Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5906
Halla freakz!
Har lekt meg litt med tanker om et lite underjordisk rom. ca 2kvadratmeter og 1 meter dypt. Har noen noen tips om hvordan dette kan gjøres? Må være vanntett og luftsirkulasjon . Dette skal brukes til diverse oppbevaring.
Inni et hus?
Trådstarter
17 0
nei, bare på åpen bakke
Hadde et liknende prosjekt engang, for å bruke som kjemilab, men diverse ting som at sprengningsuhell i en bunker ikke var ideelt; stoppet meg.

Men for å svare på spørmålet ditt:
Hvis du vurderer betong så vil det fungere, men vil koste mye!

Metallplater som vegger kan fungere, hvordan du skal stoppe taket fra å rase ned under vekten er en annen sak, må i såfall danne en god bærestruktur.

Det tidligere emnet mitt:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=152737
Du vil ha et rom i bakken med luftsirkulasjon. Har du tenkt at noe skal leve der nede? Har du tenkt å fritzle noen?

Forslaget mitt er å grave hullet først, og så bygge det i trykkimpregnert materiale, sånn at det tåler å stå i fuktig jord. Kanske kle det med plast, slik at det blir vanntett. Luftsirkulasjon har jeg ikke noe forslag til.


Tenkte litt fort, tror heller jeg hadde gått for betong jeg også.
Sist endret av Jandre; 5. mars 2011 kl. 04:24.
Trådstarter
17 0
Nøyaktig hva det skal brukes til trenger jeg ikke si noe mer om.
Men har ingenting med andre mennesker eller dyr å gjøre.
Jeg er ikke så god på det med bærekraft osv. Men å bygge og montere klarer jeg. Om jeg bruker tykke trykkimpregnerte planker som gulv,vegger og tak. ville dette vært nok bærekraft? Eller hva skal til?
Må også legge til at dette befinner seg i skogen.

Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hadde et liknende prosjekt engang, for å bruke som kjemilab, men diverse ting som at sprengningsuhell i en bunker ikke var ideelt; stoppet meg.

Men for å svare på spørmålet ditt:
Hvis du vurderer betong så vil det fungere, men vil koste mye!

Metallplater som vegger kan fungere, hvordan du skal stoppe taket fra å rase ned under vekten er en annen sak, må i såfall danne en god bærestruktur.

Det tidligere emnet mitt:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=152737
Vis hele sitatet...
Takker for link!
Nyttig info der
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Då må leie deg gravemaskin, gravet stort hull og fylle i singel i grunnen.
Deretter kontruerer konstruksjonen.
Jeg ville brukt stål, eksempelvis 100x100 firkantrør som du kapper og sveiser sammen.
Deretter kler du dette med ønskett materiale. Poenget er att stålkonstruksjonen skal hpldeuansett hva du kler med, så her kan du bruke tre.
Men jeg ville ha regnet litt på dette, da det kommer il å bli veldig dyrt.
Grav ut hullet, støp en plate nederst i hullet, lag en forskaling og lag veggene.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå skal ikke jeg vere en seriøs surmaga fjomp her.
MEN jeg skal nesten garantere att dette ikke kommer til å bli noe av!
Gravemaskin vekker da unødvending oppmerksomhet? Grave med spade, fylle på med litt singel, støpe fundamentet, veggene og taket...
Tror nok betong er det eneste som duger hvis du har planer om at dette ska l vere "skikkelig", og vare i mange år. Trykkimpregnert funker vel ei god stund det også, men det vil råtne etter hvert når det står direkte i jorda.
Ser du på alle hus og bygninger som bygges nå til dags, vil du aldrig finne treverk som står rett i jorda. Alt bygges på en såle av betong, selv trykkimpregnert. Til ventilasjon så må du vel da ha ett rør som går opp til overflata da, med en 180 graders sving på den delen som stikker lengst opp av jorda, så det ikke regner nedi. Spikre fast noe insekt-netting framfor åpningen, så smådyr ikke kommer inn.
Sist endret av Sarv_2; 5. mars 2011 kl. 11:34.
Istede for en 180 graders sving på pipa, så ville jeg heller satt på en takhatt.
Om det skal være ute i skogen kan det være lurt å tenke på at det ofte er vanskelig å grave ute i skogen..
Man støter fort på stein og fjell og røtter.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gleder meg til å se bilder av dette ferdig jeg.
For vi er vel sikker på att han kommer til å bygge dette?
hehe
Om han virkelig går inn for å lage en bunkers, så lar det seg gjøre på 1uke faktisk...
  1. Forberedelse 1 dag
  2. Grave 1-2 dager
  3. Støpe fundament 1 dag
  4. Støpe vegger 1 dag
  5. Støpe tak 1 dag

Spade, forskalingsplater, armeringsjern, sement, vann, spiker...osv
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Her glemmer du bygging og riving av forskaling.
Med om det går på ei uke eller ikke er vel uvesentlig da...
Riving av forskaling tar toppen et kvarter...
Med litt hjelp fra venner så tar det toppen 2uker. Kommer jo selvfølgelig ann på hvor stor bunkersen/oppbevaringsrommet skal være da...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Riving av skikkelig forskaling kan vere en del jobb.
MEN det er jo totalt uvesentlig.
Melder meg herved ut av denne tråden.
Ikke glem at du må kvitte deg med jorda som du har gravd ut ! Dette er typisk noe man glemmer.

Kan du ikke lage av sånne isopor/sement blokker som man fyller med betong? Disse veier ingenting og man bruker også bare 1/3 del betong av det du egentlig skulle ha brukt
Sist endret av happy violence; 5. mars 2011 kl. 13:19.
Lykke til med å grave når det er frost i bakken.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ikke glem at du må kvitte deg med jorda som du har gravd ut ! Dette er typisk noe man glemmer.

Kan du ikke lage av sånne isopor/sement blokker som man fyller med betong? Disse veier ingenting og man bruker også bare 1/3 del betong av det du egentlig skulle ha brukt
Vis hele sitatet...
Leka-steiner?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ikke glem at du må kvitte deg med jorda som du har gravd ut ! Dette er typisk noe man glemmer.
Vis hele sitatet...
Isj, det er da ikke noe problem. Man graver bare et hull man kan putte jorda i...

Ellers må jeg jo innrømme at det er ganske kul idé!
Sist endret av sideshow; 5. mars 2011 kl. 15:23.
trenger det være mer enn 10 cm jordlag over deg da?med mindre du venter ett bombeangrep mener jeg,burde la seg gjøre med impreg treverk dette prosjekt,det varer jo "evig"hønn gamle tunneller fra tidenes morgen man enda kan gå i er det jo kun brukt treverk uten impreg for å støtte opp
Sist endret av murmade; 5. mars 2011 kl. 17:49.
Hvor langt under bakken skal du?

Ser for meg grave hullet, plastkasse på 1x2m isolere den og lage hull med ventilasjons slanger på 40-50 i omkrets.
Da vil du få luft sirkulasjon, og i endene der disse slangene går opp av jorden setter du på en form for hatt så ved evt regn ikke kommer nedi..
feks på en slik kasse er putekasser til væranda møbelputer..
Hva med en kontainer? De kan du få for 10-20 tusen og tåler en god del..
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Leka-steiner?
Vis hele sitatet...
Nei ikke helt, samme prinsipp men det er en slags merkelig og veldig ''tett'' isopor. Veier så og si ingenting.

Edit: Innlegg Nr.200
Sist endret av happy violence; 5. mars 2011 kl. 20:13.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hva med en kontainer? De kan du få for 10-20 tusen og tåler en god del..
Vis hele sitatet...
JA! Hvorfor ikke en container? Du får tilv og med FERDIGISOLERTE containere du bare kan grave ned
->
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=21258387
eller noe større og litt dyrere:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=25293675

Linker til tråd om her om hvor du kan kjøpe container - / container under bakken:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=177394

EDIT: Hvor tette disse er vet jeg ikke, men et tjukt lag plast burde eliminere den fienden.

Lufting? Biltema selger motorrom vifter, børsteløse og kan pumpe ganske mye luft, legg til en vannlås med hull i bunn og en kanal opp av bakken med hette på.

-----------------------------------------------------
Husk også på at du må nok grave noe lignende det her:
(bare kansje litt kortere)
http://w.watchvideo.biz/9LlFc01_S22wO.jpg

Og det er ikke så lett med spade når det er masse røtter! xD

(Bare for å skape litt perspektiv)
Sist endret av HeinzE; 5. mars 2011 kl. 20:31.
husk drenering, ellers kan det bli vått
røtter er ingen problem,har selv gravd frem en rot av et vanlig stort tre for hånd,må bare ta med deg øks når du skal grave det
Sitat av sideshow Vis innlegg
Isj, det er da ikke noe problem. Man graver bare et hull man kan putte jorda i...

Ellers må jeg jo innrømme at det er ganske kul idé!
Vis hele sitatet...


"Graver bare et hull man kan putte jorda i"

ok, hvor har du da tenkt å kaste jorda fra det nye hullet?
Sitat av kabulo Vis innlegg
Halla freakz!
Har lekt meg litt med tanker om et lite underjordisk rom. ca 2kvadratmeter og 1 meter dypt. Har noen noen tips om hvordan dette kan gjøres? Må være vanntett og luftsirkulasjon . Dette skal brukes til diverse oppbevaring.
Vis hele sitatet...
josef fritzel ble tatt, tror du også blir det D:
Sitat av Abomination Vis innlegg
josef fritzel ble tatt, tror du også blir det D:
Vis hele sitatet...
Men hvis du leser lengere ut i tråden, så får du vite at rommet ikke skulle ha noe med mennesker eller dyr å gjøre
Sitat av SubKassyAssy Vis innlegg
"Graver bare et hull man kan putte jorda i"

ok, hvor har du da tenkt å kaste jorda fra det nye hullet?
Vis hele sitatet...
Jeg håper for din del at det var tull.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg håper for din del at det var tull.
Vis hele sitatet...
SELVFØLGELIG.. Ta humoren da! xD

[COLOR="Red"]TILBAKE TIL TOPIC:[/COLOR]
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
husk drenering, ellers kan det bli vått
Vis hele sitatet...
Ja! Veldig viktig, hva tror du ellers skjer en MEGET REGNFULL høstdag?
Oversvømmelse er som regel ikke noe greit
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blitt noe graving enda?

Ellers vil både materialvalg og fremgangsmåte avhenge av flere faktorer:
- Hvor dypt skal hullet være/bunkersen ligge?
- Hvor solid skal den være?
- Hvor lett skal det være å komme seg inn og ut?
- Hvor vanskelig skal det være å finne den?
- Hva legger du i aircondition/luftsirkulering?

Dersom du bruker plast og trykkimpregnerte materialer kan du fint lage en bunkers som er vanntett og tåler ganske mye vekt. Impregnerte materialer som er i kontakt med jord kan også tjærebres, da tåler de å stå ganske lenge.
Kondens og fuktighet vil kunne være et problem uansett byggemateriale hvis du ikke har et opplegg for å fjerne fukt. Siden du er i et hull i bakken vil du enten få inn fuktighet fra jorden rundt, eller tette det og få kondens. I regnvær og lumre sommerdager vil du fort få det ganske fuktig, og det kreves ganske god lufting for å bli kvitt denne fukten igjen.