samme som å bruke finn småjobber, hvor du kan legge ut jobben med forslag til lønn eller at 'lønn kan diskuteres'. Jeg ville nok gjort det, slik at man kan få hjelp av noen som befinner seg i nærheten av der du bor. Det skal være unødvendig å skrive noen kontrakt for å forhindre plagiat, og om det er noe du føler at er nødvendig skal du ihvertfall ikke trenge å betale for det.
Sist endret av The Riddler; 17. november 2017 kl. 14:23.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva forhindrer oppdragsgiver å "ikke være fornøyd" og bare ta det som det er uten å betale?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på en ting, hvordan fungerer bachelor/master oppgaver i Norge? Skal de leveres på norsk eller engelsk - er dette valgfritt? Jeg er 100% norsk, men blir ikke så lett å få hjelp om det skal skrives på norsk på sider som Edubirde og sånt.
Sånn som jeg skriver min masteroppgave på engelsk(det er kravet for den oppgaven jeg har ivertfall), og det kunne veldig gjerne fristet å betale noen for å rettskrive den på slutten, men igjen.. Hva han eller henne kan gjøre med oppgaven vet jo ingen..
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hva han eller henne kan gjøre med oppgaven vet jo ingen..
Vis hele sitatet...
Man kan aldri vite 100%, men markeder som Freelancer/Upwork etc. baserer seg vanligvis på feedback fra andre arbeidsgivere, noe som kan gi en indikator på kvaliteten til frilanseren.

Dersom du finner en seriøs frilanser som har holdt på lenge og kan vise til god feedback burde en ikke ha så mye å uroe seg for.

Viktig å finne noen som kan utføre en akseptabel jobb uansett om det kan koste en del mer i forhold til å ansette en inder som tar 4$ pr. time.
Såvidt jeg vet fra mine studier (og med venner) er det ofte valgfritt, altså både norsk og engelsk. Valget av språk kan da i mine øyne være avhengig av kildematerialet, ettersom det er naturlig og skrive på norsk om kildene er det osv.

Angående siden så vil jeg stille meg skeptisk på grunn av årsakene du nevner cplpro, du har null garantier i om det er plagiat eller ikke. Dette kan du sjekke om du har tilgang til plagiat kontroll. Som du sikkert vet har høyskolen/universitetet tilgang, og det fungerer ganske bra.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På hvilken måte er det en god idé å få noen til å gjøre oppgavene dine på masteren, eller å sende den rettskriving fra noen du ikke kjenner kunnskapene til? De fleste masteroppgaver krever at du setter deg inn i fagstoff og referer skikkelig til kildene, jeg hadde ikke stolt på at noen gjorde det tilstrekkelig for meg. Når det gjelder gjennomlesing, så krever også dette at den som leser igjennom både behersker språk og faget bedre enn deg selv for at det skal ha noen verdi. En person med høy kompetanse innen engelsk kan fint lese igjennom en master i informatikk etter skrivefeil, helt fair det, men vil være totalt inkompetent til å bedømme arbeidets kvalitet.

Du har da en professor som veileder, få han eller hun til å lese igjennom for deg og be om tips. For øvrig kan jeg ikke tenke meg en eneste omstendighet der noen som leser igjennom en master har noen interesse av å stjele noe av innholdet i den. Med mindre du skriver for et selskap og har signert en taushetsplikt - men da må du jo være helt korka for å dele noe av innholdet.
Uffda dette høres ut som en helt horribel ide. For det første. En master skal jo reflektere det du har tilegnet deg under studiene. Og hvordan kan du i det hele tatt kvalitetssikre det du kjøper inn? Du kan falle på så enkle ting som kilder, eller kanskje vedkommende som tar betalt for å skrive master'n ikke helt hadde samme forståelse av oppgaven, avgrensninger etc som du hadde og dermed kan det gå rett vest.

Det er ikke uoppnåelig å skrive en master til karakteren A. Selv studenter som har studert etter skippertakmetoden og dermed ikke fått inn materiale i langtidsminne kan skrive en master til A.

Oppgaveteknisk. Bruk tid på akkurat det. Selve rammeverket. Slik at du har en godt bilde av hvordan du strukturerer oppgaven. Jobb med oppgaven over tid, fremfor å panikkjobbe 2 uker før fristen. Dette sikrer at du har god tid på å hente eventuelle datasett, analysere data, sortere og gjøre avgrensninger.

Fremfor å bruke masse tid og energi på å jukse, hvorfor ikke heller bruke den tiden på noe du kan sette litt ære i? Om du skulle lande på en B så vil den karakteren bety veldig mye mer for deg enn om du kjøpte fra en polakk og fikk A.

Hva skjer på jobbintervju om du møter en fagnerd? En som virkelig brenner for det du skrev master om? Opps, nei den var kjøpt av en polakk så blir fort vanskelig å sitte å diskutere akkurat det.